Angelus (2001) - plakat.jpg
-
⦿ Maria z Agredy -
● Do Matki Bożej Rozwiązującej Węzły (2015) -
● Matka Elżbieta Róża Czacka (1986) -
● Przyczyna wrzenia światowego (wzn.z 1921) -
⇨ Polska przedwojenna -
⇒ Fikcja literacka -
⇒ María z Ágredy - Służebnica Boża (2) -
⇒ Maryja w objawieniach -
⇒ Módlmy się -
⇒ Św. Maria Goretti -
⇒ Życie duchowe -
➡︎ Żydostwo -
Bestie końca czasów - Henryk Pająk (wyd.2001) -
Bitschnau, ks. i ojciec Otto (1825 -1905) -
cd. Spis - Żywoty świętych Pańskich (1937) -
Conrad J. Korzeniowski -
Conrad Joseph -Smuga cienia -
Crawley-Boevey, o. Mateo (1875-1960) -
Debroise, François-Michel -
Galeria 1 (Żywoty Świętych Pańskich) -
Galeria 1 (Żywoty Świętych Pańskich-1908r.) -
Galeria 2 (Żywoty Świętych Pańskich) -
Grozes Ojciec -
Gualandi, Armando -
Günther-Schwarzburg, Władysław (1885-1974) -
Gwynne, Howell Arthur (1865-1950) -
Henryk Pająk -
Hildebrand, Dietrich von (1889-1977) -
Jezus Chrystus - Najświętsze Serce -
Jezus Chrystus - naucza -
Jezus Chrystus - Odrodzenie -
Jezus Chrystus - Ukrzyżowanie -
Jezus Chrystus - Wszyscy Święci -
Jezus Chrystus - Zwycięzca śmierci i piekła -
Kazania na Górze Oliwnej -
Laurentin, René (1917-2017) -
Leszczyński, Jan - Ojciec Prokop (1812-1895) -
Literatura polska -
Maria od Jezusa z Agredy (1602-1665) -
Matka Boża - Dzieciątko Jezus -
Msza Łacińska - Naświętszy Sakrament -
Nowy Testament -
Pająk, Henryk (1937- -
Siwak, Albin (1933-2019) -
Skarga, ks. Piotr (1536-1612) -
Stabińska, Jadwiga -
Stare ryciny -
Stępień, o. Maksymilian -
TRZECIA WOJNA ŚWIATOWA – Henryk Pająk -
Wszyscy Święci z Jezusem na miesiąc listopad
Punktem wyjścia dla fikcyjnej historii, opowiedzianej przez film, jest historia prawdziwa: dzieje zdumiewającego i niezwykłego w skali światowej, fenomenu, jakim była Janowska gmina okultystyczna, działająca na Śląsku, w latach 30-tych i w dwóch pierwszych dekadach powojennych.
Ten fenomen był świadomie fałszowany przez władze PRL i zaistniał dzięki malarstwu członków gminy, które w kilku przypadkach osiągnęło światowy sukces. Twórczość ta przesłoniła to, co było jej przyczyną i źródłem: hermetyczne nauki i praktyki alchemiczne oraz teozofię Janowskich okultystów.
Akcja filmu dziać się będzie we wczesnych latach 50-tych (oraz dwie sceny retrospektywne z roku 1939).
Rok 1939. W gronie uczniów umiera Mistrz gminy okultystycznej. Na łożu śmierci - namaszcza swego następcę: malarza i teozofa Teofila; przekazuje uczniom księgi i znaki.
Wypowiada potrójne proroctwo: I - wybuch wielkiej wojny; II - inwazja świata astralnego i rządy jego demonów; III - Apokalipsa: zniszczenie przez promień z Saturna, kiedy ludzkość ostatecznie sprzeniewierzy się prawu moralnemu i boskiemu.
Rychło sprawdza się pierwsze proroctwo . Hitler i faszyści są w przekonaniu uczniów wcieleniami Saturnlanych demonów.
Teofil i uczniowie - zgodnie z okultystyczną nauką - wybierają adepta, niewinnego młodzieńca Rudolfa, który ściągając na siebie saturnalny promień - ma ocalić świat i ludzi. Następują sekwencje pozyskiwania Rudolfa dla tej misji, jego ezoterycznej edukacji oraz cierpliwe, często komiczne - pilnowanie go przed utrata dziewictwa. Potem - pełne perypetii, pechów i nieszczęść - przygotowania do ofiary: błędne wyliczenie miejsc, w które uderzy promień (komitet partii), podchody pod komitet - "fałszywy trop" - przez co grupa uczniów jest nękana i prześladowana; zdrada zazdrosnego uzurpatora Eryka; wybuch w lepiance alchemika Waltera; ostateczne zniechęcenie i rozpacz Teofila. Wtedy Teofil i grupa dostają ostatni Znak: Głos wskazuje im sposób i miejsce ocalającej ofiary. Po rytualnym oczyszczeniu - nagi Rudolf, w otoczeniu odświętnie ubranych towarzyszy, jedzie wypożyczoną limuzyną - czajką przez górnicze osiedle. Ostatnia scena: nagi Rudolf wstępuje na szczyt ogromnej hałdy.
W latach 20-tych okręg Janowski, jak niemal cały Śląsk był szczególna enklawą kulturowa. Rodzimi mieszkańcy, odcięci zarówno od polskiego pnia, jak i od niemieckiej elity, tworzyli odrębną, zamkniętą formację kulturowa, w której przechowały się tradycje, wręcz archaiczne wierzenia, obyczaje i rytuały; wszechobecna była magia, powszechna - wiara w realne istnienie najrozmaitszych "stworków". To, a także niezwykle intensywne w Polsce międzywojennej - zainteresowanie parapsychologią i naukami hermetycznymi spowodowało, iż Janów stał się ważnym ośrodkiem okultystycznym, a to za sprawą elektryka z kopalni "Keiser" - Teofila Ociepki. Jako żołnierz niemiecki w czasie I wojny światowej zetknął się on z popularną i na obszarach Niemiec - wiedzą ezoteryczną. Lektura traktatów okultystycznych pociągnęła za sobą kontakty górnika z Janowa z niemiecką Lożą Różokrzyżowców, której Mistrz, Filip z Wirtembergii dokonał okultystycznego "wtajemniczenia" Ociepki. Ociepka uzyskał status mistrza tajemnych nauk: mógł samodzielnie nauczać i "głosić Prawdę". Powstaje wokół niego silna gmina okultystyczna w Janowie. Ociepka i jego uczniowie - prości, niewykształceni górnicy - poszukują "kamienia filozoficznego", dążą do duchowej doskonałości, która pozwoli im przeniknąć Zasadę i Sens Świata i Boga, dotrzeć do tajemnicy Bytu. W ich działaniach nakładają się na siebie elementy okultyzmu, alchemii i teozofii z archaicznymi, magicznymi wierzeniami śląskimi, co daje fantastyczną, urzekającą bogactwem wyobraźni całość. Na znak Hohmana, Ociepka - dotąd nie mający żadnych związków ze sztuką - zaczyna malować. W ten sposób "Naucza": tworzy moralizatorskie wizje, których tematyka i kształt plastyczny wpływają wprost z ezoterycznych traktatów i śląskiego świata magicznego. Po wojnie rozpoczyna się nowy i niemal nieprawdopodobny etap działania Janowskiej gminy. W czasach stalinowskich grupa na nowo skupia się wokół Ociepki, a on sam reaktywuje się jako członek Loży Różokrzyżowców, przeniesionej do Kalifornii, stąd nadal napływa do Janowa okultystyczna literatura. Krąg Janowski - to olśniewająca kolorami metafizyczna oaza na czarnej stalinowskiej pustyni, to urzekająca duchowa przygoda. Z tej historii, z jej paradoksów i kontrastów - czerpie nasz film. (na podstawie materiałów dystrybutora)
Obsada aktorska:
Jan Siodlaczek (Teofil),
Paweł Steinert (Rudolf),
Daniel Skowronek (mały Rudolf),
Grzegorz Stasiak (Ewald Sójka),
Małgorzata Madejowska (Ewaldowa),
Marian Makula (Walter Goj),
Elżbieta Okupska (Jadźka),
Jacenty Jędrusik (Helmut Hes),
Małgorzata Gadecka (Helmutowa),
Andrzej Skupiński (Eryk Paw),
Barbara Święs (Erykowa),
Andrzej Mastalerz (Oswald Wróbel),
Ruta Kubac (babcia Oswalda),
Jan Skrzek (Libero),
Tadeusz Pławecki (2 role: Mistrz, Hitler),
Adam Kopciuszewski (minister),
Adam Baumann (towarzysz KW),
Kazimierz Krzaczkowski (kierownik),
Krzysztof Misiurkiewicz (pułkownik),
Jan Bógdoł (Stalin),
Wincenty Grabarczyk (sekretarz),
Ryszard Zaorski (kamerdyner),
Sandra Skowronek (mała Gretka),
Magdalena Krzciuk (duża Gretka),
Grzegorz Stańkowski (Adek),
Piotr Wisiorek (2 role: syn Eryka, dziecko),
Helena Jarek (Oma Hes),
Andrzej Chłapecki (konferansjer),
Jacek Borusiński (Zyga),
Aleksandra Margiciok (dziewczyna Zygi),
Jan Stacha (Jodler),
Erwin Sówka (Erwin Sówka),
Sandra Tomalka (święta Barbara),
Romuald Ficek (święty Jerzy),
Jarosław Dziąbek (Goring),
Jacek Tomaszewski (Goebbels),
Izabela Malik (Frau Hitlera),
Adam Czasak (ksiądz),
Bolesław Majewski (zakrystian),
Witold Siwiński (ministrant),
Weronika Rychlik (kupująca),
Ryszard Koszczyk (fotograf),
Bernard Biczkowski (fryzjer),
Józef Handzlik (sąsiad),
Henryk Rychlik (sąsiad),
Dominik Szewczyk (narrator),
Arkadiusz Paź (przemawiający górnik),
Józef Anioł (przemawiający górnik),
Barbara Białowąs (anioł),
Monika Budny (anioł),
Roksana Krzemińska (anioł),
Joanna Litwin (anioł),
Beata Ostarek (anioł),
Barbara Sośnierz (anioł),
Zygmunt Biernat (ubek),
Lucjan Czerny (ubek),
Bogdan Kalus (ubek),
Witold Kielbassa (ubek),
Piotr Mioduszewski (ubek),
Jan Walkowiak (ubek),
Tomasz Zaród (ubek), J
ózefa Strączkowska (podróżna),
Wiesław Kupczak (podróżny),
Władysław Przybek (podrózny),
Alicja Bury (bufetowa),
Elżbieta Kozieł (bufetowa),
Klara Atere (modelka),
Magda Chałupka (modelka),
Joanna Kurek (modelka), J
oanna Pawińska (modelka),
Magda Janota (dziecko),
Katarzyna Nosalik (dziecko),
Paweł Wisiorek (dziecko),
Jolanta Bauszek,
Agnieszka Richter,
Eugeniusz Aleksa,
Józef Joszki,
Kopalnia Węgla Kamiennego Staszic (Katowice) (orkiestra pod dyrekcją Grzegorza Mierzwińskiego), Kopalnia Węgla Kamiennego Śląsk (Ruda Śląska) (orkiestra dęta pod dyrekcją Mirosława Kaszuby), Belcanto (Chudowniki) (pod dyrekcją Stanisławy Zawadzkiej),
Szkoła Policji (Katowice) (słuchacze)
Na uwagę zasługuje również sposób realizacji filmu bowiem jest on nie mniej oryginalny niż sama fabuła. W obrazie większość ról odtwarzają posługujący się piękną śląską gwarą naturszczycy, osoby nie mające doświadczenia filmowego. Dzięki takiemu rozwiązaniu opowiadane wydarzenia stają się bardziej realne i prawdziwe dla widza. Fantastyczna jest również w "Angelusie" scenografia, której projektantem był Lech Majewski. Tworząc filmową rzeczywistość artysta sięgnął do malarstwa prymitywistów, pełnego żywych kolorów, soczystych barw i specyficznej estetyki. "Tak właśnie pamiętam swoje dzieciństwo" - mówił na konferencji prasowej reżyser.
Interesujące linki:
http://culture.pl/pl/dzielo/sowka-erwin