gta4pc010.jpg
Producent: Rockstar North
Wydawca: Rockstar Games & Take2 Interactive
Premiera: 29 kwietnia 2008 (Światowa), 2 grudnia PC (Ameryka), 3 grudnia PC (Europa)
Platformy: PC, PlayStation 3, Xbox 360
1. Rozgrywka
» Gra doczytuje obszar w "locie", loadingi będą występowały tylko przy wczytywaniu misji.
» Godzina w grze trwa 2 minuty (1 dzień = 48 min.).
» Kamerę można obracać pod dowolnym kątem.
» Kamera w samochodzie jest osadzona nieco niżej, dzięki temu mamy większe pole widzenia.
» Dostępny jest widok z maski.
» HUD posiada: radar (mini mapa z lokalizacją bohatera), wokół którego jest obwódka prezentująca stan naszej energii (kolor zielony) oraz kamizelki (kolor niebieski) a także - w prawym górnym rogu ekranu - ikonkę wybranej broni oraz stan magazynku.
» Gracz ma do wyboru celowanie automatyczne lub manualne.
» Głównym aspektem gry są relacje międzyludzkie.
» Gra rozgrywa się w 2008 roku.
» Podczas pościgu na radarze wyświetlają się radiowozy oraz policjanci.
> Sterowanie Xbox 360:
A = Bieg / Sprint
B = Popychanie przechodniów / Wybór kamery podczas kierowania pojazdami
X = Skok / Złapanie się / Chwyt krawędzi
RB = Osłona
LB = Wołanie Taxi
LT = Lokowanie się na przeciwnikach etc.
RT = Strzał
2. Fabuła i misje
» Wcielamy się w rolę Niko Bellica, imigranta ze wschodniej Europy. Do przyjazdu skłoniły go listy od kuzyna Romana, w których opisywał życie w dostatku, porównując je do "Amerykańskiego snu". Jak się jednak później okazuje, kuzyn ma wielkie kłopoty, a listy były tylko przykrywką.
» Roman posiada podupadającą firmę taksówkarską i jest zadłużony wobec gangów Liberty City.
» Pierwsza kryjówka Niko ulokowana jest w dzielnicy Broker.
» Gangi nie są związane z fabułą tak bardzo jak w San Andreas.
» Część misji można przejść na różne sposoby.
» Większość misji jest trudniejsza i wymaga więcej myślenia.
» Powtarzając misję napotkamy się czasami na inne dialogi niż przy poprzednim podejściu.
» W IV nie zabraknie (czarnego) humoru.
» Niektóre zlecenia wykonamy tylko po nabyciu odpowiedniego sprzętu.
» Stan gry zapisujemy w kryjówkach, po każdej ważniejszej misji nastąpi auto-save.
» Utrzymywanie kontaktów ze zleceniodawcami i przyjaciółmi będzie odgrywało ważną rolę (relacje międzyludzkie). Jeżeli zaniedbasz swoje kontakty, możesz nabawić się kłopotów.
» Gdy podczas misji zadzwoni do Ciebie znajomy, będziesz musiał mu powiedzieć, że niestety jesteś teraz bardzo zajęty.