09 Autor Nieznany - Księga Tysiąca i Jednej Nocy - Wybór.mp3
-
(2010) Galus & DJ Krug - 100206 EP -
2011 Ceremonials -
AFRYKA -
Agatha Christie - Tragedia w trzech aktach -
Autobiografia -
BN Tadeusz Rittner - W małym domku -
Bob Marley - 1967 - Keep On Skanking -
Bob Marley - 1970 - African Herbsman -
Bob Marley - 1972 - Best Of The Wailers -
Bob Marley - 1972 - Satisfy My Soul -
Bob Marley - 1973 - Burnin' -
Bob One -
Bractwo -
Ciało -
Czarna niedziela -
Czuwanie -
Damian MARLEY -Halfway Tre -
Damian MARLEY -Halfway Tre(1) -
Dom żółwia mp3 -
Dyskurs publiczny -
Ferdydurke -
GNÓJ Wojciech Kuczok -
GOMBROWICZ -
GrubSon -
huczuhucz -
Kieślowski - Dekalog -
Księga Tysiąca i Jednej Nocy - Wybór -
Lejdis & Dżentelmenels (2011) -
Literatura staropolska -
Literatura XIX i XX w -
Lubiewo -
Madame - Libera -
Matisyahu - Light (2008) -
Matisyahu - Youth (2006) -
Mesajah -
MUZYKA -
Opacki Zadymka JT -
Podróże z Herodotem -
Rainmaker -
Ras Luta - Uratuj siebie (2013) -
REDAKCJA TEKSTU -
Siedem dalekich rejsów -
Tango -
The Banyans-Steppin' Forward -
The Hours -
Trans-Atlantyk -
WEGETARIANIZM -
Z.FREUD -
Ziemia obiecana -
Żyt Toster - Pięć Miejsc Po Przecinku [2012]
Księga tysiąca i jednej nocy: Wybór
Baśnie z tysiąca i jednej nocy (znane również jako Tysiąc i jedna noc lub Księga tysiąca i jednej nocy, oryg. arab. كتاب ألف ليلة وليلة Kitāb 'alf layla wa-layla; pers. هزار و یک شب Hezār-o yek šab) – zbiór około 300 baśni, podań, legend, anegdot i opowieści zamkniętych w kompozycyjną ramę legendy o sułtanie Szachrijarze i jego żonie Szeherezadzie, z głównym wątkiem narracyjnym Szeherezady. Pochodzą z IX–X w. i są zaliczane do arcydzieł literatury światowej.
Baśnie z tysiąca i jednej nocy osnute są na dawnych opowieściach arabskich, legendach staroindyjskich, epopejach perskich, starożytnych przypowieściach babilońsko-asyryjskich. Sami Arabowie cenią je nisko, ponieważ zostały spisane w tzw. języku średnioarabskim – swego rodzaju fazie przejściowej z czystego języka literackiego (arab. fusha) do języka potocznego (arab. lahdża). Baśnie te są również odbiciem wyobrażeń ludzi prostych na temat życia sfer wyższych, stąd naiwne opisy, pełne przesady, np. co do sutości posiłków, opinie itd.
czyta: Ksawery Jasienski