-
48 -
75 -
255 -
30
412 plików
11,14 GB
W Kanaanie i Fenicji kult bogini-matki ogniskował się na Asztoreth, czyli Asztarte, uważanej za żonę Baala. Podobnie jak Isztar, stanowiąca jej babiloński odpowiednik, była boginią płodności i wojny. W Egipcie znaleziono dawne inskrypcje, w których nazwano ją panią nieba i królową niebios. Izraelici musieli toczyć nieprzerwaną walkę ze zgubnym wpływem kultu tej bogini.
Na północnym zachodzie, w Anatolii, odpowiednikiem Isztar była Kybele, znana jako Wielka Macierz Bogów. Zwano ją również Wszechrodzicielką, Wszechżywicielką, Matką Wszystkich Błogosławionych. Z Anatolii kult Kybele dotarł najpierw do Grecji, a potem do Rzymu, gdzie przetrwał do naszej ery. Obejmował ekstatyczne tańce, samookaleczanie się kapłanów, kastrację kandydatów do stanu kapłańskiego, a także procesje, podczas których z wielkim przepychem obnoszono posąg bogini.
Grecy początkowo czcili Matkę-Ziemię, zwaną Gają. Ale w skład ich panteonu też weszły boginie podobne do Isztar, na przykład Afrodyta, bogini płodności i miłości; Atena, bogini wojny, oraz Demeter, bogini rolnictwa.
W Rzymie boginią miłości była Wenus, stanowiąc tym samym odpowiednik greckiej Afrodyty i babilońskiej Isztar. Jednakże Rzymianie czcili również Izydę, Kybele i Minerwę (grecka Atena), które w taki czy inny sposób były odbiciem Isztar, ich babilońskiego prototypu.
W Efezie była czczona bogini Artemida.
Przez tysiące lat kult bogini-matki najwyraźniej rywalizował z czystym wielbieniem wielkiego Stwórcy, Boga Jehowy. Czy w końcu zanikł? A może przetrwał do dziś?Ciekawy jest fakt,że naukę uznającą Marię jako Matkę Bożą zatwierdzono w Efezie. „Sobór efeski zebrał się w roku 431 w bazylice pod wezwaniem Theotokos. Gdzie jak gdzie, ale w mieście słynącym z żarliwego kultu Artemidy, zwanej przez Rzymian Dianą, oraz z przechowywania jej posągu, który rzekomo spadł z nieba, w cieniu wielkiej świątyni poświęconej od roku 330 Wielkiej Matce (Magna Mater) i stanowiącej — jak głosi tradycja — chwilową rezydencję Marii, trudno było się spodziewać niezatwierdzenia tytułu ‚Bożej Rodzicielki’” (E. O. James, The Cult of the Mother-Goddess, Nowy Jork 1959, s. 207).
- sortuj według:
-
0 -
35 -
0 -
0
35 plików
10 MB