A13 Mk III Covenanter Mk V 1280 x 1024.jpg
-
2012 -
2013 -
2014 -
A13 Mk III Covenanter Mk V -
A39 Tortoise -
Airlines 2 PL [obraz płyty] -
AMX 12t -
Animowana Historia Polski -
AT 2 -
AT 7 -
AT 8 -
Chińskie -
Drużuna A (serial) Lektor PL -
Filmiki o WoT -
FV214 Conqueror -
FV4202 -
Gry na tel (instalki) -
Kapitan Bomba bez cenzury -
Konkurs - Dowództwo I tieru -
Leopard 1 -
M5A1 -
Modele Czołgów -
Modele Kartonowo-Papierowe -
Modele Samolotów -
Modele Statków i Okrętów -
Modele Śmigłowców -
Moments of Tanks -
Phatty L's Voice Pack WoT EN -
Pz.Sfl. IVb Heuschrecke -
RNG Bez Komentarza -
Sezon 1 -
Sezon 2 -
SU-101 -
SU-14 -
Ścieżka dźwiękowa WoT [wyd. II] -
Ścieżka dźwiękowa WoT 1.0 -
Ścieżka dźwiękowa WoWp -
Ścieżka dźwiękowa WoWs -
T21 -
T54E1 -
T-70 -
T71 -
Tanktoon RanZar -
Tapeta miesiąca -
Tapety WoT -
TOG 2 -
Typ 97 Chi-Ha -
Universal Carrier 2-pdr -
World of Papertanks [RU] -
Zwiastuny, Trailery i Teasery Aktualizacji
Cruiser Mk V "Covenanter" (A13 Mk III) to brytyjski czołg pościgowy z okresu II wojny światowej. Był to pierwszy czołg pościgowy, któremu nadano imię – "Covenanter". Jest to nazwa historycznej frakcji politycznej ze Szkocji.
Koncepcja czołgu została opracowana wiosną 1939 r. Planowano wykorzystać podwozie czołgu A13 oraz silnik Meadows Flat – 12. Pierwsze zamówienia na czołg złożono jeszcze przed budową i próbami prototypów w kwietniu 1939 r. Pierwszy prototyp rozpoczął próby w Ośrodku Badawczym w Farnborough w maju 1940 r. Gdy czołg skierowano do produkcji dokonano kilku zmian. Zrezygnowano ze spawanego pancerza na rzecz nitowanego oraz zmieniono materiał, z którego budowano koła. Wszystkie te zmiany spowodowały wzrost masy czołgu i obniżenie jego osiągów. Produkcja czołgów w latach 1941-43 wyniosła 1771 (wg innych źródeł 1776 szt.) Czołgi ze względu na ciągłe problemy z systemem chłodzenia nigdy nie były używane bojowo. Służyły tylko do szkolenia. Nie trafiły one również do Afryki poza 4 egzemplarzami, które wysłano w celach doświadczalnych.
Dane techniczne:
Producent: London Midland and Scottish Railway Company w Crewe, English Electric Valve Co. w Stanford, Leyland Motors w Kingston
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 4 osoby
Egzemplarze: 1771
Silnik: gaźnikowy, 4-suwowy, 12-cylindrowy w układzie bokser Meadows Flat – 12 D.A.V., chłodzony płynem o mocy 300 KM
Transmisja: mechaniczna
Poj. zb. paliwa: 328 l; z dodatkowymi zbiornikami zewnętrznymi 478 l
Pancerz: nitowany z płyt walcowanych, osłona jarzma odlewana
kadłub: przód 40 mm, boki 36 mm, tył, góra, dno 10-7 mm
wieża: przód 39 mm, boki 16 mm, tył 24 mm, góra 9 mm
Długość: 5,95 m z dodatkowymi zbiornikami paliwa
Szerokość: 2,63 m
Wysokość: 2,23 m
Prześwit: 0,40 m
Masa bojowa: 18,3 t
Moc jedn.: 16,7 KM/t
Nacisk jedn.: 0,91 kg/cm²
Prędkość: 48 km/h; w terenie: 40 km/h
Zasięg: 115 w terenie, 170 na drodze
Pokonywanie przeszkód:
Brody (głęb.): bez przygotowania: 0,9 m
Rowy (szer.): 2,15 m
Ściany (wys.): 0,76 m
Kąt podjazdu: 30
Uzbrojenie: 1 armata 2 pdr. OQF kalibru 40 mm (wersja CS haubica 76,2 mm)
1 karabin maszynowy Karabin maszynowy Besa kal. 7,92 mm
Źródło:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mk_V_Covenanter