3.jpg
-
Agnolo Bronzino -
Aleksander Gierymski -
Anatomia Dezinformacji -
Auguste Renoir -
Bernardo Bellotto( Canaletto ) -
Caspar David Friedrich -
Claude Monet -
dokumenty dotyczące katastrofy -
Dziwne samobójstwa i zgony -
Edgar Degas -
El Greco -
Eugène Boudin -
Eugène Delacroix -
Francesco Guardi -
Francisco Goya -
François Boucher -
Gene Poteat oficer CIA -
Gustave Caillebotte -
Gustave Courbet -
Honoré Daumier -
Impresjonizm -
Jacopo Tintoretto -
Jacques-Louis David -
Jan Chrzciciel Lampi -
Jean Antoine Watteau -
Jean-Auguste-Dominique Ingres -
Jean-Baptiste Camille Corot -
Jean-Baptiste Greuze -
Jean-François Millet -
Jean-Honoré Fragonard -
Johann Heinrich Füssli -
John Constable -
Joshua Reynolds -
Józef Chełmoński -
Katastrofa SMOLEŃSKA wypadek czy zamach -
Klasycyzm -
KONTROWERSJE -
Marcello Bacciarelli -
Mary Cassatt -
Operator i Konserwator wózka widlowego -
Parmigianino -
raport MAK -
realizm -
Rokoko -
romantyzm -
Rzeżba -
Tapety PC -
Théodore Géricault -
Thomas Gainsborough -
William Turner
jeden z najwybitniejszych artystów włoskich i europejskich epoki renesansu.Wykształcony we florenckim warsztacie malarza D. Ghirlandaio, a w dziedzinie rzeźby w pracowni Bertolda di Giovanni. Jego działalność artystyczna jest związana z Bolonią (1494-1495), Florencją (1501-1505, 1517-1534), a przede wszystkim z Rzymem (1496-1501, 1505-1517, 1534-1564),gdzie twórczość artysty objęta została mecenatem papieskim.Główny temat rzeźb Michała Anioła stanowiła postać ludzka, w której artysta upatrywał głęboki sens metafizyczny. Służyły temu heroizowane figury w dynamicznych pozach ze spotęgowanym efektem cierpienia,Pracował wyłącznie w marmurze, bez pomocy uczniów. Zafascynowany kontrastem powierzchni surowej i wygładzonej dłutem,pozostawiał szereg prac nie dokończonych. Główne dzieła rzeźbiarskie: Walka centaurów z Lapitami (1490-1492), Madonna na schodach (1490-1492),Pieta Watykańska (1498-1500), Bachus (1497-1501),
Madonna z Brugii (po 1501), Dawid (1501-1504),Mojżesz (1513-1516), nagrobki Giuliana i Lorenza Medyceuszów w kościele S. Lorenzo we Florencji (1520-1535), Rachel
i Lea (1542), Pieta Rondanini (1564).Fresk Sąd Ostateczny (1536-1541)
W pracach malarskich Michała Anioła widoczne jest rzeźbiarskie myślenie artysty, którego bardziej interesowało zagadnienie formy w przestrzeni, aniżeli problem koloru i światłocienia; dominuje tu bogactwo ekspresji i intensywność psychologiczna.Główne dzieła malarskie: obraz Św. Rodzina (1503), freski w kaplicy Sykstyńskiej (sklepienie 1508-1512), Sąd Ostateczny (1536-1541).Kopuła bazyliki Św. Piotra w Watykanie (1547)Michał Anioł jako architekt wprowadził nowe, dynamiczne zasady kompozycji oraz odmienne pojmowanie przestrzeni - stosował klasyczne elementy w sposób sprzeczny z ich tradycyjnymi funkcjami. W najbardziej nowatorskiej kaplicy Medyceuszy odrzucił kanony klasycznego piękna, przewężając ostro proporcje okien, a pilastry pozbawiając głowic.W zakresie urbanistyki istotną nowość stanowiło wprowadzenie formy owalu jako podstawy ukształtowania Kapitolu. Główne prace architektoniczne i urbanistyczne: przedsionek biblioteki Laurenziana we Florencji (1524), plac Kapitoliński (1536), rozbudowa pałacu Farnese w Rzymie (1546), kontynuacja budowy bazyliki Św. Piotra - kopuła (1547), kościół S. Maria degli Angeli w termach Dioklecjana (1561).