Xawery Dunikowski.pdf
-
05-1994 - Śpiewajmy -
16. Bitwa jutlandzka [1916] -
17. Bitwa pod Kannami [216 p.n.e.] -
18. Bitwa pod Trafalgarem [1805] -
19. Bitwa o Inczhon [1950] -
20. Bitwa pod Farsalos [48 p.n.e.] -
21. Bitwa pod Saratogą [1777] -
22. Bitwa pod Hastings [1066] -
23. Druga krucjata [1148] -
24. Bitwa pod Verdun [1916] -
25. Bitwa nad Kałką [1223] -
26. Bitwa pod Gettysburgiem [1863] -
27. Bitwa pod Adrianopolem [378] -
28. Trzecia krucjata [1191] -
29. Bitwa pod Termopilami [480 p.n.e.] -
30. Bitwa nad Sommą [1916] -
31. Bitwa na Marston Moor [1644] -
32. Bitwa pod Akcjum [31 p.n.e.] -
34. Bitwa o Alamo [1836] -
35. Wojna domowa w Hiszpani [1936-1939] -
36. Bitwa pod Syrakuzami [415-413 p.n.e.] -
37. Bitwa o Gallipoli [1915] -
38. Bitwa pod Filippi [42 p.n.e.] -
39. Odsiecz wiedeńska [1683] -
40. Bitwy na Kawanakajimie [1553-1564] -
41. Upadek Konstantynopola [1453] -
42. Oblężenie Malty [1565] -
43. Bitwa pod Vimeiro [1808] -
44. Bitwa pod Mons Graupuis [83] -
45. Bitwa pod Salamanką [1812] -
46. Bitwa nad Granikiem [334 p.n.e.] -
47. Oblężenie Badajoz [1812] -
48. Bitwa pod Bałakławą [1854] -
49. Bitwa w Lesie Teutoburskim [9] -
51. Bitwa pod Salaminą [480 p.n.e.] -
52. Bitwa z Zulusami pod Isandlwaną [1879] -
53. Bitwa pod Nikopolis [1396] -
54. Wojny punickie [264-146 p.n.e.] -
55. Wojny rewolucyjnej Francji [1792-1802] -
56. Bitwa pod Kadesz [1300 p.n.e.] -
57. Oblężenie Osaki [1614-1615] -
59. Bitwa pod Cambrai [1917] -
61. Bitwa pod Petersburgiem [1864-1865] -
Dobre polskie filmy -
Dumna i uprzedzona ;) -
Max Gallo -
Muzyka filmowa - nuty -
Napoleon Bonaparte (ksiazki o...) -
NUTY -
Nuty na pianino
widziane przez artystę. Ten pogląd wsparty jest drugim, także szeroko rozpowszechnionym,
że piękne jest to, co kto lubi, co się komu podoba. Oba te poglądy wyrastają
z podstaw sięgających starożytnej, idealistycznej estetyki greckiej. Jej wyrazicielem
był Platon, który utworzył świat idei bytujących niezależnie od nas. W tym świecie
sztuka znalazła swoje miejsce jako wyrazicielka idei. Zadaniem artysty było ideę
piękna przywołać i okazać.
Grecy mieli i inne teorie estetyczne, bliższe świata i życia. Narodziły się one w ich
warsztatach artystycznych wcześnie, w VI, a może w VII wieku przed naszą erą:
natura stworzyła rzeczy piękne i brzydkie, a zadaniem artysty oraz celem sztuki – tak
głosili greccy filozofowie – jest owo piękno natury odtwarzać, a nawet poprawiać.
I oto dochodzimy do punktu wyjścia naszych trudności estetycznych, tzn. do
zagadnienia, czym jest ów ideał piękna, jak go ocenić i zdefiniować? Na to ani
filozofia grecka, ani żadna inna nie odpowiedziała. [. . .]
Sztuka jest przekazywaniem [. . .]. Przekazywaniem świadomym lub nieświadomym
stanu naszych uczuć.
A jeżeli jest przekazywaniem, czy można ją odczytywać? Odpowiedź wypada
twierdząco, co z kolei nasuwa dalsze wnioski. Jeżeli sztukę da się odczytywać jak
pismo, to w takim razie ma alfabet. A jeżeli tak, to wystarczy go poznać, by stać się
znawcą sztuki, a nawet artystą.
Porównanie sztuki z alfabetem w zasadzie jest trafne, ale już nie są trafne dalsze
wnioski. Może lepsze byłoby porównanie sztuki z pismem chińskim ideograficznym*,
oddającym nie dźwięki, lecz pojęcia.Wpiśmie chińskim istnieje, jak wiadomo,
ponad pięćdziesiąt tysięcy znaków, a znajomość ich jest już sama dla siebie wiedzą.
Otóż sztuka – tak ją dzisiaj rozumiemy i cenimy – ta wszechświatowa, powszechna,
ponadczasowa, jest przekazem nie o tysiącach znaków, ale o ich nieskończonej liczbie.
I tu leży zasadnicza różnica między pismem chińskim i hieroglifami a sztuką:
nie znamy wszystkich znaczeń i przekazów artystycznych ani ich nie rozumiemy.
Stoimy przed nieskończoną ilością możliwości jak przed zapisem nut i nadać im
możemy najróżniejszy dźwięk, ton, rytm. Jedni są wirtuozami gry, inni skromnymi
słuchaczami. [. . .]
Odczytuje sztukę najlepiej ten, który najwięcej o niej wie, który zna najwięcej
znaków. Ale nie wyłącznie. Czasem świadomość artysty lub podświadomość widza
trafia na nowe znaczenie.
Fragment wstępu do książki Karola Estreichera Historia sztuki w zarysie