Prawdziwe nazwisko: Jose Juan Bigas Luna
Data urodzenia: 10/03/1946
Miejsce urodzenia: Barcelona, Katalonia
Na współczesnym kinie hiszpańskim kładzie się cień Pedra Almodovara - tak długi i gęsty, że z zewnątrz ledwo co w nim widać. Są jednak widzowie, którzy wytężając odrobinę wzrok dostrzegają kryjące się w owym cieniu inne, nie tak nagłośnione, a przecież niezwykłe zjawiska. Jednym z nich jest kino Bigasa Luny - wizjonera, natchnionego "kiczysty", propagatora przesady, obsceny i piękna, artysty par excellance, zawsze gotowego na karkołomny eksperyment. Bigas Luna to po prostu osobny gatunek kina.
Bigas Luna bierze się za kino z pozycji wiecznego outsidera. To jeden z tych filmowców, których nazwiska niewiele mówią zjadaczom codziennego multipleksowego chleba. Ale coś za coś - po całym świecie rozsiane są grupki fanatycznych wielbicieli reżysera: chodzi o klasyczny przypadek postaci kultowej.
Kim jest Bigas? Jego pełne nazwisko to Jose Juan Bigas Luna. Ma 61 lat i jest Katalończykiem, co w Hiszpanii czyni oczywiście wielką różnicę. Zanim został filmowcem, był malarzem i odnoszącym niemałe sukcesy designerem awangardowych mebli. Luna nigdy nie zerwał związków z eksperymentalną sztuką; pasjonował się konceptualizmem i nowymi mediami. Wciąż przygotowuje wystawy. Jego najnowszą fascynacją są technologie cyfrowe i internet; w którym artysta publikuje swoje krótkometrażówki.
Bigas Luna dochodził do kina przez sztukę wideo. W połowie lat 70. zaczął kręcić filmy. Jako filmowiec okazał się dalekim, ale niewątpliwym krewnym obrazoburcy Luisa Bunuela, a także Salvadora Dali, bo jednym z kluczy do Luny jest surrealizm. W jego artystycznym krwioobiegu krąży domieszka krwi punkowej swawolności wczesnego Almodovara - i mnóstwo popu. W Lunie jest też coś z awangardowego kina klasy B spod znaku Daria Argento i mnóstwo ekstrawagancji, w której Katalończyk mógłby licytować się Davidem Lynchem. Gdyby ktoś chciał najprościej opisać to, co robi Luna, musiałby przyznać, że jest to cholernie dziwne kino.
Jest to także kino cholernie hiszpańskie (katalońskie). Lunę intryguje odwieczny iberyjski problem machismo. Stąd już tylko krok do jednego z wielu znaków firmowych tego niekonwencjonalnego autora: potężnego ładunku seksualnej perwersji, często na granicy pornografii. Film, który wyniósł niszowego Lunę na nieco szersze wody kinematografii artystycznej, obraz pod tytułem Lulu, to rzecz podobna do tego, co mogłoby powstać, gdyby 9 i pół tygodnia wyreżyserował David Lynch.
W latach 80. Luna próbował sił w Hollywood; nakręcił tam nawet dwa filmy Reborn i ekscentryczny horror Udręka. Obydwa obrazy zrobiły oczywiście w Stanach finansową klapę, ale dziś są poszukiwane przez koneserów radykalnej alternatywy. Eksploatowane w Udręce przemoc i groza to, obok seksu, kolejne powracające motywy filmów Luny. Gwałt może się tu manifestować na najróżniejsze sposoby: w przełomowym obrazie Szynka, szynka, najbardziej jak dotąd znanym filmie Luny, mamy morderczy pojedynek, w którym za oręż służą ogromne surowe szynki - znany przysmak kuchni hiszpańskiej. Z drugiej strony Luna potrafi uderzyć także w liryczny ton, jak uczynił to w Pokojówce z Titanica - offowej odpowiedzi na monumentalny przebój Jamesa Camerona, opowieści, której tematem nie jest katastrofa luksusowego liniowca, lecz potęga wyobraźni. Tę ostatnią sam Luna demonstruje na każdym kroku; w jego filmach granica między realnym i wyobrażonym jest zupełnie zatarta; klasyczne struktury narracyjne zaburzane są co i raz onirycznymi, surrealistycznymi wizjami.
Luna, podobnie jak Almodovar, ma świetną rękę do aktorów. To właśnie w jego kinie zaczynała się kariera Javiera Bardema, "iberyjskiego Marlona Brando", dziś uważanego za najwybitniejszego hiszpańskiego aktora swojego pokolenia. Luna dawał szansę również młodej Penelopie Cruz, kiedy nie była jeszcze znana.
Kino Bigasa Luny przypomina soczewkę zniekształcającą rzeczywistość: u tego reżysera wszystko jest lekko przesadzone, rozdmuchane, ponadwymiarowe: od kobiecych piersi po męskie ego. Już nazwisko mówi samo za siebie: aż się prosi, żeby nazwać Lunę Lunatykiem Kina.
Brat i siostra mieszkają w chorbliwym, wręcz kazirodczym związku. Szokują swym zachowaniem karmiąc m. in. swego pudla mięsem z innych sczeniąt.
z chomika Gonzob
Ma na imię Mina, ale nazywają ją Bambola (lalka). Po śmierci matki, ona i jej brat homoseksualista Flavio, otwierają pizzerię. Człowiek o nazwisku Ugo u którego Bambola zaciągnęła kredyt , ginie w walce z jej chłopakiem Settimio. Podczas pobytu w więzieniu Settimio, spotyka sadystycznego Furio, i zaczyna się dramat.
z chomika Gonzob
Manieryczna, utrzymana w mrocznym klimacie erotyczna farsa, w której światem niepodzielnie rządzą dwie obsesje - seks i jedzenie. Silva wybiera na swego kochanka młodziutkiego, bogatego paniczyka Jose. Chłopak popada w niewolnicze uzależnienie od ponętnych piersi Silvy, których sutki przypominają w smaku ...szynkę. Związkowi z Silvą sprzeciwia się matka chłopca Conchita, odmawiając synowi prawa do poślubienia córki miejscowej ladacznicy. Zwłaszcza, iż dziewczyna manifestacyjnie obnosi się ze swą kobiecością, rozpalając zmysły wszystkich okolicznych mężczyzn prowokującym wyuzdanym strojem. W obawie przed hańbą Conchita wynajmuje przystojnego Raula, by uwiódł wybrankę Jose. Już wkrótce Raul staje się kolejną ofiarą niezwykłego uroku Silvy
z chomika Gonzob
Scenariusz bazował na skandalizującej powieści Almudeny Grandes i był nominowany do nagrody Goi. Tytułowa Lulu staje się kobietą. Smak pierwszych seksualnych doświadczeń poznaje dzięki koledze starszego brata, Pablo. Kochankowie wkrótce uwodzą brata dziewczyny. Ale Lulu chce poznać wszystkie kolory seksualnego świata, ciągle więc szuka nowych wrażeń. Szybko jednak dostrzega, że ludzie patrzą na nią jak na obiekt seksualny. Próbuje wycofać się z tej ryzykownej gry...
z chomika Gonzob
Intrigues, love and sex with the Duchess, jealousy from the queen, and finally the Duchess killed, but who killed her? Bigas Luna was able to ensemble a plot, which starts with few dialogs, good photographs, Aitana Sánchez-Gijón (The Duchess) and Penélope Cruz showing something of their charms, one Jorge Perugorría (Goya painter) talking or whispering, probably making an effort to avoid his Cuban accent, Jordi Mollà as a lover and powerful minister, and Stefania Sandrelli, no matter how old she is, as a queen, and also a lover. The excitement really starts after mid film, and more than a drama it becomes a good thriller. Therefore do not miss anything from the first part of the film if you want to understand what really is going on. Moreover the film indicates how the famous paint of Goya "La Maja Desnuda" was done and what source the painter used. Certainly it was not the Duchess' body but the one of a nice gypsy lady, Pepita Tudó (Penélope Cruz), very "maja" by the way, we would say in Spanish.
z chomika Gonzob
Benito jest robotnikiem budowlanym, który dzięki kombinacji romantyzmu i smykałki do interesów wkracza w świat ludzi bogatych i wpływowych. Realizuje swoje marzenie budowy specyficznego budynku.
filmweb.pl
z chomika Gonzob
Juani (Veronica Echegui) pracuje w miejscowym sklepie, mieszka z bezrobotnym ojcem-alkoholikiem (Jose Chaves) i zmęczoną życiem matką (Mercedes Hoyos). Dziewczyna wraz ze swoją przyjaciółką, Vani (Laya Marti) myśli o wyrwaniu się z sennego miasteczka i wyjeździe do Madrytu. Pomysł nieoczekiwanie realizują, po tym jak Vani cudem unika gwałtu przez własnego chłopaka, a Juani przyłapuje swojego na zdradzie. Przyjaciółki ruszają na podbój stolicy. W wielkim mieście ich marzenia zostają jednak szybko i boleśnie skonfrontowane z rzeczywistością.
fdp.pl
z chomika Gonzob
A crucial film in post-Franco cinema, Bilbao charts the sexual fantasties of Leo, an emasculated voyeur obsessed with kidnapping a prostitute. Bigas Luna employs his trademark close-ups to create a carnal world of fish-heads, body parts and electric razors, underscored by Lotte Lenya’s haunting song "Bilbao." A nightmarish urban vision as powerful in its way as Scorsese’s Taxi Driver. (American Cinematheque)
z chomika Gonzob
Młody nauczyciel literatury, Ulises, przybywa do małego nadmorskiego miasteczka i zakochuje się w młodej kobiecie, Martinie. Mimo, że Marinę kocha bogaty biznesmen, ona wybiera Ulisesa. Niedługo po ślubie i narodzinach ich syna, Ulises znika. Przypuszczając, że nie żyje, Martina poślubia biznesmena, ale po latach Ulises pojawia się ponownie...
filmweb.pl
z chomika Gonzob
Niezwykła opowieść o małym chłopcu, 9-latku imieniem Tete mieszkającym w Cantalonii - małym spokojnym miasteczku. Tete dowiaduje się że będzie miał braciszka i gdy ten rodzi się, chłopiec z żalem odkrywa że jego mama karmi braciszka mlekiem z piersi, które do tej pory były wyłącznie "zarezerwowane" dla Tete. Chłopiec czuje się odrzucony i bardzo mu przykro. Gdy zapada zmrok i pojawia się wielki i magiczny księżyc, mały Tete prosi go aby ten zesłał mu nową pierś z mlekiem, ale tym razem już tylko dla niego. Księżyc spełnia prośbę chłopca i niedługo potem do miasteczka przybywa Estrellita, piękna i obficie obdarzona przez naturę tancerka. Chłopiec traktuje to jako spełnienie prośby i stara się zdobyć uczucie Estrellity. Niestety tancerka budzi uczucie jeszcze w dwóch innych osobach. Jest to podróżujacy z nią mąż Maurice oraz Miguel, elektryk z miasteczka, który chcąc zdobyć serce pięknej francuski wyśpiewuje swoje uczucia do niej. W końcu jednak udaje sie małemu Tete zobaczyć obfite piersi Estrellity, która trochę zdumiona, odsłania je i pozwala chłopcu przytulić się i spróbować aby ziściły się marzenia. Chłopiec pyta czy może spróbować mleka, a Estrellita z ochotą się na to zgadza. Film jest zrealizowany w sposób utrudniający określenie czy dzieje się we śnie czy na jawie, ale ogląda się go bez znużenia i z sympatią.
z chomika Gonzob
- Pobierz folder
- Zachomikuj folder