opona_zimowa_640.jpeg
-
50-letnia Chinka -
Ana Cheri -
bez makijażu -
bielizna -
bielizna dla facetów -
Boeing 777-300ER -
Candice Swanepoel -
doradca macierewicza -
dzien kobiet -
dżinsy -
humor 1 -
humor 5 -
i po wyborach -
Islandia -
IV RP wraca -
jego harem -
magdalena frąckowiak -
majówka -
malutki -
memy -
memy - ogórek -
memy-wybory -
moc w skorupce -
modelki zapraszają na mecze euro -
obieranie pomarańczy -
ogórek po wyborach -
Originals -
pis -
pis i nie tylko -
po wyborach -
polityczne -
polityczne 3 -
polityczne 4 -
polityczne 5 -
politycznie -
portrety karmiących -
pr.na smarfony -
psi przyjaciele -
romantycznie -
rysunki do zwyczajnych sytuacji -
sprawne i sprawni -
Victoria's Secret -
walentynki -
waszczykowski -
wielkanoc -
wkomponowane w naturę -
wulkany -
wybory 2015 -
z kina -
za kulisami
Zimowy poradnik kierowcy
2
3
4
Zima to czas, w którym kierowca musi zmierzyć się z zupełnie innymi warunkami drogowymi niż w pozostałej części roku . Podpowiadamy jak podróżować, by nie zwariować .
Najlepsze opony na niewiele się zdadzą podczas jazdy po lodzie . Auto poruszające się po nim sprawia wrażenie jakby bezwiednie pływało, zaś układ kierowniczy jest znacząco luźniejszy . Sprawdzonym sposobem na rozpoznanie lodu jest delikatne naciśnięcie hamulca - w tym momencie w aucie z ABS-em pedał zacznie charakterystycznie pulsować . Bardzo istotne jest nie wpadanie w panikę . Postępujmy z autem delikatnie - nie zmieniajmy gwałtownie kierunku jazdy, nie przyspieszajmy i hamujmy gwałtownie . W takich warunkach auto ma mocno ograniczone możliwości zaś wszelkie gwałtowne ruchy doprowadzą do poślizgu . Przy poślizgu pomoże kontra (obracanie kierownicy w tę stronę, w którą wyrzucany jest tył auta) . Jeśli posiadamy samochód z przednim napędem to najpierw odejmijmy gaz, a następnie mocniej skręćmy kierownicą w stronę zakrętu . Jeśli nasze auto ma napęd na tylne koła to powinno pomóc bardzo delikatne ujęcie gazu i kontra, natomiast w przypadku napędu 4x4 pomoże poprawna kontra w połączeniu z lekkim dodaniem lub ujęciem gazu (w zależności od wyważenia pojazdu i rozładu siły napędowej na osie) . Pokonując oblodzony zakręt trzeba pamiętać o wcześniejszym wyhamowaniu pojazdu i wrzuceniu właściwego biegu . Gazu dodajmy dopiero po wyprostowaniu kół . Unikajmy jazdy na luzie, gdyż oznacza to zupełną utratę kontroli nad autem .
Jak nabyć umiejętności bezpiecznej podróży zimą ? Warto zacząć od lektury profesjonalnych poradników na ten temat, a po opadach śniegu udać się na pusty plac i zamienić teorię w praktykę, poznając reakcje swoje, samochodu oraz opon . Nawet naszpikowane elektroniką auta potrafią wpaść w poślizg, dlatego warto trenować wychodzenie z niego . Aby wyjechać z głębokiego śniegu nie należy dodawać dużo gazu, bo koła zaczną buksować i może powstać pod nim lód utrudniający wyjazd . Należy robić to delikatnie i płynnie na półsprzęgle . Zimą należy unikać gwałtownego hamowania, zaś jeśli nasze auto nie posiada ABS-u należy robić to pulsacyjnie (naprzemiennie naciskając i puszczając hamulec) .
O bezpieczeństwo należy zadbać na dwóch polach - przez dopasowanie wyposażenia auta do warunków zimowych (np. montaż odpowiednich opon) oraz poprzez odpowiednią technikę jazdy . Te dwa czynniki wzajemnie się uzupełniają - trudno jest bezpiecznie jeździć bez "zimówek", ale nawet najlepsze opony nie pomogą gdy umiejętności nie są za duże . Niezwykle istotna jest pozycja za kierownicą . Odpowiednia pozwoli wyczuć zachowanie podwozia oraz uślizgi kół, jak również umożliwi błyskawiczną reakcję w sytuacjach wymagających szybkich ruchów kierownicą . Oparcie fotela powinno być utawione nieco bardziej pionowo niż zazwyczaj (ok. 70 st. względem poziomów), co sprawi, że kręgosłup będzie naturalnym amortyzatorem wstrząsów mogących zaburzyć właściwe wyczucie równowagi przez błędnik .