Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Citroen H (1947).jpg

Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Citroen H 1947.jpg
Download: Citroen H (1947).jpg

1,58 MB

(1800px x 1350px)

0.0 / 5 (0 głosów)
Rywalizował na śmierć i życie w innym francuskim autem dostawczym: Renault 1000kg. Oba auta były bardzo funkcjonalne, choć przeraźliwie brzydkie, zwłaszcza Citroen, nazywany „świńskim ryjkiem”.
Prototyp powstał już w czasie wojny, ale produkcja seryjna ruszyła w 1947 roku i trwała aż do 14 grudnia 1981 roku. We Francji, Belgii i Holandii zbudowano prawie pół miliona Citroenów H.
Wyróżniały je dwie cechy. Pierwsza, to blacha falista, która znacząco wzmacniała konstrukcję bez podnoszenia masy i była zastosowana w przedwojennym modelu 2CV. Jeszcze wcześniej „żebra” stosowali Niemcy w samolotach „Junkers”. Druga cecha to napęd na przednie koła. W tamtych czasach firmy nie decydowały się na unifikację założeń konstrukcyjnych, dlatego też w przeciwieństwie do większości furgonetek tamtej epoki Citroen H miał napęd, jak przedwojenny model Traction Avant. Takie rozwiązanie pozwoliło stworzyć zupełnie płaską podłogę na wysokości raptem 35 cm. W zależności od obciążenia i karoserii występowały nazwy: H, HY, HZ, HX, HW. Firma chwaliła się, że oferuje auto w 14 kolorach, ale tak po prawdzie przeważnie auta malowano na szaro, a potem właściciele sami sobie przemalowywali swoje cudeńko.
Podstawową jednostką był silnik na benzynę. Diesla wprowadzono dopiero w 1961 roku. Benzynowa jednostka o pojemności 1900 cm miała 50KM, a skrzynia biegów o zaledwie trzech przełożeniach pozwalała rozpędzić auto maksymalnie do 78 km/h.
Litera H, określająca model wzięła się stąd, że dopiero ósmy projekt został zaakceptowany przez firmę a „h” to ósma litera alfabetu. Nie ulega wątpliwości, że ten samochód był największą motoryzacyjną gwiazdą filmową lat 50 i 60-tych. A jeździli nim rolnicy, piekarze, stolarzy, kwiaciarze, rzeźnicy, policjanci i złodzieje ...

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Stopniowo postaram się umieszczać w galerii najważniejsze aua XX wieku, jako że trochę znam się na tym. Te, które były kamieniem milowym w historii motoryzacji, bądź te, które po prostu coś znaczyły. Opisy umieszczę w miarę czytelne, pozbawione raczej szczegółów technicznych a bardziej skierowane do mniej zainteresowanych motoryzacją.
Docelowo zamierzam skompletować 100 modeli, ale nie wiem, czy starczy mi cierpliwości i zaparcia.
Wykaz modeli chronologicznie:

Oldsmobile (1901) ========================================= od 1900
Rolls Royce - Silver Ghost(1906)
Ford T (1908)
Cadillac V8 (1927)
Ford A (1927)
Mercedes 770 (1930) =======================================0d 1930
Citroen Traction Avant (1934)
Fiat Topolino (1936)
Citroen 2CV (1938)
Jeep Willys (1941)=========================================0d 1940
Volkswagen (1945)
Pobieda M20 (1946)
Renault 4CV (1946)
Citroen H (1947)
Peugeot 203 (1948)
Ferrari 250 (1953) =========================================od 1950
Hindustan Ambassador (1954)
Citroen DS (1955)
VW Karmann Ghia (1955)
Renault Dauphine (1956)
Fiat 500 (1957)
Austin FX4 (1958)
Cadillac de Ville (1959)
Renault Floride (1959)
Mini Morris (1959)
Mercedes W110 (1961) ===========================================od 1960
Peugeot 404 (1960)
Renault 4 (1961)
Volkswagen 1600 (1961)
BMW 1500 (1962)
Aston Martin DB5 (1963)
Porsche 911 (1963)
Ford Mustang (1964)
Opel Kadett B (1965)
Renault 16 (1965)
Volvo 140 (1966)
Fiat 124 (1966)
Fiat 125 (1966)
Toyota Corolla (1966)
Lamborghini Miura (1966)
Ford Escort I (1967)
NSU Ro80 (1967)
Peugeot 504 (1968)
Renault 12 (1969)
Ford Capri (1969)
Fiat 127 (1971) ============================================ od 1970
Renault 5 (1972)
Fiat 126 (1972)
Volkswagen Passat (1973)
Volvo 240 (1974)
Volkswagen Golf (1974)
Mercedes W123 (1976)
Opel Kadett D(1979)
Audi Quattro (1980)===========================================od 1980
Fiat Panda (1980)
Ford Sierra (1982)
Fiat Uno (1983)
Renault 11 (1983)
Peugeot 205 (1983)
Ford Focus (1998) ==========================================od 1990
Peugeot 206 (1998)
Toyota Yaris (1999)
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Fiat 125 1966.jpg
Ten samochód jest szczególnie Polakom bliski, przecież s ...
Ten samochód jest szczególnie Polakom bliski, przecież stanowił kamień milowy w rodzimej motoryzacji. Tak naprawdę włoski oryginał znacząco się różnił od Polskiego Fiata. Wizualnie owe różnice były mało widoczne, ale w aspekcie technicznym to była niestety przepaść. My zakupiliśmy licencje w czasach Gomułki a towarzysz Wiesław był zdeklarowanym przeciwnikiem prywatnej motoryzacji. Popuścił pieniędzy na auto, ale nie dał na silnik. Dlatego też nasze, rodzime auto miało jednostkę napędową z poprzedniego modelu. Włoskiego Fiata zaopatrzono w nowy naprawdę nowoczesny silnik o pojemności 1600 cm i mocy 90 KM. Skrzynia biegów, mimo, że na początku czterostopniowa, już po roku otrzymała pięć przełożeń. Ale tak po prawdzie nawet włoski model miał sporo elementów z poprzednich modeli. Płyta podłogowa pochodziła z Fiata 1300/1500, kabina z Fiata 124. Uroku w modelu 125 dodawały efektowne, podwójne reflektory. Włosi stosowali kwadratowe, polski model miał okrągłe. Produkcja tego fiata nie trwała długo, raptem sześć lat. Firma z Turynu nie zdecydowała się na face lifting, wprowadzając od razu nowy model – 132. Co to oznacza? Oznacza, że tak znaczący model w naszej historii raczej nie odegrał szczególnej roli w motoryzacji światowej. Włosi dali sobie z nim spokój w roku 1972, my dopiero w 1991. Przykre.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Toyota Yaris 1999.jpg
Zdecydowanie za wcześnie, by nazwać ten model kultowym, ...
Zdecydowanie za wcześnie, by nazwać ten model kultowym, ale nie ulega wątpliwości, że „yariska” jest na dobrej drodze, by za kilka, kilkanaście lat używać w stosunku do niej takiego określenia. Na rynek wdarła się przebojem pod sam koniec XX wieku, bo w roku 1999. Teoretycznie należała do segmentu B, ale była około 20 cm krótsza od konkurencji, przez co miała stosunkowo niewielki bagażnik, raptem 205 l. Dopiero druga generacja modelu urosła. Niebawem po debiucie auto otrzymało zaszczytny tytuł „Samochodu Roku”. Doceniono walory estetyczne, funkcjonalność, ale za wcześnie było, by docenić największy atut Toyoty Yaris: niezawodność. Można powiedzieć, że ten model załapał się jeszcze do grona „tych prawdziwych Toyot”, co się nie psują. Yaris to miejski samochodzik bez ambicji bycia autem rodzinnym. Pierwsza generacja miała dość dziwnie umieszczony prędkościomierz. Elektroniczny wyświetlacz był widoczny właściwie tylko przez kierowcę. Tak skonstruowany, by prowadzący nie musiał zmieniać ostrości wzroku. Pomysł innowacyjny, w dodatku pozwalał na stworzenie wielu schowków, ale raczej się nie sprawdził, bo kolejne generacje miały już liczniki tradycyjne. Podstawowy silnik miał 1 litr pojemności i moc 65 KM. W Polsce prawie nieznana jest wersja sedan Toyoty Yaris, czterodrzwiowy model Echo.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Cadillac V8 1927.jpg
Oto gangsterskie auto, pełnej krwi. Model produkowany ...
Oto gangsterskie auto, pełnej krwi. Model produkowany w latach 1927-29 znany jest przede wszystkim z faktu, że jeździł nim najsłynniejszy gangster wszech czasów – Al Capone. Oczywiście jego egzemplarz miał kilka „udoskonaleń”. Pancerne szyby, otwierane tylne okno, by móc strzelać do pościgu, podsłuch częstotliwości policyjnej. Cadillaca V8 pomalowano w połączeniu kolorów czarnego i zielonego, bowiem takie barwy miało 85 aut policji i władz miasta Chicago. To ten model odegrał główną rolę w pojedynku gangów Al Capone’a i Bugsa Morgana. Gangsterzy przebrani za policjantów w lutym 1929 roku wjechali do garażu właśnie Cadillakiem V8 i dokonali masakry na przeciwnikach. Bezpośrednio po ataku na Pearl Harbour, w grudniu 1941 roku prezydent Roosvelt musiał jeździć samochodem pancernym, a że nie było innego pod ręką, to „pożyczył” sobie od Al Capone, bo ten akurat grzecznie siedział w więzieniu. Standardowe V8 nie posiadało wymienionych modyfikacji, ale i tak cieszyło się znacznym prestiżem. Silnik jak na tamte czasy bardzo mocny 90 KM miał pojemność 5,5 litra a samochód rozpędzał się do 125 km/h. Auto było bardzo drogie, skierowane do wąskiej grupy nabywców, dlatego też wyprodukowano ich tylko 30 tysięcy egzemplarzy.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Toyota Corolla 1966.jpg
Rzadko się zdarza, by firma ten sam model najpierw produ ...
Rzadko się zdarza, by firma ten sam model najpierw produkowała w segmencie B a potem C. Corolla pojawiła się na rynku w momencie, gdy z japońskich aut raczej pokpiwano. Wytykano awaryjność, kiepski design, słabe osiągi. Ale małe azjatyckie rączki szybko się uczą. Niebawem „Japończyk” stał się synonimem solidności. To samo było w latach 90-tych z Koreą i kto wie, czy nie będzie z Chinami. Tak, czy inaczej już w 1970 roku łączna produkcja wyniosła milion sztuk i Corolla była jednym z najlepiej sprzedających się aut na świecie. To ona utorowała drogę innym markom japońskim. W roku 1983 z taśmy schodzi Corolla nr 10 milionów a miesięcznie kupuje ją 100 tysięcy kierowców. Ale wróćmy do pierwszego modelu z roku 1966. Do tej pory japońscy projektanci raczej wzorowali się na autach z Europy i USA. Tym razem zbudowali coś zupełnie własnego. Sedan, 2-lub 4-drzwiowy. Samochód był krótki (niespełna 4 m) a tylną oś napędzał silnik 1,1 o mocy 52 KM. Nowy model miejsca zdobył popularność, która niebawem została podparta opinią o bezawaryjności auta. I to spowodowało, że do 2012 roku sprzedano 39 milionów Toyoty Corolli w 9 generacjach. Rekord świata.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Fiat 127 1971.jpg
Spokojna sylwetka, bez awangardy pozwoliła utrzymać mode ...
Spokojna sylwetka, bez awangardy pozwoliła utrzymać model w produkcji przez kilkanaście lat oczywiście z zastosowaniem zmian liftingowych. Ale trochę dziwi sukces auta. Silnik pochodził jeszcze z poprzedniego modelu, choć dzięki znaczącym przeróbkom z 900 cm uzyskiwał moc 46 KM. Należy pamiętać, że hatchbacki w 1971 roku stanowiły jeszcze rzadkość a ten model właściwie był nim tylko z wyglądu. Tylną szybę miał nieruchomą. To spora wada. Dlatego już dwa lata później trzeba było modernizować nadwozie, by naprawić ten błąd, bo Fiat 127 zaczynał się źle sprzedawać. To chyba jedyny przypadek, by producent tak szybko dokonał znaczącej zmiany w nadwoziu. Sam bagażnik był bardzo pojemny, ok. 350 litrów a to dlatego, że koło zapasowe udało się umieścić z przodu w komorze silnika. Sam silnik też przesunięto maksymalnie do przodu, by wygospodarować jak najwięcej miejsca. Jeśli chodzi o ergonomię, to z całą pewnością na tamte czasy Fiat 127 był modelem wzorcowym. Zastąpił go dopiero Uno w 1983 roku. Ciekawostką jest fakt, że właśnie na ten model a nie na Fiata 126 początkowo mieliśmy zakupić licencję. Po przeliczeniu kosztów decydenci uznali, że 127 będzie zbyt drogi dla Kowalskiego i skończyło się tylko na zmontowaniu pewnej ilości aut, które miały na końcu literkę „P”. Za to produkcja modelu poza Wochami miała miejsce w Hiszpanii, Jugosławii i Brazylii.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Hindustan 1954.jpg
Mimo, że zupełnie nieznany w Polsce, ten samochód musiał ...
Mimo, że zupełnie nieznany w Polsce, ten samochód musiał się znaleźć w galerii. Produkowany nieprzerwanie od 1954 roku, król dróg w Indiach. Co prawda Hindustan jest kopią angielskiego Morrisa Oxforda, wytwarzanego w Wielkiej Brytanii w latach 1948-60, ale Hindusi nawet o tym nie wiedzą, oni uważają auto za „swoje”. Model Ambassador jest tak niebywale popularny, że wprowadzanie jakichkolwiek zmian, liftingów mija się z celem. Jedynym przypadkiem była rewelacyjna reklama Peugeota 206, kiedy to miejscowy chłopak trochę ręcznie, trochę przy pomocy słonia przerobił właśnie Hindustana na ładne lwiątko 206. Może ktoś pamięta tę reklamę. Jedna z lepszych w historii motoryzacji. Auto z podstawowym silnikiem 1,5 (50KM) rozpędza się do 120 km/h, ale taka jazda jest dość ryzykowna, bowiem zarówno układ kierowniczy, jak i hamulcowy są rodem z lat 40-tych i ich skuteczność może delikatnie mówiąc budzić wątpliwości. A jeśli wziąć pod uwagę, że ostatnio częściej są stosowane silniki 1,8 o mocy 71 KM? Wątpliwości też budzi sama konstrukcja nadwozia Hindustana. Mimo długości 434 cm rozstaw osi wynosi raptem 246 cm, co daje spory bagażnik, ale powoduje niebywałą ciasnotę siedzących w środku. Nie przeszkadza to jednak, by ponad połowa taksówek w Delhi, czy Bombaju była marki Hindustan Ambassador!
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Fiat 126 1972.jpg
USA miały Forda T, Niemcy Garbusa, Francuzi Citroena 2CV ...
USA miały Forda T, Niemcy Garbusa, Francuzi Citroena 2CV, Włosi Fiata 500. Auto miało być następcą Fiata 500, produkowanego od 1957 roku we Włoszech. Tamten Fiat stał się legendą, jeździły nim całe Włochy, ale Fiatem 126 jeździć nie chciały. Po prostu nie ten czas. Włosi lubili już zupełnie coś innego. Skoro 126 znalazł się w niewłaściwym czasie w niewłaściwym miejscu, to poszukał sobie miejsca innego. W Polsce zrobił karierę, ale o tym w folderze ‘Auta PRL”. Koncepcja umieszczenia silnika z tyłu święciła tryumfy na przełomie lat 50 i 60. Rok 1972 to już trochę za późno. Renault, NSU, Volkswagen już nie chciały takiego rozwiązania. Owszem, w bloku wschodnim były jeszcze Skoda, Zaporożec, Zastava ale nie ulega wątpliwości, że kraje tego bloku raczej nie wyznaczały trendów. Na zachodzie Fiat 126 był skazany na porażkę. Jego zadziwiająco niska cena ratowała trochę podaż, ale nie w takim stopniu jak przewidywano. Nie pomógł znacząco też kryzys paliwowy, bo auto wcale nie było aż tak oszczędne. Samochody w wyższych segmentach spalały mniej paliwa przy prędkości 90-100 km/h. bo dla Fiacika to prawie prędkość maksymalna. A do tego jeździły ciszej, jako, że nie były chłodzone powietrzem. Nic dziwnego, że po 8 latach zaprzestano produkcji we Włoszech, choć w Polsce trwała jeszcze 20 lat.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Oldsmobile 1901.jpg
Ten Oldsmobile do historii wszedł jako „Curved Dash”, cz ...
Ten Oldsmobile do historii wszedł jako „Curved Dash”, czyli zagięty błotnik, osłonka. Wystarczy popatrzeć na zdjęcia i widać, że ta nadana nazwa dokładnie odzwierciedla wygląd przodu. Dlaczego ten samochód jest taki ważny? Otóż dotyczy go ciekawostka przypisywana przez wielu miłośników motoryzacji Fordowi T. Często spotkać można opinię, że był on pierwszym na świecie autem produkowanym seryjnie, a to mit. Bowiem Oldsmobile „zagięta osłonka” został zbudowany w ilości 19 tysięcy sztuk, (czyli całkiem pokaźna seria) w latach 1901-1904, jeszcze zanim na deskach kreślarskich pojawił się słynny Ford. Niestety poniektórzy „znawcy” dla równowagi twierdzą, że Oldsmobile był pierwszym autem taśmowym. To z kolei nie jest już prawdą. Tak spora seria pozwoliła na stosunkowo niski koszt produkcji a tym samym sprzedaż po niezbyt wygórowanej cenie. „Curved Dash” kosztował 650 dolarów, co na dzisiejsze czasy daje około 20 tysięcy USD. Autko było lekkie, ważyło około 500 kg a wyglądem niewiele się różniło od bryczki. Nie było mowy o drzwiach, drugim rzędzie siedzeń, czy nawet kierownicy. Skręcano za pomocą drążka, zwanego „rumpelkiem”. Trochę to skomplikowane, bowiem aby skręcić w lewo, należało drążkiem obrócić …w prawo i na odwrót. Jednocylindrowy silnik 1,6 pozwalał na jazdę z prędkością 30 km/h. Oryginalny eksponat można obejrzeć w warszawskim Muzeum Techniki.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Ford A 1927.jpg
Miał trudne zadanie. Zastąpić model, który już wtedy był ...
Miał trudne zadanie. Zastąpić model, który już wtedy był legendą. Zastąpić model, którym jeździła cała Ameryka, który występował w filmach, książkach, właściwie wszędzie. Nie ulega wątpliwości, że nie można było dłużej produkować Forda T. Po 20 latach konstrukcja była na tyle przestarzała, że nie pomagały żadne „poprawki”. Henry Ford musiał wejść do gry z nowym modelem. Zrezygnował z nietypowych rozwiązań dotyczących łatwego prowadzenia. Zrozumiał, że jego koncepcja się nie sprawdziła. Pedały (choć aż cztery), zmiana biegów były już takie same, jak we wszystkich innych modelach na świecie. W porównaniu ze słynnym poprzednikiem Model A posiadał elektryczny rozrusznik, światła stopu oraz kierunkowskazy (ale jeszcze mechaniczne) i co bardzo ważne – bezpieczne szyby, tłukące się na drobniutkie kawałeczki. Silnik, znacznie nowocześniejszy o pojemności 3,3 litra dawał 40 KM mocy i pozwalał na jazdę z prędkością 65 m/h (przekroczenie magicznych 100 km/h). Ford Model A był dość przestronnym autem. Znacznie mniej miejsca oferowała wersja „coupe”. Miała dwa siedzenia z przodu. Z tyłu znajdował się bagażnik z rozkładanym siedziskiem, ale dość lichym. Popularnie nazywano to „miejscem dla teściowej”. Przez 5 lat do 1932 roku wyprodukowano 4,8 mln egzemplarzy.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Ford Mustang 1964.jpg
Panuje przekonanie, że nazwa „Mustang” nawiązuje do świe ...
Panuje przekonanie, że nazwa „Mustang” nawiązuje do świetnego, jednosilnikowego myśliwca z II wojny światowej, ale to nieprawda. W rzeczywistości mamy tu czysty chwyt marketingowy. Konstruktorzy Forda chcieli, by ich sportowe auto dobrze się sprzedawało. Nazwa musiała być symbolem nieokiełzanej wolności, szybkości a jednocześnie miała kojarzyć się z Ameryką. W roku 1964 do głosu dochodziło młode pokolenie, które nie pamiętało już wojny. Pokolenie to nie było zainteresowane jakimś tam myśliwcem. Oni byli „baby-boomers”, mieli pieniądze, chcieli zaszpanować. Ford Mustang okazał się strzałem w dziesiątkę. Mimo sportowego charakteru nie był drogi – około 2400 dolarów. Dotychczas w USA auta sportowe kosztowały krocie, dla młodych raczej nieosiągalne. I tu tkwi wielki sukces Mustanga. Ludzie o tym samochodzie dawno słyszeli, ale jeszcze nie znali ceny. Gdy ta okazała się nader przystępna, samochód sprzedawał się na pniu. W ciągu pierwszego roku auto nalazło 418 tyś nabywców!!! Nigdy w historii żaden model nie miał takiego startu. Samochód ten jest nadal produkowany ale już w V generacji. Pierwsze egzemplarze posiadały silnik 2,8 o mocy 101 KM, ale kształt nadwozia i bardzo długi przód pozwalały na umieszczenie znacznie potężniejszych jednostek i tak było. Popularność Mustanga była tak olbrzymia, że w 1971 roku pełnił rolę auta Jamesa Bonda kosztem innej legendy - Astona Martina.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności