004.jpg
-
! MIgawki przedwyborcze - KinoManiak_12 -
☂ Znaki graficzne -
☼ ♥ KODY TŁA NA ROZMOWY CHOMIKOWE ♥ ☼ -
♣ ♦ ♥ ♠ - to lubię -
16 plików A. Poniedzielski -
A.Andrus i A.Poniedzielski - Przechowalnia 3 -
Age of Empires Gold PL -
AKTA TAJNE - KATYŃ - 1940 -
aktualności -
Andrus - Mysliwiecka -
Andrzej Poniedzielski -
Angela Zilia -
Anioły codziennej troski-mp3 -
Audio - Dekalog -
avi -
Basia Stepniak-Wilk - Slodka chwila zmian -
Bogacze konta reszta świata -
campaign -
Conchita Bautista -
data -
data2 -
Elita -
Ernesto Cortazar (1940-2004) -
Filmy - chydraulik5 - bardzo stare kino -
FRAKTALE -
Galeria -
GAME -
Hanna Banaszak -
help -
Historia Polski - rar -
J A K -
Jak uwolnić sie od lęku -
Joe Dassin -
JUREK POREBSKI - piosenki -
Kabaret Moralnego Niepokoju -
Kabaret Olgi Lipińskiej -
Kabaret Potem -
Kobiety jego życia -
learn -
Marilyn Monroe - Marilyn Monroe Sings! (2012) -
muzyka dla duszy -
Pomysłowe chłopaki -
romuald jaworski 12 kroków -
savegame -
scenario -
sound -
SZANTY -
Święty -
teatr polskiego radia -
Zegrze -06.10.2018
"Fresco" po włosku znaczy "świeży" i oznacza, że ściana przyjmująca malowidło musi być świeżo otynkowana. Ta technika grawantuje trwałość malowidła. Malarstwo freskowe jest sztuką prawie zaginioną. Dzisiejszy malarz nie ma pojęcia o procesach chemicznych zachodzących w używanych przez niego materiałach. Malarz renesansowy był był fachowcem mającym przygotowanie we wszystkich dziedzinach nauki związanej ze sztuką, od narysowania rysunku perspektywicznego, poprzez przygotowanie zaprawy murarskiej, nałożenie tynku na ścianę, dobór i utarcie w odpowiednich proporcjach surowców chemicznych, dla uzyskania potrzebnej farby. Malarz Renesansu był prawdziwym humanistą - czynnie uczestniczył we wszystkich dziedzinach życia, od nauki i sztuki po filozofię i religię.
Michał Anioł uważany jest za jednego z wielkich mistrzów techniki freskowej. Osiągnął wspaniałe rezultaty. Przez cztery długie lata stał na rusztowaniu w niebezpiecznej i powodującej ból pozycji , wyginając kark ku górze. Tak bardzo przywykł do tej pozycji, że nawet po zejściu z rusztowania potrafił czytać tylko wtedy, gdy trzymał książkę nad głową.
Michał Anioł używał kartonów. Karton jest to naszkicowany naturalnej wielkości fragment fresku, który lekko przykleja się do ściany i ostrym radełkiem, poprzez papier kopiuje się na niej linie rysunku. Drugi sposób skopiowania rysunku polega na zrobieniu na kartonie wzdłuż linii małych otworków i wdmuchnięciu przez nie sposzkowanego węgla drzewnego.
Malując freski Michał Anioł rozprowadzał farby cienką warstwą, nakładając na siebie kolejno kilka powłok rozrzedzonych barwników. Poprzez to uzyskał rzadko spotykany we fresku, niezwykły efekt połysku i przezroczystości. Na malowanie czas miał ograniczony do maksymalnie dwunastu godzin. Musiał je kończyć gdy tynk był jeszcze stosunkowo mokry, aby mogła zajść reakcja chemiczna pomiędzy farbą a tynkiem.. W przeciwnym razie efekt jego pracy byłby bardzo nietrwały.
W 1980r. przystąpionio do gruntownej konserwacji sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej.
W jej trakcie pokazało się jak niszcząco mogą działać na malowidła takie czynnki jak pochodząca ze świec sadza, woda, brud czy ingerencja człowieka. Teraz, gdy to wszysko zostało ze sklepienia usunięte, widzimy jak bogata jest jego kolorystyka. Michał Anioł wiedział, że w przypadku fresków jedynie użycie najczystszych barwników mineralnych daje gwarancję pomyślnego przebiegu procesów chemicznych i trwałości uzyskanych barw.
Poniżej sami Państwo możecie ocenić artyzm samego MICHAŁA ANIOŁA, a także pracę ekipy konserwatorskiej, dzięki której stało się to możliwe.