Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

Różany Stok.jpg

syrenka2 / Kapliczki / Polskie Madonny / Różany Stok.jpg
Polskie Madonny - Różany Stok.jpg
Download: Różany Stok.jpg

96 KB

(514px x 750px)

0.0 / 5 (0 głosów)
RÓŻANOSTOCKA WSPOMOŻYCIELKA.

RÓŻANYSTOK. ARCHIDIECEZJA BIAŁOSTOCKA.
KOŚCIÓŁ OFIAROWANIA N.M.P
Współczesna kopia obrazu z XVII wieku, o wymiarach 130 na 105 cm, koronowana 28.VI 1981 przez Franciszka kardynała Macharskiego, metropolitę krakowskiego. Obraz namalowany został w połowie XVII wieku przez nawróconego z luteranizmu artystę Jana Szrettera. Feliks i Eufrozyma Tyszkiewiczowie nabyli obraz i umieścili w swoim dworze w Różanymstoku. Obraz zwrócił na siebie uwagę przez łączące się z nim niezwykłe wydarzenia i zjawiska. Modlący się przed nim ludzie doznawali łask o których wieść rozchodziła się szerokim echem po całej ziemi grodzieńskiej i Litwie. Z fundacji Tyszkiewiczów powstał tam w 1663 roku drewniany kościół i klasztor, w którym osiedli sprowadzeni z Sejn dominikanie. W dobie zaborów zakon dominikański, tak zasłużony dla wiary katolickiej i polskiego patriotyzmu, uległ w 1846 roku z woli cara kasacie. Jednak dawne szlachetne tradycje trwały w Różanymstoku nadal. W roku 1863 odbyła się tam manifestacja na poparcie powstania styczniowego co ściągnęło na Różanystok represje. Ukazem cara Aleksandra II, świątynia, budynki oraz wszystkie dobra kościelne zostały przekazane duchowieństwu prawosławnemu. Kościół zamieniono na cerkiew. W 1901 roku sprowadzono do Różanegostoku prawosławne mniszki, które objęły w posiadanie klasztor i rozbudowały go z ogromnym rozmachem. Po pierwszej wojnie światowej katolicy odzyskali świątynię i wskrzesili parafię. Jednak w odzyskanym kościele nie było rzeczy najcenniejszej: uchodzące przed Niemcami w 1915 roku mniszki zabrały ze sobą obraz Matki Boskiej. Do dziś nie są znane jego losy. W roku 1919 osiedlili się w Różanymstoku Salezjanie. Wywieziony obraz zastąpiono nowym, namalowanym w 1928 roku. Tchnął on przedziwnym urokiem i od razu podbił serca parafian i pątników. Ludzie modlący się przed nim zaczęli, tak jak dawniej, doznawać niezwykłych łask.

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

۞ Polskie Madonny ۞


MATKA BOZA CZESTOCHOWSKA KRÓLOWA POLSKI
obrazek

obrazek


CZĘSTOCHOWA... ARCHIDIECEZJA CZĘSTOCHOWSKA.
BAZYLIKA JASNOGÓRSKA POD WEZWANIEM :
WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY...

Obraz koronowany trzykrotnie:
8 IX 1717 r. przez biskupa chełmskiego Krzysztofa Jana Szembeka,
2 V 1910 r. przez biskupa włocławskiego Stanisława Zdzitowieckiego,
3 V 1966 r. przez Stefana kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski.

Obraz Matki Bożej Jasnogórskiej - Częstochowskiej to wizerunek typu Hodegetria. Przedstawia Najświętszą Maryję Pannę w postaci stojącej z Dzieciątkiem Jezus na ręku. Maryja jest frontalnie zwrócona do wiernych. Twarz Dzieciątka oscyluje w kierunku patrzącego, choć nie zatrzymuje na nim wzroku. Obydwie twarze łączy wyraz zamyślenia i powagi. Jezus spoczywa na lewym ramieniu Maryi, przyodziany w sukienkę koloru karminowego. W lewej ręce trzyma księgę, prawą zaś unosi ku górze w charakterystycznym geście nauczyciela, władcy lub do błogosławieństwa. Prawa ręka Maryi spoczywa na piersi. Niebiesko-granatowa suknia i tego samego koloru płaszcz Maryi ozdobione są motywami złocistych lilii. Nad czołem Dziewicy namalowana została sześcioramienna gwiazda. Główne tło obrazu jest koloru niebiesko-zielonego, który przechodzi w odcień morskiej fali. Dominującym elementem ikony są złote nimby wokół głowy Maryi i Jezusa, które zlewają się w jedną kompozycję, stanowiąc bardzo charakterystyczny detal kontrastujący z ciemną karnacją twarzy postaci. Obraz został namalowany na drewnianej tablicy o wymiarach: 122,2/82,2/3,5 cm. Prawy policzek Matki Bożej znaczą dwie równolegle biegnące rysy, przecięte trzecią na linii nosa. Na szyi występuje sześć cięć, z których dwa są widoczne dość wyraźnie, cztery zaś pozostałe - słabiej. Twarz Matki Bożej jest koloru brązu, miodu, co jest związane ze sposobem malowania ikon. Twarz jest ciemna również dlatego, że ma wiele warstw werniksu, który z czasem ciemnieje. Pobożny przekaz przypisuje autorstwo obrazu św. Łukaszowi Ewangeliście, który miał go namalować na deskach stołu, przy którym spożywała posiłki Święta Rodzina. Ostatnie badania wskazują na jego VI - IX-wieczne bizantyjskie pochodzenie. W XIV w. podczas konserwacji przemalowano obraz w zupełnie innym stylu. Podjęli się tego malarze, którzy prawdopodobnie pochodzili w Włoch, bo oblicze Maryi ma cechy znane ze sieneńskiego malarstwa tych czasów. Wizerunek nie jest ikoną w ścisłym sensie, choć posiada jej cechy.

obrazek

Zgodnie ze zwyczajem, cudowny obraz się przyozdabia. Początkowo kosztowne klejnoty mocowano bezpośrednio do deski. Po restauracji w roku 1430 obraz został przyozdobiony w złote i srebrne blachy oraz korony. Od połowy XVII wieku cudowny wizerunek jest ubierany w sukienki wykonane z cennych tkanin, haftowane złotem i ozdobione klejnotami. W zbiorach sanktuarium znajduje się aktualnie siedem sukien, z których każda ma własna nazwę. Najcenniejsze to diamentowa i rubinowa najstarsze klejnoty pochodzą z XV w. Są jeszcze dwie sukienki koralowe, milenijna z 1966 roku i dwie wykonane na jubileusz 600-lecia Jasnej Góry. Wszystkie są unikalnymi dziełami sztuki jubilerskiej.
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Polskie Madonny - Borek Wielkopolski.jpg
MATKA BOŻA POCIESZENIA BOREK WIELKOPOLSKI.ARCHIDIECEZJ ...
MATKA BOŻA POCIESZENIA BOREK WIELKOPOLSKI.ARCHIDIECEZJA POZNAŃSKA. KOŚCIÓŁ POCIESZENIA N.M.P. Obraz z XVI wieku, o wymiarach 125 na 115 cm, koronowany 2 VII 1931 przez Augusta kardynała Hlonda, prymasa Polski.Borek Wielkopolski, małe miasteczko leżące pomiędzy Gostyniem a Jarocinem jest jednym z najstarszych miast Wielkopolski. Na przedmieściu zwanym Zdzież w parafialnym kościele wzniesionym w 1655 roku w głównym ołtarzu króluje Matka Boża Pocieszenia - Pani Borecka.Cudowny obraz pędzla nieznanego malarza z końca wieku XVI, po renowacji w wieku XVII nosi na sobie ślady malarstwa cechowego wielkopolskiej szkoły, i jest jednym z nacenniejszych obrazów końca XVII wieku. Dzieje kultu sięgają juz czasów króla Władysława Jagiełły, kiedy to jego dworzanin wybudował kościół który spłonął w 1423 roku. Źródełko, odkryte w trakcie budowy, okazało się cudownym dla pewnego niewidomego robotnika który przemywszy oczy odzyskał wzrok. Namalowany wtedy obraz słynął licznymi łaskami gromadząc wielu czcicieli Maryi. Lud zwał Ją Matką Pocieszenia być może z racji wzroku jaki kieruje na swojego Syna, zachęcając Go niejako do czynienia miłosierdzia względem nieszczęśliwych ludzi. Nieprzerwanie szerzący się kult przybrał szczególne rozmiary w XVI wieku, kiedy to Polskę zalała fala protestantyzmu. Przybywali tutaj biskupi poznańscy głosząc zebranym naukę katolicką. Spośród zachowanych opisów łask i cudów (część z nich uwiecznione zostały na olejnych wizerunkach umieszczonych w północnej kruchcie zdzieskiego kościoła), na uwagę zasługuje jeden, kiedy to w 1519 roku Józef Kaczmarczyk zakradł się do świątyni w celu dokonania grabieży zgromadzonych wotów. W ciemności zauważył stojącą w pobliżu obrazu postać. Przestraszony odszedł aby za chwilę podejść znowu. Postać, teraz klecząca, śpiewała pobożne pieśni. Po głosie Kaczmarczyk rozpoznał w niej swoję zmarłą matkę. Od tej pory do końca życia stał się pokutnikiem przy świętym obrazie.Obraz Matki Bożej Pocieszenia w Borku na Zdzieżu słynący nie tylko w Wielkopolsce, ale i w całej Polsce zalicza sie do najcenniejszych i najstarszych cudownych wizerunków Matki Bożej. Uznany został oficjalnie za cudowny w 1619 roku, gdy specjalna komisja powołana przez biskupa Andrzeja Opalinskiego zbadała cuda i łaski za przyczyną Matki Bożej Boreckiej.
Polskie Madonny - Bochnia.jpg
RÓŻAŃCOWA MATKA BOCHEŃSKA BOCHNIA. DIECEZJA TARNOWSKA. ...
RÓŻAŃCOWA MATKA BOCHEŃSKA BOCHNIA. DIECEZJA TARNOWSKA. BAZYLIKA ŚW. MIKOŁAJA. Obraz z wieku XV lub XVI wieku, o wymiarach 90 na 75 cm, koronowany 7.X 1934 przez biskupa tarnowskiego Franciszka Lisowskiego.Obraz jest kopią Matki Boskiej Częstochowskiej z XV lub XVI wieku. Malowany jest na płótnie naciągniętym na deskę modrzewiową. Matka Boża trzyma na lewej ręce Dzieciątko o małej, smagłej twarzyczce. Jezus prawą rączką błogosławi patrzących nań pielgrzymów, w lewej zaś trzyma kulę ziemską z krzyżykiem. Obie głowy zdobią korony, całe postaci osłaniają pięknie haftowane sukienki. Początkowo obraz znajdował się w domu mieszczanina Krzysztofa Bąkowskiego w Wieliczce. Ponieważ rodzina doznawała wielu łask za pośrednictwem tego obrazu, oddano go OO. Dominikanom do Bochni ok. 1620 roku. W roku 1777 rząd austriacki zarządził kasatę klasztoru, skutkiem czego, po czterystu latach działalności w Bochni, Dominikanie musieli opuścić klasztor i zostali wysiedleni do Jarosławia. Wtedy to obraz Matki Bożej Różańcowej, wraz z pięknym marmurowym ołtarzem i wieloma cennymi wotami przekazano do kościoła parafialnego.
Polskie Madonny - Sulislawice.jpg
MATKA BOŻA SULISŁAWSKA SULISŁAWICE, DIECEZJA SANDOMIERS ...
MATKA BOŻA SULISŁAWSKA SULISŁAWICE, DIECEZJA SANDOMIERSKA. KOŚCIÓŁ NARODZENIA N.M.P. Obraz z w. XV, o wymiarach 25x25 cm, koronowany 8 IX 1913 r. przez biskupa sandomierskiego Mariana Ryksa.Sulisławice - wioska nad rzeką Koprzywianką, ok. 30 km od Sandomierza, nieopodal szosy Sandomierz - Kraków.Pierwszy kościół powstał tu dzięki Cystersom, którzy w pobliskiej Koprzywnicy mieli swoje opactwo. Około 1600 roku postawiono murowany kościół istniejący do dziś. W 1870 roku przystąpiono do budowy obszernej neogotyckiej świątyni, którą konsekrowano w 1888 roku. Stała się ona nową siedzibą sanktuarium Matki Bożej Bolesnej, która w swym obrazie odbiera w Sulisławicach hołd wiernych od 1655 roku.Obraz ten powstał około 1473 roku w warsztacie malarskim na terenie Małopolski. Należy do typu obrazów zwanych "Misericirdia Domini" (Miłosierdzie Pańskie), na których stojący w sarkofagu umęczony Chrystus ukazuje swe rany. Bolesna Matka dotykająca ran swojego Syna - Odkupiciela ukazana jest jako Orędowniczka i Wspomożycielka, Pośredniczka łask. Obrazy tego typu oprócz treści eucharystycznych - Msza św. jest uobecnieniem ofiary Chrystusa - podkreślały rolę współcierpienia Maryi. Ten niewielki obraz odbywał w XVII wieku swoistą perygrynację. Zawędrował w wyprawie wojennej na Ruś i stamtąd w 1610 roku powrócił do Polski. Dlatego też przez wiele lat, do chwili szczegółowych badań porównawczych, utrzymywano błędnie, że obraz jest dziełem bizantyńskiej sztuki ruskiej. Uznany za cudowny przez komisję duchowną w 1659 roku.
Polskie Madonny - Skrzatusz.jpg
BOLESNA MATKA BOŻA SKRZATUSKA SKRZATUSZ, DIECEZJA KOSZA ...
BOLESNA MATKA BOŻA SKRZATUSKA SKRZATUSZ, DIECEZJA KOSZALIŃSKO-KOŁOBRZESKA. KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Figura z I poł. w. XV, koronowana 18 IX 1988 r. przez Józefa kardynała Glempa, prymasa Polski.W czasie zamieszek religijnych podczas odpustu Maryjnego 8 września 1575 w Mielęcinie niedaleko Tuczna, luteranie napadli na pielgrzymów, a zamieniając miejscową świątynie na zbór, usunęli z niej rzeźbę Piety oraz wszystkie inne przedmioty kultu przedstawiającego Matkę Chrystusa i wrzucili do stawu. Figurka mimo że była obciążona kamieniami, wypłynęła na powierzchnię. Przebywający wówczas w Mielęcinie garncarz z Piły, pod pretekstem szukania zabawki dla swoich dzieci, odkupił od luteran figurkę Matki Boskiej. W drodze do Piły zatrzymał się na nocleg w Skrzatuszu. Przy tej okazji pokazał gospodarzom i jeszcze kilku mieszkańcom wsi figurkę, opowiadając historię o jej znieważeniu. Przysłuchująca się opowiadaniu pilskiego garncarza , a wzruszona do łez Katarzyna Kadujska zaczęła nalegać, aby pozostawił figurę w Skrzatuszu. Skruszony jej łzami garncarz uległ i za niewielką opłatą pozostawił ją na domowym ołtarzyku swoich gospodarzy. Pozostała tu jednak tylko parę dni, bowiem w nocy figurka rozjaśniała wielką jasnością i w snach upominała się u Katarzyny Kadujskiej (lub Kadrzyckiej) o godniejsze dla siebie miejsce. Ta, zatrwożona, oddała figurkę kapłanowi o imieniu Benedykt, mieszkającemu wówczas przy kościółku, który dokonał jej uroczystego wprowadzenie do do powstałego w 1572 roku drewnianego kościółka i jako najszlachetniejszy klejnot umieścił figurę w ołtarzu głównym, skąd na przestrzeni wieków rozdziela nieprzebrane łaski.
Polskie Madonny - Skępe.jpg
PANI SKĘPSKA KRÓLOWA MAZOWSZA SKĘPE, DIECEZJA PŁOCKA. K ...
PANI SKĘPSKA KRÓLOWA MAZOWSZA SKĘPE, DIECEZJA PŁOCKA. KOŚCIÓŁ ZWIASTOWANIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Figura z w. XV, o wysokości 93 cm, koronowana 18 V 1755 r. przez biskupa chełmińskiego Fabiana Pląskowskiego. Cudowna figura wykonana z drewna lipowego w 1496 roku w stylu gotyckim przedstawia Matkę Bożą jako młodziutką dziewczynkę. Złota korona wysadzana drogocennymi kamieniami, na Jej głowie to dar papieża Benedykta XIV .Historia tego miejsca sięga swoimi początkami XV wieku, kiedy to w Skępem powstała parafia, a osada uzyskała prawa miejskie. W pobliskim borze widywano niekiedy jasność na kamieniu przy drodze - wyryto więc na nim krzyżyk i modlono się doznając licznych łask. Dlatego też dziedzic ze Skępego, Mikołaj Kościelnicki wybudował tutaj w 1495 roku kościół, a jego córka Zofia po cudownym uzdrowieniu z przewlekłej choroby, przywiozła z Poznania figurkę Matki Najświętszej. Kiedy rzeźba zasłynęła łaskami osiedlono tutaj ojców bernardynów, których pierwszy przełożonym był bł. Ładysław z Gielniowa. Kroniki klasztoru mówią o licznie przybywających tu pielgrzymkach i doznawanych przez wiernych łaskach.
Polskie Madonny - Piekary.jpg
MATKA BOŻA PIEKARSKA PIEKARY ŚLĄSKIE. DIECEZJA SOSNOWIE ...
MATKA BOŻA PIEKARSKA PIEKARY ŚLĄSKIE. DIECEZJA SOSNOWIECKA. BAZYLIKA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY I ŚW. BARTŁOMIEJA Obraz z połowy XVII wieku, o wymiarach 97 na 77 cm koronowany dwukrotnie: * 15.VIII 1925 przez arcybiskupa Lorenzo Lauri - nuncjusza apostolskiego * 13.VI 1965 przez Stefana Kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski 20 sierpnia 1683 roku król Jan III Sobieski, zmierzając pod Wiedeń, gdzie stoczył zwycięską bitwę z wojskami wezyra Kary Mustafy zapragnął pomodlić się w piekarskim kościele, gdzie wysłuchał mszy i przed obrazem Matki Bożej prosił o zwycięstwo. Niestety w 1702 roku ze względu na bezpieczeństwo, które zagrożone było walkami religijnymi obraz Matki Bożej wywieziono do kościoła św. Krzyża w Opolu, gdzie znajduje się do dziś. Tam ikona przez długi czas nie wyróżniał się szczególną czcią i nie przyciągała pielgrzymek. Natomiast do Piekar, mimo iż w kościele znajdowała się tylko replika obrazu przybywały pielgrzymki, co jeden z ówczesnych księży skwitował słowami: Nie pędzel tu mocen, ni praca człowieka, ni drzewo, ni płótno, jeno Duch Boży, który sobie to miejsce i ten lud upodobał. Obecny obraz ma wymiary 99x77 cm, układ ma taki sam jak oryginał, tzn. Maryja trzyma Dzieciątko na lewej ręce, w prawej trzyma jabłko, jednak znikła widoczna w pierwowzorze bizantyjska surowość formy. Niewiele pozostało też z cech gotyckich: dłonie i palce zostały skrócone, fałdy szat nabrały płynności, przekształcono rysy twarzy i stonowano kolory. Namalowany pod koniec XVII wieku obraz początkowo pełnił rolę kopii, po wywiezieniu oryginału, sam zajął z czasem jego miejsce i zasłynął licznymi łaskami. 15 sierpnia 1925 roku obraz Madonny Piekarskiej został koronowany przez nuncjusza papieskiego Wawrzyńca Lauri, a korony podarował i poświęcił papież Pius XI. Podczas II wojny światowej, w nocy z 7/8 grudnia 1940 roku nieznani sprawcy ukradli z obrazu papieskie korony. Do dziś nie wiadomo czy była to prowokacja ze strony władz niemieckich, czy po prostu zwykły rabunek. Pierwszej rekoronacji dokonano w 1965 roku. Kolejna profanacja miała miejsce w nocy z dnia 29 lutego/1 marca 1984 roku. W kościele trwały wtedy prace konserwatorskie, m.in. polegające na wymianie witraży. Okoliczności te ułatwiły rabunek. Dnia 15 września 1985 roku biskup Herbert Bednorz dokonał drugiej rekoronacji cudownego obrazu, zaś biskup Damian Zimoń odmówił akt zawierzenia diecezji katowickiej Pani Piekarskiej. Od tej pory Matka Boska Piekarska jest główną patronką archidiecezji katowickiej.
Polskie Madonny - Piaseczno.jpg
KRÓLOWA POMORZA PIASECZNO, DIECEZJA PELPLIŃSKA. KOŚCIÓŁ ...
KRÓLOWA POMORZA PIASECZNO, DIECEZJA PELPLIŃSKA. KOŚCIÓŁ NARODZENIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Figura z II poł. w. XIV, wysokości 110 cm, koronowana 8 IX 1968 r. przez Karola kardynała Wojtyłę, metropolitę krakowskiego.Gotycka figura naturalnej wielkości Madonny z Dzieciątkiem na prawej ręce uśmiecha się radośnie dodając otuchy każdemu, kto przed Nią klęka. Bardzo stara tradycja przekazuje, że w końcu XIV wieku jechał wozem do Gniewu smolarz, wioząc ze sobą sparaliżowanego syna. W czasie odpoczynku ojciec zasnął. Choremu chłopcu ukazała się wówczas Matka Boża, polecając podejść do siebie. Kaleka wstał i doznał cudownego uzdrowienia. Wieść o tym cudownym wydarzeniu szybko się rozeszła. Na podstawie podanego przez uzdrowionego chłopca opisu rzeźbiarz w 1380 roku wykonał figurę uśmiechniętej Madonny, którą umieszczono w kościele, gdzie zasłynęła łaskami. Kościół ten wybudowali w 1347 r. Krzyżacy. Wielkim czcicielem Matki Bożej Piaseczyńskiej był starosta królewski z pobliskiego Gniewu, późniejszy król Jan III Sobieski.
Polskie Madonny - Sieradz.jpg
MATKA BOŻA CHARŁUPSKA KSIĘŻNA SIERADZKA CHARŁUPIA MAŁA ...
MATKA BOŻA CHARŁUPSKA KSIĘŻNA SIERADZKA CHARŁUPIA MAŁA, DIECEZJA WŁOCŁAWSKA. KOŚCIÓŁ NARODZENIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY. Obraz z w. XVII, o wymiarach 109x83 cm, koronowany 8 IX 1937 r. przez biskupa włocławskiego Karola Radońskiego.
Polskie Madonny - Hrubieszow.jpg
MATKA BOŻA POCIESZENIA. HRUBIESZÓW - SOKAL. DIECEZJA Z ...
MATKA BOŻA POCIESZENIA. HRUBIESZÓW - SOKAL. DIECEZJA ZAMOJSKO - LUBACZEWSKA. KOŚCIÓŁ ŚW. STANISŁAWA KOSTKI. Obraz z wieku XIV, o wymiarach 115 na 75 cm, koronowany 8.IX.1724, przez arcybiskupa lwowskiego Jana Skarbka. Po II wojnie światowej przechowywany w kościele OO. Bernardynów na Stradomiu, od 2002 roku w Hrubieszowie.Cudowny obraz przedstawia Matkę Bożą trzymającą na wzór częstochowskiego wizerunku Dzieciątko Jezus na lewej ręce. Jezus prawą rączkę ma wzniesioną w geście błogosławieństwa, a w lewej trzyma książkę. Jest to malowana na miedzianej blasze, czczona już w XIV wieku kopia obrazu, który spłonął w 1843 roku. W roku 1498 Tatarzy zniszczyli całkowicie Sokal. Ze zgliszcz wydobyto jednak ocalały obraz. W XVII wieku kościół i klasztor OO. Bernardynów stanowiły już potężną twierdzę którą próbował zdobyć Bohdan Chmielnicki. Nie mogąc jednak tego dokonać poprosił aby sam z jednym tylko sługą mógł wejść i pokłonić się Matce Bożej. Uzyskał pozwolenie a widząc nieliczną załogę warowni postanowił zrabować klasztor. Stało się jednak inaczej i ten hardy watażka, mający za sobą stutysięczne wojsko padł na kolana zniewolony siłą łaski Matki Bożej odstępując od oblężenia. Po zwycięstwie pod Wiedniem Jan III Sobieski ofiarował jako dziękczynne wotum jedną ze zdobycznych chorągwi. Cześć Matki Bożej tak się rozszerzała, że na początku XVIII wieku klasztor uzyskał pozwolenie na koronację obrazu. Pożar, który zniszczył obraz nie zdołał przyćmić jego sławy przyciągając rzesze pielgrzymów-czcicieli Najświętszej Panienki. Po II wojnie światowej obraz umieszczono w Krakowie w kościele OO. Bernardynów, w maleńkiej kapliczce za zakrystią. W 2002 roku obraz został przeniesiony do Hrubieszowa.
Polskie Madonny - Dąbrowa Górnicza.jpg
MATKA BOŻA ANIELSKA. DĄBROWA GÓRNICZA. DIECEZJA SOSNOWI ...
MATKA BOŻA ANIELSKA. DĄBROWA GÓRNICZA. DIECEZJA SOSNOWIECKA. BAZYLIKA MATKI BOSKIEJ ANIELSKIEJ. Figura z początku XX wieku, o wysokości 170 cm, koronowana 19.V 1968 przez Stefana Kardynała Wyszyńskiego, prymasa Polski. Matka Boża Anielska dodaje sił górnikom i hutnikom w ciężkiej pracy, i pociesza ich żony i matki. Jest to rzeźba wykonana w drzewie cyprysowym na początku XX wieku. Historia Sanktuarium związana jest z proboszczem Dąbrowy Górniczej ks. Grzegorzem Augustyniakiem, który rozwijając kult Matki Bożej, zwłaszcza poprzez działalność Bractwa Matki Bożej Anielskiej, bronił swych parafian przed obojętnością religijną, a nawet niewiarą. Aprobatę kościelną otrzymało Bractwo od papieża Piusa X w 1909 r. Natomiast Stefan kardynał Wyszyński prymas Polski, przychylając się do prośby mieszkańców miasta ogłosił 3 maja 1957 roku Matkę Bożą Anielską patronką Dąbrowy Górniczej i Zagłębia. Przyczyniło się to do jeszcze większej popularności wizerunku Matki Bożej, a coraz liczniejsze dziękczynne wota były świadectwem odpowiedzi Maryi na wyraz czci i hołdu, jaki Jej w szczególny sposób złożyli hutnicy.
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności