37 - Jesień średniowiecza.mp3
-
Ball Deborah - Dom Versace -
Beaton M C -
Bojarski Piotr -
Bourne Sam - Trzydzieści sześć dusz -
Chotomska Wanda - Legendy polskie -
Christer Sam - Tajemnica Całunu Turyńskiego -
Chutnik Sylwia - Mama ma zawsze rację -
Duszyński Tomasz - Małomiasteczkowy -
Dutka Wojciech - Anegdota -
Elledge Jonn -
Ellis David - Przyjrzyj się -
Falcones Ildefonso - Bosonoga królowa -
Flis Joanna - Co ze mną nie tak -
Friedrich Tomasz - Piekło wciąż płonie -
Gargaś Gabriela - Paradise -
Grzesiak Stanisław - Na marginesie życia -
Historia -
Historia Polski -
Hlad Alan - Agentka -
Jeż Agnieszka - Miłość proszę pani -
Kalista Katarzyna - Ostatni rozdział -
Kanios Mariusz -
Karika Józef - Głód -
Kowalewski Przemysław -
Kowalski Jan - Gestapo w Polsce -
L.G. Davis - Idealni rodzice -
Logan T. M. - 29 sekund -
Martinka Agnieszka - Szybsza niż lew -
Milli Dorota -
Napierała Piotr -
Niemczyk Piotr - Szpiedzy z papieru -
Nowak Szymon - Niechciani generałowie -
Opiat-Bojarska Joanna -
Phillips Tom -
Pinborough Sarah - Ta druga -
Psychologia -
Rybakiewicz Anna - Agentka wroga -
Schoenberg Robert J. - Al Capone -
Stelar Marek - Włoska robota -
Suchocka Agata - Romeo i Julian -
Szabłowski Witold -
Szczęsna Anna - Lato z Ritą -
Świst Paulina - Incognito -
Thorwald Jurgen -
Tomys Łukasz -
Wagner Costin Jan - Milczenie -
Wandzel Tomasz -
Wciorka Katarzyna - Stażystka -
Weeda Lisa - Aleksandra -
Yates Richard - Droga do szczęścia
czas: 20h 18min 28sek
czyta: Ksawery Jasieński
Wybitny holenderski historyk i filozof kultury o wielkiej erudycji, wyjątkowej znajomości życia ubiegłych epok i dużym talencie pisarskim, ukazuje szeroką panoramę kończącego się średniowiecza. Omawia również mechanizm jego zamierania i rozkładu w kręgu kultury burgundzkiej XIV-XV wieku. Przedstawia czynniki kształtujące ówczesną kulturę i sposób bycia, ukazuje obyczaje, ceremoniał, stosunek do sztuki, do religii i umysłowość człowieka tamtych czasów. Zasadniczym zadaniem dzieła było ukazanie świata myśli i ducha w pewnej całościowej jedności, przedstawienie, jakie ideały, dążenia i prądy kształtowały ówczesne życie człowieka.
Dzieło to pozbawia epokę średniowiecza upiększeń, akcesoriów i stylizacji, jaką dało jej romantyczne dziejopisarstwo. Z drugiej strony usuwa legendę i fikcję stworzoną przez dziejopisarstwo pozytywistyczne o średniowieczu jako epoce mroku, prymitywizmu i szarości form życia.