07 - Alleluia exultabit justus (Lauda).mp3
-
Arka Noego -
czasopismo Szkoła Specjalna -
Dokumenty -
Droga Krzyżowa -
Dzień Matki -
e-booki pedagogiczne -
Fasolki -
Galeria -
gry i zabawy edukacyjne -
gry i zabawy ruchowe, taneczne -
jesienne kolorowanki -
jesień -
kolędy -
kolędy - dzieci -
kolorowanki -
kolorowanki bajkowe -
kolorowanki matematyczne -
kolorowanki wielkanocne -
literatura powszechna -
literatura staropolska i oświecenia -
literatura współczesna -
logopedia -
Mozarabskie śpiewy katedry w Toledo XV wiek -
na wsi - zwierzęta domowe -
owady -
owoce -
pakiet wielkanocny -
piosenki dla dzieci -
piosenki na powitanie -
połącz punkty -
smerfy -
wakacyjne kolorowanki -
wakacyjne rady -
warzywa -
wiosenne kwiaty -
zabawy taneczne -
zagadki, rebusy -
zestaw na Boże Narodzenie -
zimowe piosenki -
zwierzęta -
zwierzęta Afryki -
zwierzęta leśne -
zwierzęta morskie i ryby -
zwierzęta na łące
Dowodem na tak wczesny rozwój liturgii mozarabskiej jest fakt, że pozbawiona ona była wpływów ariańskich (ariańscy Wizygoci przybyli z Francji do Hiszpanii w 587 r.; stąd wiadomo, że ryt mozarabski pochodzi sprzed tej daty).Co do samego pochodzenia istnieją różnorodne teorie, m.in. teoria Piniusza, który uważał, że Goci przywieźli z Konstantynopola do Hiszpanii liturgię wschodnią i po zmieszaniu jej z istniejącą na tych terenach rzymsko-hiszpańską liturgią powstał ryt mozarabski. Większość badaczy zgadza się jednak z teorią Dom Férotina, według którego ryt mozarabski powstał przez połączenie liturgii italskiej bądź rzymskiej (skąd przyniesiono główne ramy liturgii) oraz wpływów afrykańskich, gallikańskich i hiszpańskich. Ostateczną (przed inwazją muzułmanów na Półwysep Iberyjski) formę liturgii mozarabskiej ustanowił Św. Izydor, biskup Sewilli, na synodzie w Toledo w 633 r.