23 Parigi, o cara... Ah! Gran Dio! Morir si giovine.mp3
-
C.Saint-Seans - III Koncert skrzypcowy h-moll -
F.Chopin - II Koncert fortepianowy f-moll -
F.Chopin - Sonata fortepianowa Nr 1 c-moll -
F.Chopin - Sonata fortepianowa Nr 2 b-moll -
F.Chopin - Sonata fortepianowa Nr 3 h-moll -
F.Liszt - I koncert fortepianowy Es-dur -
F.Liszt - II koncert fortepianowy A-dur -
F.Liszt - Rapsodie węgierskie -
F.Mendelssohn - I koncert fortepianowy g-moll -
Fr.Chopin - Etiudy -
G.Verdi - Bal maskowy -
H.Wieniawski - I koncert skrzypcowy fis-moll -
H.Wieniawski - II koncert skrzypcowy b-moll -
I.Kálmán – Hrabina Marica -
J. Brahms - Niemieckie requiem -
J.Brahms - I koncert fortepianowy d-moll -
J.Brahms - II koncert fortepianowy B-dur -
J.Brahms - Tańce węgierkie -
K.Lipiński - I Koncert skrzypcowy fis-moll -
K.Lipiński - III Koncert skrzypcowy e-moll -
K.Lipiński - IV Koncert skrzypcowy A-dur -
P.Czajkowski - Dziadek do orzechów -
P.Czajkowski - I suita koncertowa d-moll -
P.Czajkowski - II suita koncertowa C-dur -
P.Czajkowski - III suita koncertowa G-dur -
P.Czajkowski - IV suita koncertowa Mozartiana -
R.Schumann - Koncert fortepianowy a-moll -
R.Schumann - Koncert wiolonczelowy a-moll -
W.A.Mozart - Czarodziejski flet -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.4 G-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.5 D-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.6 B-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.7 F-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.8 C-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.11 F-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.12 A-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.13 C-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.15 B-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.16 D-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.17 C-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.18 B-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.19 F-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.21 C-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.23 A-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.25 C-dur -
W.A.Mozart - Koncert fortepianowy Nr.27 B-dur -
W.A.Mozart - Koncert skrzypcowy nr.1 B-dur -
W.A.Mozart - Koncert skrzypcowy nr.2 D-dur -
W.A.Mozart - Koncert skrzypcowy nr.3 G-dur -
W.A.Mozart - Koncert skrzypcowy nr.4 D-dur
Verdi zetknął się ze sztuką Dumasa podczas swojej wizyty w Paryżu w 1852 r. i od razu uznał, że świetnie nadaje się na libretto opery. Mimo to przez pewien czas wahał się, czy jej tematyka nie zrazi publiczności. Ostatecznie librecista i przyjaciel Verdiego Francesco Piave złagodził obyczajowy wydźwięk oryginału. Nadał jej całkiem nowy tytuł (wł. traviata - zabłąkana) pod którym wystawiono ją w Wenecji. Okazała się skandalem - publiczność nie przywykła jeszcze do oglądania kurtyzan na scenach operowych. Współczesny widzom czas akcji też wpłynął na ocenę spektaklu. Ponadto dobór wykonawców dodatkowo przyczynił się do fiaska sztuki. Sam Verdi w liście do Emanuela Muzio napisał tak: "Traviata wczoraj wieczorem fiasko. Moja wina czy śpiewaków ? Czas to osądzi". Autor nie poddał się. Dokonał drobnych zmian, które dotyczyły przede wszystkim umiejscowienia akcji we wcześniejszej epoce, realiach z czasów Ludwika XIV, zmienił tytuł na Violetta i 6 maja 1854 r. wystawił spektakl w weneckim Teatro San Benedetto. Tym razem opera odniosła sukces i na stałe wpisała się w kanon operowy.
Polska premiera - 27 kwietnia 1856, Teatr Wielki w Warszawie.
Dzisiejsza krytyka uważa Traviatę, za najdoskonalsze i zupełnie nowatorskie dzieło kompozytora. Podkreślana jest kameralna atmosfera opery (w przeciwieństwie do większości utworów Verdiego np. Aidy), wartość literacka libretta, oraz nastrojowość muzyki, która świetnie wyraża i podkreśla uczucia bohaterów.