Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Wieliczka.jpg

syrenka2 / Kapliczki / Polskie Madonny / Wieliczka.jpg
Polskie Madonny - Wieliczka.jpg
Download: Wieliczka.jpg

68 KB

(380px x 491px)

0.0 / 5 (0 głosów)
MATKA BOŻA ŁASKAWA KSIĘŻNA WIELICZKI.

WIELICZKA. ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA.
KOŚCIÓŁ STYGMATÓW ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU.
Obraz sprzed XVII wieku namalowany na płycie piaskowca o wymiarach 62 na 86 cm, koronowany 4 VI 1996 przez Franciszka kardynała Macharskiego, metropolitę krakowskiego.Przy drodze, którą codziennie przemierzali górnicy udający się do pracy w kopalni soli znajdowała się kaplica poświęcona świętemu Antoniemu. Do niej to wstępowali tak przed, jak i po pracy wieliccy gwarkowie. W kaplicy tej oprócz wizerunku wspomnianego świętego znajdował się malowany na płycie kamiennej obraz Matki Boskiej. W roku 1609 grunt na którym znajdowała się kaplica został zakupiony przez miasto i oddany pod budowę klasztoru franciszkańskiego. Kaplicę rozebrano a obydwa obrazy przeniesiono do nowo wzniesionego kościoła.Jednym z pierwszych cudownych wydarzeń dokonanych za przyczyną Matki Boskiej Łaskawej było ocalenie w 1655 roku klasztoru od najazdu szwedzkiego. Wierny lud w chwilach zagrożenia życia spowodowanego najazdami czy też klęskami morowymi zawsze zwracał się ku swej Dobrodziejce wypraszając potrzebne łaski. Tak było w latach grasującej dżumy ( 1706 - 1709 ) kiedy to zamawiano Msze święte przed cudownym obrazem oraz składano wota błagalne i dziękczynne za uzdrowienie. Bracia obdzielali chorych lekarstwami, błogosławili ich i obdarowywali karteczkami Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Zwyczaj ten wziął swój początek od błogosławionego Bernardyna z Geltre i świętego Salwatora z Horty. Na bardzo cienkim i łatwo rozpuszczalnym papierze pisano atramentem: na jednej stronie "Jezus i Maryja" oraz "A Słowo stało się Ciałem i mieszkało miedzy nami", na odwrocie zaś "W poczęciu Twoim Panno byłaś Niepokalana". Karteczki te sklejano odrobiną wosku z relikwii tzw. Agnus Dei, a następnie poświęcano na ołtarzu Matki Boskiej w dzień Niepokalanego Poczęcia i Bożego Narodzenia. Rozdawano je chorym lub cierpiącym na "schorzenia duszy", a sporządzający je zakonnik musiał być w stanie łaski uświęcającej. Zwyczaj obdarowywania karteczkami, które następnie noszono na szyi lub wypijano z wodą, rozpowszechnił się w kilku krajach, zwłaszcza w Niemczech i w Polsce. Ten sposób pomocy chorym i potrzebującym stosowano w sanktuarium wielickim na wielką skalę.Wspomnieć należy jeszcze o współczesnym cudownym ocaleniu sanktuarium w roku 1993 , kiedy to wody podziemne zalewając wyrobiska zagrażały bezpośrednio kompleksowi klasztornemu i miastu. Maryja i tym razem nie dopuściła do tragedii sprawiając że żywioł został zatrzymany.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

۞ Polskie Madonny ۞


MATKA BOZA CZESTOCHOWSKA KRÓLOWA POLSKI
obrazek

obrazek


CZĘSTOCHOWA... ARCHIDIECEZJA CZĘSTOCHOWSKA.
BAZYLIKA JASNOGÓRSKA POD WEZWANIEM :
WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY...

Obraz koronowany trzykrotnie:
8 IX 1717 r. przez biskupa chełmskiego Krzysztofa Jana Szembeka,
2 V 1910 r. przez biskupa włocławskiego Stanisława Zdzitowieckiego,
3 V 1966 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.

Obraz Matki Bożej Jasnogórskiej - Częstochowskiej to wizerunek typu Hodegetria. Przedstawia Najświętszą Maryję Pannę w postaci stojącej z Dzieciątkiem Jezus na ręku. Maryja jest frontalnie zwrócona do wiernych. Twarz Dzieciątka oscyluje w kierunku patrzącego, choć nie zatrzymuje na nim wzroku. Obydwie twarze łączy wyraz zamyślenia i powagi. Jezus spoczywa na lewym ramieniu Maryi, przyodziany w sukienkę koloru karminowego. W lewej ręce trzyma księgę, prawą zaś unosi ku górze w charakterystycznym geście nauczyciela, władcy lub do błogosławieństwa. Prawa ręka Maryi spoczywa na piersi. Niebiesko-granatowa suknia i tego samego koloru płaszcz Maryi ozdobione są motywami złocistych lilii. Nad czołem Dziewicy namalowana została sześcioramienna gwiazda. Główne tło obrazu jest koloru niebiesko-zielonego, który przechodzi w odcień morskiej fali. Dominującym elementem ikony są złote nimby wokół głowy Maryi i Jezusa, które zlewają się w jedną kompozycję, stanowiąc bardzo charakterystyczny detal kontrastujący z ciemną karnacją twarzy postaci. Obraz został namalowany na drewnianej tablicy o wymiarach: 122,2/82,2/3,5 cm. Prawy policzek Matki Bożej znaczą dwie równolegle biegnące rysy, przecięte trzecią na linii nosa. Na szyi występuje sześć cięć, z których dwa są widoczne dość wyraźnie, cztery zaś pozostałe - słabiej. Twarz Matki Bożej jest koloru brązu, miodu, co jest związane ze sposobem malowania ikon. Twarz jest ciemna również dlatego, że ma wiele warstw werniksu, który z czasem ciemnieje. Pobożny przekaz przypisuje autorstwo obrazu św. Łukaszowi Ewangeliście, który miał go namalować na deskach stołu, przy którym spożywała posiłki Święta Rodzina. Ostatnie badania wskazują na jego VI - IX-wieczne bizantyjskie pochodzenie. W XIV w. podczas konserwacji przemalowano obraz w zupełnie innym stylu. Podjęli się tego malarze, którzy prawdopodobnie pochodzili w Włoch, bo oblicze Maryi ma cechy znane ze sieneńskiego malarstwa tych czasów. Wizerunek nie jest ikoną w ścisłym sensie, choć posiada jej cechy.

obrazek

Zgodnie ze zwyczajem, cudowny obraz się przyozdabia. Początkowo kosztowne klejnoty mocowano bezpośrednio do deski. Po restauracji w roku 1430 obraz został przyozdobiony w złote i srebrne blachy oraz korony. Od połowy XVII wieku cudowny wizerunek jest ubierany w sukienki wykonane z cennych tkanin, haftowane złotem i ozdobione klejnotami. W zbiorach sanktuarium znajduje się aktualnie siedem sukien, z których każda ma własna nazwę. Najcenniejsze to diamentowa i rubinowa najstarsze klejnoty pochodzą z XV w. Są jeszcze dwie sukienki koralowe, milenijna z 1966 roku i dwie wykonane na jubileusz 600-lecia Jasnej Góry. Wszystkie są unikalnymi dziełami sztuki jubilerskiej.
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Polskie Madonny - Gniezno.jpg
MATKA BOŻA POCIESZENIA - PANI GNIEZNA GNIEZNO. ARCHIDIE ...
MATKA BOŻA POCIESZENIA - PANI GNIEZNA GNIEZNO. ARCHIDIECEZJA GNIEŹNIEŃSKA. KOŚCIÓŁ O.O. FRANCISZKANÓW POD WEZWANIEM WNIEBOWZIĘCIA N.M.P. Obraz z XVII wieku, koronowany 3 VI 1997 przez Ojca Świętego Jana Pawła II Do Gniezna franciszkanów sprowadził w roku 1259 książę Bolesław Pobożny. Pierwszy ich kościół spłonął doszczętnie w roku 1613, tak więc zbudowano wkrótce nowy. W nim umieszczono kopię obrazu Matki Bożej Większej, która wkrótce zasłynęła wśród wiernych cudami. Choć nie wiadomo, czy obraz został kanonicznie uznany za cudowny, to osiemnastowieczni kronikarze zakonni pisali o nim "imago gloriosa" czyli słynący łaskami. W latach 1750 - 1752 obraz Matki Bożej przeniesiono do głównego ołtarza świątyni, i od tego czasu nastąpił rozkwit jego kultu. Gdy w roku 1836 zakon został skasowany, kościół przeszedł w ręce katolików niemieckich, którzy podtrzymywali cześć dla Matki Pocieszenia. Franciszkanie ponownie objęli swoją świątynię w roku 1929, znów gorliwie krzewiąc nabożeństwo do Matki Bożej. Raz jeszcze zakonnicy opuścili swój dom w Gnieźnie w listopadzie 1939, wywiezieni przez hitlerowców. Powrócili w lutym 1949 roku. W 1963 nadano Matce Bożej pocieszenia tytuł Pani Gniezna. Także od połowy lat 60 trwały starania o koronację obrazu. 20 listopada 1996 wyraziła na nią zgodę Kongregacja do spraw Kultu Bożego i Sakramentów. Sama uroczystość koronacji miała miejsce w czasie wizyty Jana Pawła II w gnieźnieńskiej katedrze. 24 maja 1998 metropolita gnieźnieński ustanowił przy kościele franciszkanów sanktaurium Matki Bożej Pocieszenia.
Polskie Madonny - Dziekanowice.jpg
MATKA BOŻA DZIEKANOWSKA. DZIEKANOWICE. ARCHIDIECEZJA KR ...
MATKA BOŻA DZIEKANOWSKA. DZIEKANOWICE. ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. KOŚCIÓŁ MACIERZYŃSTWA N.M.P. Obraz sprzed drugiej połowy XVII wieku, koronowany 29 IX 1991 przez Franciszka kardynała Macharskiego, metropolitę krakowskiego.Obraz Matki Bożej Dziekanowskiej pochodzi z XVII w. Trudną, a nawet niemożliwą rzeczą byłoby przytoczyć tu historię tego Czcigodnego Wizerunku Najświętszej Matki. Jest dziełem nieznanego artysty z tzw. szkoły krakowskiej. Wizerunek Matki Bożej z Dzieciątkiem, namalowany na płótnie, trafił do kościoła w Dziekanowicach zapewne około połowy stulecia w czasie rozbudowy kościoła. W 1645 r. bowiem w miejsce zniszczałego kościoła drewnianego zaczęto wznosić nowy, zachowując z poprzedniego kamienną romańską część jako prezbiterium. Od początku obraz szybko przyciągnął ludzką pobożność. Pierwsza wzmianka o wizerunku Matki Bożej, widniejącym w bocznym ołtarzu, po stronie ewangelii, pochodzi z wizytacji biskupiej z 1655 roku. Wizytacja odbyta dziesięć lat później, odnotowała na obrazie dwie srebrne korony i 5 tabliczek wotywnych. Z powizytacyjnej relacji sufragana Michała Kunickiego z 1730 roku wynika, że w parafii Dziekanowice umieszczony w bocznym ołtarzu wizerunek Maryjny przybrany był w srebrną sukienkę. Parafianie, i nie tylko, przyzwyczaili się z każdą sprawą iść do Matki Najświętszej, nowożeńcy, podobnie jak rodzice i chrzestni po chrzcie dziecka, idą przed Obraz Matki Bożej, aby w Jej macierzyńskie ręce złożyć swoją i dzieci przyszłość. Do Sanktuarium Macierzyństwa przyjeżdżają rodzice, zwłaszcza matki, oczekujące narodzin potomstwa.
Polskie Madonny - Czerna.jpg
MATKA BOŻA SZKAPLERZNA CZERNA. ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. ...
MATKA BOŻA SZKAPLERZNA CZERNA. ARCHIDIECEZJA KRAKOWSKA. KOŚCIÓŁ ŚW.ELIASZA PROROKA Obraz z połowy XVIII wieku, koronowany 17VII 1988 przez Franciszka kardynała Macharskiego, metropolitę krakowskiego.Fundatorką klasztoru i kościoła Karmelitów Bosych była w XVII wieku Agnieszka z Tęczyńskich Firlejowa. Do roku 1805 klasztor objęty był ścisłą klauzurą a zakonnicy wiedli pustelniczy żywot. Po tym czasie zmieniono regułę na bardziej łagodną oraz udostępniono pomieszczenia kościoła dla szerokiego kręgu wiernych. Stało się to za przyczyną znajdującego się w bocznym, wyrzeźbionym w czarnym marmurze, ołtarzu cudownego wizerunku Matki Bożej Szkaplerznej. XVII-wieczny obraz namalowany na miedzianej blasze przedstawia Maryję trzymającą Dzieciątko, białą chustę i karmelitański szkaplerz - znak wiary i ufności. Madonna stała się znana nie tylko miejscowej ludności. Już w połowie XIX wieku często przychodziły do Niej pielgrzymki ze Śląska. W podzięce za doznane łaski wierni pozostawiali liczne wota. W roku 1969 Karmelici uzyskali od Prymasa Polski kardynała Stefana Wyszyńskiego prawo odprawiania przed obrazem codziennych Mszy świętych wotywnych co w znacznym stopniu przyczyniło się do zwiększenia kultu. W podzięce za opiekę nad swoim ludem w 1974 roku ofiarowano Maryi drogocenną szatę.
Polskie Madonny - Cieszyn.jpg
MATKA BOŻA CIESZYŃSKA. CIESZYN. DIECEZJA BIELSKO-ŻYWIEC ...
MATKA BOŻA CIESZYŃSKA. CIESZYN. DIECEZJA BIELSKO-ŻYWIECKA. KOŚCIÓŁ ŚW. MARII MAGDALENY. Obraz z końca XVII wieku, koronowany 7 X 1997 przez biskupa bielsko-żywieckiego Tadeusza Rakoczego. Obraz Matki Bożej Cieszyńskiej pochodzi z końca XVII wieku. Ujęcie postaci na obrazie jest jedyne jakie występuje na cieszyńskiej ziemi i zaliczane jest do tak zwanego typu Salus Populi Romani-Matki Bożej Śnieżnej.Przypuszczać należy, że obraz pierwotnie umieszczony był w kościele dominikańskim pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny, stojącym na miejscu dzisiejszego kościoła świętej Marii Magdaleny. Licznie zgromadzone wota świadczą o nieustającym kulcie i łaskach otrzymanych za pośrednictwem Maryi w tym miejscu.Po drugiej wojnie światowej obraz znajdował się na probostwie, a w końcu lat 80 został umieszczony w kaplicy Matki Bożej Wspomożenia Wiernych. Tam właśnie 4 października 1990 roku nieznany sprawca zerwał koronę z głowy Dzieciątka Jezus. Obecnie obraz znajduje się w kaplicy świętego Melchiora Grodzickiego gromadząc licznych czcicieli, mieszkańców ziemi cieszyńskiej i dalszych okolic.
Polskie Madonny - Borek Wielkopolski.jpg
MATKA BOŻA POCIESZENIA BOREK WIELKOPOLSKI.ARCHIDIECEZJ ...
MATKA BOŻA POCIESZENIA BOREK WIELKOPOLSKI.ARCHIDIECEZJA POZNAŃSKA. KOŚCIÓŁ POCIESZENIA N.M.P. Obraz z XVI wieku, o wymiarach 125 na 115 cm, koronowany 2 VII 1931 przez Augusta kardynała Hlonda, prymasa Polski.Borek Wielkopolski, małe miasteczko leżące pomiędzy Gostyniem a Jarocinem jest jednym z najstarszych miast Wielkopolski. Na przedmieściu zwanym Zdzież w parafialnym kościele wzniesionym w 1655 roku w głównym ołtarzu króluje Matka Boża Pocieszenia - Pani Borecka.Cudowny obraz pędzla nieznanego malarza z końca wieku XVI, po renowacji w wieku XVII nosi na sobie ślady malarstwa cechowego wielkopolskiej szkoły, i jest jednym z nacenniejszych obrazów końca XVII wieku. Dzieje kultu sięgają juz czasów króla Władysława Jagiełły, kiedy to jego dworzanin wybudował kościół który spłonął w 1423 roku. Źródełko, odkryte w trakcie budowy, okazało się cudownym dla pewnego niewidomego robotnika który przemywszy oczy odzyskał wzrok. Namalowany wtedy obraz słynął licznymi łaskami gromadząc wielu czcicieli Maryi. Lud zwał Ją Matką Pocieszenia być może z racji wzroku jaki kieruje na swojego Syna, zachęcając Go niejako do czynienia miłosierdzia względem nieszczęśliwych ludzi. Nieprzerwanie szerzący się kult przybrał szczególne rozmiary w XVI wieku, kiedy to Polskę zalała fala protestantyzmu. Przybywali tutaj biskupi poznańscy głosząc zebranym naukę katolicką. Spośród zachowanych opisów łask i cudów (część z nich uwiecznione zostały na olejnych wizerunkach umieszczonych w północnej kruchcie zdzieskiego kościoła), na uwagę zasługuje jeden, kiedy to w 1519 roku Józef Kaczmarczyk zakradł się do świątyni w celu dokonania grabieży zgromadzonych wotów. W ciemności zauważył stojącą w pobliżu obrazu postać. Przestraszony odszedł aby za chwilę podejść znowu. Postać, teraz klecząca, śpiewała pobożne pieśni. Po głosie Kaczmarczyk rozpoznał w niej swoję zmarłą matkę. Od tej pory do końca życia stał się pokutnikiem przy świętym obrazie.Obraz Matki Bożej Pocieszenia w Borku na Zdzieżu słynący nie tylko w Wielkopolsce, ale i w całej Polsce zalicza sie do najcenniejszych i najstarszych cudownych wizerunków Matki Bożej. Uznany został oficjalnie za cudowny w 1619 roku, gdy specjalna komisja powołana przez biskupa Andrzeja Opalinskiego zbadała cuda i łaski za przyczyną Matki Bożej Boreckiej.
Polskie Madonny - Bochnia.jpg
RÓŻAŃCOWA MATKA BOCHEŃSKA BOCHNIA. DIECEZJA TARNOWSKA. ...
RÓŻAŃCOWA MATKA BOCHEŃSKA BOCHNIA. DIECEZJA TARNOWSKA. BAZYLIKA ŚW. MIKOŁAJA. Obraz z wieku XV lub XVI wieku, o wymiarach 90 na 75 cm, koronowany 7.X 1934 przez biskupa tarnowskiego Franciszka Lisowskiego.Obraz jest kopią Matki Boskiej Częstochowskiej z XV lub XVI wieku. Malowany jest na płótnie naciągniętym na deskę modrzewiową. Matka Boża trzyma na lewej ręce Dzieciątko o małej, smagłej twarzyczce. Jezus prawą rączką błogosławi patrzących nań pielgrzymów, w lewej zaś trzyma kulę ziemską z krzyżykiem. Obie głowy zdobią korony, całe postaci osłaniają pięknie haftowane sukienki. Początkowo obraz znajdował się w domu mieszczanina Krzysztofa Bąkowskiego w Wieliczce. Ponieważ rodzina doznawała wielu łask za pośrednictwem tego obrazu, oddano go OO. Dominikanom do Bochni ok. 1620 roku. W roku 1777 rząd austriacki zarządził kasatę klasztoru, skutkiem czego, po czterystu latach działalności w Bochni, Dominikanie musieli opuścić klasztor i zostali wysiedleni do Jarosławia. Wtedy to obraz Matki Bożej Różańcowej, wraz z pięknym marmurowym ołtarzem i wieloma cennymi wotami przekazano do kościoła parafialnego.
Polskie Madonny - Bielsko Biała.jpg
MATKA BOŻA HAŁCNOWSKA BIELSKO-BIAŁA HAŁCNÓW. DIECEZJA B ...
MATKA BOŻA HAŁCNOWSKA BIELSKO-BIAŁA HAŁCNÓW. DIECEZJA BIELSKO-ŻYWIECKA. KOŚCIÓŁ NAWIEDZENIA N.M.P. Figura koronowana 22 V 1995 przez Ojca Świętego Jana Pawła II.Prawdopodobnie pierwsza Pieta tak zwana "Radosna" pochodziła z XVI wieku. Pierwszy historyczny zapis pojawia się w roku 1764 kiedy to Jan Grzybkowski z Wadowic dokonał zapisu mówiącego o cudownej figurze stojącej na słupie gdzie zbierali się ludzie paląc światła i odmawiając modlitwy. W 1767 roku w dąb na którym stała figura uderzył piorun, a siła uderzenia zniszczyła szafkę. W ogniu spłonęła sukienka znajdująca się na figurze. Ona sama pozostała nietknięta. Adam Pruszyński, miejscowy dziedzic, zabrał figurę umieszczając ją najpierw w domowej kapliczce, a później przeniósł obok dębu gdzie zbudował dla niej niewielką kapliczkę. Wydarzenie z 1767 roku przyciągało coraz to nowe rzesze wiernych do Tej "która ogarnięta ogniem pioruna ocalała" tak że wkrótce postanowiono o wzniesieniu w tym miejscu kościoła. Prace przy jego budowie trwały siedem lat. Sanktuarium hałcnowskie rozwijało się, miejscowość doczekała się utworzenia własnej parafii. 2 lipca 1926 roku Pieta została ukoronowana koronami biskupimi, do czego w znacznym stopniu przyczynił się ówczesny biskup Anatol Nowak. 4 lutego 1945 roku to dramatyczny dzień dla sanktuarium. W pożarze powstałym podczas bombardowania figura została całkowicie zniszczona. Po przejściu frontu zaczęto porządkować wypaloną świątynię. Powstał komitet odbudowy kościoła który doprowadził do tego, iż w lipcu 1945 roku mógł odbyć się pierwszy powojenny odpust. Wkrótce potem artysta z Kóz - miejscowości koło Bielska-Białej - wyrzeźbił nową figurę Matki Bożej Bolesnej. Jest to figura zaliczana do tak zwanej Piety Mistycznej bardziej surowej w obrazie. O ile w pierwszym, zniszczonym typie, Maryja trzyma na kolanach Jezusa który ma kształty dziecka, a twarz Jej jest pogodna, o tyle w typie drugim ciało Chrystusa jest naturalnej wielkości, a na twarzy Maryi jawi się ból. Wyrazem niesłabnącego kultu Matki Bożej Hałcnowskiej są zapisane w "Księdze Łask Sanktuarium Hałcnów" szczególne znaki Jej pośrednictwa, jak też i zawieszane wota. Pień pozostały po ścięciu dębu zniknął pocięty przez pielgrzymów przypisujących jego fragmentom niezwykłe znaczenie.
Polskie Madonny - Bardo Śląskie.jpg
DOLNOŚLĄSKA STRAŻNICZKA POLSKI BARDO ŚLĄSKIE. DIECEZJA ...
DOLNOŚLĄSKA STRAŻNICZKA POLSKI BARDO ŚLĄSKIE. DIECEZJA ŚWIDNICKA. KOŚCIÓŁ NAWIEDZENIA N.M.P. Figura z XII wieku, o wysokości 42,7 cm, koronowana 3.VII 1966 przez arcybiskupa wrocławskiego Bolesława Kominka. Od stuleci z Barda Śląskiego promieniuje na cały Dolny Śląsk niesłabnący kult Maryjny, który ogniskuje się wokół cudownej figurki Matki Bożej. Jest to najstarszy, a zarazem najcenniejszy zabytek rzeźby romańskiej na tych terenach. Wysoka na 43 cm figurka wykonana z lipowego drzewa, dzieło anonimowego twórcy, pochodzi z początków XII wieku. Przedstawia ona Matkę Bożą Tronującą. Maryja siedząca na tronie trzyma w prawym ręku kulę ziemską, na lewej zaś Dzieciątko Jezus, które błogosławi światu. Wiadomo, że już w XIII wieku figurka zasłynęła cudami i otaczana była wielka czcią wiernych. W książce wydanej w 1655 roku historyk Balbinus wymienia 1321 udokumentowanych cudów. W okresie walk nasilonych na tym terenie figurkę, ze względów bezpieczeństwa wywożono do Kłodzka, lub, jak w czasie Reformacji, do Kamieńca. Zawsze jednak powracała do swojego Sanktuarium w Bardzie. W 1810 roku Ojcowie Cystersi zmuszeni byli do opuszczenia kościoła i klasztoru. Opiekę nad Sanktuarium przejęło duchowieństwo diecezjalne. Dopiero w 1900 roku osiedlili się tutaj Ojcowie Redemptoryści.
Polskie Madonny - Tuchow.jpg
MATKA BOŻA TUCHOWSKA PANI TARNOWSKIEJ ZIEMI TUCHÓW, DIE ...
MATKA BOŻA TUCHOWSKA PANI TARNOWSKIEJ ZIEMI TUCHÓW, DIECEZJA TARNOWSKA KOŚCIÓŁ NAWIEDZENIA N.M.P. Obraz z w. XVI, o wymiarach 59x44 cm, koronowany 2 X 1904 r. przez biskupa tarnowskiego Leona Wałęgę. Obraz Matki Bożej Tuchowskiej przedstawia Maryję z Dzieciątkiem i kwiatem róży w lewej dłoni. Od XVI wieku obraz zasłynął cudami i zaczęły doń przybywać pielgrzymki. W 1641 roku biskup krakowski Jan Zadzik wyznaczył komisję do zbadania cudów, a już rok później potwierdzono nadprzyrodzone wydarzenia, które dokonały się w Tuchowie. Od 1893 stróżami sanktuarium są ojcowie redemptoryści.
Polskie Madonny - Swarzewo.jpg
MATKA BOŻA SWARZEWSKA GWIAZDA POLSKIEGO MORZA SWARZEWO, ...
MATKA BOŻA SWARZEWSKA GWIAZDA POLSKIEGO MORZA SWARZEWO, ARCHIDIECEZJA GDAŃSKA. KOŚCIÓŁ NARODZENIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Figura z w. XV, o wysokości 66 cm, koronowana 8 IX 1937 r. przez biskupa chełmińskiego Stanisława Okoniewskiego. Figura Matki Boskiej Swarzewskiej wyrzeźbiona z drzewa lipowego pochodzi z początku XV w. Według pobożnej legendy ludu kaszubskiego zasłynęła cudami na miejscu, gdzie stoi kapliczka ze studzienką, otoczona olbrzymimi jesionami, nad drogą wiodącą z kościoła do Zatoki Puckiej. Stąd przeniesiona została do kościoła w Helu. W czasie reformacji Lutra wyrzucona przez odszczepieńców z kościoła do morza, z powrotem przypłynęła do Swarzewa i nad studzienką w promieniach zajaśniała. Przeniesiona do kościoła słynie cudami, czego dowodem są liczne wota z dawniejszych wieków i najnowszych czasów. Przed Cudowną Figurą Matki Bożej Swarzewskiej tysiące ludu kaszubskiego, nadbrzeżnego i z dalszych okolic szukały pokrzepienia w czasie niewoli i wymodliły swój powrót na ojczyzny łono ; twardą swą wytrwałością przy ojców wierze zachowały swój język, choć twardy, lecz płynący z serca patriotycznego, a jako wiano oddały Polsce ten skrawek wybrzeża, te drzwi otwarte na pełne morze, na świat daleki. Nic przeto dziwnego, że obok nazwy " Opiekunki rybaków" wnet powstała i przyjęła się nowa nazwa " Matka Boska Swarzewska - Królowa Polskiego Morza".
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności