great-lent-sunday-before-great-lent-02_2012-02-05+publican-and-pharisee+lord-i-have-cried.mp3
-
2 Wielki Poniedziałek -
2 Wielki Wtorek -
albański -
Albański -
angielski -
Angielski -
arabski -
Arabski -
asyryjskie -
Cerkiewnosłowiański -
Cerkiewno-słowiański -
chorwacki -
Chorwacki -
Czeskie, słowackie -
fiński -
Fiński -
francuski -
grecki -
Grecki -
hiszpański -
Hiszpański -
hymny -
ikony -
indyjskie -
Indyjskie -
Inne -
Instrumentalne -
koptyjski -
łacina -
Łacina -
polski -
Polski -
Portugalski -
Portugalskie -
Prawosławne orientalne -
rosyjski -
Rosyjski -
różne -
Różne -
rumuński -
Rumuński -
Rumuński - pełny kanon -
Rzymsko-katolickie -
Serbski -
Stichera Domie Efrato -
Suahili -
Ukraiński -
Wersja z powtarzanymi śpiewnie wersetami (cs) -
Wigilia -
zdjęcia z nabożeństw
NIEDZIELĄ O CELNIKU I FARYZEUSZU rozpoczynamy nie tylko przedpoście – okres przygotowawczy do Wielkiego Postu – lecz także całą wielką księgę liturgiczną zwaną TRIODON POSTNY – obejmuje ona wszystkie modlitwy, przepisy postne i liturgiczne przedpościa, Wielkiego Postu, Soboty Łazarza, Niedzieli Palmowej oraz Wielkiego Tygodnia (z Wielką Sobotą włącznie) – jednym słowem, cała podróż do Paschy.
Wraz z dzisiejszą niedzielą zmienia się nieco struktura Jutrzni – występuje tu dodatkowy hymn („Drzwi pokuty otwórz mi, o Zbawco”), nie ma też stichery zmartwychwstania po Ewangelii „Woskresie Iisus od groba” (Powstał Jezus z grobu). Do tego każda z czterech niedziel przygotowawczych ma własną hymnografię, ikonę i Ewangelię.
Fragment Ewangelii, jak nie trudno się domyślić, to przypowieść o celniku i faryzeuszu (Łk 18,10-14). W zeszłą niedzielę „dowiedzieliśmy się”, że aby osiągnać zbawienie, musimy szukać Boga i się starać ze wszystkich sił to czynić. Teraz mamy dwa wskazania, jak spotkać Boga: są to szczera, uniżona modlitwa oraz pokora.
Co ważne, w tym tygodniu w tradycji bizantyjskiej nie ma żadnego postu, nawet w środy i piątki! Z kolei niektórzy prawosławni orientalni (Syryjczycy, Malankarczycy = Indusi oraz Koptowie) oraz Kościół asyryjski od poniedziałku do środy włącznie mają trzydniowy POST NINIWY (inaczej Post Jonasza). Mimo że praktyki zupełnie różne, ich geneza jest ta sama – zaznaczenie, iż ten największy post już wkrótce.
Teraz cytat z SYNAKSARIONU (liturgiczny opis święta/świętego ułożony przez Ojców Kościoła, choć ostrzegam, że polskie tłumaczenie jest fatalne): „Przedpoście zamyślone jest jako pewna wstępna nauka i pouczenie, abyśmy nabrali odpowiedniego nastroju i przygotowali się do duchowych wysiłków świętego postu, porzuciwszy wstrętne grzeszne nawyki. Przede wszystkim, w pierwszym przygotowawczym tygodniu, ojcowie przedkładają nam przypowieść o celniku i faryzeuszu. Podobnie, jak idący na wojnę najpierw przechodzą ćwiczenia pod kierunkiem dowódców wojskowych, aby oczyściwszy i naostrzywszy oręż, także wszystko pozostałe dobrze przygotowali, usunęli wszelkie przeszkody, dokładnie uzbroili się do walki i zatroszczyli o wszystko, co konieczne (…) Ponieważ głównym orężem dla zdobycia cnót jest pokuta i pokora, a przeszkodą do chwalebnej pokory jest pycha i wywyższanie się, to ojcowie przede wszystkim przedkładają nam dla rozmyślania obecną przypowieść z Boskiej Ewangelii. Przykład faryzeusza wzywa do wyzwolenia się z żądzy pychy i z dumy, a przykład celnika wzywa do zdobycia przeciwnej tej żądzy pokuty i pokory. Pycha, nadętość, to główna i najgorsza żądza, gdyż z jej powodu spadł z niebios diabeł, który niegdyś był świetlistą Jutrzenką, i stał się mroczną ciemnością. Z powodu tejże żądzy nasz Praojciec Adam został wygnany z ogrodu rajskiego (…)”