Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

VW (1945).jpg

Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - VW 1945.jpg
Download: VW (1945).jpg

1,44 MB

(1600px x 1200px)

0.0 / 5 (0 głosów)
Właściwie ten samochód nie wymaga prezentacji. Bezapelacyjnie jest to model wszech czasów, którego przez 65 lat wyprodukowano 21 milionów egzemplarzy. Tego rekordu zapewne nigdy się nie uda pobić. Trochę wstydliwe dla firmy Volkswagen są okoliczności powstania modelu. Nie kto inny, tylko Adolf Hitler zlecił świetnemu konstruktorowi Ferdynandowi Porsche zbudowanie auta, które swobodnie przewiezie 4 osoby z prędkością 100 km/h, a przy wadze nie większej, niż 1000 kg spali maksymalnie 10 litrów paliwa. Do tego cena miała zamknąć się w 1000 marek, przy średniej pensji 150 marek na miesiąc. Zadanie było trudne, ale Porsche je zrealizował. Prototyp był gotowy w 1938 roku. Aby sfinansować produkcję seryjną Hitler wymyślił przedpłaty na specjalną książeczkę. Niemcy wpłacali po 5 marek tygodniowo. Niestety, nikt z nich nie doczekał się zakupu. Wybuchła wojna i te małe auta przeznaczono na potrzeby armii. Dopiero po wojnie, w roku 1945 ruszyła masowa produkcja samochodu legendy. Anglicy z pewnością plują sobie dziś w brodę, bowiem fabryka Volkswagena miała być w całości przeniesiona na wyspy, ale nikt z przemysłowców brytyjskich nie wyraził zainteresowania autem, uznając, że VW nie nadaje się dla przeciętnego konsumenta. Cóż… Niemcy zabrali się za robotę. Z taśm schodził pojazd z silnikiem z tyłu, w układzie „boxer”, chłodzonym powietrzem. 1,1 litra dawało moc 25 KM, prędkość 105 km/h. Przyśpieszenie raczej wątpliwe: 50 sekund do setki. Przez kilkadziesiąt lat produkcji model oczywiście był ulepszany. Powiększał się silnik, powiększały okna, szyba przednia w drugiej fazie produkcji była gięta a nie płaska. Z czasem zmieniła się deska rozdzielcza, biegi były w pełni zsynchronizowane. Jednak ogólny wygląd i koncepcja nie ulegały zmianom. Ostatni egzemplarz Garbusa powstał w lipcu 2003 roku.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Stopniowo postaram się umieszczać w galerii najważniejsze aua XX wieku, jako że trochę znam się na tym. Te, które były kamieniem milowym w historii motoryzacji, bądź te, które po prostu coś znaczyły. Opisy umieszczę w miarę czytelne, pozbawione raczej szczegółów technicznych a bardziej skierowane do mniej zainteresowanych motoryzacją.
Docelowo zamierzam skompletować 100 modeli, ale nie wiem, czy starczy mi cierpliwości i zaparcia.
Wykaz modeli chronologicznie:

Oldsmobile (1901) ========================================= od 1900
Rolls Royce - Silver Ghost(1906)
Ford T (1908)
Cadillac V8 (1927)
Ford A (1927)
Mercedes 770 (1930) =======================================0d 1930
Citroen Traction Avant (1934)
Fiat Topolino (1936)
Citroen 2CV (1938)
Jeep Willys (1941)=========================================0d 1940
Volkswagen (1945)
Pobieda M20 (1946)
Renault 4CV (1946)
Citroen H (1947)
Peugeot 203 (1948)
Ferrari 250 (1953) =========================================od 1950
Hindustan Ambassador (1954)
Citroen DS (1955)
VW Karmann Ghia (1955)
Renault Dauphine (1956)
Fiat 500 (1957)
Austin FX4 (1958)
Cadillac de Ville (1959)
Renault Floride (1959)
Mini Morris (1959)
Mercedes W110 (1961) ===========================================od 1960
Peugeot 404 (1960)
Renault 4 (1961)
Volkswagen 1600 (1961)
BMW 1500 (1962)
Aston Martin DB5 (1963)
Porsche 911 (1963)
Ford Mustang (1964)
Opel Kadett B (1965)
Renault 16 (1965)
Volvo 140 (1966)
Fiat 124 (1966)
Fiat 125 (1966)
Toyota Corolla (1966)
Lamborghini Miura (1966)
Ford Escort I (1967)
NSU Ro80 (1967)
Peugeot 504 (1968)
Renault 12 (1969)
Ford Capri (1969)
Fiat 127 (1971) ============================================ od 1970
Renault 5 (1972)
Fiat 126 (1972)
Volkswagen Passat (1973)
Volvo 240 (1974)
Volkswagen Golf (1974)
Mercedes W123 (1976)
Opel Kadett D(1979)
Audi Quattro (1980)===========================================od 1980
Fiat Panda (1980)
Ford Sierra (1982)
Fiat Uno (1983)
Renault 11 (1983)
Peugeot 205 (1983)
Ford Focus (1998) ==========================================od 1990
Peugeot 206 (1998)
Toyota Yaris (1999)
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Renault Dauphine 1956.jpg
Trochę kontrowersyjne auto. Z jednej strony Dauphine m ...
Trochę kontrowersyjne auto. Z jednej strony Dauphine miał sporo sukcesów sportowych, ale z drugiej przez fachowców został zaliczony do najbardziej awaryjnych samochodów świata. Z jednej strony cieszył się wielkim popytem (pierwszy milion już po 4 latach) z drugiej uznano go jako największą techniczną kompromitację francuskiej myśli technicznej obok Linii Maginota. Budowany od 1956 roku model miał być przede wszystkim autem rodzinnym: pojemnym, ale ekonomicznym. Niestety pewnych wad nie udało się ukryć. Jak na auto rodzinne nie rozpieszczał rozmiarami bagażnika – 230 litrów. Porównując z dzisiejszymi modelami segmentu C wynik ten po prostu śmieszy. Śmieszą też osiągi Dauphine: silnik 850 cm z mocą 27 KM rozpędzał auto do setki w 37 sekund. Potem osiągał maksymalnie 112 km/h i to wszystko. W tamtych czasach umieszczenie silnika z tyłu było dość popularne. Inżynierowie Renault widzieli, że najlepiej sprzedające się auta mają takie rozwiązanie. Renault Dauphine był dobrze znany w Polsce, bowiem można go było w latach 60-tych kupić za bony towarowe (dolary) po cenie zbliżonej do rynkowej a więc kilkakrotnie drożej, niż Syrenkę. Jako ciekawostkę warto zaznaczyć, że konstruktorzy Syreny 110 w pierwszym projekcie wzorowali się właśnie na Dauphine i opracowali podobny, choć bardziej kanciasty model z tym samym układem silnika. Całe szczęście, że potem nadali Syrenie 110 zupełnie inny kształt.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Citroen 2CV 1938.jpg
Przylgnęło do niego określenie „Kaczka”. Inni mówią po p ...
Przylgnęło do niego określenie „Kaczka”. Inni mówią po prostu najbrzydszy samochód świata. Rzeczywiście 2CV urodą nigdy nie grzeszył. Jak się okazuje nie przeszkodziło mu to w zdobyciu ogromnej popularności, potwierdzonej wyprodukowaniem prawie 4 mln sztuk. Mimo, że jako datę rozpoczęcia produkcji podaje się rok 1948, to tak naprawdę auto skonstruowano 10 lat wcześniej, jeszcze przed wojną. Znana jest historia, że projektanci otrzymali polecenie stworzenia auta takiego, by przy prędkości 50 km/h z przewożonych 4 osób i koszyka pełnego jaj nie zrobiła się jajecznica. Zbudowano 250 modeli a potem 249… zniszczono. Wybuchła wojna i Francuzi nie chcieli pokazać konstrukcji Niemcom. Jeden egzemplarz głęboko ukryli i wyjęli dopiero po wojnie. A wtedy akurat potrzebowano taniego i prostego auta. Rozpoczęto produkcję seryjną. Model znacząco się jednak różnił od przedwojennego projektu. Można powiedzieć, że był „bardziej wypasiony”. Prototypowe auto miało tylko jeden reflektor, teraz były dwa. Zamontowano wycieraczki, rozrusznik i kierunkowskazy oraz zmieniono silnik na chłodzony powietrzem. Trzybiegową skrzynię bez synchronizacji zastąpiły cztery zsynchronizowane biegi. Zrezygnowano też z rowkowanych blach (wzmacniały konstrukcję) na rzecz blach prostych, w dodatku również w dachu, który wcześniej był płócienny. Ale pewne rozwiązania zostały: choćby siedzenia z rurek połączonych płótnem, brak jakichkolwiek obić tapicerskich wnętrza, dźwignia zmiany biegów w desce rozdzielczej, otwieranie szyb poprzez ich przesuwanie a nie opuszczanie (jak w autobusach). Takie otwieranie było znacznie tańsze w produkcji i nie wymagało instalowania całego mechanizmu z korbką. Pierwsze silniki stosowane w produkcji seryjnej miały 380 cm pojemności i 9 KM. Przez 42 lata (do 1990) auto przechodziło niezliczone ulepszenia, poprawki. Pod koniec Citroen 2CV już tylko wyglądem zewnętrznym przypominał swojego dziadka. Jak przystało na auto kultowe, Citroen 2CV jest doświadczoną gwiazdą filmową. Występował u boku Jamesa Bonda, Luisa de Funesa i wielu innych.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Mini Morris 1959.jpg
Zbudowany w 1959 roku zmotoryzował Wielką Brytanię i pon ...
Zbudowany w 1959 roku zmotoryzował Wielką Brytanię i poniekąd stał się jej motoryzacyjnym symbolem obok Rolls-Royca i Aston Martina. Ikona lat 60-tych, najbardziej rozpoznawalne auto obok VW Garbusa. Co ciekawe z początku samochód wcale nie nazywał się „Mini”. Był to Austin Seven, obecna nazwa pojawiła się kilka lat później. Nawet dziś zachwyca nieprawdopodobnym wykorzystaniem miejsca. Młodszy o ponad dekadę Fiat 126 nie mógł w tej materii z nim się równać. Mini był krótszy od „Malucha”, ale miał o 20 cm większy rozstaw osi! To pierwszy samochód na świecie, którego koła rozmieszczone zostały niemal w samych narożnikach. A jak wiadomo rozstaw osi dokładnie wyznacza ilość miejsca w środku. Sporą ilość miejsca uzyskano też dzięki poprzecznemu umieszczeniu silnika z przodu. To spore wnętrze niestety nie mogło pochwalić się bogatym wyposażeniem. Z początku właściwie był tylko prędkościomierz, ale za to jaki duży! Brakowało nawet wskaźnika stanu paliwa. Niestety, bagażnik, to niemal półka dla kota. Pierwotnie najpopularniejszy był silnik o pojemności 849 cm³ i mocy 33 KM. Z taką jednostką auto nie było demonem prędkości -maks 116 km/h, rozpędzało się do setki 29,7 sek. Przez 41 lat wyprodukowano ponad 5 milionów tych aut a budowano je aż w dwunastu krajach! Samochód był ulubieńcem gwiazd. Jeździli nim Niki Lauda, Enzo Ferrari, Steve McQueen i nawet królowa angielska posiadała Mini. Dla każdego z czwórki Beatlesów był to pierwszy samochód. MINI służył również w Brytyjskiej Policji.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Renault 16 1965.jpg
Nie może zabraknąć tego auta w kolekcji, bowiem powszech ...
Nie może zabraknąć tego auta w kolekcji, bowiem powszechnie uważa się, że jest to pierwszy hatchback w historii motoryzacji. Pojawił się na rynku z początkiem 1965 roku. Tak naprawdę w momencie, gdy projekt powstawał nawet nie było nazwy „hatchback”. Mówiono, że pojazd otrzymał piąte drzwi do przestrzeni bagażowej i używano określenia „kombilimuzyna”. Projektanci Renault innowacyjnością wykazali się nie tylko w tym rozwiązaniu. „Szesnastka” była też pierwszym modelem firmy z przednim napędem. Te dwa nowatorskie rozwiązania dały wymierną korzyść: auto, choć niedługie (423 cm), miało łatwo rozkładane siedzenia do spania, co cieszyło nabywców lubiących turystykę. Dzielona kanapa z tyłu pozwalała na przewożenie długich przedmiotów. To też było absolutnym novum. Wszystkie modele posiadały z przodu pasy bezwładnościowe! Konstruktorzy uzyskali niespotykany jak na tamte czasy stosunek rozstawu osi do długości, który wyniósł 0,64. Nawet najnowsze Renault Clio, czy VW Golf nie mogą wykazać się tak dobrym wynikiem. Nic więc dziwnego, że w 1966 roku auto nagrodzono zaszczytnym tytułem „Samochód Roku” (COTY). Podstawowy silnik miał 60 KM przy pojemności 1,5 litra. Do setki rozpędzał się w 17 sekund a maksymalnie jechał 145 km/h. Ostatnie Renault 16 zbudowano w 1980 roku. Jego następcą okazał się produkowany już od kilku lat Renault 20/30, później po kolei były Renault 25, Safrane, Vel Satis i wreszcie Latitude. Jednak żaden z tych modeli nie mógł równać się powodzeniem z „Szesnastką”.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Mercedes W123 1976.jpg
W Polsce zwany beczką. W latach 80-tych, gdy jeździło si ...
W Polsce zwany beczką. W latach 80-tych, gdy jeździło się na zachód do pracy marzeniem każdego było przywieźć za zarobione pieniądze właśnie „beczkę”. Nawet, jeśliby miała ponad 500 tyś przebiegu, bo auto uznawano za niezniszczalne. Dlatego też pod koniec lat 80-tych Polska była drugim po RFN krajem pod względem zarejestrowanych Mercedesów. Z kolei dziś beczkami jeździ pół Afryki. Tak naprawdę W123 nie jest oryginalnym projektem. W dużej mierze opiera się na poprzedniku W114, u nas znanym jako „przejściówka”. Wystarczy popatrzeć na bok samochodu. Zmieniono natomiast układ reflektorów na poziome, zlikwidowano trójkątne szybki boczne. Jako, że samochód był z wyższej półki, można była za opłatą zamówić poduszkę powietrzną dla kierowcy, ABS (od 1980), a także absolutny hit – centralny zamek. Co prawda nie było zdalnego pilota, samochód zamykał się i otwierał po przekręceniu kluczykiem zamka w drzwiach kierowcy. Ale nawet takie rozwiązanie było obiektem zazdrości innych kierowców. Obiektem westchnień były też pasy bezwładnościowe, montowane seryjnie. Młodsi zapaleńcy motoryzacji nie pamiętają widoku ciągnącego się pasa na zewnątrz drzwi. Najpopularniejszym silnikiem benzynowym była jednostka 2,3 litra o mocy 109 KM. Pozwalała rozpędzić auto do prędkości 170 km/h. a setkę osiągała w 13,7 sek. Natomiast diesel 2,0 litra (najbardziej niezawodny) miał 55 KM i w porywach gnał 130 km/h. Do 100 km/h rozpędzał się ponad pół minuty! Tradycyjnie, jak w starszych modelach „beczka” mogła pochwalić się olbrzymim bagażnikiem – 500l. Blisko spokrewnionym modelem było pięknie się prezentujące coupe (wytwarzane w latach 1977-85). Potwornie długie drzwi, mnóstwo chromu, sportowa ale wyważona sylwetka robiły wrażenie. Nie zniechęcała skromna ilość miejsca z tyłu. Coupe miało najładniejsze kolory.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Fiat 124 1966.jpg
Tym modelem Fiat wrócił do przedwojennego sposobu oznacz ...
Tym modelem Fiat wrócił do przedwojennego sposobu oznaczania kolejną liczbą a nie pojemnością silnika. 124 stał się o tyle znany Polakom, że bardzo blisko spokrewniona z nim była Łada i trochę Fiat 125p. Samochód wkroczył na rynek w 1966 roku z impetem, zdobywając tytuł „Car of the Year”. Zastąpił „pontonowego” Fiata 1300/1500, odziedziczając po nim płytę podłogową. Z resztą polski Fiat 125p też miał tę płytę a z Fiatem 124 jeszcze dodatkowo wspólny dach, drzwi i słupki. Tak więc wiele zostało w rodzinie. Jeśli chodzi o sylwetkę auta, była ona dość wyważona, bez awangardy. Projektanci nie zdecydowali się jeszcze na gięte szyby boczne, co już akurat było hitem innych, przodujących marek i powoli stawało się normą. Jako podstawową jednostkę napędową wybrano silnik 1200 o mocy 60 KM. Pozwalał rozpędzić samochód do 140 km/h. Imponujące na tamte czasy przyśpieszenie 13,5 do setki było wynikiem małej masy pojazdu (895 kg). Jak wspomniałem spokrewniona z Fiatem 124 była Łada. Związek Radziecki zakupił licencję. Dokonano zmian silnikowych (mrozy) i zawieszenia (na dziurawe drogi). Zmiany były przeprowadzone wzorcowo, w przyszłości Łada znana była z tego, że dawała się uruchomić przy temperaturach tak niskich, jak żadne inne auto. Gdy Włosi zapomnieli już o tym modelu, nadal on cieszył się popularnością na wschodzie. W roku 1982 przeprowadzono modernizację. Ładę wytwarzano do 2012 roku, czyli stała się najdłużej produkowanym autem w Europie – 46 lat! Ale, o ile mi wiadomo samochód nadal powstaje w prowincjonalnych fabrykach na wschodzie, w 2013 roku widziałem nową Ładę w salonie na Ukrainie.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Citroen DS 1955.jpg
Jego pojawienie się w 1955 roku było sensacją. Samochód ...
Jego pojawienie się w 1955 roku było sensacją. Samochód aż kipiał nowoczesnością. Nie tylko sylwetka, ale szereg rozwiązań konstrukcyjnych zdecydowanie wyprzedziły swoją epokę. Kosmiczne kierunkowskazy w tylnych narożnikach dachu, hydro-pneumatyczne zawieszenie, hydrauliczny układ hamulcowy, hydraulicznie sterowane sprzęgło, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Aż się w głowie kręci. Wyglądały wśród innych pojazdów jak statki kosmiczne na kołach. Nigdy wcześniej nie zdarzyło się, by w dniu prezentacji producent od razu otrzymał zamówienie na 12 tysięcy sztuk. Samochód miał tak dużą różnice w rozstawie kół przednich i tylnych, że w przypadku złapania gumy mógł jechać na trzech kołach! Okazało się, że taka dawka nowoczesnych urządzeń nie tylko sprzyjała awariom, ale nie do końca odpowiadała nabywcom. Przede wszystkim nietypowe automatyczne sprzęgło irytowało europejczyków. Firma Citroen musiała uprościć model. Młodsi fani motoryzacji model DS. znają tylko z filmów. Autem jeździł Prezydent Francji Charles de Gaulle, wystąpiło w wielu filmach, m.in. w kultowym „Fantomasie” z Louis de Funes. Ten pionierski samochód, który wyprzedził swoje czasy i stał się symbolem Francji niemal na równi z Wieżą Eiffla i szampanem. Produkcję zakończono po 20 latach, w roku 1975. Powstało do tego czasu prawie 1,5 mln egzemplarzy.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Karmann Ghia 1955.jpg
U nas prawie nieznany, ale jakże popularny na Zachodzie, ...
U nas prawie nieznany, ale jakże popularny na Zachodzie, tym Zachodzie, do którego wtedy dostępu nie mieliśmy. O tym samochodzie mówiono: Porsche dal ubogich. Rzeczywiście ten samochód miał boksera z tyłu, miał odpowiedni warkot, ale mimo swojego sportowego, wręcz agresywnego wyglądu miał też więcej wspólnego z Volkswagenem Garbusem, niż z jakimkolwiek autem sportowym. Jednak niewątpliwie trzeba przyznać, że był to najładniejszy Volkswagen w całej historii. Ghia to nazwa firmy włoskiej. Ta właśnie firma zaprojektowała auto w 1953 roku, choć oficjalna prezentacja nastąpiła dwa lata później. O dziwo karoseria był spawana, następnie szlifowana i obrabiana przed malowaniem ręcznie! Auto miało specjalny bagnet. Ot taki długi drucik. Znamy taki bagnet w samochodzie, ale ten służył do sprawdzania poziomu …paliwa. Nie do wiary, Karmann Ghia nie posiadała wskaźnika paliwa. Nie oszukujmy się VW stworzył to auto tylko po to, by sprawić wrażenie firmy podążającej za sukcesem, za nowością, bo Garbus po prostu robił się stary. I co? Niechcący wyszedł im świetny model! To nic, że sportowa Karmann-Ghia miało tylko 36 KM. Do 1974 roku zbudowano raptem ok. 400 tyś tych samochodów, ale nie ulega wątpliwości, że to jednak auto kultowe.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - VW Passat 1973.jpg
Początek lat 70 to dość specyficzny okres w motoryzacji. ...
Początek lat 70 to dość specyficzny okres w motoryzacji. Wielkimi krokami zbliża się kryzys paliwowy, klienci bardziej szukają silników oszczędnych, niż dużych. Dla firmy Volkswagen to ciężkie czasy. Ich flagowy Garbus poważnie się zestarzał, inżynierowie nie mają doświadczenia w konstrukcjach przednionapędowych. Owszem, był model K-70, ale to mało udana konstrukcja. Dlatego też zaprezentowany w 1973 roku Passat miał trochę zapożyczeń ze spokrewnionego Audi. W końcu to ta sama fabryka. Nikt wtedy nie przypuszczał, że w ciągu 40 lat pojawi się aż siedem generacji tego modelu. Oczywiście najważniejsza była generacja pierwsza. Sylwetkę zaprojektowali Włosi, bowiem VW nie chciał ryzykować. Niemiecka „fantazja” nie należała do najbardziej cenionych, lepiej skorzystać ze sprawdzonych źródeł. Linia fastback dokładnie trafiła w gusta klientów. Ale projekt był bardzo elastyczny, przewidywał 2, 4 drzwi, wersję kombi. Silnik 1,3 nie zachwycał mocą – raptem 55 KM. Ale auto było lekkie (880kg), więc osiągało 150 km/h, a do setki potrzebowało 15 sekund. Właściwie od tamtej pory Passat, obok Golfa jest najważniejszym modelem marki. Mimo, że skupiam się tu na pierwszej generacji, to należy zaznaczyć, że ta druga (1980-88) była chyba najbardziej udana wizualnie i wszystkim zachowała się w pamięci. Dlatego też w prawym dolnym rogu wyjątkowo umieszczam fotkę z tej wersji, reszta to rocznik 1973.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Renault 12 1969.jpg
Ten model doskonale jest znany starszym Polakom, bowiem ...
Ten model doskonale jest znany starszym Polakom, bowiem na jego licencji produkowano samochód Dacia 1300, który w czasach komuny był dość popularny (opis w folderze „Samochody PRL”). O ile o Dacii nie można nic dobrego powiedzieć (poza egzemplarzami do 75 roku) o tyle Renault 12 był całkiem udanym modelem. Europejczycy go polubili, natomiast w USA poniósł kompletne fiasko. Debiutujący jesienią 1969 roku samochód miał interesującą sylwetkę z długim przodem, co zawsze dodaje agresji i sportowego charakteru. Czyżby projektanci zapatrzyli się na Forda Capri? Chyba nie, bo oba samochody powstały niemal równocześnie. Niestety Francuzi trochę poskąpili w wyposażeniu samochodu. Bębnowe hamulce z tyłu, bez wspomagania już wtedy kompromitowały auto. Renault 12 kojarzony jest nie bez racji ze sportem. To właśnie ten model otrzymał silnik Gordini i z powodzeniem startował w wyścigach. Sportowe auto trafiło do produkcji seryjnej i zwykłej sprzedaży (rzadki przypadek). Koszt był niemal dwa razy wyższy, ale klient zamiast standardowych 54 KM otrzymywał aż 113 koni. Do setki samochód rozpędzał się w 9,5 sekundy a nie w 16,5. Renault 12 był produkowany we Francji do roku 1980, ale w Turcji niemal 20 lat dłużej. Łącznie sprzedano 2,5 mln aut.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności