a000027.mp3
-
Adam Hanuszkiewicz - Psy, hondy i drabina -
Aleksander Krawczuk -
Andrycz Nina Bez poczatku, bez konca -
Audiobooki -
Audiobooki z lektorem -
Barbara Krafftówna -
Bezpieczna przystań -
Biała Gwardia -
Brygady tygrysa -
Bunsch, Karol -
Coben.Harlan-Kilka.sekund.od.smierci -
Command Authority by Tom Clancy -
Czerwona nitka czyta Leszek Filipowicz -
Ignacy Jan Paderewski -
Igor Śmiałowski Opowiada -
Jan Paweł II - Dar i Tajemnica -
Kellerman Jonathan - Bomba Zegarowa -
KOMEDIE TEATRALNE -
Kraszewski Stara baśń -
Kryminaly -
Lackberg.Camilla-Fabrykantka.aniolkow -
Lackberg-Camilla---Latarnik -
Linia czasu -
Mecz (h.greda) -
Miło wspomnieć-Autobiografia.I.Santor -
Mistrz i Malgorzata - radiospektakl -
MOLIERE - Wszystki komedie -
Okręt widmo -
Opera Music Ebook Collection (Art Ebooks) -
Ostatnia piosenka -
Reset -
Reset(1) -
Seria niefortunnych zdarzeń S01E03-720p x264 -
Seria niefortunnych zdarzeń S01E04-720p x264 -
Seria niefortunnych zdarzeń S01E05-720p x264 -
Seria niefortunnych zdarzeń S01E06-720p x264 -
Seria niefortunnych zdarzeń S01E07-720p x264 -
Seria niefortunnych zdarzeń S01E08-720p x264 -
Tajemnica autoportretu -
teatr i dramat eur 4 -
TPR-A -
TPR-B -
TPR-J -
TPR-K -
TPR-L -
TPR-M -
Vincent.Severski.V..-.Niewierni.mp3 -
Zborowska Hanna Humor w genach -
Zmartwychwstanie -
Życie pana Moliera
Format: mp3
Rozmiar: 255 MB
Czas trwania: 19h 06m 27s
CZYTA: Henryk Drygalski
OPIS:
Kuzynka Bietka początkowo miała być samodzielnym utworem, jednak Balzac dopisał drugą część - Kuzyna Ponsa, tworzac dyptyk pt. Ubodzy krewni. Wzorem Moliera i Diderota chciał bowiem ukazać dwie strony wszelkiego zagadnienia ludzkiego, zgodnie z dialektyczną zasadą Res duplex - wszystko jest podwójne. Nawet cnota? O ile kuzyn Pons jest przykładem samotnie cierpiącej ofiary, o tyle kuzynka Bietka to uosobienie nikczemnego, przepełnionego hipokryzją kata.
Kuzynka Bietka jest dziełem, które można odbierać na różnych płaszczyznach - historycznej, społecznej, obyczajowej, psychologicznej. W pierwszej kolejności stanowi wnikliwe studium życia Francuzów w połowie XIX wieku. Akcja powieści rozgrywa się w 1838 roku, w coraz bardziej wówczas kosmopolitycznym Paryżu, stąd szerokie spektrum poruszanych zagadnień. Obok siebie istnieje wiele światów, a granice między nimi wyznacza pieniądz. Jest świat chłopów migrujących ze wsi do miasta w poszukiwaniu chleba, drobnych urzędników z trudem wiążących koniec z końcem, świat żołnierzy napoleońskich odtrąconych przez nową władzę i czekających w letargu na powrót do dawnej chwały. Autor ukazuje i obyczaje przeciętnych ludzi, i styl życia relatywnie szerokiej wówczas rzeszy nowobogackich, i elity władzy. W powieści pojawia się równiez ciekawy wątek polskiej emigracji we Francji. Możemy poznać stereotypowy w XIX wieku obraz Polaka-wygnańca, którego uosabia Wacław Steinbock.
Powieść nie jest tylko literackim freskiem z przeszłości. Porusza i będzie poruszać przyszłe pokolenia Czytelników, gdyż Balzac opisuje ponadczasowe, egzystencjalne problemy człowieka, przedstawia drobiazgowe studium psychologii kobiety. Analizując postać tytułowej bohaterki z punktu widzenia odbiorcy XXI wieku, znajdziemy uniwersalne prawdy zarówno o potrzebach, jak i zachowaniach jednostki. Przedstawiając duo Bietka-Waleria Marneffe, autor dotyka, w bardzo delikatny sposób, budzącej nadal duże emocje kwestii homoerotyzmu. Analizuje także aranżowane małżeństwo zawierane z powinności, dla pieniędzy, tytułu czy jakichkolwiek innych korzyści, a nie z miłości, ukazując bolesne konsekwencje, jakie z takiej umowy wynikają. Z problemem "ustawiania" małżeństw w patriarchalnym społeczeństwie wiąże się kwestia ograniczania wolności kobiety do samodecydowania. Okazuje się, że po przeszło stu latach od napisania powieści, wiele z tych problemów nie straciło swej aktualności. Warto zatem poddać refleksji motywy postępowania głównej bohaterki Elzbiety Fischer, która w szerszej perspektywie może dać odpowiedź na przyczyny zła, tkwiące w człowieku. Okazuje się jednocześnie, że stworzona przez Balzaca kreacja literacka antycypuje o pół wieku naukową teorię psychoanalizy Zygmunta Freuda i stanowi zbeletryzowany opis takich pojęć, jak narcystyczne zranienie, tłumienie popędów, histeria, impuls.