Pablo Picasso .jpg
-
!■ Martynka mp3 -
& Klub 7 przygód -
_DZIECIĘCA - MŁODZIEŻOWA -
₪ POLSKA -
00 - Teatr Telewizji [lista 100] -
1Różni wykonawcy (Świat) -
Ania Shirley -
Bahdaj -
Broszkiewicz -
Burt Bacharach's 60 Greatest Hit Songs -
CD dzieci -
cd dzieci -
cd1 -
Cd1 -
cd2 -
Cd2 -
cd3 -
cd4 -
Cd5 -
Deotyma -
Domanska -
Dzieci wiedzą lepiej -
Generator Sampler 4 -
Jacek Fedorowicz(1) -
Jurgielewiczowa -
Kipling -
Konrad Kucz - Sny Polskie -
Krzysztof Daukszewicz(1) -
Kuczyński -
Makuszynski -
Mars -
Martynka -
MARTYNKA -
Martynka bawi się w teatr -
Martynka i braciszek -
Martynka i czarownica -
Martynka spadła z roweru -
martynka(1) -
Minkowski -
Montgomery -
Mrówczyński -
NASA -- zdjęcia -
Opowiadania -
Parada hits-60- -
Parada hits-70-80- -
Petecki -
PUSSYCAT -
SF — Siudmak Wojciech -
Szklarski -
Verne
Był przede wszystkim malarzem, ale zajmował się także rzeźbą, grafiką oraz ceramiką.
Picasso i Georges Braque byli twórcami nurtu malarstwa zwanego kubizmem.
Pablo Picasso - właściwie Picasso Ruiz Blasco - malarz hiszpański, studiował w Barcelonie i Madrycie; 1900-1902 kilkakrotnie przebywał we Francji, gdzie 1904 osiadł na stałe. Wcześnie osiągnął dojrzałość warsztatową, z łatwością adaptując aktualne tendencje artyst., ok. 1901 wykształcił cechy stylu (tzw. okres błękitny). Od 1905 zmienił kolorystykę i tematykę obrazów (okres różowy). W dalszej ewolucji pod wpływem rzeźby murzyńskiej i iberyjskiej doszedł do znacznej deformacji bryły i przestrzeni (Panny z Awinionu 1907). Od 1909 współpracował ściśle z G. Braque'em. W tzw. analitycznej fazie kubizmu obaj artyści wypracowali koncepcję strukturalnego rozłożenia przedmiotu i umownej przestrzeni będącą zanegowaniem tradycyjnego perspektywicznego ujmowania przestrzeni i bryły. W kolejnej, tzw. syntetycznej fazie kubizmu Picasso sięgnął po niemal. tworzywa, komponując z nich kolaże i obrazy-reliefy. W tę linię poszukiwań wplótł się cykl kompozycji realist. i klasycyzujących, zainspirowanych pobytem we Włoszech, gdzie Picasso współpracował z J. Cocteau nad wystawieniem Parad przez balet S.P. Diagilewa. W latach 20., nie biorąc udziału w ruchu surrealist., Picasso adaptował i przekształcał niektóre jego propozycje. Najważniejsze dzieła z lat 30. to cykle Minotauromachia, Sny i kłamstwa generała Franco oraz obraz Guernica, przeznaczony do pawilonu hiszp. na Wystawie Świat. w Paryżu (1937). Po II wojnie światowej Picasso wstąpił do Komunist. Partii Francji i okresowo zaangażował się w działalność publiczną (udział w Kongresie Obrońców Pokoju we Wrocławiu, 1948). Powojenna twórczość Picassa nie podlegała już gwałtowniejszym przemianom. Przez całe życie niezwykle wszechstronny i płodny, Picasso tworzył w wielu technikach i gatunkach sztuki (rzeźba, grafika, ilustratorstwo, ceramika). Próbował też sił w literaturze. Dzieła Picassa łączą śmiałość nowatorskich poczynań z przywiązaniem do śródziemnomorskiej tradycji sztuki figuratywnej. Pozostają też w żywym dialogu z dokonaniami wielkich mistrzów malarstwa europejskiego. Wyznaczając drogi rozwoju XX-wiecznej sztuki, nie dają się sprowadzić do żadnego prądu czy kierunku, pozostają poza gł. nurtami artystycznymi. Oddziałały na kilka pokoleń artystów.
Nowa encyklopedia powszechna PWN