FW190A8_fly4.jpg
-
Amerykańskie -
Anders, Władysław -
Audycje radiowe -
AVRO Lancaster -
Brytyjskie -
Chamberlain, Neville -
Churchill, Winston -
DOKUMENTY -
Dr.Quinn sezon6 lektorPL (na 100%) -
Dywizjony -
Egipt -
Ekwipunek -
Goebbels, Joseph -
Goering, Hermann -
Hawker Hurricane -
Hełmy i czapki -
Hitler, Adolf -
II Korpus - Włochy -
Insygnia -
JÓZEF PIŁSUDSKI -
Kampanie -
Klamry -
Lotnictwo z szachownicą -
Maczek, Stanisław -
Marynarka -
Memories -
Monografie -
Mundury -
Niemieckie -
Odznaczenia i odznaki(1) -
Okręty Wojenne -
Ordery i Odznaczenia -
P51 Mustang -
Paderewski, Ignacy -
Palestyna -
Pancerni -
Polska -
Powietrzne -
Powstanie Warszawskie -
PZL -
RADZIECKIE DOKUMENTY WOJSKOWE Z 1941 ROKU -
Roosevelt, Franklin -
Rotmistrz -
Sikorski, Władysław -
Sowieckie -
Stalin, Joseph -
Supermarine Spitfire -
Tobruk -
Wojna w powietrzu -
Zbrodnie wojenne na ziemiach polskich
Samoloty FW-190 A-2 weszły do akcji latem 1941 nad kanałem La Manche w JG-26 płk Gallanda. Ich pojawienie się było całkowitym zaskoczeniem dla RAF. FW-190 okazał się znacznie lepszy od najlepszego wówczas myśliwca angielskiego Spitfire Mk.V. Po tym debiucie produkcja FW-190 nabrała rozmachu. . Samoloty pojawiały się w coraz nowszych odmianach i wersjach różniących się przede wszystkim uzbrojeniem. Poszczególne jego rodzaje można było montować nawet w warunkach polowych. Przemyślana konstrukcja samolotu pozwoliła rozdzielić produkcję na wiele kooperujących zakładów. Ogólnie wyprodukowano ponad 20000 samolotów FW-190. Jedna z ostatnich, bardziej rozpowszechnionych wersji, to Fw-190 A-8 wyposażona w silnik BMW-801D-2 o mocy 1250 kW, która mogła być (przez wtrysk wody z metanolem) chwilowo zwiększana do 1550 kW.
W późniejszej fazie wojny powstały 2 specjalne odmiany FW-190: F - szturmowa i G - myśliwsko-bombowa dalekiego zasięgu. Wersje te były zbliżone do odmiany A, miały tylko dodatkowe opancerzenie. Mogły też zabierać aż 1800 kg bomb w postaci bomby SC-1800. Pod koniec wojny powstały tzw. Sturm-Staffeln wyposażone w specjalnie opancerzone samoloty do taranowania dziennego bombowców sprzymierzonych, przede wszystkim B-17 i B-24.
Dane taktyczno techniczne
Konstrukcja: całkowicie metalowa, podwozie chowane w locie
Napęd: silnik BMW-801D-2 o mocy 1250 kW
Uzbrojenie: (wersja A-8) 2 karabiny maszynowe MG-131 kalibru 13 mm na kadłubie i 4 działka Mauser MG-151 kalibru 20 mm w skrzydłach
Dane techniczne:
Długość 8,9 m
Rozpiętość 10,5 m
Wysokość 4,0 m
Powierzchnia nośna
Masa własna 3170 kg
Masa całkowita 4420 kg
Prędkość maksymalna 656 km/h
Prędkość minimalna
Wznoszenie 12 m/s
Pułap normalny 11400 m
Zasięg 800 km