Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

op.79 Dla Jasiunia, 3 małe utwory na skrzypce i fortepian.rar

hiacentas / opera i nie tylko / Górecki, Henryk Mikołaj / op.79 Dla Jasiunia, 3 małe utwory na skrzypce i fortepian.rar
Download: op.79 Dla Jasiunia, 3 małe utwory na skrzypce i fortepian.rar

7,97 MB

0.0 / 5 (0 głosów)

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Górecki, Henryk Mikołaj


(ur. 6 grudnia 1933 w Czernicy, zm. 12 listopada 2010 w Katowicach)

Inne pliki do pobrania z tego chomika
- Dzieło jest gotowe i zabrzmi w kwietniu 2014 roku - mówiła Anna Górecka, córka wybitnego kompozytora, na spotkaniu promocyjnym książki "Górecki. Portret w pamięci” Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej. Relacje z wydarzenia zdała w "Poranku Dwójki" Beata Stylińska.o zapis rozmów z osobami z kręgu wybitnego kompozytora: z jego najbliższymi (z żoną i dziećmi), ze znajomymi, uczniami, wydawcami, muzykologami, dziennikarzami, postaciami ze świata kultury. Beata Bolesławska-Lewandowska przeprowadził wywiady od marca 2012 do marca 2013 roku. - To były długie i bardzo emocjonalne rozmowy. Dopiero autoryzacja złagodziła nieco ich temperaturę. Okazuje się, że Henryk Mikołaj Górecki był bliski bardzo wielu osobom - podkreśla autorka. - Nieprawdziwy jest stereotyp odludka ukrytego w tatrzańskiej wsi - zgadza się Joanna Wnuk-Nazarowa, dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. - On żył sprawami kultury i muzyki. Walczył o NOSPR, Chór Polskiego Radia, Dwójkę. Tej ostatniej słuchał nieustannie, a wyciszał tylko podczas telewizyjnych transmisji sportowych - dodaje. Beata Stylińska rozmawiała także z Anną Górecką, która rozwiała mity dotyczące krytycznego stosunku kompozytora do wykonawców oraz zdradziła szczegóły kwietniowej premiery IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego, na którą muzyczny świat czeka z zapartym tchem.
- Nikt z nas nie wybiera czasu ani miejsca, w którym przychodzi na świat. Ale każdy z nas jest za to miejsce w jakiejś części odpowiedzialny - tę wypowiedź Henryka Mikołaja Góreckiego przypomniał Adam Rozlach, relacjonując w listopadzie 2010 roku uroczystości pogrzebowe. - Czuję, że mam obowiązek tutaj pracować, a nauczył mnie tego Szymanowski - podkreślał wielokrotnie Górecki. - Łatwo być wielkim patriotą za granicą. On tymczasem pozostał w Polsce i niemal sam wydobył naszą muzykę z zaborowego marazmu, podnosząc ją do poziomu europejskiego. Wszystko, co dzieje się teraz, wypływa z Szymanowskiego, o czym zbyt często się zapomina - podkreślił kompozytor. Tego dnia to inni artyści wspominali Henryka Mikołaja Góreckiego. - Takiej czystości już w polskiej muzyce nie będziemy mieli - zaznaczył Prezes Związku Kompozytorów Polskich, Jerzy Kornowicz. - On był mistrzem syntezy, poruszania w zwartej formie najważniejszych tematów egzystencjalnych. Henryk Mikołaj Górecki czerpał ze swojej głębokiej religijności, a jednocześnie potrafił nadać tym inspiracjom walor uniwersalny. Przekaz pozostawał dla niego najważniejszy, ponad technikę i estetykę - mówił. - Komponowanie było dla niego wielkim zmaganiem - powiedział z kolei kompozytor i uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego, Eugeniusz Knapik. - Choć czasami chodziło o "dwa akordy na krzyż:, on potrafił je wyśpiewywać, a nawet krzyczeć kilkadziesiąt razy - wspominał. A znakomity organista, Julian Gembalski, którego kompozytor uratował kiedyś przed utratą posady na uczelni muzycznej, dodał bez cienie wątpliwości: - Jego twórczość wynikała z bezpośredniego kontaktu z wyższą, niematerialną rzeczywistością...
Złudna prostotazczędna w środkach - budziła niepokój krytyków. Co innego czuć instynktownie, że utwór jest dobry, co innego sąd taki uzasadnić.. Muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego - oszczędna w środkach - budziła niepokój krytyków. Co innego czuć instynktownie, że utwór jest dobry, co innego sąd taki uzasadnić... Zarówno melomani, jak i krytycy wychowywani są na muzyce XVIII i XIX wieku. W tym czasie podstawą kompozycji była harmonia, czyli nauka o budowie akordów i sposobie ich łączenia. Stopniowo system stawał się coraz bardziej skomplikowany, a każdy kompozytor, który cokolwiek wniósł w tym zakresie, był stawiany na piedestale. Edukacja muzyczna wytwarza w uczniach i studentach silne wrażenie, że im bogatsza, "gęstsza" harmonia, tym lepszy kompozytor. Wiele więc mówi się w szkole o Janie Sebastianie Bachu, który zmieniał akordy kilka razy w każdym takcie, ale mało Antonio Vivaldim, który potrafił na jednym akordzie napisać nawet kilkadziesiąt kolejnych taktów. Niewiele mówi się też o Haydnie i prawie zupełnie nic o Mozarcie, za to nad Beethovenem, Chopinem i Wagnerem spędza się w klasach lekcyjnych długie godziny. Nic zatem dziwnego, że z muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego krytycy mieli kłopot. Górecki bowiem świadomie uprościł warstwę harmoniczną (Małgorzata Gąsiorowska pisała wręcz o "dwóch akordach na krzyż"). Funkcję harmoniki w budowie utworu przejmują inne elementy, przede wszystkim rytm, o którego roli w Koncercie klawesynowym mówiła adresatka dedykacji Elżbieta Chojnacka. - To utwór, który wykorzystuje niesłychaną rytmiczność klawesynu, co jest wynikiem budowy instrumentu jako takiego. Klawesyn jest instrumentem rytmu i to doskonale wykorzystał Górecki - podsumowała klawesynistka. W audycji z 1984 roku "Dzieła i opinie - Henryk Mikołaj Górecki" przygotowanej przez Izabellę Grzenkiewicz i Renatę Mieszkowską usłyszymy recenzje czołowych polskich krytyków muzycznych (m.in. Bohdana Pocieja i Tadeusza A. Zielińskiego). Zapraszamy do słuchania.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności