Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
abaris2070
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Mężczyzna Password (hasło): sailor

widziany: dzisiaj o 13:12

  • pliki muzyczne
    99508
  • pliki wideo
    791971
  • obrazy
    116579
  • dokumenty
    21025

1059913 plików
847924,87 GB

Ukryj opis Rozwiń
FolderyFoldery
abaris2070
0 𝐍𝐎𝐖𝐎Ś𝐂𝐈
 
ALKOHOLIZM
 
AUDIOBOOKI
AUDYCJE POLSKIEGO RADIA
 
BALET I TANIEC
BIOGRAFICZNE FILMY
 
DOKUMENTY
DOM - ZRÓB TO SAM
 
DYSKOGRAFIE FLAC
DYSKOGRAFIE MP3
DZIENNIKARSTWO I MEDIA
EBOOKI
EDUKACJA
 
Encyklopedie i leksykony
 
Słowniki
FILMOTEKA DOKUMENTALNA
 
FILMOTEKA FABULARNA
 
FILMOTEKA POLSKA 1908 -2020
FILMOWE KOLEKCJE
FILMY NIEME 1888 - 1931
FOTOGRAFIA I FOTOTEKA
GRY
INTERNET
KABARETY
KINO LUDZI MYŚLĄCYCH
KOMPUTER
KONCERTY I WIDOWISKA SFILMOWANE
 
2Cellos
Abbado Claudio
 
2013. Requiem in D minor, K626 - Lucerne Festival Orchestra
Anderszewski Piotr
Anka Paul
Apocalyptica
Arcydzieła muzyki klasycznej (seria filmów dokumentalnych )
Argerich Martha
Armstrong Louis
Aznavour Charles
B. B. King
Bach Johann Sebastian
 
Baez Joan
Bartoli Cecilia
Bee Gees
Bernstein Leonard - Young People's Concerts
Beyonce
Blechacz Rafał
 
Chopin Competition Winners Recital
Chopin Piano Concerto nr 1
Recital in Tokio
Bocelli Andrea
Brahms Johannes
 
The Symphonies (Herbert von Karajan, 1973)
Info
Brassens Georges
Breakout & Tadeusz Nalepa
Budka Suflera
Caballe Montserrat
Callas Maria
Carreras Jose
Charles Ray
Chór Aleksandrowa
Ciechowski Grzegorz
Clapton Eric
Cliff Richard
Cocker Joe
Cohen Leonard
Cole Natalie
Collins Phil
Coltrane John
Cura Jose
CzajkowskiPiot r - Symfonia nr. 6 (Patetyczna) - Karajan
Dassin Joe
Davis Miles
Deep Purple
Dire Straits
Domingo Plácido
Dylan Bob
Dżem
Eminem
Enigma
Estefan Gloria
EUROWIZJA JUNIOR
Évora Césaria
Feliciano Jose
FESTIWALE W OPOLU
 
2016
Fitzgerald Ella
Fleming Renée
Franklin Aretha
Garanča Elīna
Garanca Elina & Dudamel
Garou
Geppert Edyta
German Anna
Golec uOrkiestra
Gould Glenn
Goulding Ellie
Gran Gala Flamenco
Great Stars of Opera
Grechuta Marek
Gregorian
Grupa MoCarta
Guns N' Roses
Happysad
Haydn Franz Joseph
 
Septem Verba Christi in Cruce (Le Concert des Nations, 2009)
Hendrix Jimi
Herbert von Karajan Memorial Concert
Historia Rock 'n' Rolla
Horowitz Golden Jubilee Concert - Rachmaninow koncert no.3.rar (1978)
Ich Troje
Iglesias Julio
Jarrett Keith
Jazz Voice. The Ladies Sing Jazz
Joplin Janis
Kabaret Starszych Panów
Kaczmarski Jacek
Kanawa Kiri Te
Karajan Herbert von (1990)
 
Beethoven's symphonies
Brahms' symphonies
Kennedy Nigel
Koncert Sylwestrowy Opery Nova w Bydgoszczy
KONCERTY NOWOROCZNE Z WIEDNIA
 
Korycki Andrzej
Kožená Magdalena
Kronos Quartet
Krosny Ireneusz
Laskowik & Malicki, Filharmonia Dowcipu
 
Filharmonia Dowcipu
Laskowik & Malicki
Wszystko jest muzyką (Waldemar Malicki)
Led Zeppelin
Lennon John
Loża 44
Maanam
Mae Vanessa
Maisky Misha
Martin Dean
Martin Ricky
Mathieu Mireille
Mauriat Paul
McCartney Paul
McFerrin Bobby
Metallica
Minnelli Liza
Modern Talking
Monaco Mario del
Morricone Ennio
Mouskouri Nana
Mutter Anne-Sophie
NAGRODY FRYDERYKi
 
Nelson Willie & Marsalis Wynton
Netrebko Anna
Niemen Czesław
Nightwish
O' Connor Sinnead
Oblicza rocka
Oistrakh David
Okudżawa Bułat
Oldfield Mike
Orbison Roy
Osiecka Agnieszka
Pavarotti Luciano
Pavarotti Luciano & Friends
Perfect
Piaf Edirh
Piazzolla Astor
Pink Floyd
Piwnica pod Baranami
Pod dachami Paryża 2002
Pogorelich Ivo
Presley Elvis
Procol Harum
PRZEGLĄDY PIOSENKI AKTORSKIEJ WE WROCŁAWIU
 
Pugaczowa Ałła
Queen
Queen & Freddie Mercury
Rea Chris
Republika
Richter Światosław
Rieu Andre
Rihanna
Rubinstein Artur
Santana Carlos
Saura Carlos
Scholl Andreas
Schwarzkopf Elisabeth
Scorpions
Simon & Garfunkel
Simply Red
Sinatra Frank
Spotkanie z balladą
Springsteen Bruce
Status Quo
Stefano Giuseppe di
Stewart Rod
Sting
Streisand Barbra
STUDENCKI FESTIWAL PIOSENKI W KRAKOWIE
Tebaldi Renata
Tercja Pikardyjska (Піккардійська терція)
The Beatles
 
Lata 60-te w rytmie Beatlesów
The Doors
 
The Police
The Rolling Stones
The Shadows
Turner Tina
Verdi Gala - Greatest Opera Arias by Giuseppe Verdi (Zubin Mehta) [2001]
Vienna Boys Choir
Vollenweider Andreas
von Otter Anne Sofie
Wawele
Webber Andrew Lloyd
Wójcicki Jacek
Woodstock 1969
Wysocki Włodzimierz (Владимир Высоцкий)
XVIII MIĘDZYNARODOWY KONKURS CHOPINOWSKI 2021
EVA GEVORGYAN
 
KONCERTY LAUREATÓW
I 21_10_20 21 godz. 19
II 22_10_20 21 godz. 19
III 23_10_20 21 godz 19
KUCHNIA
 
MALARSTWO, GRAFIKA, RYSUNEK
 
MUZYKA KLASYCZNA I NIE TYLKO
MUZYKI CHÓRALNEJ, DAWNEJ, KAMERALNEJ, OPEROWEJ I WSPÓŁCZESNEJ ZESPOŁY
NA PRAWO PATRZ
 
ODGŁOSY NATURY
OPERA I OPERETKA
 
Opera i operetka audio
Opera i operetka video
OSZUSTWO MAGDALENKI
PISARZE NOBLIŚCI PDF, AUDIO I WIDEO
POEZJA ŚPIEWANA
POLSKA NIEPODLEGŁA
 
PREZENTY
 
Dla Oli
Od Oli
PRL
 
PRYMAS TYSIĄCLECIA
 
Audio
 
Zawierzcie Maryi
Do czytania
Wideo
PRZYWRACANIE PAMIĘCI
 
RADIO WOLNA EUROPA
 
ŚWIĘTY JAN PAWEŁ II
 
SZTUKA I ARCHITEKTURA
 
TAJEMNICE LECHA WAŁĘSY
 
Zakazany, ukrywany 27 lat film Jak Bolek Wałęsa zniszczył Solidarność
TEATR POLSKIEGO RADIA
TEATR TELEWIZJI
TELEWIZJE
 
WIOLONCZELA I VIOLA DA GAMBA
zachomikowane
ZDROWIE
ŻEGLARSTWO
ŻZACHOMIKOWANE
Pokazuj foldery i treści
Swiatosław Tieofiłowicz Richter, ros. Святослав Теофилович Рихтер (ur. 20 marca 1915 w Żytomierzu, zm. 1 sierpnia 1997 w Moskwie) – rosyjski pianista, jeden z największych pianistów XX wieku, doskonale znany ze swoich interpretacji, wirtuozerii i bogatego repertuaru.
Swiatosław Richter był pomysłodawcą i pierwszym dyrektorem międzynarodowego festiwalu muzyki „Wieczory Grudniowe” odbywającego się od 1981 r. w Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie.
Richter urodził się w Żytomierzu na Ukrainie. Jego ojciec Tieofił był pianistą i organistą niemieckiego pochodzenia, grał na organach w żytomierskiej kirsze, matka była Rosjanką. Dorastał w Odessie. W dużej mierze był samoukiem, podstawowe wykształcenie muzyczne zapewnił mu uczeń ojca, czeski harfista. Już w bardzo młodym wieku Richter doskonale czytał nuty a vista i regularnie ćwiczył z miejscową operą i grupami baletowymi. Zamiłowanie do opery, śpiewu i muzyki kameralnej przejawiło się w założonych przez niego festiwalach w posiadłości wiejskiej de Meslay we Francji i w Moskwie przy Muzeum Puszkina. Później rozpoczął pracę jako akompaniator na próbach opery w Odessie.
19 marca 1934 w klubie inżynierskim w Odessie Richter dał swój pierwszy recital. Nie rozpoczął formalnej nauki gry na fortepianie do momentu, gdy zdecydował się kształcić u Heinricha Neuhausa, sławnego pianisty i nauczyciela gry Konserwatorium Moskiewskiego. Podczas przesłuchania Neuhaus szepnął do studenta „to jest geniusz”. Chociaż Neuhaus kształcił już wielkich pianistów, wliczając w to Emila Gilelsa i Radu Lupu, mówi się, że uważał Richtera za „ucznia geniusza, na którego czekał całe swoje życie”. Czasem przyznawał się, że nie nauczył Richtera „niczego”.
Początkowo Richter próbował także kompozycji, na przesłuchaniu u Neuhausa zagrał jeden ze swoich utworów. Przerwał komponowanie, przenosząc się do Moskwy. Po latach wyjaśnił swoją decyzję następująco: „Chyba najlepiej jak mógłbym to ująć – uważam, że nie ma sensu komponowanie jeszcze więcej złej muzyki”.
W 1940 r., będąc studentem, Richter pierwszy raz publicznie wykonał szóstą sonatę Prokofjewa, kompozytora z którym był później bardzo związany. Był znany ze swoich politycznych przekonań, zaczął opuszczać zajęcia w konserwatorium i w istocie został wydalony dwa razy podczas pierwszego roku nauki. Był zawsze politycznym wyrzutkiem w Związku Radzieckim, nigdy nie wstąpił do partii komunistycznej. Mógł na to mieć wpływ fakt, że jego ojciec został rozstrzelany 6 października 1941 w czasie oblężenia Odessy pod zarzutem szpiegostwa (pochodzenie niemieckie, wizyty w konsulacie niemieckim przed wojną; został zrehabilitowany w 1962).
Richter spotkał w 1945 sopranistkę Ninę Dorliak. Wkrótce potem akompaniował jej w programie, który obejmował pieśni Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i Prokofjewa. To było pierwsze spotkanie i związek, który trwał do końca ich życia. Richter i Dorliak nie byli nigdy oficjalnie małżeństwem (przeszkodą był również homoseksualizm Richtera), choć stali się nieodłącznymi towarzyszami. Ona była przeciwwagą dla jego impulsywnej natury, przypominała mu o spotkaniach i dawała rady w zawodowych sprawach.
W 1949 roku zdobył nagrodę Stalina, co zaowocowało rozległymi trasami koncertowymi w Rosji, wschodniej Europie i Chinach. Richter dał swoje pierwsze recitale poza Związkiem Radzieckim w Czechosłowacji w 1950 roku. W 1952 roku został zaproszony do nagrania utworów Liszta w rosyjskim remake’u filmu „Glinka” z 1946 roku, o życiu rosyjskiego kompozytora Michała Iwanowicza Glinki. Film ukazał się pod nazwą Композитор Глинка („Kompozytor Glinka”). W rolę główną wcielił się Boris Smirnov.
W roku 1960 Richter przeciwstawił się władzom, kiedy zagrał na pogrzebie Borisa Pasternaka.
Zachód zauważył Richtera poprzez nagrania z lat pięćdziesiątych. Pierwszym ‘promotorem’ Richtera był Emil Gilels, który podczas swojego tournée po Stanach Zjednoczonych przedstawił krytykom entuzjastyczną recenzję: „poczekajcie, aż usłyszycie Richtera”.
Pierwsze koncerty odbyły się w maju 1960 roku, gdy pozwolono mu grać w Finlandii. W tym samym roku ostatecznie dostał zgodę na wyjazd do Stanów Zjednoczonych. 15 października 1960 roku zadebiutował w USA (Chicago), gdzie zagrał II koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa z orkiestrą symfoniczną miasta Chicago pod dyrekcją Ericha Leinsdorfa – wzbudził sensację. W przeglądzie „Chicago Tribune” Claudia Cassidy – krytyk znana z okrutnych recenzji uznanych artystów – napisała, że na scenie Richter najpierw wygląda niepewnie (jakby miał być „pożarty”), ale potem siada przy fortepianie i tworzy „przedstawienie wszech czasów”. W 1960 roku Richter zakończył swój cykl koncertów występem w Carnegie Hall.
Richter był jednak niechętny koncertom w USA – począwszy od incydentu w Alice Tully Hall w 1970 roku, gdzie wystąpił z Davidem Ojstrachem. Koncert został przerwany przez antysowieckie protesty. Richter przysiągł, że nigdy tu nie wróci. Pogłoski o chęci powrotu do Carnegie Hall wyszły na jaw w ostatnich latach życia, jednak nie jest wiadomo ile tym było prawdy.
W 1961 roku zagrał po raz pierwszy w Londynie. Jego pierwszy recital składał się z utworów Haydna i Prokofjewa, spotkał się z niechęcią angielskich krytyków. Szczególnie Neville Cardus podsumował grę Richtera jako „prowincjonalną” i zastanawiał się dlaczego został on zaproszony na koncert, biorąc pod uwagę, że Londyn ma pod dostatkiem pianistów „drugiej klasy”. Po występie 18 lipca 1961 roku, na którym pianista zagrał obydwa koncerty Liszta, krytycy zmienili zdanie.
Chociaż Richter bardzo lubił występować dla publiczności, nie cierpiał zaplanowanych na lata naprzód koncertów. W późniejszych latach miał zwyczaj zawiadamiać o koncercie z krótkim wyprzedzeniem. Grywał przeważnie w małych salach, najczęściej zaciemnionych, z jedną niewielką lampą oświetlającą nuty.
W 1986 roku wyruszył w 6-miesięczne tournée po Syberii, dając prawdopodobnie 150 recitali. Czasami występował w małych miasteczkach nie mających nawet sali koncertowej. Na jednym z takich koncertów publiczność, która nigdy nie słyszała muzyki poważnej, zebrana na środku sali zaczęła się kołysać z boku na bok, aby uczcić występ artysty. W ostatnich latach życia, Richter rozważał granie koncertów bezpłatnie.
Anegdota ilustruje podejście Richtera do występów w ostatniej dekadzie życia. Po przeczytaniu biografii Karola Wielkiego (Richter był zapalonym czytelnikiem) kazał wysłać swojemu sekretarzowi telegram do teatru w Akwizgranie – miasta urodzenia cesarza. Oświadczył w nim: „Maestro przeczytał biografię Karola Wielkiego i chce zagrać w Akwizgranie”. Występ odbył się wkrótce potem.
W późnych latach 80. technika Richtera pogorszyła się w pewnym stopniu, częściowo z powodu kłopotów z sercem i sędziwego wieku. Problemy te nie ustąpiły także w latach 90., powodując u pianisty ogromną frustrację. W ostatnich latach, jak w roku 1995, kontynuował jednak granie najbardziej wymagających utworów literatury fortepianowej: cykl Miroirs Ravela, II sonata Prokofjewa, ballada f-moll i etiudy Fryderyka Chopina.
Ostatnim nagraniem Richtera z orkiestrą były trzy koncerty Mozarta w 1994 roku z Japan Shinsei Symphony Orchestra pod dyrekcją jego starego przyjaciela Rudolfa Barshai.
Ostatnie nagranie solowe odbyło się podczas zamkniętego spotkania w Lubece w Niemczech 30 marca 1995 roku. Program składał się z dwóch sonat Haydna i wariacji i fugi nt. Beethovena Maxa Regera, a także utwór na dwa fortepiany z pianistą Andreasem Lucewiczem.
Richter zmarł w swoim domu pod Moskwą na zawał serca, po długim okresie depresji spowodowanej jego niezdolnością do występów publicznych. W okresie poprzedzającym śmierć Richter uczył się sonaty fortepianowej E-dur D. 459 Franza Schuberta.
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    4
  • pliki muzyczne
    0

4 plików
2,06 GB




TRADITION

TRADITION napisano 4.01.2022 22:17

zgłoś do usunięcia

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności