Idzie_ulan.jpg
-
akademia pana kleksa -
ALEJA SŁAW -
boris brejcha 2021 -
Brian Lumley -
chłopcy z placu broni -
Dobry zabójca -
dodatki do photoshopa -
Hayllar James -
Kinkade Thomas -
kłamczucha -
Knight Ridgway Daniel -
kopia z komórki -
kosmos -
lektury -
Levitan Izaak -
Lu Jia -
Manet Edouard -
mayday -
mayday 2019 -
mayday 2021 -
mayday 2022 -
mikołajek i inne chłopaki -
Mock Barbara -
Monet Claude -
Morisot Berthe -
najdalsza podróż-robert monroe -
Nesvadba Gerphard -
Nieśmiertelny -
Ostatnie drzwi przed niebem -
Parker Penny -
photoshop -
Picasso Pablo -
Pino -
Renoir Pierre-Auguste -
spakowane -
sposób na arcybiadesa -
szatan z siódmej klasy -
Szyszkin Iwan -
tajemniczy ogród -
ten obcy -
tortowe inspiracje -
tortowe inspiracje kwadratowe -
Van Gogh Vincent -
w 80 dni dookoła świata -
w pustyni i w puszczy -
Wang Chloe -
Warren Jim -
Yaralov Sergei -
znaki zodiaku -
żydki pisak
Kraków 1886 - Kraków 1955
Wnuk Juliusza Kossaka, syn Wojciecha Kossaka, pozostał w cieniu ojca i dziadka. Był zdolnym malarzem, potrafił malować, ale czegoś mu zabrakło. Nie miał większych ambicji malarskich, wystarczało mu masowe powielanie tematów w rodzaju ułan-koń-dziewczyna, a także malowanie wielu kopii i replik swoich obrazów. Jednak sporo dobrych obrazów po nim zostało.
Po drugiej wojnie światowej komuna próbowała skazać ród Kossaków na zapomnienie. Juliusza nie dało się zapomnieć, był zbyt głęboko zapisany w kulturze polskiej. Wojciech wybronił się swoim niezwykłym talentem i już w latach 1968-1970 cenzura zaczęła przepuszczać wzmianki o nim. Z Jerzym było najgorzej - bowiem malował sceny z wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku, a to był grzech niewybaczalny.
Kazimierz Olszański tak pisze o Kossakach:
"Juliusz Kossak specjalizował się głównie w przedstawianiu dziejów, wojen i obyczajów Rzeczpospolitej szlacheckiej od XVII wieku, częściowo wchodząc w XIX stulecie. Wojciech Kossak nie unikając malowania obrazów z okresu staropolskiego, był mistrzem XIX walk o wydobycie się narodu z niewoli, tworząc epopeję napoleońską, listopadową i pierwszej wojny światowej, w powojenne dzieje wchodząc sporadycznie. Natomiast Jerzy Kossak, obok wcześniejszego w swojej twórczości tematu napoleońskiego, skoncentrował się niebawem na ukazaniu wydarzeń z historii najnowszej, stając się właściwie twórcą malarstwa niepodległościowego, a więc epopei Legionów Piłsudskiego i wojny bolszewickiej 1920 roku, które zadecydowały o istnieniu i obronie odrodzonego państwa polskiego. W ten sposób Kossakowie wypełnili swą sugestywną twórczością malowane dzieje z historii polskiej, z których wiele wydarzeń w naszych wyobrażeniach utrwaliło się tak, jak je na obrazach malowali Kossakowie".