-
868 -
1112 -
18787 -
521
21303 plików
45,16 GB
Samolot zaprojektowano w celu przenoszenia orbitera Buran oraz części rakiety Energia, po czym przestano rozwijać projekt. W chwili obecnej jedyny istniejący An-225 Mrija jest używany komercyjnie od 2001 przez ukraińskie linie Antonov Airlines do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków. Mimo że jest to największy obecnie używany samolot, nie jest to największy pod względem wymiarów samolot w historii – którym był amerykański Hughes H-4 Spruce Goose (Świerkowa Gęś). H-4 wykonał tylko jeden lot i jako samolot okazał się całkowicie bezużyteczny.
Mriję można było w Polsce podziwiać co najmniej dwukrotnie: 16 września 2003 na lotnisku Ławica w Poznaniu, gdy dostarczała elementy linii produkcyjnej (bęben korujący) o masie 128 ton dla fabryki zajmującej się produkcją płyt wiórowych w Szczecinku[1][2] oraz 3 marca 2005 na lotnisku w Pyrzowicach pod Katowicami, skąd zabrała 3 helikoptery[3] (na pokładzie miała ich już 5, zabranych wcześniej z Kiszyniowa) do Algierii.
Prototyp wykonał swój pierwszy lot 21 grudnia 1988. 22 marca 1989 podczas trzygodzinnego lotu ustanowił 106 rekordów świata. 16 czerwca 2004 odbył lot z Pragi do Taszkentu z największym komercyjnym ładunkiem o masie 247 ton.
Drugi An-225 został częściowo zbudowany w późnych latach 80. W chwili rozpadu Związku Radzieckiego w 1991 i wycofaniu Programu Buran, w 1994 nieukończony egzemplarz pozostawiono w magazynie.
- sortuj według:
-
0 -
1 -
0 -
0
1 plików
20 KB