Zamek - 03a.mp3
-
01 Poziom śmierci IVONA -
02 Umrzeć próbując IVONA -
02a Uprowadzony IVONA -
03 Wróg bez twarzy IVONA -
04 Podejrzany IVONA -
05 Płonące echo IVONA -
05 Triumf Słońca -
06 Bez pudła IVONA -
07 Assegai -
08 Nieprzyjaciel IVONA -
10 Bez Litości IVONA -
11 Elita zabójców IVONA -
12 Nic do stracenia IVONA -
18 Nigdy nie wracaj -
Adam i Ewa -
Afera śródziemnomorska IVONA -
Aktywista -
Bogaci są różni -
Cashelmara -
Czas Zapłaty -
Czwarty napastnik -
Dahl Kjell Ola -
Dom przy Hope Street -
Garnett Cliff -
Grzechy ojców -
I nie było już nikogo -
Indeks strachu -
Kalejdoskop -
Kochanek Wielkiej Niedźwiedzicy -
Kości pająka -
MASH 04 -
MASH 05 -
MASH 06 -
MASH 07 -
MASH 08 -
MASH 09 -
MASH 11 -
Mężczyzna w oknie -
Oskarżony -
Penmarric -
Piąty etap -
Piekielna burza -
Rytm serca -
Subtelna prawda -
Weekend w Londynie -
Wierny przyjaciel -
Wir Pacyfiku IVONA -
Z krwi i kości -
Zapiski oficera Armii Czerwonej -
Zmiany
Tytuł: Zamek
Autor: Franz Kafka
Tytuł oryginalny: Das Schloß
Język oryginalny: niemiecki
Tłumacz: Radziwiłł Krzysztof, Truchanowski Kazimierz
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: klasyka obca
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 1926
Rok pierwszego wydania polskiego: 1958
Rok wydania: 1973
Rok nagrania: 1997
Czyta: Ksawery Jasieński
Czas trwania: 13 godz. 24 min. 53 s.
Opis książki:
W roku 1922 świadomy swej nieuleczalnej choroby Kafka rozpoczął pracę nad Zamkiem. Pierwsza wzmianka o tej powieści pochodzi z 15 marca tego roku - wówczas Kafka przeczytał Brodowi pierwszy fragment - pracę więc musiał rozpocząć nieco wcześniej. Cale dzieło autora Procesu, a więc i Zamek - choć charakteryzuje się przejrzystą ideą przewodnią i spójną konstrukcją - wymyka się interpretacjom. Lawinę możliwości odczytania powieści rozpoczął Max Brod interpretacją teologiczną (zamek jako symbol Bożej mądrości, która kieruje światem); następnie były odczytania egzystencjalistów (Camusa, Sartre'a), uznających Zamek za ilustrację absurdu świata. Znana jest teza Wilhelma Emricha, wedle której dzieło Kafki przedstawia walkę jednostki z organizacją świata, narzucającą ludziom warunki, w jakich muszą żyć. Interpretacje socjologiczne podkreślały, że zamek stanowi symbol przerośniętej biurokracji. Odczytywano Zamek jako opowieść o człowieku, błądzącym w poszukiwaniu prawdy w labiryncie życia. Niezliczone są pomysły interpretacyjne, nigdy jednak nie wyczerpią złożoności niedokończonego dzieła Kafki. Na przełomie sierpnia i września 1922 roku Kafka ostatecznie przerwał pracę nad powieścią. Podobnie jak w wypadku Ameryki - podobnie jak w wypadku większości swoich tekstów - nie potrafił znaleźć satysfakcjonującego go zakończenia, osiągnąć celu. Szukał bowiem prawdy o człowieku w ogóle, a w szczególności prawdy o sobie; cel ten na polu literatury zawsze mu się wymykał, efekt stale był fragmentaryczny.