Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

wz29_02.jpg

Samochód opancerzony WZ 29 - wz29_02.jpg
Download: wz29_02.jpg

34 KB

(400px x 265px)

0.0 / 5 (0 głosów)

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Opis
Powodem rozpoczęcia prac nad tym pojazdem był brak powodzenia półgąsienicowego wozu pancernego wz. 28. Kierownictwo nowego projektu objął por. inż. Rudolf Gundlach. W wozie zawarto myśli techniczne różnych państw; podwozie kołowe (włoskiej ciężarówki S.P.A. 25C), bronie umieszczone w wieży naprzeciw siebie (rozwiązanie stosowane we francuskim White-Lafly), oraz tylne stanowisko kierowcy (rosyjsko-angielskie Austiny).
Żelazny prototyp wyprodukowano w czerwcu 1929 roku, pięć miesięcy później przyjęto go na uzbrojenie.
Ostatecznie zbudowano tylko 10 wozów (plus prototyp). Samochody zostały użyte podczas manewrów kawalerii w 1931 roku. Od roku 1936 wszystkie maszyny znalazły się w 11. Batalionie Pancernym w Modlinie.
Zaletami pojazdu były: silne uzbrojenie i solidny pancerz, jednak poważne wady, takie jak: słaba zwrotność, niewielka szybkość, słabe możliwości terenowe i ciasnota kabiny spowodowały, iż samochód pancerny wz. 29 był pojazdem nieudanym, i nie był produkowany na szerszą skalę.

Użycie bojowe
Osiem samochodów wz. 29 zostało zmobilizowanych tuż przed wybuchem wojny do 11. dywizjonu pancernego (major Stefan Majewski) Mazowieckiej Brygady Kawalerii, gdzie utworzono szwadron pod dowództwem porucznika Mirosława Jarocińskiego.
Od pierwszego dnia wojny te przestarzałe już maszyny wzięły udział w walkach brygady - wieczorem 1 września rozbiły patrol samochodowy 12. Dywizji Piechoty pod Krzywonogą Małą. Dwa dni później szwadron toczył walki z oddziałem rozpoznawczym Dywizji Pancernej "Kempf" i pułkiem SS "Deutschland". Następnego dnia pod miejscowością Szczuki zniszczono 4 pojazdy nieprzyjaciela. 7 września zniszczono kolejne 2 wozy z niemieckiej 1. Brygady Kawalerii. 13 września szwadron wzmocniono 2 samochodami pancernymi wz. 34. Później nastąpił bój straży przednich Dywizji Pancernej "Kempf" i 11. dywizjonu pod miastem Seroczyn.
Wieczorem jednostka forsowała (nieudanie) rzekę Świder, opóźniała marsz Niemców, po czym stoczyła potyczkę z oddziałem rozpoznawczym 1. Dywizji Piechoty. W Lublinie dywizjon dołączył do Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej. Szlak bojowy zakończył się samozniszczeniem wozów pod Zwierzyńcem 16 września - nie nadawały się one do jazdy po tamtejszych drogach, odczuwano też braki paliwa.


Dane techniczne
Załoga 4 osoby: dowódca, kierowca, tylny kierowca i tylny strzelec
Opancerzenie wieża 10mm,
dach i podłoga 4 mm,
przód 7-9mm,
tył 6-9 mm,
boki i silnik 9 mm
Uzbrojenie armata półautomatyczna Puteaux SA 1918 kalibru 37 mm w wieży,
2 (3) karabiny maszynowe Hotchkiss wz. 25 kalibru 7,92 mm (jeden w wieży, drugi w tyle samochodu, alternatywny karabin przeciwlotniczy na wieży wycofano)
Zapas amunicji 96 pocisków do armaty
po 2016 pocisków na każdy ckm
Masa własna 4800kg
Długość całkowita 5,49m
Szerokość 1,85m
Wysokość 2,47m
Prześwit 0,35m
Maksymalna prędkość po drodze 35km/h
Silnik / moc silnika gaźnikowy Ursus-2A, 35KM, 4 cylindrowy
Zasięg po drodze / w terenie -
Głębokość brodu -
Pokonywanie wzniesień -
Pokonywanie rowów (szerokość) -
Nacisk jednostkowy -
Pojemność baku 105 litrów
Zużycie paliwa (droga - teren) 36 litrów na 100 kilometrów
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności