motorhome_03.jpg
-
a ja mam dwie lewe ręce -
A Whiter Shade Of Pale -
ABBA -
ach ty cyganko -
Amores -
animacje -
bal weteranów -
balanga -
ballada o Marii Magdalenie -
batory statku jedyny -
Boże Ciało -
Can't Help Falling In Love -
czarny Orfeusz -
Dansing Band -
Dynamic -
Enrico Musiani -
Franz Peter Schubert -
humor -
i to i owo -
Jadę z Amelia -
Kornelia i Leszek Filec -
Leszek Orkisz -
list do matki -
Maria Magdalena -
Metrum -
Mexican Lady -
Monti różni wykonawcy -
Nimfa z czarnego stawu -
ostatni taniec -
piosenki -
pod papugami -
pojedyńcze -
pola zielone -
Polskie po czesku -
pozwól mi Panie -
procesje -
przemijanie -
Rysiek i Gosia -
Sabrina Musiani -
samotna fregata -
Sierra Madre -
Słońce Jamajki -
The Shadows -
trzy razy kukułeczka -
w cieniu rajskiego drzewa -
w tym małym kwiatku -
wróżka czarodziejka -
wspominalem ten dzień -
zarzucę płaszcz -
Zibi i zespół Orjon
W XIX wieku w Stanach Zjednoczonych pojawiły się wagony służące do podróży i mieszkania. Korzystający z nich turyści mogli zwiedzać kraj w okolicach linii kolejowych. W 1869 roku w Bostonie ukazała się opisująca nowy rodzaj turystyki książka Williama Murraya Adventures in the Wilderness; Or, Camp-Life in the Adirondacks, która przyczyniła się do wzrostu zainteresowania podróżami.
W 1880 roku brytyjska firma Bristol Carriage Company zbudowała konny wóz kempingowy dla turystów, a w 1885 roku firma Benz dopuściła do sprzedaży turystyczny automobil.
Pierwsze samochody rekreacyjne (uznane za prototypy współczesnych kamperów) zaczęto produkować w 1910 roku w Stanach Zjednoczonych, pozwalały podróżującym na przygotowanie posiłków w pojeździe, posiadały wyposażenia toaletowe i miejsce do snu. Umożliwiały turystom podróże w dowolne miejsce, bez konieczności trzymania się linii kolejowych, którą wymuszały wagony turystyczne. Ich popularność rosła wraz z budową nowych dróg, stacji benzynowych i rozwojem infrastruktury.
W 1912 roku skonstruowano pierwszą mieszkalną przyczepę, holowaną przez samochód.
W 1915 roku amerykańskie gazety opisały zbudowaną na zamówienie ośmiotonową furgonetkę wyposażoną w kuchnię i prysznic, mogącą pomieścić jedenaście osób, którą Roland R. Conklin odbył podróż turystyczną z rodziną od Nowego Jorku do San Francisco. Poszczególne etapy wycieczki relacjonowano na łamach prasy, a kolejni turyści postanowili powtórzyć trasę Conklina. W 1919 roku w Stanach Zjednoczonych założono pierwszą organizację skupiającą turystów podróżujących kamperami o nazwie „The Tin Can Tourists”, która istnieje do dziś i obecnie zajmuje się rekonstrukcją starych pojazdów.
W latach trzydziestych kampery produkowały największe przedsiębiorstwa motoryzacyjne (między innymi Ford), pojawiły się modele wyposażone w prąd i wodę. Seryjna produkcja w znaczący sposób wpłynęła na wzrost ich popularności. W 1930 roku pierwsze przyczepy kampingowe pojawiły się w Polsce.
Rozwój karawaningu został zahamowany przez wielki kryzys, II wojnę światową i zniszczenia wojenne. W latach pięćdziesiątych ponownie zaczęto produkować kampery, zbliżone technologicznie do współczesnych modeli, z systemami hydraulicznymi i chłodzeniem. Kierowcy i użytkownicy kamperów indywidualnie udoskonalali samochody, produkowane seryjnie. W 1957 roku na łamach tygodnika Motor opisano polskie małżeństwo, które samodzielnie zbudowało pojazd turystyczny, aby odbyć podróż po Europie. W 1961 roku skonstruowano model z łodzią, montowaną na dachu pojazdu.
Od lat sześćdziesiątych kampery są powszechnie znane i używane w celach turystycznych w większości krajów świata. Z biegiem lat producenci zoptymalizowali ich kształt na bardziej aerodynamiczny, pozwalający na zwiększenie prędkości i oszczędność paliwa. Wraz z rozwojem technologii wyposaża się je w nowoczesne urządzenia, typu: telewizor, zamrażarka, klimatyzacja, ogrzewanie, instalacja solarna itp.