Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

skanuj0022.jpg

Stroje ludowe - skanuj0022.jpg
Download: skanuj0022.jpg

142 KB

(1280px x 929px)

0.0 / 5 (0 głosów)

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

obrazek

1. Kujawski
2. Łowicki
3. Piotrkowski
4. Opoczyński
5. Krzczonowski
6. Łańcucki
7. Rzeszowski
8. Spiski

Polska jest jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie sztuka ludowa jest jeszcze żywa. Wprawdzie nie jest to sztuka która wyrasta z rzeczywistej potrzeby środowiska ludowego i zaspakaja jego potrzeby, ale wiąże się z dawną sztuką ludową, dostosowując dawne wzory do nowych potrzeb . Sytuacja ta jest wynikiem procesu ogromnych przemian, jakie miały miejsce na wsi polskiej, szczególnie po II wojnie światowej. Dzięki działalności Ministerstwa Kultury i Sztuki, Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego oraz muzeów , które to instytucje poprzez organizowanie szeregu konkursów, festiwali, kiermaszy i wystaw, a także udzielanie stypendiów, spowodowały, że sztuka ludowa nie tylko nie uległa całkowitemu zapomnieniu ale wręcz przeciwnie, stała się żywotnym elementem kultury ogólnonarodowej. Jedną z najpowszechniejszych form popularyzowania sztuki ludowej w kraju i za granicą są występy ludowych zespołów w strojach regionalnych.

obrazek


Strój ludowy rozwinął się szczególnie w II połowie XIX wieku zwłaszcza po zniesieniu pańszczyzny, kiedy to warstwie chłopskiej przywrócono poczucie wartości społecznej. Zniesienie pańszczyzny wpłynęło również na wzrost zamożności i wyzwoliło inwencję artystyczną ludu. Drugim czynnikiem mającym wpływ na rozwój stroju ludowego był rozwój przemysłu chemicznego, drobnego oraz handlu, co pozwoliło na wprowadzenie do stroju ludowego większej ilości barw, elementów zdob- niczych, pasmanterii i surowców pochodzenia fabrycznego. Strój ludowy przestał spełniać elementarne potrzeby utylitarne, a stał się formą podkreślającą odrębność społeczną i odegrał ważną rolę w życiu społeczności wiejskiej, wyrabiał więź społeczną w grupie własnej i poczucie odrębności w stosunku do grup sąsiednich. Jest on najbardziej wymownym elementem długotrwałego rozwoju kultury materialnej i artystycznej wsi polskiej.
Od II wojny światowej strój ludowy staje się własnością całego narodu i zostaje przystosowany do innych potrzeb bardziej współczesnych, używany jest przede wszystkim z okazji świąt, uroczystości państwowych i przez zespoły regionalne.

Od najdawniejszych czasów sztuka na równi z pracą towarzyszy człowiekowi, kształtując jego osobowość i zdolności tworzenia .W badaniach nad kulturą ludową sztuka stanowi nieodłączny element ściśle związany z wsią - życiem jej mieszkańców, pracą i obrzędowością. Rozwój sztuki ludowej kształtował się w zależności od warunków materialnych i świadomości jej twórców. Niewątpliwie strój jest jedną z najciekawszych dziedzin twórczości ludowej .Wszystkie elementy stroju ludowego są uzasadnione. Materiał, linia kroju, ozdoby czy kolor spełniają określoną funkcję i są praktycznie przystosowane do warunków danego regionu . Strój ludowy nie był dziełem jednej ręki. Wykonanie jego wymagało pracy własnej w zakresie dostępnych surowców i narzędzi, w obrębie gospodarstwa domowego, jak również wiejskich lub miejskich rzemieślników. Ogromna różnorodność polskich strojów ludowych podyktowana jest zarówno warunkami geograficznymi i ekonomicznymi jak i tradycją historyczną. Z jednej strony ogromny wpływ na kształtowanie stroju ma tradycja , szacunek i przywiązanie do ustalonych już zasad i wartości, z drugiej zaś adaptacja wpływów z zewnątrz np. moda miejska, przy czym przejmowano z reguły to, co zgodne było z ogólnie obowiązującymi normami estetycznymi środowiska wiejskiego.

Nigdzie chyba przysłowie: ,,Jak cię widzą, tak cię piszą" nie miało szerszego zastosowania jak na wsi polskiej w czasie pełnego rozwoju sztuki ludowej przypadającego na okres od 2 połowy XIX wieku do l wojny światowej. Mieszkańcy wsi zwracali baczną uwagę na najdrobniejsze szczegóły ubioru, który był swego rodzaju legitymacją pozycji społecznej . Rola stroju ludowego, ze względu na jego reprezentacyjny charakter, zadecydowała o tym, że stał się jedną z czołowych dziedzin ludowej twórczości artystycznej, inspirując niejednokrotnie wielu artystów profesjonalnych.Tradycyjny strój ludowy jest obecnie rzadkością na terenie wsi polskiej. Proces jego zanikania jest
nieodwracalny, co jest konsekwencją przemian , jakie zaszły w ostatnich kilkudziesięciu latach w ekonomicznej i społecznej sytuacji mieszkańców polskiej wsi. Dziś ma jeszcze zastosowanie w występach artystycznych zespołów ludowych podczas uroczystości związanych ze świętami państwowymi oraz w niektórych regionach w czasie obrzędów ludowych.

obrazek
Inne pliki do pobrania z tego chomika
Stroje ludowe - Strój ludowy Ziemi Łęczyckiej.jpg
Strój ludowy na terenach Ziemi Łęczyckiej zaginął jako j ...
Strój ludowy na terenach Ziemi Łęczyckiej zaginął jako jeden z pierwszych w okolicach Łodzi i już od dawna nie jest zakładany nawet na uroczystościach kościelnych. Zachował się tylko w muzeach stanowiąc jedyne źródło poznawcze stroju tradycyjnego, zarówno do prac naukowych, dydaktycznych jak i w celach rekonstrukcji, dla powstających zespołów folklorystycznych tego regionu. W Polsce istnieją dwie, największe kolekcje stroju Łęczyckiego w Muzeum w Łęczycy i w Muzeum Archeologicznym i Etn ograficznym w Łodzi. Zasięg stroju wyznaczają miejscowości na wschodzie okolice: Mąkolic i Mirosławia, na południu: okolice Bałdrzychowa, Tuszyna , Kurowic i Wilkucic, na północy: w pobliżu Kłodawy i Krośniewic. Jedynie na zachodzie nie jest dotąd bliżej ustalony zasięg. Stroje w Łęczyckim miały wiele odmian i form inny był ubiór świąteczny a inny codzienny. Zachowały się głównie stroje świąteczne (które na wsi często donaszano na co dzień) i obrzędowe, które wyróżniały się tym, że miały dodatkowe elementy wyróżniające osoby je noszące spośród innych i wyznaczające im określoną rolę. Strój kobiecy na przełomie XIX i XX wieku składał się z koszuli, wełniaka, kaftana, fartuchów oraz nakryć głowy - chustek i czepców. Uzupełniały go korale i trzewiki. Koszule kobiece o kroju przyramkowym szyte były z lnianego samodziału, ze stojącym kołnierzykiem i rozcięciem z przodu. Hafty zdobiące tylko koszule świąteczne, były bardzo skromne, wykonane ściegiem łańcuszkowym lub krzyżykowym, w kolorze czerwonym lub zielonym i znajdowały się na kołnierzyku oraz mankietach. Uzupełnieniem koszuli była zakładana kryza, mocno marszczona z białego perkalu lub batystu, wykończona ręczną koronką. Na koszulę zakładano wełniak. Wełniak to rodzaj sukienki o określonym kroju. Nazwa jego pochodzi od tkaniny wełnianej samodziałowej tkanej na warsztatach w domu. Składał się ze spódnicy i doszywanego stanika. Spódnica szyta była z jednego kawałka tkaniny o szerokości od 290 do 330 cm. Przód spódnicy był z rozporkiem, ze względu na oszczędność tkaniny często pod fartuchem nie marszczony . Szyto go z samodziałowej tkaniny z doszywanym stanikiem lub nawet kaftanem. Tkaniny samodziałowe były w paski lub jednobarwne. Tkano je na lnianej lub bawełnianej osnowie i wątku wełnianym splotem rypsowo-płóciennym. Wełniaki w paski miały tło czerwone a paski pojedyncze, w kolorach czarnym i zielonym. Kolorystyka ich z czasem zmieniała się i układy pasków bywały wzbogacone o kolory: fioletowy, niebieski, żółty. Jednokolorowe wełniaki weszły w modę później i były najczęściej kolorze czerwonym, zielonym, bordowym, buraczkowym lub amarantowym. Spódnice w wełniakach układano w pasie bardzo starannie w fałdy i podszywano listwą. W dolnej części ozdabiano je zakładkami lub czarną aksamitką, którą naszywano w dwóch lub trzech rzędach. Staniki przy spódnicach samodziałowych były dopasowane, szyte na podszewce, a ich brzegi ozdabiano czarną tasiemką. Zapinano je przeważnie na guziki ale zdarzało się, że były sznurowane przy pomocy czerwonej lub zielonej tasiemki. Do wełniaków zakładano zapaski. Fartuchy miały krój który składał się z półek czyli kawałków tzw. klinów rozszerzających się ku dołowi. Doszyte
Stroje ludowe - strój ludowy mysłowicki.jpg
W Masłowie występował strój świętokrzyski na równi z kie ...
W Masłowie występował strój świętokrzyski na równi z kieleckim. Linia graniczna między obiema rodzajami sukman biegnie na południu i południowym wschodzie między wsiami: Kajetanów a Brzezinami, Masłowem a Mąchocicami i Cedzyną a Leszczynami. Jednak sukmany świętokrzyskie występują, również poza terenem swojego zasięgu np.: w Masłowie i jego najbliższym sąsiedztwie. Modę na zapaski świętokrzyskie wprowadził do Masłowa tamtejszy zespół ludowy-śpiewaczy. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Stroje ludowe - Stroje z okolic Dynowa.jpg
W skład zestawu męskiego wchodziły lniane spodnie, takaż ...
W skład zestawu męskiego wchodziły lniane spodnie, takaż koszula wypuszczana na wierzch, w okresie letnim półtnianki, kapelusze słomiane z czarną lub czerwoną wstążką zwisającą z tyłu. Ubiór odświętny składał się z czarnych, granatowych lub błękitnych sukiennych spodni, z czerwonym szlakiem na bocznych szwach nogawek, błękitnej sukiennej kamizelki, ze stojącym kołnierzem, zapinanej na dwa rzędy guzików, z dwiema kieszeniami na bokach. W porze chłodniejszej jako nakrycie wierzchnie służyła cuwa czyli sukmana uszyta z białego sukna, z czerwonymi lub niebieskimi wyłogami płatów przednich, brzegów kołnierza i mankietów. Niestety, opisane stroje wyszły z użycia w ostatnich latach przed pierwszą wojną światową. W kościele dynowskim jest grota ze statuą Matki Boskiej, której ściany ozdobione są koralami, które wówczas nosiły kobiety. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Stroje ludowe - Pogórzanie z okolic Dynowa.jpg
W okolicach Dynowa występowały stroje ludowe typowe dla ...
W okolicach Dynowa występowały stroje ludowe typowe dla grupy etnograficznej Pogórzan. Malował J.Węgrzyn Ubiory szyto z płótna lnianego i konopnego. W skład kompletu kobiecego wchodziły: biała spódnica z cinkiego płótna zaprasowanego w głębokie cienkie fałdy, zapaska wyszywana haftem płaskim lub dziurkowanym, biała luźna katanka, obszyta białym haftem, a przed pierwszą wojną światową granatowa bluzka zapinana pod szyją na srebrne guziki. Dziewczęta chodziły z odkrytą głową zaplatając włosy w jeden lub dwa warkocze, a także układały je w "kółko" wpinając w nie kwiaty ogrodowe najczęściej goździki, pączki róż, lewkonie i inne. W porze chłodniejszej zakładały chustki z kolorowych jedwabnych lub wełnianych tkanin. Kobiety zamężne nie wychodziły z domu z odkrytą głową. Nosiły rodzaj czepca z cienkiej tkaniny, przeważnie białej, związanej nad czołem w pomysłowy węzeł. Na czepiec ten nakładały chustkę z kolorowego jedwabiu, Taki czepiec nazywano "chomyłką". W porze zimowej kobiety nosiły długie wełniane chusty zakrywające całą postać. Koszule szyto z cienkiego płótna lnianego. Były one marszczone przy szyi, z wykładanymi kołnierzami, z szerokimi rękawami marszczonymi na ramionach, a także z szerokimi oszywkami przy dłoniach. Zdobione były haftem płaskim i dziurkowanym we wzory o motywach roślinnych. Na przełomie XIX/XX w. oprócz białych spódnic zaczęły upowszechniać się farbowane spódnice lniane, które zdobiono ornamentem wybijanym we wzory kwiatowe geometryczne, kropkowate w kolorach błękitnym, białym i czerwonym. Przed pierwszą wojną światową kobiety zaczęły nosić czerwone wełniane spódnice lub z materiałów fabrycznych, na które zakładano białe zapaski. Reprezentacyjnym uzupełnieniem stroju kobiecego były zielone, granatowe lub czarne katanki i różnokolorowe chusty. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności