Nysa - ul. Drzymały - 2012.01.13 - DSC01229a.JPG
-
2020-06-03 --- COVID-19, SPÓR O MASECZKĘ -
24-XII -
31-XII -
Am Shirnhof (Apfeltstraße) _-_ Wallstraße -
Boh. W-wy 40 A -
Boh. W-wy 42 -
Boh. W-wy 43 -
Boh. W-wy 44 -
Boh. W-wy 45 -
Boh. W-wy 46 -
Boh. W-wy 47 -
Boh. W-wy 48 -
Boh. W-wy 49 -
Boh. W-wy 50 -
Bramy Grodkowskiej 4_Zespół Szkół Sportowych -
Chopina 12 -
Chopina 13 -
Chopina 14 -
Chopina 15 -
COVID-19 (2020) -
Foto pogrzeb -
Friedrichstadt -
Holtzmannstraße -
Kefirek -
Kolejowa nr 2 (DEKADA) -
Krzywoustego 27 A -
Mariacka 03 -
Mariacka 07 -
Mariacka 12 -
Mariacka 14 -
os. Podzamcze -
Osiedle przy ul. Kraszewskiego, stadion Stali -
Plac koło hotelu -
plac manewrowy -
przed 1945 -
Racławicka 2 B -
Rondo Jana Pawła II -
Rondo L. Kaczyńskiego -
Rozkład jazdy autobusów i busów -
Rynek 22 -
Slowianska 18 - Kino Lotnik -
Słowiańska 13, Dom Przyjęć Diament -
Słowiańska 15a, HUFIEC PRACY w Nysie -
Stadion (Stal Nysa) -
strefa piesza (deptak) -
ul. Kościuszki 2 -
ul. Mieczysława I (Ujejskiego) -
Viktoriaplatz & Kopernikusplatz -
Wielkanoc -
wnętrze
Walka Drzymały z administracją niemiecką
Na początku XX wieku Michał Drzymała stał się sławny w Polsce (a także w Europie) z powodu ciągnącego się przez blisko 4 lata sporu z władzami pruskimi dotyczącego możliwości zbudowania domu na zakupionej od niemieckiego kupca działce we wsi Podgradowice (dzisiejsze Drzymałowo). Pruskie prawo wymagało uzyskania zgody administracji państwowej na wzniesienie budynku. Realizujące politykę germanizacji władze wybiórczo wykorzystywały ten przepis na niekorzyść ludności polskiej. W tej sytuacji Drzymała kupił wóz cyrkowy, w którym zamieszkał. Władze pruskie chciały ten wóz usunąć, argumentując, iż stojący w jednym miejscu przez ponad 24 godziny wóz jest domem. W tej sytuacji Drzymała systematycznie, codziennie przesuwał ów wóz na niewielką odległość, co dało mu argument, iż jako pojazd ruchomy nie podlegał przepisom prawa budowlanego. Przez kilka lat trwała sądowo-administracyjna walka, w której stosowano kruczki prawne; władze pruskie zaczęły nękać Drzymałę za drobne uchybienia i w końcu udało im się usunąć wóz.
Wówczas Drzymała zamieszkał w lepiance, którą wkrótce po tym zburzono. W tej sytuacji Drzymała był zmuszony sprzedać działkę. Drzymała ostatecznie nabył inną parcelę, ze starym domem, na remont którego niepotrzebna była zgoda urzędów. Grób Michała Drzymały znajduje się na cmentarzu w Miasteczku Krajeńskim.
Symbolika oporu Drzymały
Walka Drzymały o możliwość zbudowania domu, a zwłaszcza wykorzystywanie przezeń luk w prawie pruskim stały się głośne w Polsce i w świecie. Głos w tej sprawie zabierali m.in. Maria Konopnicka, Henryk Sienkiewicz i Bolesław Prus, a spoza Polski m.in. Lew Tołstoj. Osoba Drzymały, a zwłaszcza ów słynny wóz stały się symbolem chłopskiego oporu wobec zaborcy i germanizacyjnych praktyk stosowanych wobec Polaków przez państwo pruskie.
W uznaniu zasług Drzymały, wkrótce po jego śmierci (1937), w 1939 r. jego rodzinną wieś przemianowano na Drzymałowo.
Postać Michała Drzymały wspomina Jan Pietrzak w pieśni "Żeby Polska była Polską" (1981).
Wóz Drzymały
Cyrkowy wóz Drzymały urósł do rangi symbolu walki o polskość. W rzeczywistości wozy Drzymały były dwa:
* pierwszy został zakupiony przez samego Drzymałę,
* kolejny, lepszej jakości, zakupiony został z datków społecznych uzyskanych ze zbiórki pieniędzy jaką przeprowadzono po nagłośnieniu całej sprawy.
W 1910 roku z okazji 500-lecia bitwy pod Grunwaldem, wóz Drzymały (ten drugi, zakupiony z datków) został wystawiony w krakowskim barbakanie.