022_____XXII. Paryż - mieszkanie.mp3
-
♦Cykl - Amerykanka i paryska zbrodnia -
♦Cykl - Detektyw Aleks Zamojski -
♦Cykl - Flora Steele -
♦Cykl - Herbaciarnia pod jaśminem -
♦Cykl - Kryminalne zagadki panny Beatric -
♦Cykl - Policjanci -
♦Cykl - Rzym. Historia Wiecznego Miasta -
01. Allingham Merryn - Morderstwo w księgarni -
01. Messina Lynn - Morderstwo w Lakeview Hall -
01. Trzcinowisko (K. Wójcik) -
02. Rak Aleksandra - Jaśminowe babeczki -
04. Link Charlotte - Samotna noc -
09. Mróz Remigiusz - Berdo -
10. Wandzel Tomasz - W obronie własnej -
11. Wandzel Tomasz - Krwawe party -
Abe Shana -
Abe Shana - Dziewczyna z Titanica -
Addis Ferdinand -
Allingham Merryn -
Bianek Klaudia - Zatańcz ze mną -
Bourne Sam -
Bourne Sam - Rachunek zemsty -
Braun Grzegorz -
Budzyńska Natalia -
Cambridge Colleen -
Fleming Ian - Casino Royale -
Hacz Joanna -
Hacz Joanna - Sekrety zamkowych podziemi -
Heald Ruth -
Heald Ruth - Idealny dzień -
Highsmith Patricia -
Highsmith Patricia - Słodka choroba -
Highsmith Patricia - Znajomi z pociągu -
Janiszewska Izabela - Noc kłamstw -
Januszkiewicz Izabela -
Januszkiewicz Izabela - Oczekiwanie -
Komora (J. Grisham) -
Kondo Marie -
Kondo Marie - Magia sprzątania -
Messina Lynn -
Pałkiewicz Jacek -
Pałkiewicz Jacek - Pasja życia -
Pałkiewicz Jacek - Syberia -
Pałkiewicz Jacek - Sztuka podróżowania -
Pawłowski Łukasz -
Schneider Fiona -
Schneider Fiona - Romans w Paryżu -
Szczypczyńska Anna - Glass Hills -
Tereszczuk Magda -
Tereszczuk Magda - Błahostka
![obrazek](https://static.audioteka.com/pl/images/products/piotr-witt/przedpiekle-slawy-rzecz-o-chopinie-duze.jpg)
Długość:11 godzin 35 minut
Autor:Piotr Witt
Czyta:Marcin Popczyński
Wydawca:Piotr Witt
Typ:Audiobook - pełny
Ciche granie
Muzyka Chopina źle znosi wielkie przestrzenie sal koncertowych. „Moje ciche granie” – mówił o niej kompozytor.
Ze słabym dźwiękiem borykała się większość współczesnych mu wirtuozów. Niedostatek wynikał z prymitywnej technologii fortepianu, którego siła strun ograniczała się do 700 – 1200 kg. Chopin grał ciszej od innych. Żaden impresario nie chciał inwestować w koncerty wirtuoza, choćby genialnego, którego słychać tylko w pierwszych rzędach. Dopiero po jego śmierci Steinway skonstruował instrument o sile naciągu 30 – 50 ton i proporcjonalnej do niej głośności. Paderewski mógł pokryć nokturnem stu tysięczną widownię Yankee Stadium. Sukces finansowy olbrzymi, ale czy również artystyczny?!
Artur Rubinstein, który za młodu grał głównie iberyjczyków i Ravela – muzykę mocną i hałaśliwą, był pytany u schyłku kariery dlaczego Chopina gra cicho. – Ponieważ już potrafię – odpowiedział znakomity pianista.
Wynalazek rejestracji dźwięku zwłaszcza numerycznej oddał szerokiej publiczności Chopina niezdeformowanego. Myślę, że najwierniej jego muzyka brzmi.. w słuchawkach.
Autor