Konstytucja_3maja.jpg
-
●KABARETY ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ -
• bajkowe -
• fontanny -
• na Szczescie -
۩ Śliczne prace Maargerity -
1 -
2 -
3 -
4 -
5 -
6 -
Andrzej Pityński -
Bill Mack -
Bouguereau -
Camille Claudel -
Carl Larsson -
Edgar Degas -
Frederick Hart -
Galatea -
Gary Alsum -
Gaylord Ho -
Ilustracje do Iliady Homera -
Isaac Maimon -
kamienne Anioły -
Kołysanki dla bobasa -
Kossak Wojciech -
krajobrazy -
kwiaty -
Leonardo da Vinci -
Lundeen -
MALARSTWO (układ alfabetyczny) -
Michael Wilkinson -
Michał Anioł -
mitologia w malarstwie -
Panorama Bitwa pod piramidami -
Panorama Racławicka -
Philippe Guillerm -
Portrety dzieci -
Puzzle z muzyką -
Rosalind Cook -
Rubens Peter Paul -
RZEŹBA -
Sceny i postacie historyczne -
Sezon 1 PL -
Sezon 2 PL -
Widoki -
wiersze poetów znanych i jeszcze nie -
Witraże i polichromie -
Wyspiański Stanisław -
ZACHOMIKOWANE(1)
Najwybitniejszy przedstawiciel polskiego malarstwa historycznego XIX wieku. W 1852-58 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (u W. K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza), 1859-60 w Monachium (u H. Anschütza) i Wiedniu. Od 1864 członek Towarzystwa Naukowego w Krakowie i wielu akademii zagranicznych. Od 1873 dyrektor Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie. Odbył wiele podróży zagranicznych (Paryż, Wiedeń, Turcja, Czechy, Węgry, Włochy) i po Polsce.
Od połowy lat 50-tych tworzył obrazy głównie z dziejów ojczystych, poprzedzone wnikliwymi studiami historycznymi i zabytkoznawczymi. Główne dzieła: Stańczyk (1862), Kazanie Skargi (1864), Rejtan (1866), Unia Lubelska (1869), Stefan Batory pod Pskowem (1872), Zawieszenie dzwonu Zygmunta (1874), Bitwa pod Grunwaldem (1878), Hołd pruski (1882), Sobieski pod Wiedniem (1883), Kościuszko pod Racławicami (1888), Konstytucja 3 Maja (1891) oraz cykl Dzieje cywilizacji w Polsce (1889). Większość z nich to ogromnych rozmiarów kompozycje o wielkiej sile wyrazu, które cechuje połączenie realistycznej obserwacji i dokumentalnej ścisłości szczegółów z przejaskrawioną gestykulacją i dynamicznymi układami kompozycyjnymi całości obrazu.
Matejko był jednym z największych polskich portrecistów. Portrety: Żony w sukni ślubmej (1879), A. Potockiego (1879), S. Tarnowskiego (1890), znakomity Autoportret artysty (1892).
Matejko wykonał jedno z największych dzieł malarstwa monumentalnego - polichromię w Kościele Mariackim w Krakowie (1889-91). Dużą popularność zyskał cykl rysunków Poczet królów i książąt polskich (1890) oraz album Ubiory w Polsce (1860).
Uczniami Matejki byli m.in.: Maurycy Gottlieb, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański.
Dzieła Matejki, przesycone głębokim patriotyzmem, ukazywały społeczeństwu polskiemu wizję przeszłości i odegrały dużą rolę w umacnianiu świadomości narodowej. Podczas II wojny światowej najważniejsze dzieła zostały ukryte (np. Bitwa pod Grunwaldem zakopana w Lublinie). Po 1945 większość dzieł Matejki odnaleziono i poddano konserwacji. Obecnie znajdują się głównie w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i w Warszawie.
(Encyklopedia Powszechna PWN, Warszawa 1975)