-
22852 -
55855 -
95569 -
16579
291685 plików
88733,22 GB
![Foldery Foldery](http://x4.static-chomikuj.pl/res/152bece31a.png)
![Ostatnio pobierane pliki Ostatnio pobierane pliki](http://x4.static-chomikuj.pl/res/152bece31a.png)
![obrazek](http://www.adrianoldknow.org.uk/Cabri%203Dv2.jpg)
![przekroj latwy 01a](http://cabrigeometry.files.wordpress.com/2013/01/przekroj-latwy-01a.gif?w=300&h=216)
![transf gr6 w 8sc](http://cabrigeometry.files.wordpress.com/2013/01/transfgr6w8sc.gif?w=300&h=289)
Cabri 3D to zaawanowane narzędzie wspomagające naukę geometrii.
Celem programu jest ułatwienie nauki geometrii trójwymiarowej, aplikacja pozwala na tworzenie statycznych oraz dynamicznych modeli 3d oraz dowolne manipulowanie i przetwarzanie wyników swoich badań. Cabri oferuje możłiwość iezwykle wnikliwej analizy i opisu, również za pomocą wzorów modelowanych figur. Zaawansowani uzytkownicy docenią zapewnie możliwość aranżowania modeli zjawisk fizycznych typu zderzenia, tworzenie bryłobrotowych jak również czterowymiarowych typu hipersześcian.
Program CABRI 3D przystosowany do nauczania stereometrii powstał w 2004 r. - pierwszy jego pokaz odbył się w trakcie konferencji CABRIWORLD w Rzymie we wrześniu 2004 r. Od tego momentu program ulegał czterokrotnie zmianom polegającym na dokładaniu kolejnych nowości.
Ostateczna, dziś najaktualniejsza wersja tego programu to CABRI 3d v2 - rewelacyjne narzędzie do nauczania stereometrii. Teraz juz nie znajdzie się w Polsce nauczyciel matematyki, który powie, że nie może zrealizować programu ze stereometrii, bo nie ma na to czasu. I mimo, że w szkołach ponadgimnazjalnych usunięto temat: "Wielościany foremne", będzie go można z powodzeniem zrealizować. Pamiętajmy jednak o podstawowej zasadzie dydaktycznej: Uczymy stereometrii z komputerem, modelami i tablicą, a nie tylko z tablicą!
Przedstawię krótko opcje , które posiada program CABRI 3D v2, a Ty zastanów, się, czy warto kupić ten program dla Twojej szkoły.
Menu programu składa się z kilku grup narzędzi programu:
Punkt - można utworzyć punkt na obiekcie, w przestrzeni, z przecięcia dwóch obiektów,
Obiekty liniowe - tu można utworzyć prostą, półprostą, odcinek, wektor, okrąg, łuk, stożkową, krzywą przecięcia dwóch obiektów przestrzennych,
Powierzchnie - można utworzyć płaszczyznę (przez 3 punkty, prostą i punkt, dwie proste, zawierającą obszar kąta, wielokąt lub półpłaszczyznę), wielokąt, trójkąt, półpłaszczyznę, kąt, walec, stożek, sferę,
Obiekty konstruowane - płaszczyzna lub prosta prostopadła, równoległa, płaszczyzna symetralna dla dwóch punktów lub wskazanego odcinka, środek odcinka, suma wektorów, przeniesienie miary (to bardzo ważne narzędzie konstrukcyjne), ślad (punktu, okręgu i innych obiektów) - to narzędzie daje niespotykane dotychczas w matematyce możliwości odkrywania własności figur w przestrzeni,
Przekształcenia geometryczne - szeroka gama przekształceń w przestrzeni: począwszy od symetrii środkowej, osiowej, płaszczyznowej, poprzez przesunięcie, obrót daje możliwość błyskawicznej konstrukcji nowych obiektów powstałych w nieznany dotychczas w matematyce sposób - np. pięć przenikających się sześcianów lub czworościanów jest czynnością wykonywaną w ciągu trzech minut (nie do uwierzenia!),
Wielokąty foremne - począwszy od trójkąta równobocznego poprzez kwadrat, pięciokąt, sześciokąt, ośmiokąt, dziesięciokąt do dwunastokąta foremnego oraz dodatkowo pentagram,
Wielościany - można wybrać dowolny czworościan, prostopadłościan, graniastosłup, ostrosłup, oraz skonstruować na własne życzenie wielościan wypukły; ponadto można otworzyć dowolny wielościan i wydrukować jego siatkę oraz odciąć z danego wielościanu fragment tworząc tym sposobem nowy wielościan,
Wielościany foremne - ta opcja umożliwia tworzenie od ręki dowolnego wielościanu platońskiego,
Miary w przestrzeni - z użyciem tej grupy narzędzi możemy mierzyć odległość dwóch obiektów, pole figury płaskiej, objętość figury wypukłej (nie każdej), miarę kąta, i odczytywać współrzędne punktu i równania obiektów przestrzennych, natomiast dołączony tutaj kalkulator umożliwia dokonywanie obliczeń i wyprowadzanie ich do dalszej obróbki za pomocą np. narzędzia "przeniesienie miary".
Każdy oglądany zamknięty obiekt można ilustrować w postaci krawędziowej (jeśli jest to wielościan), półprzeźroczystej (sfera, stożek, walec) lub obrysu (płaszczyzna), co ułatwia dostrzeganie zależności pomiędzy kilkoma obiektami wykreślonymi równocześnie. Każdy z tych obiektów można zamalować dowolnie wybranym kolorem palety barw, zakreskować na kilka sposobów i oznaczyć dowolnie wybraną czcionką (np. grecką).
Używając dołączonych narzędzi można skonstruować inne obiekty (np. prostą symetralną odcinka.
Podsumowując - program nadaje się wspaniale do realizowania materiału obowiązującego w programie gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej, a także poza programowej partii materiału, rozwijającej horyzonty intelektualne naszych uczniów i zachęcające ich do studiowania matematyki.
Tym programem można naprawdę ciekawie się bawić, a jeśli ta zabawa jest przez nauczyciela odpowiednio zorganizowana, można się wiele nauczyć.
Narzędzia dla uczniów: ''od poznania do zrozumienia''
Za pomocą kilku kliknięć uczniowie będą mogli:
Tworzyć trójwymiarowe konstrukcje, od najprostszych do najbardziej złożonych, poprzez łączenie ze sobą podstawowych obiektów geometrycznych takich jak punkty, kąty, odcinki, okręgi, płaszczyzny, bryły i przekształcenia
Tworzyć wyrażenia używając podstawowych pojęć algebry takich jak liczby, zmienne i działania
Łączyć geometrię z algebrą mierząc długości, kąty, pola powierzchni i objętości, przypisują
te dane liczbowe bezpośrednio do konstrukcji by następnie użyć ich w obliczeniach lub wyrażeniach algebraicznych
Poznawać własności konstrukcji manipulując jej zmiennymi elementami
Narzędzia dla nauczycieli: ''od planowania lekcji do oceny pracy uczniów''
Dzięki Cabri 3D v2 nauczyciel jest w stanie:
Tworzyć i prowadzić zajęcia, które:
ułatwiają wprowadzenie i zrozumienie przez uczniów nowych pojęć
pozwolą uczniom odkryć twierdzenia zamiast im je przedstawiać
umożliwią symulowanie sytuacji z życia codziennego.
Przygotowywać materiały do prezentacji dodając tekst lub obrazki do konstrukcji, modyfikując elementy graficzne, kopiując/wklejając do innych programów oraz tworząc wysokiej jakości wydruki.
Rozwiązywać zadania razem z uczniami, pozwalając im na manipulowanie konstrukcjami, obserwując ich pracę i pomagając na bieżąco. Korzystanie z Cabri 3D v2 pozwala lepiej ocenić postępy w opanowaniu materiału przez każdego z uczniów.
Prezentować w Internecie konstrukcje, którymi można manipulować bezpośrednio ze stron internetowych.
NAJWAŻNIEJSZE CECHY CABRI 3D v2
Narzędzia geometryczne i numeryczne
Podstawowe konstrukcje obejmujące płaszczyzny, kule i proste.
Badanie brył podstawowych: za pomocą kilku kliknięć uczeń lub nauczyciel mogą konstruować ostrosłupy, równoległoboki, walce i stożki.
Przekroje brył: przedstawianie i określanie przekrojów płaszczyzną.
Rozkładanie wielościanów na siatki: Cabri 3D v2 rozkłada wielościany na siatki, które następnie można wydrukować.
Mierzenie i obliczenia: Cabri 3D v2 umożliwia obliczenie miar związanych z obiektami – odległości, długości, pola powierzchni, objętości i kąta, które następnie można wykorzystać w obliczeniach.
Unikalne narzędzia wizualizacji 3D
Dzięki narzędziom ułatwiającym wizualizację uczniowie i nauczyciele mogą:
dostosować kąt patrzenia obracając scenę
docenić możliwości renderowania głębi sceny.
Narzędzia animacji: szczególnie interesujące dla uczniów; narzędzie to umożliwia im wprawienie jednocześnie w ruch kilku elementów konstrukcji. Funkcja ta jest idealna do modelowania zjawisk fizycznych.
Różnego rodzaju prezentacje i perspektywy tej samej konstrukcji: trzy widoki rysunku technicznego, wiele typów perspektyw...
Narzędzie odtwarzania konstrukcji krok po kroku odtwarza konstrukcję użytkownika.
NOWE NARZĘDZIA W CABRI 3D v2
Narzędzie mierzenia:
pozwala dokonać pomiaru odległości, długości i kąta
Mierzenie w Cabri 3D v2
Narzędzie mierzenia i obliczeń:
obliczanie pola powierzchni (kula, wielościan)
obliczanie objętości (kula, walec, stożek, wielościan)
współrzędne punktu i wektora
równania płaszczyzny, prostej, kuli
NAJWAŻNIEJSZE CECHY CABRI 3D v2
Narzędzia geometryczne i numeryczne
Podstawowe konstrukcje obejmujące płaszczyzny, kule i proste.
Badanie brył podstawowych: za pomocą kilku kliknięć uczeń lub nauczyciel mogą konstruować ostrosłupy, równoległoboki, walce i stożki.
Przekroje brył: przedstawianie i określanie przekrojów płaszczyzną.
Rozkładanie wielościanów na siatki: Cabri 3D v2 rozkłada wielościany na siatki, które następnie można wydrukować.
Mierzenie i obliczenia: Cabri 3D v2 umożliwia obliczenie miar związanych z obiektami – odległości, długości, pola powierzchni, objętości i kąta, które następnie można wykorzystać w obliczeniach.
Unikalne narzędzia wizualizacji 3D
Dzięki narzędziom ułatwiającym wizualizację uczniowie i nauczyciele mogą:
dostosować kąt patrzenia obracając scenę
docenić możliwości renderowania głębi sceny.
Narzędzia animacji: szczególnie interesujące dla uczniów; narzędzie to umożliwia im wprawienie jednocześnie w ruch kilku elementów konstrukcji. Funkcja ta jest idealna do modelowania zjawisk fizycznych.
Różnego rodzaju prezentacje i perspektywy tej samej konstrukcji: trzy widoki rysunku technicznego, wiele typów perspektyw...
Narzędzie odtwarzania konstrukcji krok po kroku odtwarza konstrukcję użytkownika.
NOWE NARZĘDZIA W CABRI 3D v2
Narzędzie mierzenia:
pozwala dokonać pomiaru odległości, długości i kąta
Mierzenie w Cabri 3D v2
Narzędzie mierzenia i obliczeń:
obliczanie pola powierzchni (kula, wielościan)
obliczanie objętości (kula, walec, stożek, wielościan)
współrzędne punktu i wektora
równania płaszczyzny, prostej, kuli
Równania płaszczyzn i prostych w Cabri 3D v2
Obliczenia:
wbudowany kalkulator naukowy.
obliczanie wartości wyrażenia na podstawie wprowadzonych liczb lub otrzymanych pomiarów.
narzędzie edycji lub modyfikacji współrzędnych punktu.
Narzędzia geometryczne:
narzędzie śledzenia ruchomych obiektów (punkty, proste, odcinki, okręgi).
punkt w narzędziu Wielokąt/Trójkąt (wielokąt wypukły).
Przeniesienie miary: przeniesienie definiowane za pomocą liczby i wektora, prostej i punktu lub okręgu i punktu. Narzędzie można wykorzystać do utworzenia punktu z jego współrzędnych.
- sortuj według:
-
0 -
0 -
0 -
0
1 plików
12,01 MB
![Chomikowe rozmowy Chomikowe rozmowy](http://x4.static-chomikuj.pl/res/a2dccdc43c.png)
![Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (292) Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (292)](http://x4.static-chomikuj.pl/res/cba406437d.png)