Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
amata17
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Kobieta Laura

widziany: 8.04.2024 13:39

  • pliki muzyczne
    11666
  • pliki wideo
    5934
  • obrazy
    43924
  • dokumenty
    5120

68841 plików
2118,08 GB

FolderyFoldery
amata17
~ AUDIOBOOKI [a]
~ AUDYCJE RADIOWE [a]
~ BIBLIOTEKA ~ [a]
~ GALERIA ~
 
!► Tematycznie
 
# fotografia #
 
# grafika
 
Andrea Andrade's
# malarstwo #
 
!OBRAZY - mega kolekcja 7CD
Abbott Handerson Thayer
Adam Chmielowski (św. Br. Albert )
Ajdukiewicz Tadeusz
Akiane Kramarik
Alfano Federico
Amendolla Luis
An He
Ana Muñoz
Ancilotti Claudio
Andriolli Michał Elwiro
Andriyaka Sergey
Andrzej Filipowicz
Anikeev Sergiej
Arguelles Eduardo
Arquer Buigas Cayetano
Ashkar Tim
Atroshenko Andrew
Axentowicz Teodor
Baderian Ruth
Baranov Evgeny i Lydia
Barlow Jeremy
Beilfuss Kevin
Beland Helena (kobiety)
Belichenko & Boohtiyarov a
Belonog Anatoli
Belostotsky Artiom
Bendell Marilyn
Bespruzhnay a Ludmiła
Białek Edward
Bielomicev Dimitr
Blanc Raffaella
Blish Carolyn
Bodmer Karl
Bogle Collin
Bolton Jones Hugh
Borja Fernandez
Borodin Vladimir
Bouguereau
Boznańska Olga
Brandt J
Brożek Elżbieta
 
maki
Bruno Di Maio
Cabanowicz Mirosława
Camille Pissarro
Canto Rosa
Caravaggio
Carter John Michael
Cauchois Eugene Henri
Cavalaris Carol
Cetinkaya Hikmet
Chełmoński Józef
Chlebnikov Alexei
Chloe Wang
Chmieliński W
Choi Guy Gantner
Chove Pascal
Cole Thomas
Comyn Christine
Connie Tom
Coombs Robert
Corot Camille
Cortes Edouard
Cottages Victorian
Courtney Curran Charles
Cua Janice Darr
 
konie
Cunde Wang
Czachórski Władysław
Dali Salvador
Daly Jim
Danhui Nai
Delacroix Eugene
Delicati Mario
D'Heye Alphonse
Dietrich Adelheid
Domagalska Renata (flamenco)
Domingo Alvarez Gomez
Duda Gracz Jerzy
Duveneck Frank
Dyf Marcel
Dziedzic Grażyna
Edmondson Daniel
Ella Du Cane
 
The itali an lakes
Elvira Amrhein ~
Emilii Wilk
Ermitaż - mega kolekcja
Eskov Pavel
FAŁAT Julian
Filipkiewic z Stefan
Fortuny Juan
Fressinier
Garant Emmanuel
Garmash M&I
Garrett Jessica
Geller Mark
Gelts Luiza
Gerhartz Daniel
Gierymski Aleksander
Gilles Michele
Ginkel Paul van
Gorban Michael
Greg Olsen
 
Olsen - Other
Olsen Greg - Landscap e Art
Grottger Artur
 
cykl POLONIA
Guy Gantner Choi
Guzenko Pavel
Guzik Nancy
Haanen Adriana Johanna
Haenraets Willem
Hanks Steve
Harris Gregory Frank
Heighton Brent
Hillestad Luke
Holman Hunt William
Homchik Anna
Howard Behrens
Humphrey Bennett - Wolken
Ivanchenko Michail
Ivannikova Swietłana
Ivanova A
Jacobsen Maryanne
James Lee
Jaśkiewicz- Socewicz Barbara
Jekel Brian
Jessica Jenney
Joadoor
Joan Colomer Valls
Johnson Richard
Jon Paul
Kadri Umbleja
Kalinovskay a Ekaterina
Kamocki S
Karpati Jozsef
Kędzierski Apoloniusz
Khvastunova Alla
Kikiniev Vasyl
Klein Catharina
Knight Daniel Ridgway
Knight Paul
Knight Ridgway Daniel
KOBIETA W MALARSTWIE
Kochanowski Roman
Kogut Teresa - anioły
Kondrashov Sergiej
Kopania Justyna
Kopania Zbigniew (kwiaty)
Korecki Wiktor
Kossak Jerzy
Kossak Juliusz
Kossak Wojciech
Kostrzewski Franciszek
Kotsis Aleksander
Kovelinas A
Kozlov Vladimir
Kozłowa BB
Kremer Alexander
Kremer Mark
Krotov Yuri
Lam Helena
Langley Walter
Langowski Marek
Larsson Carl
Laura Knight
Leonardo da Vinci
Levashov Igor
Ligare David
Liu Lena Y
Lomkov Yuriy
Lovett Mark
Lyn Snow
Macierzyńst wo
Madej Jolanta
Malczewski Jacek
Maleki Iman
Malm Michael
Manet
Maoshan Liu
Maria Magdalena Oosthuizen
 
1
Markowicz Agnieszka
Marty Bell
Matson Todd
Mavrovich Marko
McCurry Steve
Merwart Paweł
Meshterskij Arcenij
Meyer von Bremen Johann Georg
Michael&Ine ssa Germash
Michelangel o
Mihaylina Nicholas
Milanov Stojan
Minh Dam
Miro Szeib
Miszagin Andrei
Monet Claude
Monika Ostrowska
Moon Sara
Moran Hedi
Moran Thomas
Mount William Sidney
Mozyro Elżbieta
Muench Charles
Munch Edvard
Munier M. Emile
Nesterchuk Stepan
Nesvadba Gerhard
Noel Nancy
Novak Shirley
Pa Svetlana
Panov Igor
Panych Vladimir
Park Sung Sam
Petrova Elena
Pierow Wasilij
Pino Daen
Piotr Stachiewicz
Piper Marsha
Podkowiński Władysław
Privalihin Angelica
Prudnikoff Djordje
Pshenitsina Galina
Quidley Peter Taylor
Racowskij Nikolai
Rafael Santi - Madonny
Ramsey Richard
Razumov Konstantin
 
1
2
3
xx
Razumovskay a Anna
Renoir Pierre-Augu ste
Roman Frances Jose Miguel
Romanow Roman
Rosetti Dante
Royo Jose
RÓŻNI artyści
Rubens Peter Paul
Ruszczyc Ferdynand
Sanz Ricardo
Sawrasow Aleksy
Scott Mattlin
Seddon Susan
Sergiejev Vladimir
Serguei Toutounov
Shalaev Alexei
Shirokova Inna
Siemiradzki Henryk
Sierko-Fili powska Joanna
Sno Oleg
Sobczyk Sylwiana ~
Soter Małachowski Jaxa (1867-1952)
Spain Mark
Stadelhofer Helmut
Stern
Strielkina Nadiezda
Strino Gianni
Stryjeńska Zofia
Styka Tadeusz
Sugintas Stanislav
Sully Thomas
Szechenyi Szidonia
Szermentows ki Józef
Szewielow Aleksander
Szyszkin Iwan
 
1
2
Tadema Sir Lawrence Alma
Tarbell Edmund Charles
Tetmajer Włodzimierz
Tian Haibo
Tielemans Rita
Timothy Easton
Tissot James
Toulmouche Auguste
Turner Joseph Mallord William
Twinney Dick
Tyszkiewicz Ryszard
Valueva
Van Tame
Vermeer Jan
Vernon Emile
Vicente Romero
Vicente Romero Redondo
Vincent van GOGH
Viola Sado
Virbickiene Danute
Vjugovey Rimma Nikolayevna
Volegov Vladimir
 
Vladimir Volegov - dzieci
Volkov Alexander
Volosov Vladimir
Vorobyov Maxim
Waterhouse John William
Weiss H
Weiss Wojciech
Weistling Morgan
 
Weistlin g Morgan - dzieci
Wendy Tait ~~
Whistler James Abbott McNeill
White Alexander John
Wielcy malarze - teksty
Wierusz Kowalski
Winterhalte r Franz Xaver
Witkacy
Wolton Alan
Wróbel Grzegorz
Wyczółkowsk i Leon
Wyspiański Stanisław
Wywiórski Michał
Xie Chuyu
Xifeng Tian
Yang Barry
Yarosh Yuri
Zaicev A
Zatzka Hans
Zhao Kailin
Zhaoming Wu
 
pejzaże
portrety
Zhiwei Tu
Zhong-Ru Huang
Zingg Anna-Maria
Zolan Donald (dzieci)
Zorikto Dorzhiev
Zuber-Buhle r Fritz
Zula Kenyon
# rysunek #
 
# rzeźba #
 
Rodin
# tematycznie
 
- taniec (gł. flamenco)
melancholia
= Av =
♥ ANIOŁY
Galeria azjatycka
 
Galeria POEZJI
Galeria-malowa ne światłem
 
kwiaty
Japońskie pejzaże
Ławeczki pomnikowe
Memento
 
Pęksowy Brzysk
Powązki Wojskowe
Stare POWĄZKI
O SZTUCE - różne pozycje [h. 123]
Obrazy-sentenc je
Pinke Veronika
Zeldis Maria
~ HISTORIA - DOKUMENT ~ [a]
~ MUZYKA ~ [a]
~ POEZJA ~ [a]
~ RELIGIA ~ [a]
~ RÓŻNOŚCI ~ [a]
~ TEATR ~ [a]
▣ BAJKI i ANIMACJE [a]
▣ FILMY BOLL [a]
▣ FILMY POLSKIE [a]
▣ FILMY RELIGIJNE [a]
▣ FILMY ŚWIĄTECZNE [a]
▣▣ FILMY alfabetycznie [a]
▣▣ Miniseriale [a]
▣▣ Serie i seriale
▣▣▣ TELENOWELE [a]
▣▣▣▣ TURECKIE [a]
♥♥ Dary ... dziękuję ! ♥♥
Prywatne
zachomikowane
zz
Pokazuj foldery i treści
obrazek

Władysław Podkowiński



Władysław Podkowiński urodził się 4 lutego 1866 r. w Warszawie, w domu przy ul. Wielkiej 1440. Dano mu imiona Władysław Ansgary, a był jedynym dzieckiem Walerii z Gardowskich i Antoniego, nadkonduktora kolei warszawsko-wiedeńskiej. Cztery miesiące później ginie w katastrofie kolejowej jego ojciec. Nie bacząc na tragedię, matka oddaje go w 1880 r. do szkoły technicznej tejże kolei. W wieku 16 lat porzuca ją jednak dla Rządowej Klasy Rysunkowej prowadzonej przez Wojciecha Gersona, odgrywającego w Warszawie krakowską rolę Matejki, acz w swojej skali. Był wszystkim, alfą i omegą sztuki i jej wyrocznią. Podkowiński, jak wspomina Józef Czapski, "był chłopak wesoły, o rasowej twarzy, orlim nosie i szerokich szczękach... bardzo przedsiębiorczy i towarzyski... zaczął już wtedy zarabiać jako ilustrator pism periodycznych. Ubierał się starannie, przychodził do szkoły z poduszeczką, na której siadał, by nie zawalać modnych, jasnych spodni, o które szczególnie dbał, nosił też króciutki, modny paltocik i przewieszony przez ramię aparat "migawkowy" od Brandla, ostatnia nowość..."Jest zatem po trosze dandysem i po trosze pozerem. Czy owa chęć epatowania, rekompensująca być może biedne i skromne dzieciństwo, przeniosła się na jego sztukę, w której element inscenizacji wydaje się niezmiernie istotny? Być może, bo biedny był bardzo. Mieszkał u matki. Lecz reszta? Skąd wziąć pieniądze na szkołę, na papier i ołówki choćby? Podkowiński dwoi się i troi, aż w końcu poznaje Stanisława Witkiewicza, redaktora "reformowanego", czyli awangardowego Wędrowca. I dostaje pracę ilustratora. Za Stróża przy robocie dostaje 13 rb. 30 kop. Majątek! Ale niewielki. W domu może jakoś przeżyć. Lecz nie na obczyźnie, w Petersburgu, gdzie wstępuje na Akademię. Zaczyna głodować. Zrzuca pychę z serca i stara się o "zaświadczenie o ubóstwie" i otrzymuje je. Cztery lata później jedzie z Pankiewiczem do Paryża, gdzie zajmują olbrzymią i zimną pracownię Chełmońskiego. Podkowiński znów marznie i głoduje. Gruźlica korzysta z okazji. Wraca do Warszawy jako impresjonista. Zaściankowa stolica "Prywislanskiego Kraja" stuka się z politowaniem w czoło: to ma być malarstwo? Wariat jakiś albo zboczeniec! Jury Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych odrzuca jego obrazy. Wystawia je rok później Krywult w swoim "Salonie". Wybucha wrzawa. Podkowiński staje się znany. Nawiązuje kontakty z młodymi ziemianami – jego kolega, malarz Julian Maszyński zaprasza go na wakacje do swej Mokrej Wsi i poleca szwagrowi, Kotarbińskiemu z Chrzęsnego, gdzie Podkowiński poznaje piękną panią Ewę. I zakochuje się na zabój w żonie gospodarza. Więc ją maluje, a miłość prowadzi pędzel artysty i potrafi dodać mu blasku.

obrazek
Portret damy Ewy Kosakowskiej-Kotarbińskiej, obraz ten zaginął w 1939 r.


Podkowiński zdobywa renomę. Już nie musi ilustrować pism ani malować za parę rubli akwarelowych portrecików carskich oficerów pieszo i na koniach; porzuca nawet stanowisko stałego rysownika Kuryera Codziennego. "Kilka portretowych obstalunków, pokup na wszystko prawie, co wychodziło z jego pracowni zapewnia mu byt niezależny..." pisze Piątkowski. Skruszone jury Towarzystwa Zachęty przyznaje mu II nagrodę w wysokości 300 rb. za Portret damy, tłumacząc pokrętnie, że "z manowców wibryzmu i luminizmu wraca na drogę prawdziwego i dobrego impresjonizmu" Poważna kwota nie imponuje już Podkowińskiemu – tyle, a nawet dwa razy więcej jeszcze bierze wszak za swe płótna. Nabiera więc pewności siebie i waży się na czyn szalony; jest przecież jeszcze bardzo młody. Znów jedzie do Chrzęsnego i tam, w wieczornym plenerze dworskiego parku, odbywa decydującą rozmowę z panią Ewą, po której młody artysta przeleżał całą noc w mokrej trawie. Sam i w rozpaczy. Tląca się w jego organizmie gruźlica doczekała się swej wielkiej szansy. I wykorzystała ją. Kotarbińscy wypowiadają mu dom. Stosunki zostają z trzaskiem zerwane. Podkowiński maluje Ironię, zjawiskową kobietę trochę w stylu Odilon Redona, wyciskającą z trzymanego w dłoniach serca ostatnią kroplę krwi; i Bajkę. na której trzy wilki pilnują przybitej do skały dziewczyny. Carska cenzura dopatrzyła się w obrazie alegorii rozbiorów Polski i kazała domalować czwartego wilka dla niepoznaki. Lecz jeśli w zamyśle autora strzeżona przez wilki kobieta nie była Ojczyzną, lecz przykutą konwenansami do swej społecznej pozycji panią Kotarbińską?
W końcu nadszedł czas Szału. Recenzując go Stefan Laurysiewicz napisał, że pomysł obrazu narodził się w wyobraźni artysty już w roku 1889, czyli w Paryżu. Być może. Pewnym natomiast jest, że Podkowiński malował go przez trzy miesiące w Warszawie, na przełomie 1893 i 1894 r. W ostatnich tygodniach – powiedział – "prawie z łóżka". "Co Panu było – pyta Wiktor Gomulicki – drobnostka, odpowiada malarz – krwotoków kilka...".

obrazek
Antoni Kamieński 1885r - Chory Podkowiński malujący Szał


Podkowiński zwlekał się z łóżka, wspinał na schodki, schodził z nich, by znów odpocząć i tak da capo... Bardzo mu, widać, zależało na ukończeniu dzieła. Czy wiedział, że jest ono dziełem jego życia? Wszak był już znany i nawet sławny.Szał uniesień robi furorę. Już w pierwszym dniu otwartej 18 marca 1894 r. wystawy w Zachęcie ogląda go tysiąc widzów, a przez 36 dni jej trwania przewinie się przed obrazem rekordowa liczba 12,000 osób, co wniosło do kasy dochód w wysokości 347 rubli i 77 kopiejek.Znawcy cmokają, prasa pieje z zachwytu.

I właśnie wówczas, u szczytu powodzenia, następuje dramatyczny finał: "od dzisiaj wystawa... Szału uniesień została zamknięta. Stało się to z następującego powodu – relacjonuje Kurier Warszawski – artysta, przybywszy dziś rano na wystawę zniszczył obraz pocięciem płótna na kawałki..."
Czyżby istotnie – płótna? Wystarczy pójść do Sukiennic i – stanąwszy pod odpowiednim kątem – obejrzeć ślady cięć, by zobaczyć. że przedmiotem ataku nie był obraz, lecz kobieta. To ją Podkowiński poszatkował swym nożem, to wobec niej skierowana była jego agresja. Może więc prawdą jest, że "rodzina osoby, w której się nieszczęśliwie kochał, dopatrywała się podobieństwa jej z kobietą z Szału i w ostrych słowach potępienia zwróciła się do Podkowińskiego. Ten, nie znosząc nagany i pełen, jak zawsze, dumy... obraz zniszczył. A jeśli tak – to może jego romans nie był aż tak platoniczny? Bo, istotnie, trudno dopatrzyć się podobieństwa twarzy subtelnej i ciemnowłosej pani Kotarbińskiej z twarzą płomiennorudej bachantki z Szału. Co do innych podobieństw zaś – nie możemy już dziś, po wieku, wydać wiarygodnej opinii. A szkoda. Przyjaciołom zwierza się: "zrobiłem ofiarę z rzeczy, która w danej chwili była mi najdroższa. I gdybym przynajmniej był pewien, że ofiara ma nie będzie daremna, że postępek zostanie zrozumiany i doceniony" – mówi do Wiktora Gomulickiego.Prawdą jest to, co napisał Kazimierz Tetmajer – "stara szkoła skrytykuje pewnie ostro Szał, filistrzy nie będą zapewne wiedzieli, co o nim sądzić, ale my, młodzi artyści pędzla czy płótna, my fantastyczne, druzgoczące wszelkie szablony dzieło Podkowińskiego witamy z najwyższą radością..." W jego oczach Szał był manifestem lub nawet programem młodej generacji. I to jest najważniejsze: był wyrazem swojej epoki.Po namalowaniu Szału Podkowiński gasł powoli. Umarł cicho nad ranem dnia 5 stycznia 1895 r.
Na sztalugach pozostawił niedokończony Marsz żałobny Chopina do słów Kornela Ujejskiego. Ten właśnie obraz znalazł się na honorowym miejscu w obitej grobowym kirem sali pośmiertnej wystawy tuż obok odnowionego Szału. Dwu dzieł tworzących przedziwne zestawienie śmierci i zmysłów, rozkoszy i rozpaczy. Skrajności, spinających klamrą życie Władysława Ansgarego Podkowińskiego.

Kim więc był w istocie Podkowiński? Był ukochanym dzieckiem swojego czasu, kwintesencją dążeń tamtej, wstrząsanej nieustannymi rewolucjami epoki. Skupiał w sobie jak kryształ najczystszej wody jej marzenia i nadawał im kształt widzialny. Był zarazem "artystą wyklętym" i wziętym portrecistą pięknych pań, zapobiegliwym i potrafiącym dbać o swoje interesy filistrem i romantykiem oraz raczej platonicznym wyznawcą "prachuci" Przybyszewskiego. A ponadto był Warszawiakiem z krwi, kości i przekonania. Nie miał więc w sobie lekkości krakowskiej bohemy i jej kpiarskiego dystansu do świata z sobą samym na miejscu pierwszym. Był śmiertelnie serio i wszystko brał ze śmiertelną powagą. Właśnie ta cecha doprowadziła go do przedwczesnej śmierci.
« poprzednia stronanastępna strona »
  • 37 KB
  • 28 lis 12 10:46
Ostatnie dzieło artysty niedokończony obraz "Marsz żałobny Chopina"
  • 138 KB
  • 27 lis 12 15:08
  • 67 KB
  • 27 lis 12 15:07
  • 112 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 79 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 106 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 75 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 67 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 67 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 151 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 74 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 77 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 97 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 40 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 104 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 77 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 72 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 107 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 100 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 71 KB
  • 27 lis 12 15:06
  • 124 KB
  • 27 lis 12 15:05
  • 99 KB
  • 27 lis 12 15:05
  • 136 KB
  • 27 lis 12 15:05
  • 77 KB
  • 27 lis 12 15:05
  • 161 KB
  • 27 lis 12 15:05
  • 113 KB
  • 27 lis 12 15:05
  • 71 KB
  • 27 lis 12 15:05
  • 54 KB
  • 27 lis 12 15:05
« poprzednia stronanastępna strona »
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    46
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    0

46 plików
4,13 MB




Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności