-
99490 -
782076 -
116578 -
20983
1049904 plików
837699,52 GB
Norman Leto urodzony w roku 1980 jako Łukasz Banach. Samouk z dziedziny malarstwa, filmu i nowych mediów. W roku 1989, w wieku lat dziewięciu zaczął używać komputera Atari do pierwszych cyfrowych rysunków. W wieku lat czternastu (1994) zaczął tworzyć pierwsze krótkie video przy pomocy komputera Commodore Amiga. Rozwijał jednocześnie analogowe techniki rysunku i klasycznej animacji. W wieku dziewiętnastu lat (1999), na długo przed przyjęciem pseudonimu "Norman Leto", zaprzyjaźnił się ze Zdzisławem Beksińskim. Znajomość ta, głównie korespondencyjna, pozwoliła poznać podstawy warsztatu malarskiego. Łukasz Banach nigdy nie był formalnie edukowany w dziedzinach plastycznych, a edukację zakończył na poziomie liceum o profilu informatycznym; rezygnując z egzaminu maturalnego nie podjął żadnych dalszych studiów. Beksiński został zamordowany w lutym 2005 roku, znajomość została nagle przerwana. Jego prace znajdują się w kolekcjach: CSW Zamku Ujazdowskiego, Muzeum Narodowego w Krakowie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie (MOCAK). Debiutancki, indywidualny pokaz prac Normana Leto miał miejsce w 2007 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Artysta przedstawił tam sekwencje wideo oraz cyfrowe symulacje zachowania tłumu (oparte na algorytmach sztucznej inteligencji). Wystawa nosiła nazwę Negatywne aspekty nadmiernej wolności w wieku lat 26.
W tym samym roku został zaproszony do współpracy z reżyserem Krystianem Lupą nad sztuką teatralną Factory Two, do której Norman Leto przygotował sekwencje wideo wyświetlane podczas spektaklu. W 2007 roku powstała pierwsza ważna praca wideo wykonana w technice 3d pt. Buttes Monteaux l, która została pokazana przez Normana Leto w krakowskiej Art Agendzie Nova. Wystawa zyskała szerokie zainteresowanie i pozytywne opinie krytyków. W tym samym roku prace artysty zostały pokazane podczas biennale młodej sztuki europejskiej Jeune Création Européene w Paryżu. Kuratorzy Stach Szabłowski i Marcin Krasny (Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa) zaprosili Leto do wzięcia udziału w wystawie Establishment i wystawienia swoich prac wideo i 3d wśród prac innych młodych artystów (m.in. Wojciech Bąkowski, Anna Molska, Tomasz Kowalski). Otwarcie wystawy miało miejsce w czerwcu 2008 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Praca Buttes Monteaux I została zakupiona i włączona na stałe do kolekcji CSW. W tym samym roku (2008) Leto zaprezentował swoje prace podczas grupowej wystawy Perfect Summer w nowojorskiej vertexlist gallery zajmującej się sztuką nowych mediów. Norman Leto przedstawił tam wykreowaną cyfrowo własną przestrzeń wystawy wykonaną jednak na podstawie planów architektonicznych autentycznej przestrzeni wystawowej galerii vertexlist. W tym samym roku rozpoczął pracę nad książką Sailor – częściowo autobiograficzną powieścią, w niecodzienny sposób pokazującą rozwój indywidualnej jednostki na tle ewolucyjnego rozkwitu nowych mediów i technologii w sztuce, nie wyłączając gier video. Wydano pojedynyczy, niepełny egzemplarz – prototyp książki; fragmenty tej książki zostały opublikowane w wybranych magazynach sztuki, oraz na stronie internetowej autora. Zakończenie pracy nad powieścią przewiduje się na listopad 2010 roku.
Na przełomie 2008 i 2009, Nazwisko Normana Leto znalazło się na pozycji nr 4 na 200 możliwych w rankingu „Kompas Młodej Sztuki 2008” prowadzonym przez Rzeczpospolitą. W styczniu 2009, prace Leto zostały pokazane podczas wystawy Aesthetics of Violence (Museum of Art, Hajfa, Izrael). Do 25 maja 2009 roku w Gare Saint-Sauveur, Lille we Francji trwała zbiorowa wystawa czternastu młodych polskich artystów pt. „Serce to Samotny Myśliwy”, zrealizowana we współpracy z CSW w Warszawie. W czerwcu tego roku, w Muzeum Narodowym w Krakowie odbył się pokaz instalacji wideo pt. Buttes Monteaux III.
Okres 2009 – 2010 Norman Leto niemal w całości poświęcił na dokończenie powieści i stworzenie częściowo autobiograficznego filmu pod tytułem "SAILOR", będącego luźną adaptacją książki. Film został bardzo dobrze przyjęty na 10tym międzynarodowym festiwalu Era Nowe Horyzonty, według brytyjskiego tygodnika Tribune został określony jako "najlepszy i najbardziej zaskakujący niezależny debiut festiwalu"[1]. [2]
Na przełomie 2010 i 2011, Nazwisko Normana Leto znalazło się na pozycji nr 2 na 230 możliwych w rankingu młodych artystów „Kompas Młodej Sztuki 2010” prowadzonym przez Rzeczpospolitą.
Jego obrazy, podobnie jak filmy naznaczone są cechami ekspresjonistycznymi i figuratywnymi, porusza motywy społeczne, ale przede wszystkim autobiograficzne. Stosuje symulacje komputerowe (zachowanie tłumu, symulacje fizyczne)[3].
W roku 2012, poza powstającymi seriami prac malarskich, Leto rozpoczął pracę nad drugim pełnym metrażem. W dużym skrócie, "Photon" ukazuje historię zjawiska życia od początku znanej nam historii. W rolę narratora i naukowca opowiadającego tą historię wcielił się Andrzej Chyra. Europejska premiera filmu miała miejsce w Kopenhadze na festiwalu CPH:DOX* w roku 2017. Premiera północno-amerykańska odbyła się na jednym z największych na świecie festiwali dokumentu HotDocs Toronto (2017). Polska premiera miała miejsce w sierpniu tego samego roku, na siedemnastej edycji festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Film znalazł się w głównym konkursie.
W styczniu 2017, autor pracując nad nową serią autobiograficznych obrazów, rozpoczął pracę nad kolejnym scenariuszem o roboczej nazwie "Pilot 9/11". Historia ukazuje wydarzenia z 11 września 2001 z unikalnej perspektywy amerykańskich pilotów przechwytujących. W czerwcu 2017, Norman Leto pojawił się w wideoklipie "I Promise" grupy Radiohead.
Nie ma plików w tym folderze
-
0 -
0 -
0 -
0
0 plików
0 KB