Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

2013-09-28 Nadwiślańskie Rosz ha-Szana.mp3

zulasi / Pr II PR / Jest taki obraz / 2013 / 2013-09-28 Nadwiślańskie Rosz ha-Szana.mp3
Download: 2013-09-28 Nadwiślańskie Rosz ha-Szana.mp3

8,57 MB

0.0 / 5 (0 głosów)
obrazek

W kolejnej odsłonie Dwójkowego cyklu "Jest taki obraz" Grażyna Bastek opowiedziała o obrazie Aleksandra Gierymskiego "Święto trąbek" (1884).
Mosty inspirowały Gierymskiego, prawie na każdym z jego warszawskich obrazów można je zobaczyć. – W tym obrazie też to mamy, zderzenie starego świata z nową cywilizacją techniczną. Wydaje się nam, że ten obraz jest pełen ciszy i skupienia – chasydzi modlą się nad Wisłą, woda stoi, ale gdy przyjrzymy się bliżej temu buchającemu parą parowozowi, możemy wyobrazić sobie jaki dźwięk roznosił się nad Wisłą. Zresztą w pierwszym obrazie, jaki Gierymski namalował po przyjeździe do Warszawy, "Pomarańczarce", malowidle też z żydowskim motywem, znajduje się barierka mostu Kierbedzia, w "Piaskarzach" również jest ten sam most. Gierymskiego naprawdę musiał fascynować świat wschodzącej cywilizacji – opowiadała Grażyna Bastek.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Inne pliki do pobrania z tego chomika
obrazek Pieter Jansz Saenredam (1597-1665) – holenderski malarz i grafik, nazywany portrecistą kościołów. Urodził się w rodzinie grawera i kartografa Jana Pietersza Saenredama. W 1612 przeniósł się z rodziną do Haarlemu. Był uczniem Pietera Fransza de Grebbera. Malował architekturę, interesowały go szczególnie wnętrza kościołów. Jego ulubioną świątynią był kościół św. Bawona w Haarlemie (12 na 60 obrazów), gdzie został pochowany. Malował też w Utrechcie, Amsterdamie, Alkmaar, Rhenen i Assendelft. Oddawał najdrobniejsze szczegóły architektoniczne przedstawianych obiektów, wykorzystywał efekty świetlne i cienie, często idealizując rzeczywistość, podkreślając doskonałość proporcji i czystość kompozycji.
obrazek Dr Bastek przypomniała, że obraz powstał w roku 1888 w Bretanii. – Na obrazie widać wyraźnie dwa światy. Świat fantastyczny symbolizują anioł i Jakub, a realny – klęczące bretańskie kobiety i ksiądz, który wygłasza kazanie. Czy walka Jakuba z aniołem jest tylko wytworem wyobraźni wiernych, ich wizją pojawiającą się im pod wpływem słów księdza? – zastanawiał się gość Dwójki. Dr Bastek zwróciła też uwagę na specyficzne, nowe w twórczości Gauguina, elementy dzieła. – Walkę artysta ukazał na czerwonym tle w odcieniu cynobru, poza tym, w obrazie brak perspektywy. Oba te, wprowadzone świadomie, szczegóły Gauguin zaczerpnął z japońskich drzeworytów – opowiadała.
obrazek Ukazując brzydotę wrzeszczącej masy, Heemskerck postąpił zgodnie z tradycją średniowiecza, wedle której ludzi złych malarze przedstawiali zawsze w szpetnej postaci. Zwróciła uwagę, że Piłata artysta pokazał jako człowieka dobrego, który nie pragnie śmierci umęczonego Chrystusa. - Wskazując go tłumowi, sędzia wypowiada słynne zdanie: "Ecce Homo" - "Oto Człowiek" - jak gdyby chciał dać zgromadzonym do zrozumienia, że tuż przed świętem Paschy należałoby ułaskawić właśnie Chrystusa, a nie Barabasza, jak to się ostatecznie stało.
obrazek "Lekcję anatomii doktora Tulpa" holenderski artysta namalował w 1632 roku. Obraz przedstawia doktora Tulpa tłumaczącego widzom szczegóły anatomiczne ludzkiej ręki. - "Lekcja anatomii doktora Tulpa" to portret gildii chirurgów Amsterdamu - przypomniała w Dwójkowej audycji z cyklu "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek. Dzieło powstało jako upamiętnienie publicznej sekcji zwłok – jednej z tych, których dokonywano co roku w Amsterdamie; pokazy takie były w owym czasie popularne w całej Europie i gromadziły – poza ludźmi związanymi z medycyną – wiele żądnych wrażeń osób. Kogo ciało stanowi przedmiot sekcji? Dlaczego to właśnie ręka jest tu poddawana medycznym, pośmiertnym analizom? Jaka księga, widoczna w prawym dolnym rogu, towarzyszy zebranym na "lekcji doktora Tulpa"?
obrazek - Romans Wenus i Marsa, znany z ”Odysei ” Homera i” Metamorfoz” Owidiusza, o którym Apollo doniósł mężowi bogini Wulkanowi, pokazany został przez Tintoretta niezbyt wiernie i prześmiewczo. Nie dość, że scena dzieje się w XVI-wiecznym, renesansowym pałacu, to roznegliżowaną, znudzoną i zarazem wściekłą Wenus zaskakuje mąż, najwyraźniej głuchy. Nie słyszy bowiem ujadania pieska, który właśnie odkrył kochanka leżącego spokojnie pod stołem w pełnym wojennym rynsztunku… Tymczasem obok spoczywa kupidyn, udając, że nie wie o co chodzi. Nie jest to poważny obraz, każdy tu jest wyśmiany - mówił gość audycji ”Jest taki obraz”.
"Chrystus w Emaus", obraz uważany za arcydzieło mistrza Veermera, okazał się być fałszerstwem dokonanym przez Hana van Meegerena. Dzieło przypisywane Veermerowi powstało.. w 1937 roku. Jak to możliwe, że najwybitniejsi znawcy i eksperci nie rozpoznali fałszerstwa, a obraz wystawiano jako perłę holenderskiej kolekcji sztuki?
obrazek Freski w kaplicy Scrovegnich w Padwie należą do najważniejszych dzieł Giotta di Bondone. Tam właśnie znajduje się malowidło przedstawiające "Pocałunek Judasza", namalowane ok. 1305 roku. Jest to jeden z 40 fresków namalowanych przez Giotta w Kaplicy Scrovegnich, należący do cyklu scen przedstawiających życie Joachima i Anny, rodziców Marii. Giotto bardzo wiernie odtworzył nowotestamentowy epizod. Fresk wypełniony jest postaciami. W osi centralnej wyróżnia się postać Judasza w żółtej szacie symbolizującej zdradę. Obejmuje on Chrystusa z zamiarem pocałowania go. Wokół nich tłum, apostołowie z kapłanami i najemnikami.
obrazek W kolejnej odsłonie Dwójkowego cyklu "Jest taki obraz" Grażyna Bastek opowiedziała o obrazie Aleksandra Gierymskiego "Święto trąbek" (1884). Mosty inspirowały Gierymskiego, prawie na każdym z jego warszawskich obrazów można je zobaczyć. – W tym obrazie też to mamy, zderzenie starego świata z nową cywilizacją techniczną. Wydaje się nam, że ten obraz jest pełen ciszy i skupienia – chasydzi modlą się nad Wisłą, woda stoi, ale gdy przyjrzymy się bliżej temu buchającemu parą parowozowi, możemy wyobrazić sobie jaki dźwięk roznosił się nad Wisłą. Zresztą w pierwszym obrazie, jaki Gierymski namalował po przyjeździe do Warszawy, "Pomarańczarce", malowidle też z żydowskim motywem, znajduje się barierka mostu Kierbedzia, w "Piaskarzach" również jest ten sam most. Gierymskiego naprawdę musiał fascynować świat wschodzącej cywilizacji – opowiadała Grażyna Bastek.
obrazek Giovanni Francesco Barbieri zw. Guercino (ur. 1591, zm. 1666) był wielką sławą malarstwa włoskiego epoki baroku. Przydomek Guercino został mu nadany ze względu na zeza w prawym oku. Malował przede wszystkim obrazy o tematyce religijnej, rzadziej mitologicznej, wykonywał liczne zamówienia m.in dla papieża Grzegorza XV.
obrazek Agnolo Bronzino "Alegoria czasu i miłości" Agnolo Bronzino ukazał na tym obrazie boginę Wenus z obejmującym ją Kupidynem oraz symbolicznie przedstawione: Rozkosz, Zabawę, Zazdrość i Cierpienie. Chłopiec o dość głupiutkiej twarzy szykuje się do obsypania pary płatkami róży, ale za chwilę nadepnie na kolec... Jest także dziwna istota (Zdrada) przedstawiona z niewinną twarzą, lecz z tułowiem ogromnego węża, symbolu podstępu i grzechu. Trzyma plaster miodu będący z kolei symbolem rozkoszy, a w drugiej dłoni – żądło zapowiadające jad i ból. Po drugiej stronie Bronzino umieścił postać starej umęczonej kobiety. Nad nią znajduje się inna, tajemnicza postać (Zapomnienie?) o twarzy zastygłej jak maska, pragnąca zasłonić kotarą całą scenę. Powstrzymuje ją Chronos – muskularny brodaty mężczyzna ze skrzydłami i klepsydrą, będący alegorią Czasu.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności