Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
januszjaworek
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

widziany: 11.08.2022 20:24

  • pliki muzyczne
    3269
  • pliki wideo
    12589
  • obrazy
    8508
  • dokumenty
    1420

26463 plików
2821,9 GB

Ukryj opis Rozwiń
FolderyFoldery
januszjaworek
! Biblia Tysiąclecia (Hachette 2006)
 
APOKRYFY
! dokumentalne filmy hasło 123
#STUDNIA - Tematy wiary - 38 Plików
►KSIĄŻKI RELIGIJNE
A Duda - Prezydent RP
A to ciekawe
 
albumy rar
ALE HISTORIA - 221 Plików
ALE HISTORIA 1
ALFABET Jerzego R. NOWAKA - 45
Anna Dymna
Apostołowie, deska, tempera
ARCHIWUM X (hasło 123)
audiooboki
 
BAŚNIE tysiąca i jednej nocy - Audobook
AUTOSTOPEM na Kołymę - 54 plików
AUTOSTOPEM przez Demoludy - 30 plików
BAJKI haslo 123
BAJKI i BAŚNIE ROSYJSKIE haslo 123
BARDZO dobry film (dla niektórych)!!!
Baśnie i bajki polskie hasło 123
BAŚNIE ROSYJSKIE haslo 123
BIBLIA - Niewyjaśnione historie haslo 123
Biblia dla każdego
BIBLIJNA Lekcja religii - NOWY Testament - 129
Biblioteka Poznaj Świat
BLIŻEJ Prawdy - w wielu przypadkach - kontrowersyjne!
 
BLIŻEJ Prawdy - Opinie Racjonalistów!
BYLI, Był, Była .... hasło 123
CENCKIEWICZ o WAŁĘSIE - 26
ciekawe mini filmiki
CIEKAWOSTKI Historyczne
CIEKAWOSTKI Historyczne 1 - 72 Pliki
CIEKAWOSTKI o Janie HIMILSBACHU
CUDA się zdarzają
DLA miłośników Historii
DLA Pasjonatów - KOLEJE Wąskotorowe w Polsce - 200 Plików
Dokumenty
DOKUMENTY 1
DZIĘKCZYNIENIE w Rodzinie - lata 2011-2018
 
Ebooki
 
Klemens Junosza (Szaniawski) - Wybór książek [1888-1917]
PRZEKRÓJ1945
FIATEM 126p wzdłuż granic Polski cz. 01 - 12
Film ZSRR I Rosji
FILMY Dokumentalne haslo 123
Filmy dokumentalne samoloty
FILMY dokumentalne z serii Imax
FILMY o bł. ks. Jerzym Popiełuszko
FILMY OBCE haslo 123
FILMY polskie - przedwojenne Hasło-123
filmy religijne haslo 123
FILMY Science-fiction
 
BABILON 5 S01E 1-22
FILMY sztuk walki 1 hasło 123
FILMY Sztuk Walki haslo 123
FILMY w formie reportażu
 
BENEDYKT Polak - Wcześniej od Marko Polo 1
FILMY z TV TRWAM haslo 123
Filmy z udziałem-Francisz ek Pieczka haslo 123
FILMY z Winnetou
GALA PIOSENKI Kresowej
Galeria
 
Gify i kartki na Święta Wielkiej Nocy
GODZINA LASKI
GRY TAJNYCH Służb
HISTORIA na Szybko - 78 Plków
 
CZARNA ŚMIERĆ
HISTORIE Starego Testamentu
 
DRABINA Jakubowa
HISTORYK Wojskowości dr Lech Kowalski
II Wojna Swiatowa haslo 123
Inwazja islamu na Europe
J.Witko ksiązki katolickie
Jan Paweł II filmy dokumentalne rmvb
Kaczmarski Jacek - Arka Noego (2007)
KAPELA Bieśiadna
Klasyka literatury polskiej ligatur PDF PL haslo 123
KOLĘDY haslo 123
KOLEJ TRANSSYBERYJSKA - Jaka jest
Komputer Świat - 1000 e-booków (2014)
 
Komputer Świat - Lektury Szkolne (2015)
KORAN - Księga islamu
 
KORAN - Księga Islamu
ks. bp Józef Zawitkowski !!!!!!!
Latajacy Cyrk Monty Pythona
LEDNICA 2016
LEKTURY - Filmy hasło 123
Louis de Funès (1960-1982)
 
Louis de Funes
ŁOWCY PRZYGÓD
 
Magazyn Kryminalny 997
 
MALUCHEM wzdłuż granic Polski - Po drodze
MUZULMANIE
MUZYKA dla WSZYSTKICH - Z You Tube
Najwspanialsze Historie Biblijne animacja rmvb
Nasza Polska - żadnych islamskich imigrantów
NATURY DZIEŁA WYBRANE
NET for GOD - ŚIEĆ dla Boga
NIEZWYKLE MIEJSCA - 218
NIEZWYKŁY ŚWIAT - 44 pliki
NIEZWYKŁY Świat - Polski - 18
NOWELE
 
O EDWARDZIE Gierku
OBLICZA Lasów - 74
Obrazy ręcznie malowane
OBRAZY Z PISMA ŚWIĘTEGO
OCALONY Świat - 11
OPERACJA Tunguska - 23 pliki
OPUSZCZONE różne użyteczne i ciekawe miejsca
OTWARTYM TEKSTEM - Ewy Stankiewicz - 110
OTWARTYM TEKSTEM - Ewy Stankiewicz - 85
PARKI NARODOWE - Polskie - 261
Pieśni i piosenki religijne rar haslo 123
PODRÓŻE
 
Pojazdy Wojenne foto
POLSKA z DRONA - 87
POLSKA z lotu ptaka - 38
Polskie filmy klasyczne
POLSKIE RADIO LWÓW Radio Katowice
POMNIKI Historii
POZNAJ Kraj
PRAWIE WSZYSTKO o gen. PETELICKIM
 
CIĄG DALSZY
Prywatne
PRZETRWAĆ w Yukonie
PRZEWODNIK Turystyczny - 48
Przygodowy
Religijne filmy rmvb haslo 123
rozne
SAMOWYSTARCZALNI w Ameryce
SERIALE POLSKIE
 
WIEDŹMIN
seriale zagraniczne
 
KOBIETA za ladą - prod. czechosłowacka - 1977
POD jednym dachem - prod. Czechosłowacka - 1975
stare bajki VHS
 
STRAŻNICY Dobrej Nowiny
TAJEMNICE Egzorcyzmów
TAJEMNICE Kniei - 26
tapety wrzesien2015
telenowele
Telenowele po Polsku
 
UCIECZKA w Teren
UCIECZKA z Sobiboru - Film seryjny
URBEX HISTORY
VA - Wielka Kolekcja Disco Polo (20CD BOX) (2009)
VILLAS VIOLETTA haslo 123
WAZNE
Western haslo 123
Windows 7 OEM PL x86x64 AIO (48in1) For All laptopa i PC -
Windows 7 Sp1 ( x86 , x64 ) Kwiecień 2015 Winclub PL
WSZYSTKO MOJE
WSZYSTKO ROZNE CZERWIEC2015
 
www.exsite.pl filmy-dokumentaln e rmvb
 
WYDARZENIA
 
Wojciech Sumliński
WYKŁADY
 
Bogusław Wolniewicz - Warto odsłuchać
Jerzy Robert Nowak
Z FILMOTEKI Bezpieki - 94
Z TAŚM Bezpieki - 40
ZAMKI KRESOWE RZECZYPOSPOLITEJ haslo 123
zdrowie
ZIELONA KARTA
ZZZ OD WAS
rośliny lecznicze
Zegar Męki Pańskiej
Bogusław Wolniewicz (ur. 22 września 1927 w Toruniu) – polski filozof, logik, twórca ontologii sytuacji, tłumacz i komentator Ludwiga Wittgensteina, publicysta, profesor nauk humanistycznych.

Życiorys
Wykształcenie i praca zawodowa
Naukę w polskiej szkole powszechnej rozpoczął w 1934. Wojna nie przerwała jego edukacji, gdyż już od listopada 1939 uczył się w niemieckiej szkole powszechnej dla Polaków o mocno zaniżonym poziomie nauczania. W 1941 rozpoczął pracę w przedsiębiorstwie budowlanym Hermanna Klechowitza, uczęszczając jednocześnie do powiązanej z tym przedsiębiorstwem Berufsschule (szkoły zawodowej). Od 1945 uczył się w Liceum im. Królowej Jadwigi, egzaminy maturalne zdając w 1947.

W latach 1947-1951 studiował na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Do jego nauczycieli należeli Tadeusz Czeżowski, Henryk Elzenberg, Tadeusz Szczurkiewicz i Kazimierz Sośnicki. W 1951 został magistrem filozofii, promotorem jego pracy magisterskiej Krytyka subiektywnego idealizmu w „Materializmie i empiriokrytycyzmie” W.I. Lenina był Czeżowski. Następnie pracował jako zastępca asystenta, a później asystent w Katedrze Logiki UMK. W 1953 r. (kulminacja stalinizmu) na skutek braku swobody badań filozoficznych porzucił karierę akademicką, podejmując pracę w Wydziale W-8 ZiSPO (Poznań), Instytucie Budownictwa Wodnego PAN (Gdańsk), w Wojewódzkiej Radzie Związków Zawodowych oraz w jednym z Państwowych Gospodarstw Rolnych.

Pracę podjął w 1956 w Katedrze Filozofii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Gdańsku. W 1962 został doktorem nauk humanistycznych na podstawie rozprawy Semantyka języka potocznego w nowej filozofii Wittgensteina pisanej pod kierunkiem prof. Czeżowskiego i recenzowanej przez Izydorę Dąmbską i Henryka Elzenberga.

W 1963 z inicjatywy Adama Schaffa został przeniesiony do Katedry Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. W 1967 został docentem nauk humanistycznych w zakresie filozofii na podstawie pracy Studia nad filozofią Wittgensteina, recenzowanej przez Tadeusza Kotarbińskiego, Adama Schaffa, Romana Suszkę i Petera Geacha. Od 1968 pracował jako docent etatowy w Katedrze Filozofii UW. Od 1969 był kierownikiem Zakładu Filozofii, dwa lata później rezygnując ze stanowiska.

Od końca lat 60. XX w. stał się osobą znaną za granicą. W 1967 na Uniwersytecie w Chicago (jako visiting associate professor) prowadził wykład trymestralny z ontologii rzeczy i faktów. W tym samym roku wygłaszał odczyty na Uniwersytecie Bostońskim i Uniwersytecie Cornella. W 1968 był jednym z czterech referentów Kolokwium Wittgensteinowskiego Międzynarodowego Kongresu w Wiedniu. W 1970 wygłosił odczyty na Uniwersytecie Moskiewskim. W 1972 na filadelfijskim Uniwersytecie Temple prowadził jako visiting professor wykład semestralny z filozofii społecznej oraz seminarium z filozofii Wittgensteina. W 1975 wygłosił na uniwersytetach w Cambridge i Leeds odczyty o języku i kodach oraz o regule Hume’a, na zaproszenie dziekana Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu w Cambridge.

W roku 1989 przeszedł z Zakładu Filozofii do Zakładu Filozofii Religii, którego kierownikiem został dwa lata później. Tytuł naukowy profesora otrzymał w 1990 roku. Zakładem Filozofii Religii kierował do 1998.

W 1997 przeszedł na emeryturę, nadal jednak prowadząc zajęcia – w 1998 Rada Naukowa Wydziału Filozofii i Socjologii UW nie przedłużyła mu jednak umowy o pracę. Jako przyczynę prof. Wolniewicz podał niegodzenie się na decyzje o obniżaniu poziomu nauczania. Poświęcił się odtąd pracy naukowo-badawczej. W pierwszym semestrze roku akademickiego 2008/2009 powrócił do IF UW i wygłosił gościnnie wykład monograficzny, jako były profesor uczelni.

Działalność publiczna
W 1955 złożył wniosek o członkostwo w Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej i został do niej przyjęty w 1956. Pełnił funkcję I sekretarza Komitetu Uczelnianego PZPR w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Gdańsku. Członkiem PZPR (mimo niechęci wobec rządów Gierka) pozostał do 1981. Do 1998 wykładał na Wydziale Filozofii i Socjologii UW.

Pod koniec lat 90. XX w. związał się ze środowiskami skupionymi wokół Radia Maryja, na antenie którego występował jako komentator wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych. Bywa także gościem audycji w Telewizji Trwam. Jego teksty publikuje także „Nasz Dziennik”, „Najwyższy Czas!" i „Moja Rodzina”.

W 2004 krytykował warunki akcesji Polski do Unii Europejskiej. W wyborach parlamentarnych w 2005 bez powodzenia kandydował do Sejmu z listy Platformy Janusza Korwin-Mikkego w okręgu podwarszawskim.

W 2006 wraz z o. Mieczysławem Krąpcem i ks. Czesławem Bartnikiem zainicjował Społeczny Niezależny Zespół ds. Etyki Mediów, który postawił sobie za cel „informować rzetelnie opinię publiczną w kraju i na świecie o wszelkich poczynaniach w mediach i wokół nich, które zagrażają bądź obyczajności, bądź swobodzie publicznej dyskusji”.

Pod koniec 2007 zaangażował się w akcję zainicjowaną przez dr. hab. Jerzego Roberta Nowaka, profesora WSKSiM przeciw książce Strach Jana Tomasza Grossa opisującej stosunki polsko-żydowskie podczas II wojny światowej. Wolniewicz uczestniczył w kilku spotkaniach, na których ostro krytykował publikację Grossa.

W 2009 wszedł w skład Komitetu Obrony Dobrego Imienia Polski i Polaków zainicjowanego przez Jerzego Roberta Nowaka. Od 2014 roku przygotowuje wykłady dotyczące m.in. islamu oraz etyki dla kanału Głos Racjonalny.

Myśl
Specjalizuje się w filozofii religii i filozofii współczesnej. Dystansuje się od głównych nurtów filozofii XX wieku i przyjmuje tezy „wielkich myślicieli”, m.in.: Arystotelesa, Leibniza, Hume’a, Kanta i szczególnie Wittgensteina. Krytyczny wobec freudyzmu, fenomenologii, postmodernizmu i fundamentalizmu religijnego, a od lat 90. XX wieku także marksizmu, reprezentuje postawę analityczną i metafizyczną. Główne założenia jego myśli to aksjologiczny absolutyzm w wersji racjonalistycznej i metafizyczny pesymizm w spojrzeniu na człowieka oraz społeczeństwo.

Poglądy metafilozoficzne
Jego zdaniem filozofia nie jest nauką, nie jest też jednak jałowa poznawczo i ma charakter wiedzy – nie każda wiedza ma bowiem charakter naukowy, nie jest nauką także np. historia czy postępowanie sądowe. Filozofia jest próbą racjonalnego ujęcia tych zagadnień, w których nie istnieje wiedza o charakterze naukowym. Uzupełnia luki w wiedzy w dziedzinach, których nie objęła nauka w danym momencie historycznym, ale też ze względu na zmiany warunków życia społecznego jej zadania nigdy się nie wyczerpują. Przeciwnie, wraz z zamętem w życiu społecznym współczesności rola filozofii stale wzrasta.

Filozofa ma charakter poznania zdroworozsądkowego: wysławia te tezy, do których dojść mógłby każdy człowiek za pomocą zdrowego rozsądku, zastanawiając się przy tym odpowiednio głęboko. Nie ma w niej więc rzeczy odkrywczych, występują jedynie rzeczy oczywiste, poddane jednak przy tym logicznemu porządkowi. Logika przybliża filozofię do nauki, nie chodzi tu jednak wyłącznie o dostarczanie filozofii narzędzi formalnych, ale o dostarczanie filozofii narzędzi do tworzenia myśli jasnych, co z kolei umożliwia odróżnienie prawdy i fałszu w całym poznaniu o pozanaukowym charakterze.

Mimo że potrzeba filozofii w świecie współczesnym rośnie, współczesny stan kultury filozoficznej jest zły. Charakterystyczny jest dla niej kontrast między bogactwem piśmiennictwa filozoficznego a ubóstwem idei – Wolniewicz nazywa to pozbawione istotnych idei piśmiennictwo filozoficzne „filozoficzną makulaturą”. Odróżnia od niej „filozoficzną literaturę”, w skład której wchodzi „filozofia antykwaryczna”, badająca ewolucję idei i związki między nimi przy braku zainteresowania rzeczywistą wartością omawianych poglądów oraz „filozofia merytoryczna”, w dążeniu do prawdy starająca się rozjaśnić realne problemy epoki. Filozofia akademicka nie jest przy tym jedyną możliwością „filozofii merytorycznej”, równie istotna jest tu twórczość eseistyczna i literacka, pomagająca w przezwyciężeniu dominującego w filozofii akademickiej antykwaryzmu.

Filozofia merytoryczna dzieli się przy tym na dwa przeciwstawne nurty: filozofię hermeneutyczną i filozofię analityczną. Według filozofii hermeneutycznej zadaniem filozofii jest odsłonięcie sensu bytu i wszechrzeczy, do czego środkiem jest umiejętność głębokiego wczucia się w filozofię dawną oraz elokwencja umożliwiająca wywołanie tych samych odczuć u ludzi – Wolniewicz jest krytyczny wobec „filozofii hermeneutycznej”, uznając ją za rodzaj nowej gnozy, formę skrajnego irracjonalizmu. Filozofii hermeneutycznej przeciwstawia się filozofia analityczna, uznająca istnienie obiektywnej prawdy i zdolność ludzkiego rozumu do jej odkrycia. Podział na racjonalizm (współcześnie reprezentowany przez filozofię analityczną) i irracjonalizm (współcześnie reprezentowany przez filozofię hermeneutyczną) Wolniewicz krzyżuje z podziałem filozofii na naturalizm, widzący w człowieku część przyrody, a w przyrodzie ogół bytu, oraz antynaturalizm (transcendentalizm), głoszący istnienie rzeczywistości pozaprzyrodniczej. Przykładem racjonalistycznego naturalizmu może być pozytywizm, antynaturalistycznego racjonalizmu wczesna filozofia Wittgensteina, naturalistycznego irracjonalizmu New Age i freudyzm, antynaturalistycznego irracjonalizmu fenomenologia i egzystencjalizm. Sam Wolniewicz uważa się za racjonalistę i antynaturalistę.

Teologia
Idee teologiczne w myśli Wolniewicza zawarte są przede wszystkim w jego artykule Krytyka teodycei u Bayle’a (Filozofia i wartości II). Artykuł ten zawiera polemikę z poglądami Pierre’a Bayle’a na zagadnienie teodycei. Klasyczna teodycea mówiła, że dobroć i wszechmoc Boga są możliwe do pogodzenia, jako że zło nie jest dziełem boskim, ale ludzkim – człowiek zaś, by czynić dobro, musi być wolny, a skoro jest wolny, musi móc czynić także zło. Bayle argumentował przeciw klasycznej teodycei twierdząc, że choć wolność implikuje możliwość zła, nie implikuje jednak jego konieczności, zło jest więc do uniknięcia nawet przy założeniu wolności ludzkiej.

Poszukując racji mogących obalić zasadność argumentacji Bayle’a, Wolniewicz odwołuje się do niestandardowych pojęć modalnych zaczerpniętych z logiki megarejskiej. Jej reprezentant Diodor Kronos przedstawił prospektywne rozumienie możliwości, definiując to, co możliwe, jako to, co jest lub będzie. Takie pojęcie możliwości nie jest jeszcze wystarczające dla przeciwstawienia się argumentacji Bayle’a przeciw teodycei w zgodzie z teologią, dopuszcza bowiem to, że zgrzeszą w przyszłości także zbawieni – Wolniewicz konstruuje więc nieco inną definicję możliwości, którą nazywa „pseudo-Diodorową”. Według tej definicji to, że coś może się zdarzyć znaczy, że coś podobnego już się zdarzyło lub zdarzy się w przyszłości. Przy takiej definicji możliwości klasyczna teodycea jest sprawna logicznie i nie podlega wystosowanej przez Bayle’a krytyce.

Aksjologia
W dziedzinie aksjologii Wolniewicz jest kontynuatorem Henryka Elzenberga, przy czym choć przyswaja sobie wiele jego zasadniczych idei, przekształca je i inaczej je formułuje. Aksjologię Elzenberga stara się przekształcić w duchu obiektywizmu i racjonalizmu. Za Elzenbergiem całą aksjologię dzieli na formalną i merytoryczną, tę pierwszą ujmując za pomocą aparatu pojęciowego semantyki możliwych światów i ontologii sytuacji. Aksjologia formalna formułuje dotyczące wartości sądy hipotetyczne. Odpowiada na pytania o to, czym wartości są (logika i metafizyka wartości), jak je rozpoznawać (epistemologia wartości) i jaki wpływ wywierają na ludzi (antropologia wartości). Aksjologia merytoryczna posługuje się sądami kategorycznymi, w których przypisuje określone wartości określonym przedmiotom.

Dążąc do prostoty systemu Wolniewicz wszystkim wartościom przypisuje jedną kategorię ontyczną – spośród najczęściej wyróżnianych kategorii ontycznych przedmiotów (rzecz, stan rzeczy, proces, zdarzenie, cecha, relacja) wartości są (możliwymi) stanami rzeczy.

Filozofia kultury i poglądy na chrześcijaństwo
Uważa, że nie istnieje coś takiego, jak Opatrzność, a ludzie pozostawieni są sami sobie. Nie wierzy także w życie po śmierci. Nie neguje jednak istnienia „wyższej inteligencji”. W wielu kwestiach nie zgadza się z Kościołem, jednak szanuje go i uważa (jak i w ogóle chrześcijaństwo) za jeden z fundamentów cywilizacji zachodniej.

Filozofia prawa
Jego filozofia prawa to przede wszystkim przynależąca do filozofii kultury refleksja nad miejscem prawa w cywilizacji europejskiej, której wynikiem są jego poglądy na kwestię kary głównej. Prawo rzymskie jest według Wolniewcza trzecim po naukowym poglądzie na świat i religii chrześcijańskiej fundamentem europejskiej cywilizacji. Dla prawa rzymskiego fundamentalna jest z kolei zasada sprawiedliwości sformułowana przez Cycerona i Ulpiana cuique suum tribuere („oddać każdemu to, co mu się należy”). Sprawiedliwość nie jest w tej zasadzie sformułowana utylitarnie, tj. jako zespół korzyści, jakie można odnieść stosując się do jakichś zasad, ale obiektywnie, odwołuje się ona bowiem do zewnętrznego ładu moralnego. Przestępstwo jest naruszeniem tego ładu, kara zaś jego przywróceniem. Ze względu na obiektywność moralnego ładu świata sprawiedliwa kara może zależeć wyłącznie od stopnia winy: nie może zależeć od żadnych zewnętrznych korzyści, które ewentualnie można by odnieść z podniesienia lub zmniejszenia kary w sposób nieadekwatny do winy. Kara nie jest więc żadnym rodzajem zemsty, które społeczeństwo wywiera na przestępcy, gdyż zemsta jedynie potęguje poniesione krzywdy – jest natomiast słusznym odwetem, który te krzywdy wyrównuje, niezależnie jednak od partykularnych korzyści i strat, które ktoś mógłby przy tym odnieść.

W jego opinii inne niż oparta na rzymskiej zasadzie sprawiedliwości koncepcje kary pojawiły się w (szczególnie ostro przez niego krytykowanej) kulturze Oświecenia. Wyróżnia przy tym dwie takie koncepcje (zbliżone do własnej określając jako koncepcję retrybucyjną): prewencyjną, według której karanie jest przede wszystkim środkiem zapobiegania przestępstwom oraz korekcyjną, według której funkcją kary jest wychowanie i resocjalizacja. Obie te koncepcje stoją w sprzeczności z rzymską zasadą sprawiedliwości, jako że przypisują karze funkcje utylitarne i zrywają z zasadą ścisłej odpowiedniości między winą a zależącą wyłącznie od niej karą. Koncepcje prewencyjna i korekcyjna sprzyjają więc zniesieniu kary śmierci („abolicjonizm”), koncepcja retrybucyjna sprzyja natomiast jej utrzymaniu („rygoryzm”). Dla abolicjonistów najwyższą wartość stanowi życie ludzkie, w związku z czym należy chronić je za wszelką cenę, dla rygorysty największą wartością jest natomiast człowieczeństwo, w związku z czym postępowanie, które przekracza jego granice musi być karane śmiercią jako jedynie adekwatne do winy.

Wolniewicz uważa, że pojawiający się współcześnie często sprzeciw wobec kary śmierci jest wynikiem kryzysu kultury europejskiej jako całości. Istotą prawa jest pozytywna wiara w słuszność zasad, „prawa żywe” które przyświecają społeczeństwu: uwiąd tej wiary i niechęć do obrony społecznego porządku czyni prawo martwym, pozbawionym realnego znaczenia dla ludzi papierowym zapisem. Uwiąd świadomości prawnej społeczeństwa prowadzi do uwiądu chęci walki ze złem, zwątpienia w porządek moralny i w konsekwencji tryumfu zła. Zdaniem filozofa najbardziej prawdopodobną konsekwencją takiego stanu rzeczy są narodziny nowego totalitaryzmu.

Wpływ
Do bezpośrednich uczniów Wolniewicza należą jego doktoranci – Zbigniew Musiał, Ulrich Schrade (zmarł w 2009), Beata Witkowska-Maksimczuk; magistranci – Agnieszka Maria Nogal, Paweł Okołowski, Klaudiusz Suczyński; wieloletni uczestnicy seminariów Wolniewicza – Jan Zubelewicz, Jędrzej Stanisławek. Osoby te kontynuują i rozwijają prace Wolniewicza i jego styl uprawiania filozofii.

Pod znacznym wpływem Wolniewicza pozostawali nie tylko jego najbliżsi uczniowie, ale też wielu z najważniejszych filozofów i logików polskich. Należał do nich zwłaszcza Roman Suszko, którego prace logiczne powstały pod znacznym wpływem filozoficznej interpretacji Wittgensteina dokonanej przez Wolniewicza, zawartej zwłaszcza w pracy Rzeczy i fakty. Owocem tej inspiracji jest logika niefregowska, jedno z najważniejszych osiągnięć powojennej logiki polskiej. Uczniem Suszki i współpracownikiem Wolniewicza jest logik Mieczysław Omyła, kontynuujący tak logiczne, jak i ontologiczne prace Suszki i niejednokrotnie odwołujący się do Wolniewiczowskiej ontologii sytuacji. Ontologia sytuacji inspiruje także dotyczące krat warunkowo rozdzielnych (dystrybutywnych) prace matematyczne Jana Zygmunta i Jacka Hawranka. Prace Wolniewicza spotkały się z zainteresowaniem także filozofów i logików zagranicznych, o czym świadczy np. wiele recenzji jego prac anglojęzycznych w „Mathematical Review”.

Występuje często także w prasie codziennej, radiu i telewizji. Oddziaływanie znajdują w ten sposób tak jego poglądy na filozofię teoretyczną, w tym recepcja Wittgensteina w kulturze polskiej, jak i na filozofię praktyczną, w tym zagadnienia związane z bieżącymi sprawami społeczno-obyczajowymi.

Krytyka Wolniewicza dotyczy w dużej mierze jego przekonań społecznych, politycznych i obyczajowych. Wychodzi ona głównie od zwolenników liberalizmu politycznego i obyczajowego, a także od ruchów skrajnie lewicowych. W dyskursie publicznym z krytyką spotkał się także ekspresyjny sposób wypowiedzi Wolniewicza (np. stosowanie takich terminów jak „półinteligent”, „neokanibalizm” czy „mengelizm” na określenie przeciwników światopoglądowych). Spośród filozofów z krytyką Wolniewicza, nie tylko na łamach prasy specjalistycznej, ale także codziennej wystąpili m.in. Jacek Jadacki, Jacek Hołówka i Andrzej Bogusławski[potrzebny przypis].

Odznaczenia
Postanowieniem prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego z 11 listopada 1997, za wybitne zasługi dla nauki polskiej, został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski[.

Życie prywatne
Syn Henryka. Jest zdeklarowanym niewierzącym (przedstawia się jako „rzymski katolik – niewierzący”). Uściśla to precyzując, że nie wierzy w przetrwanie świadomości po śmierci. Natomiast nie neguje istnienia wyższej inteligencji nad człowiekiem.

Jego brat, Lutosław Wolniewicz, jest profesorem fizyki teoretycznej.

Kontrowersje
Rada Etyki Mediów po występie Bogusława Wolniewicza w dniu 31 stycznia 2009 w Radiu Maryja oświadczyła, że jego wypowiedź, zawierała antysemickie poglądy i naruszyła podstawowe normy etyczne oraz obowiązujące w Polsce prawo. Doniesienie do prokuratury złożyło stowarzyszenie OR, jako powód podając nawoływanie do nienawiści na tle różnic narodowościowych. Dochodzenie nie zostało wszczęte ze względu na brak znamion czynu zabronionego. W uzasadnieniu znalazła się opinia, że treści wypowiedziane miały charakter ksenofobiczny, nie stanowiły jednak nawoływania do nienawiści na tle różnic narodowościowych.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bogus%C5%82aw_Wolniewicz
Wpis: 29.07.2017
« poprzednia stronanastępna strona »
« poprzednia stronanastępna strona »
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    105
  • pliki muzyczne
    0

105 plików
6,14 GB




Deebra

Deebra napisano 2.07.2021 16:58

zgłoś do usunięcia

Wędrówką jedną życie jest człowieka...
Idzie wciąż ... Dalej wciąż... Dokąd Skąd...

W gruncie rzeczy wszyscy jesteśmy wędrowcami.
Ludzkie życie to długa droga, na której każdy człowiek,
Pielgrzym Absolutu,
w trudzie szuka stałego i pewnego mieszkania.

św. Jan Paweł II - 10 XII 2002 r.
────▬▬ ❀ ▬▬────
... Pogody ducha, dobrego, miłego popołudnia i wieczorku życzę ) ...
Deebra

Deebra napisano 21.07.2021 11:46

zgłoś do usunięcia
Deebra

Deebra napisano 1.09.2021 12:46

zgłoś do usunięcia
miłość światło zapala
nadzieja uczy czekać pomaleńku
Jezu ufam Tobie
Pan, gdy się w sercu przyjmie, jest jak kwiat,
spragniony ciepła słonecznego,
Więc przypłyń, o światło, z głębin niepojętego dnia
i oprzyj się na mym brzegu...
„Pieśń o Bogu ukrytym”
... Błogosławionego dobrego dnia życzę ) ...
basia1995x

basia1995x napisano 16.09.2021 13:25

zgłoś do usunięcia
POZDRAWIAM SERDECZNIE obrazek
Deebra

Deebra napisano 18.09.2021 12:17

zgłoś do usunięcia
Żadna prawdziwa cnota nie może istnieć bez miłości.

św. Tomasz z Akwinu
Jezu ufam Tobie

Miłość jest większa od poleceń i przykazań.
Jeśli robię coś bez miłości, to kieruję się etyką obowiązku
i moje działanie jest martwe.

ks. Jan Twardowski

... Sobotnie pozdrowienia zasyłam, życząc pogody ducha ) ...
jecana1464

jecana1464 napisano 22.03.2022 22:40

zgłoś do usunięcia
Super chomik
yafifih571

yafifih571 napisano 1.01.2023 11:31

zgłoś do usunięcia
Super chomik
basia1995x

basia1995x napisano 26.06.2023 18:16

zgłoś do usunięcia
obrazek
trzeciezyczenie

trzeciezyczenie napisano 9.05.2024 13:23

zgłoś do usunięcia
To, co się dzieje, gdy ŚPISZ NA LEWYM BOKU, jest NIESAMOWITE | Historia Zen

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności