Bajka Logopedyczna - Chory Krasnoludek.docx
-
autyzm -
BAJKI TERAPEŁTYCZNE -
bezpieczeństwo historyjki -
będę pisać - zadania dla zerówkowiczów -
Boże Narodzenie -
czasowniki+obrazki -
Ćw. graficzne -
ćw. percepcji słuchowej -
Ćwiczenia percepcji wzrokowej -
Dorysuj brakujące elementy -
dzień Babci i dziadka -
Dzień Babci i Dziadka -
dzień mamy i taty -
dzień Matki -
fitnes -
głoska t-d -
gotowość szkolna przedszkolaka -
grafomotoryka -
inscenizacje -
jedziemy na wakcje -
Język hop do góry! -
KARTY PRACY -
KMSpico -
kolorowanki -
laurki, podarunki z różnych okazji -
logorytmika -
łazienka -
malowanie twarzy -
materiały do ćw. grafomotorycznych -
mowa bezdźwięczna -
obrazki do diagnozy -
opinie logopedyczne -
piktogramy -
piktogramy różne -
piszemy pośladzie i kolorujemy -
Pomoce logopedyczne -
pomysły na prezenty -
pory roku, pogoda -
Rysowanie po kropkach -
scenariusze -
stosunki przestrzenne -
szkoła -
szumiące -
upominki -
wakacje -
zabawki, zabawa -
zabawy matematyczne -
Zabawy na bale i festyny -
zabawy plastyczne -
zabawy ruchowe
Bajka logopedyczna oprócz tego,że usprawnia narządy mowy dziecka,to również uwrażliwia na różnorodność świata dźwięków,mobilizuje do myślenia i poprawnej werbalizacji,przygotowuje do nauki czytania (poprzez usprawnianie słuchu fonemowego).
Bajka logopedyczna to krótka historyjka, której bohaterami może być nasze dziecko, Pan Języczek lub zwierzątka. Może być całkowicie abstrakcyjna lub związana z aktualną sytuacją i wydarzeniami w życiu dziecka. Dorosły może ułożyć ją sam lub zaczerpnąć z literatury. Dzieci słuchając czytanych lub opowiadanych bajek, wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy,polegające na pokazaniu ruchem języka,warg, żuchwy określonego fragmentu bajki. Ćwiczenia demonstruje dorosły,dlatego musi je sam wcześniej starannie przećwiczyć przed lustrem. Ćwiczenia są wplatane w treść bajki tak,aby dzieci nie odczuły znudzenia i zmęczenia, dlatego też urozmaiceniem są także elementy ruchu i wypowiadane wyrazy dźwiękonaśladowcze.
O czym powinno się pamiętać podczas prowadzenia ćwiczeń wspomagających rozwój mowy w oparciu o bajkę logopedyczną?
*W trakcie opowiadania bajki dziecko i dorosły siedzą tak,aby widzieć swoje twarze.
*Buzie dziecka i dorosłego powinny być zawsze szeroko otwarte podczas wykonywania ćwiczenia. W ten sposób dziecko będzie dokładnie widziało jakie ruchy artykulatorów powtórzyć. Dorosły natomiast będzie mógł przyjrzeć się,czy dziecko prawidłowo wykonuje polecenie.
*Ułatwieniem dla dziecka i dorosłego mogą być lusterka. Kontrola wzrokowa ułatwi wykonanie ćwiczenia,sprzyja również dokładności i precyzji.
*Systematycznie należy kontrolować pracę dziecka. W razie potrzeby korygować błędy,pokazując ponownie ćwiczenie i prosząc, by dziecko wykonało je poprawnie
*W miejsce polecenia: Zrób to...i to...lepiej zastosować formę: Czy potrafiłbyś zrobić coś takiego. Czy możesz pokazać jak...Spróbuj zrobić...
*Dorosły ma obowiązek dbania o prawidłowość i wysoką sprawność swego sposobu mówienia (wymowy, intonacji, akcentu, prostego i zrozumiałego budowania wypowiedzi).
*Czas trwania bajki i ćwiczeń powinien być dostosowany do wydolności i wieku dziecka. Z dziećmi młodszymi lub słabo koncentrującymi się na zadaniach pracujemy krócej (możemy wykorzystać fragment bajki), ale za to pracujemy kilka razy w ciągu dnia.
*Ćwiczenia z dzieckiem wymagają systematyczności i wytrwałości. Tylko wtedy możliwe jest osiągnięcie oczekiwanych efektów.
*Jeśli w pracy z dzieckiem będziemy stosować zachęty i pochwały nauczymy je właściwej samooceny i zachęcimy do doskonalenia swoich umiejętności.