Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Austin FX4 (1958).jpg

Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Austin FX4 1958.jpg
Download: Austin FX4 (1958).jpg

1,63 MB

(1600px x 1200px)

0.0 / 5 (0 głosów)
Na ulice Londynu wyjechał w 1958 roku i z miejsca stał się legendą. Najlepiej prezentuje się obok piętrowego, czerwonego autobusu na tle Big Bena. Właściwie mało osób nazywa ten model inaczej, niż Black Cab, lub po prostu londyńska taksówka. W porównaniu z poprzednikiem FX3 oferował znacznie więcej miejsca. Z tyłu przestrzeni starczyło na umieszczenie dwóch dodatkowych, rozkładanych siedzisk, a także kosza na śmieci. Tym samym auto mieściło 6 pasażerów, którzy mogli siedzieć w kapeluszach. Chyba najbardziej znaną cechą FX4 jest jego zwrotność. Przednie koła skręcają się niemal pod kątem 90 stopni, co powoduje, że auto prawie zawraca w miejscu. Należy pamiętać, że to jeden z nielicznych przypadków, gdy pojazd projektowano od razu jako taksówkę a nie jako sedana, który w taksówkę dopiero się zmieniał.
Produkowany do 1997 roku samochód raczej nie był demonem prędkości, z ledwością osiągał 100 km/h, ale za to charakteryzował się niebywałą trwałością. Dla londyńskiej taksówki przejechanie miliona kilometrów, to tyle, co wyjście z wieku młodzieńczego.
Przeważnie malowany na czarno (sporo było też czerwonych) jeździł nie tylko po stolicy, ale także po innych brytyjskich miastach.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Stopniowo postaram się umieszczać w galerii najważniejsze aua XX wieku, jako że trochę znam się na tym. Te, które były kamieniem milowym w historii motoryzacji, bądź te, które po prostu coś znaczyły. Opisy umieszczę w miarę czytelne, pozbawione raczej szczegółów technicznych a bardziej skierowane do mniej zainteresowanych motoryzacją.
Docelowo zamierzam skompletować 100 modeli, ale nie wiem, czy starczy mi cierpliwości i zaparcia.
Wykaz modeli chronologicznie:

Oldsmobile (1901) ========================================= od 1900
Rolls Royce - Silver Ghost(1906)
Ford T (1908)
Cadillac V8 (1927)
Ford A (1927)
Mercedes 770 (1930) =======================================0d 1930
Citroen Traction Avant (1934)
Fiat Topolino (1936)
Citroen 2CV (1938)
Jeep Willys (1941)=========================================0d 1940
Volkswagen (1945)
Pobieda M20 (1946)
Renault 4CV (1946)
Citroen H (1947)
Peugeot 203 (1948)
Ferrari 250 (1953) =========================================od 1950
Hindustan Ambassador (1954)
Citroen DS (1955)
VW Karmann Ghia (1955)
Renault Dauphine (1956)
Fiat 500 (1957)
Austin FX4 (1958)
Cadillac de Ville (1959)
Renault Floride (1959)
Mini Morris (1959)
Mercedes W110 (1961) ===========================================od 1960
Peugeot 404 (1960)
Renault 4 (1961)
Volkswagen 1600 (1961)
BMW 1500 (1962)
Aston Martin DB5 (1963)
Porsche 911 (1963)
Ford Mustang (1964)
Opel Kadett B (1965)
Renault 16 (1965)
Volvo 140 (1966)
Fiat 124 (1966)
Fiat 125 (1966)
Toyota Corolla (1966)
Lamborghini Miura (1966)
Ford Escort I (1967)
NSU Ro80 (1967)
Peugeot 504 (1968)
Renault 12 (1969)
Ford Capri (1969)
Fiat 127 (1971) ============================================ od 1970
Renault 5 (1972)
Fiat 126 (1972)
Volkswagen Passat (1973)
Volvo 240 (1974)
Volkswagen Golf (1974)
Mercedes W123 (1976)
Opel Kadett D(1979)
Audi Quattro (1980)===========================================od 1980
Fiat Panda (1980)
Ford Sierra (1982)
Fiat Uno (1983)
Renault 11 (1983)
Peugeot 205 (1983)
Ford Focus (1998) ==========================================od 1990
Peugeot 206 (1998)
Toyota Yaris (1999)
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Ford Escort I 1967.jpg
Zastąpił Forda Anglię, a sam został zastąpiony Focusem, ...
Zastąpił Forda Anglię, a sam został zastąpiony Focusem, ale to dopiero w 2000 roku. Produkcję rozpoczęto jednocześnie w Anglii i w Niemczech. Choć Escorta coraz rzadziej widzimy na drogach, to jego nazwa na trwałe zapisała się w historii motoryzacji. Charakterystyczna maska przednia z „okienkami” na reflektory, oraz linia tylnych okien unosząca się falą pozwala z daleka rozpoznać ten model, zaprojektowany w 1967 roku. Samochód kompaktowy w tamtych czasach był znacznie mniejszy od dzisiejszych. Escort nie mógł pochwalić się przestronnym wnętrzem, zwłaszcza z tyłu, nie mógł też zaimponować bagażnikiem. Podstawowy silnik gaźnikowy 1,1 dawał moc 56 KM, co na tę pojemność było dość sporo. Prędkość maksymalna też nie budziła zastrzeżeń – 132 km/h. Należy jednak pamiętać że firma Ford zaopatrywała też model w większe silniki – 1,6 Mexico, a nawet dwulitrowe i właśnie dzięki nim Escort osiągnął tyle sukcesów w rajdach WRC. Z kolei zwycięstwa w tychże rajdach spowodowały, że kompaktowy Ford cieszył się powodzeniem, zwłaszcza u ludzi młodych. Do roku 1975 wyprodukowano ponad 2 miliony Escortów. Warto zaznaczyć, że powstawał on nie tylko we wspomnianych Niemczech i Anglii, ale także w Izraelu, Belgii, Australii, Nowej Zelandii a nawet na Tajwanie.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Hindustan 1954.jpg
Mimo, że zupełnie nieznany w Polsce, ten samochód musiał ...
Mimo, że zupełnie nieznany w Polsce, ten samochód musiał się znaleźć w galerii. Produkowany nieprzerwanie od 1954 roku, król dróg w Indiach. Co prawda Hindustan jest kopią angielskiego Morrisa Oxforda, wytwarzanego w Wielkiej Brytanii w latach 1948-60, ale Hindusi nawet o tym nie wiedzą, oni uważają auto za „swoje”. Model Ambassador jest tak niebywale popularny, że wprowadzanie jakichkolwiek zmian, liftingów mija się z celem. Jedynym przypadkiem była rewelacyjna reklama Peugeota 206, kiedy to miejscowy chłopak trochę ręcznie, trochę przy pomocy słonia przerobił właśnie Hindustana na ładne lwiątko 206. Może ktoś pamięta tę reklamę. Jedna z lepszych w historii motoryzacji. Auto z podstawowym silnikiem 1,5 (50KM) rozpędza się do 120 km/h, ale taka jazda jest dość ryzykowna, bowiem zarówno układ kierowniczy, jak i hamulcowy są rodem z lat 40-tych i ich skuteczność może delikatnie mówiąc budzić wątpliwości. A jeśli wziąć pod uwagę, że ostatnio częściej są stosowane silniki 1,8 o mocy 71 KM? Wątpliwości też budzi sama konstrukcja nadwozia Hindustana. Mimo długości 434 cm rozstaw osi wynosi raptem 246 cm, co daje spory bagażnik, ale powoduje niebywałą ciasnotę siedzących w środku. Nie przeszkadza to jednak, by ponad połowa taksówek w Delhi, czy Bombaju była marki Hindustan Ambassador!
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Fiat Topolino 1936.jpg
Choć Włochy zmotoryzował dopiero Fiat 500 to należy przy ...
Choć Włochy zmotoryzował dopiero Fiat 500 to należy przyznać, że pierwsze kroki poczyniła właśnie „myszka”. Niepozorna, ciasna, ze słabiutkim motorkiem, ale jednak cztery kółka pod dachem. W zasadzie był to samochód dwuosobowy, bo z tyłu nie udało się wygospodarować miejsca do siedzenia. Ot, taka półka dla kota, pełniła rolę bagażnika. W dodatku to tego bagażnika można było się dostać tylko od środka, bo na zewnątrz umieszczono koło zapasowe. Topolino raczej nie było mistrzem w wykorzystaniu miejsca. Wyśmiewany Fiat 126p był od niego krótszy o 15 cm a jednak z trudem, ale mieścił 4 osoby. Trzymając się tych porównań można dodać, że Topolino miał dokładnie długość Fiata Cinquecento. Właściciele „myszki” w ogóle nie byli rozpieszczani. Z początku nawet nie mieli wskaźnika poziomu paliwa. Poza kierownicą z przodu zamontowano tylko prędkościomierz i czujnik ciśnienia oleju. No tak, jeszcze szyba była. Kabiny właściwie nie wygłuszono, więc przy maksymalnej prędkości 85 km/h hałas panował niemiłosierny. Motorek o mocy 13 KM akustycznie rozrabiał, jakby miał co najmniej 150 koni. Produkcja autka zaczęła się w 1936 roku i o dziwo trwała aż do 1955. Krótko po wojnie auto trochę zostało modyfikowane. Światła wkomponowano w karoserię a koło zapasowe przeniesiono na podłogę bagażnika. Montaż Topolino odbywał się nie tylko we Włoszech, ale także w Austrii, Polsce, Niemczech i we Francji, bo firma Simca zakupiła licencję na Topolino.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Fiat 126 1972.jpg
USA miały Forda T, Niemcy Garbusa, Francuzi Citroena 2CV ...
USA miały Forda T, Niemcy Garbusa, Francuzi Citroena 2CV, Włosi Fiata 500. Auto miało być następcą Fiata 500, produkowanego od 1957 roku we Włoszech. Tamten Fiat stał się legendą, jeździły nim całe Włochy, ale Fiatem 126 jeździć nie chciały. Po prostu nie ten czas. Włosi lubili już zupełnie coś innego. Skoro 126 znalazł się w niewłaściwym czasie w niewłaściwym miejscu, to poszukał sobie miejsca innego. W Polsce zrobił karierę, ale o tym w folderze ‘Auta PRL”. Koncepcja umieszczenia silnika z tyłu święciła tryumfy na przełomie lat 50 i 60. Rok 1972 to już trochę za późno. Renault, NSU, Volkswagen już nie chciały takiego rozwiązania. Owszem, w bloku wschodnim były jeszcze Skoda, Zaporożec, Zastava ale nie ulega wątpliwości, że kraje tego bloku raczej nie wyznaczały trendów. Na zachodzie Fiat 126 był skazany na porażkę. Jego zadziwiająco niska cena ratowała trochę podaż, ale nie w takim stopniu jak przewidywano. Nie pomógł znacząco też kryzys paliwowy, bo auto wcale nie było aż tak oszczędne. Samochody w wyższych segmentach spalały mniej paliwa przy prędkości 90-100 km/h. bo dla Fiacika to prawie prędkość maksymalna. A do tego jeździły ciszej, jako, że nie były chłodzone powietrzem. Nic dziwnego, że po 8 latach zaprzestano produkcji we Włoszech, choć w Polsce trwała jeszcze 20 lat.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Ford Mustang 1964.jpg
Panuje przekonanie, że nazwa „Mustang” nawiązuje do świe ...
Panuje przekonanie, że nazwa „Mustang” nawiązuje do świetnego, jednosilnikowego myśliwca z II wojny światowej, ale to nieprawda. W rzeczywistości mamy tu czysty chwyt marketingowy. Konstruktorzy Forda chcieli, by ich sportowe auto dobrze się sprzedawało. Nazwa musiała być symbolem nieokiełzanej wolności, szybkości a jednocześnie miała kojarzyć się z Ameryką. W roku 1964 do głosu dochodziło młode pokolenie, które nie pamiętało już wojny. Pokolenie to nie było zainteresowane jakimś tam myśliwcem. Oni byli „baby-boomers”, mieli pieniądze, chcieli zaszpanować. Ford Mustang okazał się strzałem w dziesiątkę. Mimo sportowego charakteru nie był drogi – około 2400 dolarów. Dotychczas w USA auta sportowe kosztowały krocie, dla młodych raczej nieosiągalne. I tu tkwi wielki sukces Mustanga. Ludzie o tym samochodzie dawno słyszeli, ale jeszcze nie znali ceny. Gdy ta okazała się nader przystępna, samochód sprzedawał się na pniu. W ciągu pierwszego roku auto nalazło 418 tyś nabywców!!! Nigdy w historii żaden model nie miał takiego startu. Samochód ten jest nadal produkowany ale już w V generacji. Pierwsze egzemplarze posiadały silnik 2,8 o mocy 101 KM, ale kształt nadwozia i bardzo długi przód pozwalały na umieszczenie znacznie potężniejszych jednostek i tak było. Popularność Mustanga była tak olbrzymia, że w 1971 roku pełnił rolę auta Jamesa Bonda kosztem innej legendy - Astona Martina.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Peugeot 504 1968.jpg
Już ich nie widać na ulicach a kiedyś nawet w Polsce był ...
Już ich nie widać na ulicach a kiedyś nawet w Polsce były popularne. Peugeota w latach 70-tych można było kupić w Pewexie za dolary. Był synonimem komfortu, powiewem wolności z zachodu. Miękkie zawieszenie wzmacniało poczucie luksusu, samochód jakby płynął po szosie. A Polacy przyzwyczajeni do kangurowatych podrygów Malucha czuli się jak w raju. Z resztą za Gierka kilka egzemplarzy jeździło w rządowej flocie. We Francji auto produkowano 15 lat (1968-83), to bardzo długo, ale w Nigerii jeszcze dłużej, bo aż do 2005 roku! Z resztą do dziś Peugeot 504 kojarzony jest najbardziej z Afryką i tamtejszymi taksówkami. Ten francuski Mercedes rozpieszczał wygodą prowadzenia, choć miał swoje dziwactwa. Kierunkowskazy zmieniane prawą ręka, koło zapasowe wyjmowane bez otwierania bagażnika (ależ pokusa dla złodziei). A swoją drogą pojemny bagażnik posiadał chyba najbardziej rozpoznawalną na świecie klapę, załamaną w połowie głębokości. Peugeot 504 rzeczywiście na tle innych aut wyróżniał się wygodą, natomiast osiągi miał raczej standardowe. Dość ciężki samochód zaopatrzono w silnik 1,8 o mocy 83 KM. Rozpędzał on auto do 160 km/h. Ale właściwości trakcyjne plus komfort wystarczyły do przyznania Peugeotowi 504 tytułu Samochodu Roku w 1969. Tytuł prestiżowy, więc popyt był spory. W sumie wyprodukowano ponad 3 miliony tych aut, co ciekawe w bardzo stonowanych kolorach, raczej takich, jakie są popularne dzisiaj a nie 40 lat temu.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Renault Dauphine 1956.jpg
Trochę kontrowersyjne auto. Z jednej strony Dauphine m ...
Trochę kontrowersyjne auto. Z jednej strony Dauphine miał sporo sukcesów sportowych, ale z drugiej przez fachowców został zaliczony do najbardziej awaryjnych samochodów świata. Z jednej strony cieszył się wielkim popytem (pierwszy milion już po 4 latach) z drugiej uznano go jako największą techniczną kompromitację francuskiej myśli technicznej obok Linii Maginota. Budowany od 1956 roku model miał być przede wszystkim autem rodzinnym: pojemnym, ale ekonomicznym. Niestety pewnych wad nie udało się ukryć. Jak na auto rodzinne nie rozpieszczał rozmiarami bagażnika – 230 litrów. Porównując z dzisiejszymi modelami segmentu C wynik ten po prostu śmieszy. Śmieszą też osiągi Dauphine: silnik 850 cm z mocą 27 KM rozpędzał auto do setki w 37 sekund. Potem osiągał maksymalnie 112 km/h i to wszystko. W tamtych czasach umieszczenie silnika z tyłu było dość popularne. Inżynierowie Renault widzieli, że najlepiej sprzedające się auta mają takie rozwiązanie. Renault Dauphine był dobrze znany w Polsce, bowiem można go było w latach 60-tych kupić za bony towarowe (dolary) po cenie zbliżonej do rynkowej a więc kilkakrotnie drożej, niż Syrenkę. Jako ciekawostkę warto zaznaczyć, że konstruktorzy Syreny 110 w pierwszym projekcie wzorowali się właśnie na Dauphine i opracowali podobny, choć bardziej kanciasty model z tym samym układem silnika. Całe szczęście, że potem nadali Syrenie 110 zupełnie inny kształt.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - VW Passat 1973.jpg
Początek lat 70 to dość specyficzny okres w motoryzacji. ...
Początek lat 70 to dość specyficzny okres w motoryzacji. Wielkimi krokami zbliża się kryzys paliwowy, klienci bardziej szukają silników oszczędnych, niż dużych. Dla firmy Volkswagen to ciężkie czasy. Ich flagowy Garbus poważnie się zestarzał, inżynierowie nie mają doświadczenia w konstrukcjach przednionapędowych. Owszem, był model K-70, ale to mało udana konstrukcja. Dlatego też zaprezentowany w 1973 roku Passat miał trochę zapożyczeń ze spokrewnionego Audi. W końcu to ta sama fabryka. Nikt wtedy nie przypuszczał, że w ciągu 40 lat pojawi się aż siedem generacji tego modelu. Oczywiście najważniejsza była generacja pierwsza. Sylwetkę zaprojektowali Włosi, bowiem VW nie chciał ryzykować. Niemiecka „fantazja” nie należała do najbardziej cenionych, lepiej skorzystać ze sprawdzonych źródeł. Linia fastback dokładnie trafiła w gusta klientów. Ale projekt był bardzo elastyczny, przewidywał 2, 4 drzwi, wersję kombi. Silnik 1,3 nie zachwycał mocą – raptem 55 KM. Ale auto było lekkie (880kg), więc osiągało 150 km/h, a do setki potrzebowało 15 sekund. Właściwie od tamtej pory Passat, obok Golfa jest najważniejszym modelem marki. Mimo, że skupiam się tu na pierwszej generacji, to należy zaznaczyć, że ta druga (1980-88) była chyba najbardziej udana wizualnie i wszystkim zachowała się w pamięci. Dlatego też w prawym dolnym rogu wyjątkowo umieszczam fotkę z tej wersji, reszta to rocznik 1973.
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Citroen  Traction Avant 1934.jpg
Ten model ma swoje zasłużone miejsce w historii motoryza ...
Ten model ma swoje zasłużone miejsce w historii motoryzacji. Oto pierwsze seryjne auto z napędem na przednie koła w dodatku o nadwoziu samonośnym. Rzecz zadziwiająca, ale samochód powstał chyba w najtrudniejszym dla firmy okresie, w roku 1934. Andre Citroen nie ma już praktycznie wpływu na swoje zakłady, które zostały wykupione przez Michelina. Załamany umiera wkrótce po premierze Traction Avant. Klasyczny wygląd auta, opływowa sylwetka z pewnością mogły się podobać. Przedni napęd dawał niespotykane właściwości trakcyjne, samochód świetnie trzymał się drogi. Nic dziwnego, że chętnie jeździli nim gangsterzy, ale był też w wyposażeniu wielu rządów. Nawet w komunistycznej Polsce używał go Urząd Bezpieczeństwa. Z tego powodu Polakom ten Citroen źle się kojarzył. Jego obecność pod domem delikwenta często oznaczała aresztowanie. We Francji po wojnie był oficjalnym pojazdem Prezydenta. Auto było dostępne w kilku wersjach silnikowych, ale najpopularniejsza była górnozaworowa jednostka 1,9 litra o mocy 56 KM. Pozwalała na osiągnięcie prędkości maksymalnej 120 km/h. Wszystkie auta miały hydrauliczne hamulce na cztery koła. Doskonałe rozwiązania nie starzały się i dlatego Citroen Traction Avant produkowany był aż do 1957 roku. Stał się filmową gwiazdą, znamy go nie tylko z Bonda 007, ale także z polskich filmów: „Dom”, ”Pułkownik Kwiatkowski”, "Znaki na drodze".
Kultowe auta XX w zdjęcia I opisy - Fiat 500 1957.jpg
Jeśli o „maluchu” mówimy, że zmotoryzował Polskę, to z p ...
Jeśli o „maluchu” mówimy, że zmotoryzował Polskę, to z pewnością Fiat 500 zmotoryzował Włochy. Był tym, czym Garbus dla Niemców, Citroen 2 CV dla Francuzów a wcześniej Ford T dla amerykanów. Pojawił się w 1957 roku, w okresie, gdy Włosi otrząsnęli się z wojennej klęski, a boom gospodarczy sprawił, że wszechobecne rowery, motory im nie wystarczały. Można firmy Fiat nie lubić, ale obiektywnie trzeba przyznać, że żadnej innej marce małe samochody tak dobrze nie wychodzą. Już przed wojną królował „Topolino” a pięćsetka nawiązała do jego tradycji. Ten pionier klasy samochodów miejskich posiadał silnik, jak sama nazwa wskazuje o 500 cm pojemności. Dawało to moc raptem 13,5 KM, szybko zwiększoną do 15. Mała moc nikomu nie przeszkadzała. Zawsze to lepiej, niż moknąć na motocyklu. Pasjonaci twierdzą, że „pięćsetka” stała się wzorem dla Porsche 911: cztery miejsca, bagażnik z przodu, napęd na tylne koła i silnik umieszczony z tyłu. No, może niekoniecznie. Auto było proste w budowie i obsłudze. Zaledwie dwa punkty smarowania w podwoziu, brak cieczy chłodzącej, ogrzewanie wnętrza bezpośrednio ciepłem silnika (trochę śmierdziało olejem, ale kto by na taki szczegół zwracał uwagę). Złośliwi twierdzą, że samochód był bardzo cichy, bo w czasie jazdy uszy były zatkane kolanami. Bagażnik, to właściwie „półka dla kota”- całe 30 dm. W przeciwieństwie do Fiata 126 „pięćsetce” nie udało się osiągać prędkości 100 km/h, choć niewiele brakowało. O przyśpieszeniach lepiej w ogóle nie pisać. W ciągu 18 lat od 1957 do 1975 r. wyprodukowano dokładnie 3 893 294 szt.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności