-
153 -
2110 -
63 -
815
3381 plików
1203,13 GB
Niekwestionowany mistrz dreszczowców - gatunku, który zresztą sam wymyślił. Alfred Hitchcock rozpoczął karierę filmową w roku 1919, ilustrując karty tytułowe do niemych filmów. Jako asystent reżysera dokończył film "Zawsze mów żonie". Jego pierwszym kompletnym dziełem był "Ogród rozkoszy". Przełomowy okazał się "Lokator" - przykład klasycznego wątku hitchcockowskiego: niewinny bohater zostaje... fałszywie oskarżony o popełnienie przestępstwa i wplątuje się w sieć intrygi. "Człowiek, który wiedział za dużo" okazał się sukcesem komercyjnym i artystycznym, ustanawiając ulubiony temat filmów Hitchcocka: analiza stosunków rodzinnych okraszona trzymającą w napięciu historią. Pierwszym filmem hollywoodzkim, który cechował się jego niepowtarzalnym stylem, był "Zagraniczny korespondent". Hitchcock kilkakrotnie powracał do wątku kobiecego poświęcenia, co najlepiej widoczne jest w filmie "Osławiona", perwersyjnej historii o miłości, w której agent FBI musi wydać w ręce nazistów ukochaną kobietę, by wykryć siatkę szpiegowską. W najbardziej twórczym okresie, czyli od roku 1950 do 1960, Hitchcock stworzył cykl znaczących filmów, wśród których były mniej wybitne dzieła, takie jak "Wyznaję", czarna komedia "Kłopoty z Harrym", wspaniały "Nieznajomi z pociągu" i trzy niezapomniane arcydzieła: "Okno na podwórze", w którym opowiedziana została historia fotografa będącego świadkiem morderstwa, "Północ - północny zachód", według scenariusza Ernesta Lehman z udziałem Cary'ego Granta i Evy Marie Saint oraz "Psychoza", z osławioną sceną morderstwa pod prysznicem. Późniejsze filmy przedstawiały intrygujące amplifikacje jego ulubionych wątków. "Ptaki" ukazały zło jako element środowiska. "Marnie" był psychoanalitycznym thrillerem. "Rozdarta kurtyna" opowiadała historię szpiegowską, z rozciągnięta w czasie sceną zabijania. Ostatni film Hitchcocka, "Intryga rodzinna" przeciwstawiał sobie dwie pary: profesjonalni złodzieje kontra niezrównoważona psychicznie kobieta i jej kochanek-robotnik. Film ten był stosownym zakończeniem dzieł ukazujących odwieczną symetrię dobra i zła. Alfred Hitchcock zmarł 29 kwietnia 1980 r. w Los Angeles w Kalifornii
(źródło: Filmweb)
***********************************************************************************************************
Jeden z moich ulubionych reżyserów. Wciąż poszukuję kolejnych jego filmów. Dla niezdecydowanych i niezaznajomionych z twórczością Hitchcocka, na początek polecam klasykę: "Psychozę" oraz "Ptaki". Później "Zawrót głowy" oraz "Rebeccę" z genialnymi kreacjami Joan fontaine oraz Laurenca Oliviera.
1925 Ogród rozkoszy | 1927 Lokator | 1928 Łatwa cnota |
1928 Szampan | 1928 Żona farmera | 1929 Szantaż |
1929 The manxman | 1930 Juno and the paycock | 1931 Mary |
1931 Oszustwo | 1932 Bogaci i dziwni | 1932 Numer siedemnaście |
1934 Czlowiek, który wiedział za dużo | 1934 Waltzes from Vienna | 1935 39 kroków |
1936 Bałkany. Tajny agent | 1936 Sabotaż | 1937 Młody i niewinny |
1938 Starsza pani znika | 1939 Oberża Jamajka | 1940 Rebecca |
1940 Zagraniczny korespondent | 1941 Pan i pani Smith | 1941 Podejrzenie |
1942 Sabotaż | 1943 Cień wątpliwości | 1944 Bon voyage |
1944 Łódź ratunkowa | 1944 Malgaska przygoda | 1945 Urzeczona |
1946 Osławiona | 1947 Akt oskarżenia | 1948 Lina |
1949 Pod znakiem Koziorożca | 1950 Trema | 1951 Nieznajomi z pociągu |
1953 Wyznaję | 1954 M jak morderstwo (Dial for a murder) | 1954 Okno na podwórze |
1955 Kłopoty z Harrym | 1956 Człowiek, który wiedział za dużo | 1956 Niewłaściwy człowiek |
1958 Zawrót głowy | 1959 Północ północny zachód | 1960 Psychoza |
1963 Ptaki | 1964 Marnie | 1966 Rozdarta kurtyna |
1969 Topaz | 1972 Szał | 1976 Intryga rodzinna |
Alfred Hitchcock przedstawia |
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB