Brat naszego Boga (1997) - plakat 01.jpg
-
⦿ Maria z Agredy -
● Do Matki Bożej Rozwiązującej Węzły (2015) -
● Matka Elżbieta Róża Czacka (1986) -
● Przyczyna wrzenia światowego (wzn.z 1921) -
⇨ Polska przedwojenna -
⇒ Fikcja literacka -
⇒ María z Ágredy - Służebnica Boża (2) -
⇒ Maryja w objawieniach -
⇒ Módlmy się -
⇒ Św. Maria Goretti -
⇒ Życie duchowe -
➡︎ Żydostwo -
Bestie końca czasów - Henryk Pająk (wyd.2001) -
Bitschnau, ks. i ojciec Otto (1825 -1905) -
cd. Spis - Żywoty świętych Pańskich (1937) -
Conrad J. Korzeniowski -
Conrad Joseph -Smuga cienia -
Crawley-Boevey, o. Mateo (1875-1960) -
Debroise, François-Michel -
Galeria 1 (Żywoty Świętych Pańskich) -
Galeria 1 (Żywoty Świętych Pańskich-1908r.) -
Galeria 2 (Żywoty Świętych Pańskich) -
Grozes Ojciec -
Gualandi, Armando -
Günther-Schwarzburg, Władysław (1885-1974) -
Gwynne, Howell Arthur (1865-1950) -
Henryk Pająk -
Hildebrand, Dietrich von (1889-1977) -
Jezus Chrystus - Najświętsze Serce -
Jezus Chrystus - naucza -
Jezus Chrystus - Odrodzenie -
Jezus Chrystus - Ukrzyżowanie -
Jezus Chrystus - Wszyscy Święci -
Jezus Chrystus - Zwycięzca śmierci i piekła -
Kazania na Górze Oliwnej -
Laurentin, René (1917-2017) -
Leszczyński, Jan - Ojciec Prokop (1812-1895) -
Literatura polska -
Maria od Jezusa z Agredy (1602-1665) -
Matka Boża - Dzieciątko Jezus -
Msza Łacińska - Naświętszy Sakrament -
Nowy Testament -
Pająk, Henryk (1937- -
Siwak, Albin (1933-2019) -
Skarga, ks. Piotr (1536-1612) -
Stabińska, Jadwiga -
Stare ryciny -
Stępień, o. Maksymilian -
TRZECIA WOJNA ŚWIATOWA – Henryk Pająk -
Wszyscy Święci z Jezusem na miesiąc listopad
OPIS(Y) FILMU
1.
Pod koniec lat 40. młody ksiądz Karol Wojtyła napisał sztukę o żyjącym w latach 1845-1916 malarzu Adamie Chmielowskim, znanym lepiej jako brat Albert, założyciel zgromadzenia albertynów i albertynek w Krakowie. Porzuciwszy sztukę i karierę, poświęcił on swe życie odrzuconym przez społeczeństwo nędzarzom, szukającym schronienia w murach miejskich ogrzewalni. Karol Wojtyła, już jako papież Jan Paweł II, beatyfikował go w 1983 r., a 6 lat później ogłosił świętym. Spłacił w ten sposób zaciągnięty w młodości dług wdzięczności, gdyż - jak sam mówił - w okresie jego własnego odchodzenia od sztuki, od literatury i teatru "znalazł w bracie Albercie szczególne duchowe oparcie i wzór radykalnego wyboru drogi powołania". Napisany przez księdza Wojtyłę utwór jest właściwie studium filozoficznym, medytacyjnym, poetyckim, studium narodzin powołania. Artystyczny zapis prezentuje konflikt wewnętrzny bohatera, jego dramat dojrzewania do miłości bliźniego, przemiany artysty w Bożego sługę. Decydując się na sfilmowanie "Brata naszego Boga" Krzysztof Zanussi podejmował się karkołomnego zadania przełożenia na dynamiczny język filmu tekstu wybitnie niescenicznego i niefilmowego, który przez swą filozoficzną wymowę i skondensowaną warstwę językową jest tym trudniejszy w odbiorze. Zanussi odniósł się z wielkim pietyzmem do literackiego tworzywa, może nawet - jak pisali krytycy - zbyt wielkim, mimo woli czyniąc tekst nieomal osobnym bohaterem tej ekranizacji. "Wydaje się - dodawali - że reżyser cierpiał rozdarcie między wiernością słowom przyszłego papieża i inspirowaną nimi artystyczną wizją". Ekranowa rzeczywistość została ujęta w szereg nawiasów. Przede wszystkim zastosowano tu formułę "teatru w filmie".
Oto bowiem w krakowskim teatrze im. Juliusza Słowackiego (gdzie 8 czerwca 1997 r. odbyła się premiera filmu Zanussiego) trwają ostatnie przygotowania do uroczystej premiery dramatu Karola Wojtyły "Brat naszego Boga". Przygotowując się do przedstawienia odtwórca roli Adama Chmielowskiego opowiada wcześniejsze losy swego bohatera, nie zapisane w tekście sztuki, a sięgające 1863 r., kiedy to 18-letni student i utalentowany malarz bierze udział w powstaniu styczniowym. Ciężko ranny w nogę, trafia do rosyjskiej niewoli, gdzie noga zostaje amputowana bez żadnego znieczulenia. Nieszczęśnik, trawiony gorączką, nie rokuje dużych nadziei na powrót do zdrowia. Do chorego przybywa proboszcz miejscowej parafii, by udzielić mu ostatniego namaszczenia. Śmierć odstępuje jednak swą niedoszłą ofiarę, Chmielowski wraca do zdrowia, ale w jego umyśle rodzi się niepokój, zaczyna poszukiwać drogi wyznaczonej mu przez Boga. Po malarskich studiach w Monachium młody artysta przybywa do Krakowa. Otoczony gronem przyjaciół, do których należą Maksymilian Gierymski, Stanisław Witkiewicz, Helena Modrzejewska, uważany jest za jednego z najzdolniejszych młodych plastyków. W tym miejscu rozpoczyna się akcja sztuki, jednak opowieść coraz bardziej przenosi się z teatralnej sceny na ulice i we wnętrza XIX-wiecznego Krakowa. Pewnej nocy Adam i Maksymilian chronią się przed deszczem w bramie kamienicy na Kazimierzu. Za uchylonymi drzwiami, w mrocznym pomieszczeniu miejskiej "ogrzewalni" ukazują się twarze nędzarzy. Wstrząśnięty ich widokiem Adam coraz częściej, w tajemnicy przed przyjaciółmi, powraca do schroniska. Spotkanych na ulicy biedaków zaprasza do swej pracowni, by mogli przenocować. Kwestuje, odwiedza salony protektorów, by uzyskać od nich wsparcie dla przytuliska. Ostatecznie odrzuca blichtr sztuki i całkowicie poświęca się ubogim jako brat Albert. Rozgłos, jaki zdobywa jego postępowanie, sprawia, że władze miasta powierzają mu pieczę nad ogrzewalnią i jej mieszkańcami. Wśród jego antagonistów jest zarówno Gierymski, twardy liberał wyznający ideę indywidualnego sukcesu, jak i tajemniczy Nieznajomy (ucharakteryzowany na Lenina), człowiek, który wzywa do buntu przeciwko niesprawiedliwości społecznej. Potępia on miłosierdzie i dobroczynność jako dopełnienie poniżenia. Twierdzi, że tylko czynny opór pozwoli ludziom odzyskać godność. Niebawem miasto ogarniają zamieszki i demonstracje robotnicze, mające swych zwolenników także w bractwie zakonnym Alberta.
[filmpolski.pl]
2.
Pewnej nocy Adam i Maksymilian chronią się przed deszczem w bramie kamienicy na Kazimierzu. Za uchylonymi drzwiami, w mrocznym pomieszczeniu miejskiej "ogrzewalni" ukazują się twarze nędzarzy. Wstrząśnięty ich widokiem Adam coraz częściej, w tajemnicy przed przyjaciółmi, powraca do schroniska. Spotkanych na ulicy biedaków zaprasza do swej pracowni, by mogli przenocować. Kwestuje, odwiedza salony protektorów, by uzyskać od nich wsparcie dla przytuliska. Ostatecznie odrzuca blichtr sztuki i całkowicie poświęca się ubogim jako brat Albert. Rozgłos, jaki zdobywa jego postępowanie, sprawia, że władze miasta powierzają mu pieczę nad ogrzewalnią i jej mieszkańcami. Wśród jego antagonistów jest zarówno Gierymski, twardy liberał wyznający ideę indywidualnego sukcesu, jak i tajemniczy Nieznajomy (ucharakteryzowany na Lenina), człowiek, który wzywa do buntu przeciwko niesprawiedliwości społecznej. Potępia on miłosierdzie i dobroczynność jako dopełnienie poniżenia. Twierdzi, że tylko czynny opór pozwoli ludziom odzyskać godność. Niebawem miasto ogarniają zamieszki i demonstracje robotnicze, mające swych zwolenników także w bractwie zakonnym Alberta.
[filmpolski.pl]
3.
Dramat, napisany przez młodego Karola Wojtyłę w pierwszych latach kapłaństwa, ukończony w 1950, jest rozpisaną na głosy medytacją na temat sztuki i czynu, rewolucji i miłosierdzia. Bohaterem jest Adam Chmielowski brat Albert (1845-1916), malarz, który przeżywa franciszkański przełom: zrywa ze sztuką, do swojej pracowni zaprasza nędzarzy, tworzy dobroczynny zakon. Możliwość świętości we współczesnym życiu to temat obecny w kinie Krzysztofa Zanussiego od czasu "Śmierci prowincjała".
(ghostek)
Ekipa - lista skrócona:
Reżyseria: Krzysztof Zanussi
Scenariusz: Mario Di Nardo, Krzysztof Zanussi
Zdjęcia: Ryszard Lenczewski
Scenografia: Ewa Braun, Grzegorz Piątkowski
Dekoracja wnętrz: Ewa Braun (w tej funkcji nie występuje w napisach)
Kostiumy: Małgorzata Stefaniak
Muzyka: Wojciech Kilar
Dźwięk: Aleksander Gołębiowski
Montaż: Marek Denys
Charakteryzacja: Maria Dziewulska
Kierownictwo produkcji: Iwona Ziułkowska
Producent: Giacomo Pezzali, Georg Stingl, Krzysztof Zanussi
Produkcja: Studio Filmowe (d. Zespół Filmowy) Tor, Trans World Film Italia (Rzym), RAI Radiotelevisione Italiana, Telewizja Polska, Tellux Film Dresden (Drezno), Bayerischer Rundfunk (Monachium)
Obsada aktorska:
Scott Wilson (Adam Chmielowski (brat Albert)),
Christoph Waltz (Maks (Maksymilian Gierymski)),
Wojciech Pszoniak (Nieznajomy),
Riccardo Cucciolla (Cameldolite Monk),
Grażyna Szapołowska (Pani Helena (Helena Modrzejewska)),
Jerry Flynn (Lucjan),
Andrei Roudenski (Stanisław (Stanisław Witkiewicz)),
Maciej Orłoś (Jerzy),
Jerzy Nowak (Antoni),
Krzysztof Kumor (Wuj Józef),
Tadeusz Bradecki (Teolog),
Andrzej Deskur (Adam Chmielowski (brat Albert) w młodości),
Piotr Adamczyk (Hubert),
Krzysztof Janczar (Wiktor),
Andrzej Żarnecki (Mąż Pani Heleny),
Eugenia Herman (Starsza Pani),
Paweł Burczyk (Sebastian),
Lew Rywin (burmistrz),
Jarosława Michalewska (Marynia),
Sławomira Łozińska (żebraczka),
Jan Jurewicz (Stefan),
Eugeniusz Priwieziencew (żebrak),
Rafał Walentowicz (żebrak),
Mirosław Zbrojewicz (żebrak),
Andrzej Róg (żebrak),
Marek Probosz (zakonnik),
Jerzy Moes (zakonnik),
Anatiolij Skachkof (rosyjski żołnierz),
Krystyna Bigelmajer,
Bogdan Brzyski,
Jacek Domański,
Maciej Maciejewski,
Maciej Ferlak,
Jerzy Zygmunt Nowak (rosyjski lekarz wojskowy),
Agnieszka Schimscheiner,
Andrzej Szenajch (mężczyzna na koncercie),
Jacek Laszczkowski (śpiewak na koncercie),
Marek Brodzki (robotnik; nie występuje w czołówce)
Varia
Utwór muzyczny: ILUMINACJA - muzyka z filmu
Muzyka : Wojciech Kilar
Wykonanie muzyki : Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji (Katowice)
Dyrygent : Konrad Bryzek
Utwór muzyczny: KONTRAKT - muzyka z filmu
Muzyka : Wojciech Kilar
Wykonanie muzyki : Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji (Katowice)
Dyrygent : Jacek Kasprzyk
Utwór muzyczny: GDZIEŚKOLWIEK JEST, JEŚLIŚ JEST . . . - muzyka z filmu
Muzyka : Wojciech Kilar
Wykonanie muzyki : Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji (Katowice)
Dyrygent : Zdzisław Szostak
Utwór muzyczny: WALC AS-DUR, OP. 69 NR 1
Muzyka : Fryderyk Chopin
Wykonanie muzyki : Krystyna Borucińska
Utwór muzyczny: MAZUREK, OP. 67 NR 4
Muzyka : Fryderyk Chopin
Wykonanie muzyki : Krystyna Borucińska
Utwór muzyczny: MANON - aria z opery
Muzyka : Jules Massenet
Wykonanie muzyki : Jacek Laszczkowski, Grzegorz Gorczyca
Utwór muzyczny: MEPHISTOPHELES - aria z opery
Muzyka : Arrigo Boito
Wykonanie muzyki : Jacek Laszczkowski, Grzegorz Gorczyca
Utwór muzyczny: IL DUCA D'ALBA -aria z opery
Muzyka : Gaetano Donizetti
Wykonanie muzyki : Jacek Laszczkowski, Grzegorz Gorczyca
Utwór muzyczny: AUGENBLICKE DER WEIHE
Muzyka : Luis Lewandowski
Wykonanie muzyki : Wiktor Łysiak
Pierwowzór: BRAT NASZEGO BOGA
Gatunek: Dramat
Autor pierwowzoru: Karol Wojtyła