DSC_1620.jpg
-
2024 -
2024.02.10-11.Melanż u resty'ego -
2024.02.24. Czołczyn - Poszukiwania -
Asmodeus X - Sanctuary (2007) -
Big Dance -
Blue Box -
Blue Star -
Boytronic - Autotunes (p) 2002 -
Boytronic - Dependence -
Boytronic - Love For Sale -
Boytronic - The Heart_The Machine-1992 -
Boytronic - The Working Model -
Casablanca -
Casanova -
Chorus -
Citroën BL-Traction Avant -
Code 64 - Departure (2006) -
Code 64 - Trialogue (2010) -
Code 64 - Trialogue (2010) bonus CD -
Code_64-Storm-2CD-Limited_Edition-2003-ESAD -
Das.Kollektiv.Net - Eichenriegel (2009) -
F.O.D. - Maschinentanz (2010) -
fb_mini_1_ -
fb_mini_2 -
fb_mini_3 -
Justyna i Piotr -
Lipie - Ranczo Zagata 2023_08_11 -
Mechatronic - Dreams (2013) -
Mechatronic - promises from the past -
okiem Aleksandry i Karola Soberskich -
okiem Aleksandry i Karola Soberskich -
okiem Brewki -
okiem długiego -
okiem Doroty Salus -
okiem Freszów -
okiem Gosi -
okiem Karola Cieszyńskiego -
okiem Karola i Oli Soberskich -
okiem KSW FOTO -
okiem Madzi -
okiem resty'ego -
Okiem resty'ego -
T.O.Y. - Space Radio -
T.O.Y. - White Lights -
wybrane_1 fb_mini_ -
wybrane_2 fb_mini -
wybrane_3 fb_mini -
wybrane_4 fb_mini -
wybrane_5 fb_mini -
Ziuta Szprychowa
Typ
GAZ-51
Rodzaj
czterosuwowy, gaźnikowy, dolnozaworowy
Liczba cylindrów / układ
6 / rzędowy, pionowy
Średnica cylindra / skok tłoka
81,88* mm / 110 mm
Pojemność skokowa
3,48 dm3
Stopień sprężania
6,2
Maksymalny moment obrotowy
201,11 Nm przy 1500...1700 obr/min
Moc maksymalna
51,47 kW przy 2800 obr/min
Kadłub silnika
Cylindry silnika i górna część skrzyni korbowej wykonane są jako wspólny odlew z żeliwa szarego. W kadłubie osadzone są suche tuleje cylindrowe o ściankach grubości 2 mm, z żeliwa odpornego na korozję. Ponadto w kadłubie znajdują się gniazda zaworowe. Dla zaworów wydechowych gniazda są wymienne, wykonane z żeliwa żaroodpornego, a dla zaworów ssących są niewymienne. W kadłubie znajdują się cztery łożyska główne mocujące wał korbowy.
Miska oleju
Tłoczona z blachy stalowej z korkiem spustowym z uszczelką miedzianą. Wewnątrz miski znajdują się przegrody zabezpieczające przed rozbryzgiwaniem oleju. Miska uszczelniana jest uszczelką korkową.
Głowica
Głowica cylindrów wspólna dla wszystkich cylindrów odlewana ze stopu aluminium. Głowica mocowana jest za pomocą 33 śrub dwustronnych do kadłuba. Pomiędzy głowicą a kadłubem znajduje się uszczelka stalowo-azbestowa dwustronnie pokrywana grafitem.
Mechanizm korbowo-tłokowy
TŁOKI - odlewane ze stopu aluminiowego poddanego obróbce cieplnej. Denko tłoka płaskie, a płaszcz tłoka w przekroju ma kształt eliptyczny który osiąga się przez szlifowanie wg. wzornika. Różnica między osiami elipsy wynosi 0,29 mm. Po obróbce skrawaniem tłoki pokrywane są warstwą cyny o grubości ~0,005 mm dla lepszego docierania ich. Masa tłoka - 450 ± 2 g.
PIERŚCIENIE TŁOKOWE - Na tłoku osadzone są cztery pierścienie. Dwa uszczelniające (wys. x szer. przekroju - 2,4 x 4 mm) oraz dwa pierścienie zgarniające (4 x 3,7 mm). Wszystkie pierścienie mają zamki proste i wykonywane są w formie odlewów z żeliwa.
SWORZNIE TŁOKOWE - drążone typu pływajacego. Wykonane ze stali 45. Powierzchnia zewnętrzna hartowana indukcyjnie na na głębokość 1÷1,5 mm do twardości 58÷65 HRC. Sworzeń może swobodnie obracać się w główce korbowodu i piastach tłoka, a ruch osiowy ograniczają pierścienie osadcze.
KORBOWODY
- kute ze stali o przekroju dwuteowym. Na początku stosowano korbowody niesymetryczne a od 1952 roku zaczęto stosować korbowody symetryczne z silników M-20.
WAŁ KORBOWY - odkuty ze stali węglowej 45. Czopy łożyskowe hartowane indukcyjnie na głębokość 3÷5 mm do twardości 55÷60 HRC. stosowano dwa typy wałów korbowych różniących się budową i rozmieszczeniem przeciw- ciężarów na wykorbieniach (w zależności od stosowanych korbowodów).
KOŁO ZAMACHOWE - odlane z żeliwa szarego z osadzonym stalowym (stal 40) wieńcem zębatym. Zęby wieńca hartowane.
Układ rozrządu
W silniku zastosowano rozrząd dolnozaworowy. Wał rozrządu umieszczony w kadłubie napędzany jest od wału korbowego za pośrednictwem kół zębatych. Zawory ssące wykonane ze stali 40, zawory wydechowe ze stali żaroodpornej SC8. Średnica grzybka zaworu ssącego wynosi 39 mm, a wydechowego 36mm.
Kolejność zapłonu
1-5-3-6-2-4
Luz zaworów
(przy zimnym silniku) ssący 0,23 mm, wydechowy 0,28
(przy gorącym silniku) ssący 0,20 mm, wydechowy 0,25
Otwarcie zaworu ssącego
9° przed ZZ
Zamknięcie zaworu ssącego
51° po ZW
Otwarcie zaworu wydechowego
47° przed ZW
Zamknięcie zaworu wydechowego
13° po ZZ
Układ smarowania
Powierzchnie trące silnika smarowane sę olejem doprowadzonym pod ciśnieniem bądź rozbryzgowo. Olej z miski oleju zasysany jest i pompowany przez pompę zębatą. Dalej poprzez filtr oleju (szeregowy) trafia do magistrali olejowej zasilającej czopy wału korbowego i wałka rozrządu. Za wyjściem z filtra szeregowego olej dodatkowo kierowany jest w odgałęzieniu do dodatkowego filtra bocznikowego (równoległego). Dodatkowo olej może być kierowany do chłodnicy oleju usytuowanej równolegle w układzie, za pompą oleju. Doprowadzenie oleju do chłodnicy regulowane jest zaworem.
Układ chłodzenia
Silnik chłodzony jest cieczą chłodzącą przepływającą w układzie zamkniętym. Przepływ płynu chłodzącego wymuszony jest poprzez pompę odśrodkową. Ciecz kierowana jes za pośrednictwem termostatu na mały lub duży (przez mosiężną chłodnicę) obieg cieczy. Dodatkowo w układzie chłodzenia wmontowany jest kocioł podgrzewania rozruchowego.
Ciężar silnika (suchego)
315 kg ** / 255 kg ***
* - Około 5% silników wyprodukowana była z tłokami o średnicy cylindra 82,12 mm
** - Ze sprzęgłem i skrzynią biegów
*** - Bez sprzęgła i skrzyni biegów