CRH380 B.bmp
-
50-letnia Chinka -
Ana Cheri -
bez makijażu -
bielizna -
bielizna dla facetów -
Boeing 777-300ER -
Candice Swanepoel -
doradca macierewicza -
dzien kobiet -
dżinsy -
humor 1 -
humor 5 -
i po wyborach -
Islandia -
IV RP wraca -
jego harem -
magdalena frąckowiak -
majówka -
malutki -
memy -
memy - ogórek -
memy-wybory -
moc w skorupce -
modelki zapraszają na mecze euro -
obieranie pomarańczy -
ogórek po wyborach -
Originals -
pis -
pis i nie tylko -
po wyborach -
polityczne -
polityczne 3 -
polityczne 4 -
polityczne 5 -
politycznie -
portrety karmiących -
pr.na smarfony -
psi przyjaciele -
romantycznie -
rysunki do zwyczajnych sytuacji -
sprawne i sprawni -
Victoria's Secret -
walentynki -
waszczykowski -
wielkanoc -
wkomponowane w naturę -
wulkany -
wybory 2015 -
z kina -
za kulisami
Najszybsze pociągi świata
2
JR-Maglev MLX01 Oto najszybszy pociąg świata . Zbudowany w Japonii prototypowy skład JR-Maglev MLX01 potrafi osiągnąć prędkość 581 km/h . Na razie jednak nie spotkamy go poza " krajem kwitnącej wiśni ". Ciekawostką jest, że przy prędkościach poniżej 80 km/h pociąg napędzany jest przez fizyczne połączenie z szyną, dopiero po przekroczeniu 80 km/h zaczyna lewitować nad torem .
Transrapid TR/09 Choć TGV POS dzierży miano najszybszego pociągu szynowego, istnieje klasa nowocześniejszych pociągów, które potrafią przekroczyć 400 km/h w codziennej podróży z pasażerami na pokładzie . Mowa tutaj o pociągach magnetycznych, które dosłownie lewitują nad torami - nazywa się je Maglev . Przedstawicielem tego typu maszyn jest zaprojektowany przez Niemców Transrapid, którym na co dzień możemy pojechać w Szanghaju . Pociąg przewozi pasażerów z prędkością rejsową 431 km/h, ale dzierży tez tytuł najszybszego pociągu w Chinach - osiągnął maksymalną prędkość 501 km/h .
TGV POS TGV POS to pociąg produkcji francuskich zakładów Alstom, który jeździ na trasie Paryż - Wschodnia Francja - Południowe Niemcy . Normalna prędkość tego składu wynosi 320 km/h, ale w 2007 roku powstała specjalnie zmodyfikowana wersja, która miała ustanowić rekord prędkości klasycznych pojazdów szynowych . Przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, a TGV POS rozpędził się do zawrotnych 574,8 km/h .
AVE Class 103 AVE Class 103 to pociąg należący do linii zespołów trakcyjnych AVE, które konstruowane są przez Siemensa dla hiszpańskiej kolei Renfe . Podobnie, jak choćby pociągi ICE 3, również AVE należą do linii Siemens Velaro . Na co dzień te hiszpańskie pociągi jeżdżą z prędkością 310 km/h, ale w rekordowym przejeździe udało im się osiągnąć 403,7 km/h, co plasuje kolej hiszpańską na piątym miejscu naszego zestawienia . Jest to również pierwszy spośród wymienionych pociągów, które mogą przekroczyć 400 km/h .
Frecciarossa 1000 400 km/h - z taką prędkością jeździć będzie po Włoszech za dwa lata zaprezentowany właśnie pociąg, który uznano za najnowocześniejszy i najbezpieczniejszy w Europie . Dwustumetrowy skład Frecciarossa 1000 zabierze 470 pasażerów . Do czasu premiery tego składu, najszybszym pociągiem w Italii pozostaje ETR 500 (Elettro Treno Rapido 500) . Ta konstrukcja, choć sięga korzeniami do roku 1993, zaprojektowana jest do jazdy z prędkością 300 km/h, a rekordowa szybkość, jaką udało się osiągnąć wynosi 362 km/h .
ICE 3 ICE 3 to rodzina elektrycznych zespołów trakcyjnych, wyprodukowana przez Siemensa głównie na potrzeby Deutshe Bahn . Rekordowa prędkość osiągnięta przez skład tego typu wynosi 368 km/h, ale na co dzień pociągi te rozwijają "zaledwie" 320 km/h . Wiele pociągów klasy ICE 3 przewozi pasażerów na trasach łączących miasta niemieckie i francuskie . Najnowszy skład z tej rodziny nosi oznaczenie 407 lub new ICE 3 i obsługuje głównie połączenia międzynarodowe . Nowy model posiada wszystkie niezbędne systemy, by jeździć przez Eurotunel, co ma nastąpić w 2015 roku .
Shinkansen E2 Shinkansen to sieć japońskich kolei dużych prędkości, które łączą tam wszystkie najważniejsze miasta . Od 2003 roku rekord prędkości japońskich pociągów należy do składu serii E2, który osiągnął 362 km/h . Obecnie składy tego typu jeżdżą na trasach Shinkansen Tōhoku i Nagano, choć poruszają się z mniejszymi prędkościami, odpowiednio - 275 km/h i 260 km/h .
BR Class 373 W pociągu British Railway Class 373 przyspieszamy do 373,7 km/h . Ten skład jest produkcji francuskich zakładów Alstom i na co dzień obsługuje połączenie między Anglią, Francją i Belgią, przejeżdżając Eurotunelem z prędkością 300 km/h . Jest to najdłuższy (394 m) i jednocześnie najszybszy pociąg brytyjskich kolei . Ciekawostką są specjalne zabezpieczenia przeciwpożarowe, na wypadek, gdyby podczas podróży pod kanałem La Manche wybuchł pożar .
X50 Regina Zaczynamy od prędkości 303 km/h, jaką potrafią rozwinąć szwedzkie pociągi elektryczne X50 Regina (również modele X52 i X54) . Na co dzień jednak składy te poruszają się dużo wolniej - 200 km/h . Wspomniany rekord ponad 300 km/h został ustanowiony przez specjalnie zmodyfikowany model, natomiast Szwedzi dążą do osiągnięcia 250 km/h w codziennym przewozie osób . Regina powstały głównie z myślą o trasach lokalnych, ale w 2007 roku szwedzkie koleje zamówiły 20 składów do obsługi połączeń międzymiastowych .
Najszybsze pociągi świata Najszybsze pociągi świata należą do kategorii Kolei Dużych Prędkości (KDP) . Jest to rozwiązanie, które ma pozwolić tej formie transportu na konkurowanie z samolotami i samochodami . Najbardziej charakterystyczna dla KDP jest prędkość z jaką poruszają się pociągi - w 2012 roku wynosi ona około 300 km/h na większości tras . Szybciej pociągi KDP poruszają się jedynie w Hiszpanii - 310 km/h, Francji - 320 km/h i Chinach - 431 km/h . Również w Polsce planowana jest modernizacja tras kolejowych, która pozwoli podróżować z prędkością od 200 do 350 km/h . Jednak raczej nie nastąpi to przed rokiem 2015 . Szybkie podróżowania wymaga oczywiście szybkich pociągów . Najszybsze pociągi świata należą do klasy kolei magnetycznych - Maglev - i potrafią już przekraczać prędkość 500 km/h, choć dla bezpieczeństwa pasażerów podróżują z dużo mniejszymi, choć nie mniej imponującymi prędkościami powyżej 431 km/h . Ciekawostką jest, ze rekord prędkości pociągu dla Europy Środkowo - Wschodniej został ustanowiony w Polsce . Miało to miejsce w 1994 roku, kiedy pociąg Pendolino ETR-460 osiągnął na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość 250,1 km/h . Z kolei oficjalny rekord prędkości lokomotywy w Polsce należy do Siemens EU44 Husarz, która na wysokości Włoszczowy rozwinęła w 2009 roku prędkość 235 km/h . Polskie wyniki to jednak nic, w porównaniu z osiągami najszybszych pociągów świata .