Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2014-09-26 Narodziny X muzy.mp3

MokryKamyk / AUDYCJE RADIOWE / Akademia kina / Akademia kina (podcast) / 2014-09-26 Narodziny X muzy.mp3
Download: 2014-09-26 Narodziny X muzy.mp3

15,34 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
Prof. Hendrykowski opowiada o najciekawszych zjawiskach z historii kina - od samych narodzin X Muzy po dzień dzisiejszy. A przede wszystkim o tym, w jaki sposób na przestrzeni 120 lat rozwijał sie język kina, jaki wpływ miał na to postęp techniczny, a jaki - wielcy mistrzowie, tacy jak Griffith czy Welles. Mowa także m.in. o kinowej awangardzie, roli dźwięku, muzyki i związkach kina z literaturą.

Tematem pierwszego spotkania z cyklu "Akademia kina" btły narodziny X Muzy i jej ojcowie - owi szaleni wynalazcy, którzy postanowili ożywić obrazy.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Akademia Kina – to tytuł nowej cyklicznej, comiesięcznej audycji Programu Drugiego, w której na wiele związanych z kinem i jego historią pytań odpowie wybitny znawca przedmiotu, historyk kina profesor Marek Hendrykowski, z którym rozmawiać będzie Anna Fuksiewicz.

Jak narodziła się X Muza, która w przyszłym roku obchodzić będzie swoje 120. urodziny, w jaki sposób ewoluowała sztuka filmowa i język kina, jaki wpływ mieli dawni mistrzowie (m.in. Griffith, Dreyer, Vigo, Eisenstein) na twórców, którzy po nich nastąpili, jaką rolę w rozwoju języka filmowego odegrał postęp techniczny, czy wprowadzenie do kina dźwięku było dla niego krokiem do przodu czy też – jak twierdził wybitny teoretyk filmu Karol Irzykowski i wielu twórców kina niemego – "ohydą XX-tego wieku”?" Którzy twórcy postawili sobie za cel główny wierne naśladownictwo życia, a którzy puścili wodze fantazji, tworząc filmy fabularne, jaką rolę od samych początków kina po dzień dzisiejszy odgrywa literatura? Jaką gwiazdy filmowe, awangarda filmowa, muzyka...

W audycjach znajdzie się także wiele dźwiękowych ilustracji do tego filmowego cyklu.

prowadzenie - prof. Marek Hendrykowski i red. Anna Fuksiewicz
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Szczególnie w historii X muzy zapisało się trzech polskich wynalazców: Kazimierz Pruszyński, Jan Szczepanik i Ryszard Matuszewski. Zajmowali się nie tylko kinematografią. Ich patenty były notowane w biurach patentowych Niemiec, Francji, Belgii, Wielkiej Brytanii i Austrii. – Jan Szczepanik, geniusz spod Tarnowa, jako pierwszy na świecie zaprojektował to, co nazywamy telewizją – mówił prof. Marek Hendrykowski. – Wynalazek telektroskopu uczynił go sławnym, a był tylko jednym z wielu – dodał. Innym polskim urządzeniem był pleograf, aparat kinematograficzny, którym Kazimierz Pruszyński wyprzedził kinematograf braci Lumière. Ten sam konstruktor w 1908 r. stworzył aeroskop, czyli ręczną kamerę reporterską o napędzie automatycznym. – W 1911 r. koronacja króla Jerzego V została sfilmowana przy użyciu aeroskopu przez samego Pruszyńskiego – opowiadał filmoznawca. O innych polskich wynalazkach, a także o tym, jak kino zawitało na polską ziemię, z jakim przyjęciem spotkały się pierwsze pokazy filmów braci, jak kino polskie torowało sobie drogę w rzeczywistości zaborowej, a także o odkryciu pierwszego polskiego filmu fabularnego "Pruska kultura".
To, że filmowcy znajdują źródła inspiracji w literaturze, nie zawsze było oczywiste. O szczegółach opowiadał w "Akademii kina" prof. Marek Hendrykowski. Filmoznawca mówił, że na samym początku swojego istnienia kino nie czuło powinowactwa z literaturą. – W pewnej chwili kinematografia zaczyna odkrywać niebywały potencjał po stronie słowa i pierwszy konflikt między filmem, kinem, a literaturą polega w gruncie rzeczy na sporze kulturowym, to znaczy: "my, filmowcy produkujemy ruchome obrazy, a wy pisarze zajmowaliście się i nadal zajmujecie się słowem. A więc, de facto, nie powinniśmy mieć ze sobą nic wspólnego' – powiedział. Prof. Marek Hendrykowski zauważył, że na początku XX wieku mieliśmy do czynienia z "kapitalną, mało dzisiaj znaną falą ekranizacji literatury". - Ona jest wszechogarniająca, a z jej skali nie zdajemy sobie dzisiaj sprawy, było to właściwie takie literackie tsunami. Następuje odkrycie przez filmowców literatury, jako źródła inspiracji i fenomenalny rozwój języka filmu – podkreślił prof. Hendrykowski.
- Buster Keaton debiutował na scenie jako trzylatek w rodzinnym trio. W kulminacji małżeńskiej kłótni spadał ze stołu. Ciekawe, co powiedziałby na to Rzecznik Praw Dziecka... - zastanawiał się gość Anny Fuksiewicz. - Niezwykłą sprawność zachował do końca. Jeszcze w podeszłym wieku potrafił upaść na twarz, nie robiąc sobie krzywdy - dodał. Oczywiście sprawność fizyczna to tylko jeden ze składników przedwojennej komedii slapstickowej, o której rozmawialiśmy w "Akademii kina". Najważniejszy stanowiło specyficzne poczucie humoru i typ gagów pochodzący z anglosaskiej tradycji scenicznej music hallu. Tam pojawił się po raz pierwszy "slapstick". Co oznacza to pojęcie, wyjaśnił prof. Marek Hendrykowski. A Tadeusz Łomnicki (w archiwalnym nagraniu) wyjaśnił, na czym polega fenomen Charliego Chaplina.
Reżyserzy od początku kina dzielili się na tych, którzy - jak to określił teoretyk kina Andre Bazin – wierzyli w obraz, i na tych, którzy wierzyli w rzeczywistość. O dokumentalnym i o fabularnym spojrzeniu twórców kina opowiadał w Dwójce prof. Marek Hendrykowski
Najsłynniejszym dziełem całego pokolenia wybitnych filmowców (Pudowkin, Dowżenko, Kuleszow, Wiertow) jest chyba "Pancernik Potiomkin" Sergiusza Eisensteina, oparty na scenach zbiorowych i dynamicznym, szokującym kontrastami montażu. Co ciekawe, sam reżyser wywodził swą oryginalną technikę opowiadania z... twórczości Davida Warka Griffitha oraz z prozy Karola Dickensa. Eisensteinowi nie udało się nigdy zrealizować ambitnej koncepcji zekranizowana "Kapitału" Marksa. Stworzył natomiast (wraz z Prokofiewem) niezwykłą audiowizualną symfonię "Aleksander Newski" oraz fresk historyczny "Iwan Groźny". Ten ostatni miał być hołdem, którym adresat nie był jednak zachwycony, co przyprawiło reżysera o zawała serca...
"Celem, który starałem się osiągnąć, jest przede wszystkim nauczyć was widzieć" - powiedział David W. Griffith. Zadanie miał niełatwe - na początku XX wieku film traktowano jako czystą rozrywkę, tymczasem jego arcydzieła - takie jak "Nietolerancja" (1916) czy "Dzieje narodu" (1915) - ani w sposobie opowiadania, ani pod względem rozmachu i czasu trwania (ponad 3 godziny) nie przypominały niczego, co stworzyło dotychczas kino.
- Bracia Warnerowie, wówczas na krawędzi przepaści finansowej, ratując się, odkupili patent Vitaphone i stwierdzili: teraz albo nigdy, ryzykujemy - opowiadał w Dwójce prof. Marek Henrykowski o kulisach powstania "Śpiewaka jazzbandu" Alana Croslanda. Jak podkreślał, właściciele Warner Bros. chcieli odbudować swoją potęgę jako producentów filmowych czymś, czego ludzie oczekiwali, a czego jeszcze nie było. Jednak samą metodę zapisu dźwięku (udźwiękowienia) na taśmie filmowej opracowano już w roku 1922. Dlaczego kino czekało jeszcze pięć lat, nim zdecydowano się na dźwiękowy film? Jak bardzo Warnerowie ryzykowali, łamiąc kanon filmu niemego?
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności