Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto

biuletyn-first(Zmiana nazwy ulicy, a konsekwencje finansowe mieszkańców).jpg

wspom_nienie / Ⓑ BIULETYN PRAWNY / biuletyn-first(Zmiana nazwy ulicy, a konsekwencje finansowe mieszkańców).jpg
 BIULETYN PRAWNY - biuletyn-firstZmiana nazwy ulicy, a konsekwencje finansowe mieszkańców.jpg
Download: biuletyn-first(Zmiana nazwy ulicy, a konsekwencje finansowe mieszkańców).jpg

28 KB

(800px x 1132px)

0.0 / 5 (0 głosów)
Nr 2
(październik 2012)
Zmiana nazwy ulicy, a konsekwencje finansowe mieszkańców

Nadanie nazw ulic będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21.03.1985r., o drogach publicznych, należy do wyłącznej właściwości gminy.

Warunkiem koniecznym do realizacji tego zadania, jest:

posiadanie przez ulice statusu drogi publicznej (w przypadku dróg niepublicznych wymagana jest dodatkowo zgoda właścicieli terenów);
nadanie nazw ulic musi dotyczyć dróg istniejących, a nie takich, które jeszcze nie zostały zbudowane i których status jest niejasny;

Najwięcej kontrowersji budzi nie nadawanie nazw ulic, a ich zmiana. Wiąże się ona bowiem z wydatkami mieszkańców, albowiem nowy adres oznacza zmianę dokumentów. Należy wyrobić nowe dowody osobiste, prawa jazdy, dowody rejestracyjne, a osoby prowadzące działalność gospodarczą poza uaktualnieniem danych we właściwych rejestrach, dodatkowo muszą wymienić pieczątki, wizytówki, itd. Choć koszty te są niemałe, to jednak gmina nie będzie ich zwracać.

Taki stan nie jest obojętny dla każdego budżetu domowego, dlatego warto zwrócić uwagę na dwie możliwości zwolnienia z opłaty za wydanie dokumentów: dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz prawa jazdy.

Treść przepisu art. 79b ustawy prawo o ruchu drogowym, wskazuje iż: W przypadku, gdy zmiana stanu faktycznego w zakresie adresu właściciela lub posiadacza pojazdu, wymagająca wydania nowego dowodu rejestracyjnego pojazdu, spowodowana została zmianami administracyjnymi, rada powiatu może, w drodze uchwały, zmniejszyć opłatę lub od jej uiszczenia osoby obowiązane do ubiegania się o wydanie tego dokumentu.
Z kolei z przepisu art. 98a ustawy prawo o ruchu drogowym wynika, iż: W przypadku gdy zmiana stanu faktycznego w zakresie adresu kierowcy wymagająca wydania nowego prawa jazdy, spowodowana została zmianami administracyjnymi, rada powiatu może, w drodze uchwały, zmniejszyć opłatę lub zwolnić od jej uiszczenia osoby obowiązane do ubiegania się o wydanie tego dokumentu.

Powyższe przepisy upoważniły radę powiatu do zwolnienia lub zmniejszenia opłaty z tytułu wymiany dowodu rejestracyjnego jak i prawa jazdy w przypadkach, gdy wynika to ze zmiany administracyjnej, jaką niewątpliwie jest zmiana nazwy ulicy. Jest to jednak uprawnienie, a nie obowiązek rady powiatu, a co za tym idzie, nie można jej zmusić do podjęcia stosownej uchwały.
http://www.biuletyn-prawny.pl/zmiana-nazwy-ulicy-a-konsekwencje-finansowe-mieszk ancow-9.html

Komentarze:

Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Dodaj go jako pierwszy!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować

Biuletyn – w terminologii prasoznawczej najczęściej małonakładowe wydawnictwo wewnętrzne różnych instytucji, ugrupowań, organizacji, itp. Początkowo termin biuletyn oznaczał to samo co czasopismo. Słowo biuletyn w języku polskim stosowane jest od XVIII wieku. Wikipedia

*
Autor artykułu:
Małgorzata Karcz, radca prawny, właściciel Kancelarii Prawnej Veritas w Bielsku-Białej, redaktor naczelny "Biuletynu Prawnego", m.karcz@kancelaria-veritas.pl

http://www.biuletyn-prawny.pl/2-pub.html
Inne pliki do pobrania z tego chomika
 BIULETYN PRAWNY - biuletyn-firstO zmianie imienia i nazwiska.jpg
Nr 36 (sierpień 2015) O zmianie imienia i nazwiska ...
Nr 36 (sierpień 2015) O zmianie imienia i nazwiska Zdarza się, że niektóre osoby chcą z różnych powodów zmienić imię, nazwisko bądź imię i nazwisko. Kwestie dotyczące zasad zmiany imienia i nazwiska na inne imię lub nazwisko, właściwość organów administracji publicznej i tryb postępowania w takich sprawach reguluje ustawa z dnia 17.10.2008r. o zmianie imienia i nazwiska. Powyższą ustawę stosuje się do: obywateli polskich; cudzoziemców niemających obywatelstwa żadnego państwa, jeżeli mają w Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania; cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ale wyłącznie ze szczególnie ważnych powodów związanych z zagrożeniem jego prawa do życia, zdrowia, wolności lub bezpieczeństwa osobistego. Osoby wymienione w pkt 1 i 2, mogą dokonać zmiany wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności, gdy dotyczą zmiany: imienia lub nazwiska ośmieszającego albo nielicującego z godnością człowieka; na imię lub nazwisko używane; na imię lub nazwisko, które zostało bezprawnie zmienione; na imię lub nazwisko noszone zgodnie z przepisami prawa państwa, którego obywatelstwo również się posiada. Zmiana imienia, zgodnie z brzmieniem art. 3 ustawy, oznacza zastąpienie wybranego imienia innym imieniem, zastąpienie dwóch imion jednym imieniem lub odwrotnie, dodanie drugiego imienia, zmianę pisowni imienia lub imion lub zmianę kolejności imion. Zmiana nazwiska oznacza zmianę na inne nazwisko, zmianę pisowni nazwiska lub zmianę nazwiska ze względu na formę właściwą dla rodzaju żeńskiego lub męskiego. Następna strona Nr 36 (sierpień 2015) ... Zmiana nazwiska może dotyczyć nazwiska noszonego aktualnie lub nazwiska rodowego. Zmiana nazwiska noszonego po zawarciu małżeństwa, gdy jest ono tożsame z nazwiskiem rodowym, rozciąga się na nazwisko rodowe wyłącznie na wyraźne żądanie osoby ubiegającej się o zmianę nazwiska. Po zmianie nazwiska, nazwisko nie może składać się z więcej niż dwóch członów, podobnie po zmianie imienia - można mieć najwyżej dwa imiona. Od tej zasady jest wyjątek, który dotyczy osób posiadających oprócz obywatelstwa polskiego, również inne obywatelstwo, a także osób posiadających status uchodźcy w RP. Gdy taka osoba dokonuje zmiany nazwiska polskiego na nazwisko obce i przepisy państwa, którego obywatelstwo również posiada, dopuszczają nazwiska o większej niż dwa liczbie członów, może po zmianie nosić nazwisko składające się z większej liczby członów. Zmiana nazwiska obojga rodziców rozciąga się na małoletnie dzieci i na dzieci, które zrodzą się z tego małżeństwa. Zmiana nazwiska lub nazwiska rodowego jednego z rodziców rozciąga się na małoletnie dzieci i na dzieci, które pochodzą od tych samych rodziców, pod warunkiem że drugi z rodziców wyraził na to zgodę, chyba że nie ma on pełnej zdolności do czynności prawnych lub jest pozbawiony władzy rodzicielskiej albo nie żyje. Jeżeli w chwili zmiany nazwiska dziecko ukończyło 13 lat, do zmiany nazwiska dziecka jest potrzebne także wyrażenie zgody przez dziecko. ... http://www.biuletyn-prawny.pl/zmiana-imienia-i-nazwiska-112.html
 BIULETYN PRAWNY - biuletyn-firstZwolnienie z obowiązku sprawowania opieki - art 152 k.r.o..jpg
Nr 52 (grudzień 2016) Zwolnienie z obowiązku sprawowan ...
Nr 52 (grudzień 2016) Zwolnienie z obowiązku sprawowania opieki - art 152 k.r.o. W praktyce zawodowej, coraz więcej osób zgłasza się na poradę dotyczącą zwolnienia z obowiązku sprawowania opieki. Pytania te padają głównie przy okazji omawiania problematyki ubezwłasnowolnienia całkowitego lub częściowego. Postanowiłam w kilku słowach przekazać ogólne informacje dotyczące właśnie zwolnienia z obowiązku sprawowania opieki. Zacznę może od wskazania, iż osoba wyznaczona przez sąd opiekuńczy (sąd rodzinny) ma obowiązek objąć opiekę. Przepis art 152 k.r.o. wskazuje, że „z ważnych powodów sąd opiekuńczy może zwolnić od tego obowiązku”. Co powinna zrobić osoba, która chce być zwolniona z obowiązku objęcia opieki? Powinna złożyć w sądzie umotywowany ważnymi powodami wniosek. Przepis art 152 k.r.o., nie zawiera katalogu tych ważnych powodów, co powoduje, że sąd rozpoznaje każdy wniosek indywidualnie umożliwiając dokonanie jego oceny sędziemu. Jakie mogą być ważne powody zwolnienia z obowiązku objęcia opieki? Jako przykład podawany we wnioskach, można skazać na zaawansowany wiek opiekuna, niepełnosprawność, obciążenie obowiązkami rodzinnymi czy zawodowymi itp., które w danych okolicznościach ocenione zostaną jako ważne powody do zwolnienia od obowiązku sprawowania opieki. Podkreślić należy, że powód powoływany jako przyczyna zwolnienia od obowiązku objęcia opieki, musi uniemożliwiać jej sprawowanie. Następna strona Nr 52 (grudzień 2016) Moment złożenia wniosku o zwolnienie od objęcia opieki Przepis art 152 k.r.o. nie precyzuje momentu w którym można składać wniosek o zwolnienia od objęcia opieki, co powoduje, że można go złożyć zarówno przed wyznaczeniem opiekuna w postępowaniu sądowym, jak i po wyznaczeniu. W tym miejscu odwołuje się do przepisu art 592 k.p.c., który już precyzuje nam termin składania wniosku, albowiem, zgodnie z jego treścią „o zwolnieniu od obowiązku objęcia opieki sąd opiekuńczy rozstrzyga na wniosek osoby ustanowionej opiekunem, zgłoszony w ciągu tygodnia od doręczenia jej postanowienia w tym przedmiocie”. Grzywna za uchylanie się od objęcia opieki Za uchylanie się od obowiązku objęcia opieki, możne być nałożona grzywna. Na podstawie przepisu art 598 k.p.c., sąd może (nie musi) nałożyć grzywnę na osobę, która uchyla się od objęcia opieki, które następuje przez złożenie przyrzeczenia. Z tego powodu, uchylanie od złożenia takiego przyrzeczenia jest równoznaczne z uchylaniem od objęcia opieki. Niniejszy artykuł obejmuje stan prawny na dzień 01.12.2016r. http://www.biuletyn-prawny.pl/zwolnienie-z-obowiazku-sprawowania-opieki-145.html
 BIULETYN PRAWNY - biuletyn-firstKilka słów o ciężarze dochodzenia.jpg
Nr 52 (grudzień 2016) Kilka słów o ciężarze dochodzeni ...
Nr 52 (grudzień 2016) Kilka słów o ciężarze dochodzenia Bardzo często zdarza się, że do kancelarii radcy prawnego czy adwokata strony przychodzą dopiero, gdy zostanie wydany wyrok i trzeba napisać apelację. W dobie internetu i dostępności do wszelkiego rodzaju informacji prawnych i wzorów pism prawnych, ludzie często myślą, że sami sobie poradzą i nie trzeba w ogóle prosić o pomoc (doraźną czy stałą) radcy prawnego czy adwokata. Dopiero, gdy przegrywają sprawę idą do kancelarii licząc na pomoc, na którą może w danym przypadku być po prostu za późno. Aby wygrać sprawę w sądzie trzeba m. in. potrafić dowodzić w nim swoich racji, albowiem Sąd wydając wyrok będzie brał pod uwagę stan rzeczy (faktyczny i prawny) istniejący w chwili zamknięcia rozprawy. Z kolei ustalenia faktyczne są dokonywane przez Sąd na podstawie dowodów. Zgodnie z treścią przepisu art 6 k.c. „ciężar dowodzenia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne”. To osoba powołująca się na fakty powinna je udowodnić, a nie Sąd. Nie wystarczy w pozwie napisać np. że pozwany jest mam winny pieniądze, bo sprzedaliśmy mu towar, zaś pozwany, broniąc się przed takim powództwem, nie wystarczy, że powie, że zapłacił. Te twierdzenia powinny być poparte dokumentami, np. fakturą rat, zamówieniem towaru, potwierdzenia odbioru towaru przez pozwanego, potwierdzeniem wykonania przelewu, itd. W uzasadnieniu do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 22.11.2001r. (I PKN 660/00, OSNAPiUS 2003, Nr 20, poz. 487) Sąd wskazał, że „samo twierdzenie strony nie jest dowodem, a twierdzenie dotyczące istotnej dla rozstrzygnięcia sprawy okoliczności (art. 227 kpc) powinno być udowodnione przez stronę to twierdzenie zgłaszającą”. Powyższe oczywiście nie oznacza, że skoro samo twierdzenie strony nie stanowi wystarczającego powodu, to nie musi ona w ogóle nic mówić w toku postępowania. Strona powinna aktywnie uczestniczyć w postępowaniu i wypowiadać się, albowiem przepis art. 230 k.p.c. stanowi, że „gdy strona nie wypowie się co do twierdzeń strony przeciwnej o faktach, sąd mając na uwadze wyniki całej rozprawy może fakty te uznać za przyznane”. Następna strona Nr 52 (grudzień 2016) Oczywiście strona nie zawsze jest w posiadaniu dowodu potwierdzającego jej twierdzenia, co może wynikać np. z odmowy wydania dokumentu przez organ, braku kwalifikacji, itd. W takich sytuacjach też nie jest ona bez wyjścia, albowiem może złożyć wniosek dowodowy np. o zwrócenie się przez sąd do organu w celu przedłożenia dokumentów, o powołanie biegłego odpowiedniej specjalizacji, itd. Wnioski dowodowe – a więc zgłaszane na piśmie lub ustnie na rozprawie wnioski o przeprowadzenie dowodu, trzeba bardzo precyzyjnie określać m. in. co i na jaką okoliczność zgłaszamy. Wnioski takie mogą być zawarte w pierwszym piśmie kierowanym do sądu (np. w pozwie, odpowiedzi na pozew, itd.), jak i stanowić samodzielne pismo w toku postępowania. Warto zasięgać porady radcy prawnego lub adwokata przed złożeniem takiego wniosku. http://www.biuletyn-prawny.pl/kilka-slow-o-ciezarze-dochodzenia-146.html
 BIULETYN PRAWNY - biuletyn-firstZakres udzielania pomocy prawnej w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej.jpg
Nr 53 (styczeń 2017) Zakres udzielania pomocy prawnej ...
Nr 53 (styczeń 2017) Zakres udzielania pomocy prawnej w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej i krąg osób uprawnionych do skorzystania z takiej pomocy Od 1 stycznia 2016r w całej Polsce, na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015r. o nieodpłatnej pomocy prawnej (Dz.U. z 2015r poz.1255) otwarte zostały punkty w których osoby uprawnione mogą uzyskać nieodpłatną pomoc prawną. Z uwagi na fakt, iż nie wszędzie i nie zawsze w sposób jasny, przekazywane są informacje o formach uzyskania takiej pomocy prawnej oraz o tym, iż taka pomoc prawna nie jest dla wszystkich osób, które się zgłoszą w punkcie, postanowiłam napisać kilka słów na ten temat. Osobą uprawnioną w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2015r o nieodpłatnej pomocy prawnej (Dz.U. z 2015r poz.1255) jest osoba: art 4 ust 1 pkt 1 „której w okresie 12 miesięcy poprzedzających zwrócenie się o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2015r poz.163 z późn. zm.) i wobec której w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależycie pobranego świadczenia”. Zwracam uwagę na to, że uprawnienia daje świadczenie z pomocy społecznej wydane na podstawie ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. Nie trzeba znać przepisów tej ustawy na pamięć, wystarczy sprawdzić podstawę prawną wydanej Państwu decyzji i jeśli jest tam powołana właśnie ta ustawa, posiadacie uprawnienia do skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej. Ważne jest również aby decyzja ta była wydana nie później niż 12 miesięcy wstecz liczonych od dnia zwrócenia się o pomoc i nie została wydana decyzja o zwrocie tego świadczenia. art 4 ust 1 pkt 2 „która posiada ważną Kartę Dużej Rodziny, o której mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014r. o Karcie Dużej Rodziny”, art 4 ust 1 pkt 3 „która uzyskała zaświadczenie, o którym mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. z 2014r poz.1206 oraz z 2015r. Poz.693)”, ... sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw: podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zakresu prawa celnego, dewizowego i handlowego, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności. Stan prawny na 1 stycznia 2017r. ... http://www.biuletyn-prawny.pl/punkty-nieodplatnej-pomocy-prawnej-147.html
 BIULETYN PRAWNY - biuletyn-first.jpg
Nr 53 (styczeń 2017) O prawach autorskich w życiu codz ...
Nr 53 (styczeń 2017) O prawach autorskich w życiu codziennym Mówiąc o prawach autorskich, najczęściej myśli kierujemy do utworów muzycznych, multimedialnych, dzieł sztuki itp. Mało kto zdaje sobie sprawę, że w życiu codziennym powinien sam postarać się o uzyskanie autorskich praw majątkowych. Kilka słów poświęcę trzem zagadnieniom: fotografiom, projektom logo, stronom internetowym. Fotografie Nie z każdą fotografią będą związane prawa autorskie, ale z taką, która ma twórczy charakter o indywidualnym charakterze, a więc np.: fotograf dobiera tło, oświetlenie, ustawienie gości, rekwizyty, ustawia ostrość, głębie, dokonuje korekt w photoshopie itd. Przykładowo cechy utworu mogą mieć zdjęcia z sesji ślubnej, czy dziecięcej, zdjęcia portretowe itd. Po co w ogóle zastanawiać się nad tym, skoro praktyka życia codziennego pokazuje, że mało kto zlecając fotografowi np. sesję małżeńską, jest zainteresowany zawieraniem w ogóle jakiejś umowy a co dopiero przeniesieniem majątkowych praw autorskich ? Tu wskażę, iż samo zlecenie wykonania zdjęć i zapłata ceny za usługę, bez podpisywania jakiejś umowy czy bez przeniesienia autorskich praw majątkowych, nie powoduje że możemy sobie dowolnie tymi zdjęciami dysponować. Jeśli nie chcemy np. aby fotograf udostępniał nasze zdjęcia w swoim portfolio, a sami chcemy dowolnie nimi dysponować np. umieszczając na portalach społecznościowych typu istagram, to warto pomyśleć nad zawarciem umowy zlecenia wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych. Oczywiście przeciętna osoba nie musi wiedzieć, czy zdjęcia jakie zleca, są utworami których dotyczą prawa autorskie czy nie. Warto skorzystać z pomocy radcy prawnego lub adwokata, który sporządzi odpowiednią umowę. Logo Logo jest zamawiane przez niemal większość osób działających w internecie, chociaż nie tylko. Nie tylko przedsiębiorcy, ale również osoby fizyczne zlecają wykonanie logo dla swoich stron internetowych (bloga, strony hobbystyczne, vlogi itp.) ... Strona internetowa Strona internetowa może powstać jako samodzielne dzieło pisane przez programistę od podstaw, jak i przy użyciu szablonów np. typu joomla. W obu przypadkach mamy do czynienia z utworami. Bywa i tak, że umowę o wykonanie strony internetowej zawieramy z przedsiębiorcą, którego pracownik będzie tą stronę dla nas wykonywał. Dlatego i w tym przypadku mając do czynienia z prawami autorskimi, warto zawrzeć odpowiednią umowę. Ważne: umowa o przeniesieniu autorskich praw majątkowych nie jest umową łatwą, dla przykładu nie wystarcza w niej umieścić zapisu, że przeniesienie autorskich praw majątkowych dotyczy wszystkich pól eksploatacji, ale trzeba je dokładnie wymienić. Choć w internecie jest sporo wzorów, to jednak są to tylko wzory które mogą być w konkretnym przypadku nieaktualne lub niepełne. Warto skorzystać z pomocy prawnika. Autor artykułu: Małgorzata Karcz, radca prawny, właściciel Kancelarii Prawnej Veritas w Bielsku-Białej, redaktor naczelny "Biuletynu Prawnego", m.karcz@kancelaria-veritas.pl http://www.biuletyn-prawny.pl/o-prawach-autorskich-w-zyciu-codziennym-148.html
wspom_nienie - Ulubione samochody złodziei. 2023.png
Dziesiątka najczęściej kradzionych w 2023 samochodów w P ...
Dziesiątka najczęściej kradzionych w 2023 samochodów w Polsce: 1.Toyota Corolla - 247 sztuk, 2.Toyota RAV4 - 189 sztuk, 3.Hyundai Tucson - 152 sztuk, 4.Fiat Ducato - 148 sztuk, 5.Kia Sportage - 113 sztuk, 6.Renault Master - 110 sztuk, 7.Toyota Yaris - 101 sztuk, 8.Toyota C-HR - 101 sztuk, 9.Toyota Camry - 96 sztuk, 10.Audi A4 - 95 sztuk. ... Sporo samochodów jest także kradzionych na terenie województwa: -dolnośląskiego (537 wyrejestrowanych aut), -śląskiego (444 wyrejestrowanych aut), -wielkopolskiego (444 wyrejestrowanych aut). Po drugiej stronie skali znajdują się województwa: -opolskie (50 skradzionych pojazdów), -świętokrzyskie (58 skradzionych pojazdów), -podlaskie (70 pojazdów). Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/samochody-uzywane/porady/news-ulubione-samochody-zlodziei-ranking-zdominowala-jedna-marka,nId,7422119
wspom_nienie - Bricomarche w Trzebini już otwarte.jpg
Bricomarche w Trzebini już działa. Niedawno był tam Majs ...
Bricomarche w Trzebini już działa. Niedawno był tam Majster 04.04.2024 12:49 | | Ewa Solak Zamiast Majstra w Trzebini zaczął działać nowy market budowlany. Parking był niemal cały zajęty, ale w czwartek rano nie było tam jednak wielkich tłumów. Bricomarche powstało zamiast Majstra, który zamknięto. W nowym sklepie znajdują się zarówno produkty budowlane, dekorację, majsterkowanie oraz ogród i rekreacja. Z okazji otwarcie przygotowano dla klientów różnego rodzaju atrakcje. Loteria, konkurs na najwyższy paragon - to tylko niektóre. Zachęcamy do odwiedzin - mówi Ada Follendorf właścicielka sklepów Bricomarche w Trzebini i Krzeszowicach. Szacuje że w czwartek market w Trzebini może odwiedzić około 2 tysięcy osób. W sklepie pracuje 30 osób. Część z nich przeszła z ekipy Majstra. https://przelom.pl/49222-bricomarche-w-trzebini-juz-dziala-niedawno-byl-tam-majster.html Komentarze: Część ekipy z Majstra rozłoży Bricomarche .. na łopatki ! W Majstrze załoga była często nieuchwytna .. . dla klienta !
wspom_nienie - ZUS podwyższył świadczenie honorowe dla stulatków. Ile osób je pobiera.jpg
ZUS podwyższył świadczenie honorowe dla stulatków. Ile o ...
ZUS podwyższył świadczenie honorowe dla stulatków. Ile osób je pobiera? 5-04-2024| Marek Oratowski Osobom, które skończyły sto lat, przysługuje comiesięczne „świadczenie honorowe". Obecnie wynosi ono 6246,13 zł brutto. Małopolsce ZUS wypłaca 349 takich świadczeń. Najwięcej ZUS w Krakowie - 176. Po tyle samo świadczeń wypłacają placówki ZUS w Nowym Sączu i Chrzanowie - po 67. Natomiast tarnowski oddział przekazuje 39 świadczeń. Najstarsza osoba w regionie, która świadczenie pobiera z krakowskiego ZUS-u, ma 107 lat. Wysokość „świadczenia honorowego" równa jest kwocie bazowej, która służy do obliczania emerytur i rent. Jest ustalana corocznie od 1 marca, a jej wysokość to 100 procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia zmniejszonego o pobrane składki na ubezpieczenia społeczne w poprzednim roku kalendarzowym. Obecnie wynosi 6246,13 zł brutto. Dodatek po ukończeniu 100 lat jest więc co roku wyższy, a raz przyznany nie jest waloryzowany. Dlatego emeryci otrzymują równe kwoty „świadczenia honorowego". Kiedy potrzebny jest wniosek? Jak informuje Anna Szaniawska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa małopolskiego, osoby pobierające emeryturę lub rentę z ZUS nie składają wniosku o to świadczenie. Gdy skończą sto lat przyznawane jest z urzędu przez Prezesa ZUS. Wniosek muszą złożyć stulatkowie, którzy dotychczas nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS. Dotyczy to najczęściej kobiet rezygnujących z pracy, by zająć się dziećmi. Wniosek o „świadczenie honorowe" można dostarczyć do najbliższej placówki ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie jest jedyną instytucją, która wypłaca dodatkowe pieniądze po ukończeniu 100 lat. Wypłaty realizują też KRUS i resortowe zakłady emerytalne: MSWiA oraz MON. https://przelom.pl/przelom-online/49240-zus-podwyzszyl-swiadczenie-honorowe-dla-stulatkow-ile-osob-je-pobiera.html
wspom_nienie - Emerytura w Holandii  wiek wysokość emerytura państwowa i minimalna Holandii3.png
Jak uzyskać emeryturę w Holandii? Aby otrzymać podsta ...
Jak uzyskać emeryturę w Holandii? Aby otrzymać podstawową emeryturę AOW w Holandii, należy spełnić kilka warunków: - Mieszkać w Holandii między 15 a 65 rokiem życia - Mieć co najmniej 65 lat - Być ubezpieczonym z tytułu AOW Może się też zdarzyć, że nie mieszkałeś w Holandii, ale tam pracowałeś lub odprowadzałeś dobrowolne składki ubezpieczeniowe z tytułu AOW. Wówczas również należy Ci się emerytura podstawowa. Procedura ubiegania się holenderską emeryturę Po uzyskaniu wieku emerytalnego powinieneś zostać automatycznie zapisany do holenderskiej emerytury państwowej. Jeżeli mieszkasz w Holandii, na około 4 miesiące przed osiągnięciem wieku emerytalnego AOW otrzymasz pismo dotyczące wystąpienia o przyznanie emerytury AOW. Wniosku o emeryturę nie można złożyć wcześniej. Jeżeli masz elektroniczną skrzynkę odbiorczą (hol. Berichtenbox), w sprawie swojej emerytury otrzymasz pismo od holenderskiego Banku Ubezpieczeń Społecznych (hol. Sociale Verzekeringsbank). Jeśli w ciągu najbliższych 4 miesięcy osiągniesz wiek emerytalny, a nie otrzymałeś takiego pisma, skontaktuj się z SVB. Cały proces składania emerytury przez portal Moje SVB został przedstawiony tu. Jeśli chodzi o emeryturę pracowniczą (II filar), Twój pracodawca powinien przekazać Ci szczegóły dotyczące uprawnień i procesu składania wniosku o ten rodzaj emerytury. Praca w Holandii a emerytura w Polsce Zarówno w Polsce, jak i w Holandii obowiązuje unijna koordynacja systemów emerytalno-rentowych. W praktyce oznacza to, że w wielu przypadkach praca w Holandii będzie się wliczała do polskiej emerytury. Aby otrzymać podstawową emeryturę holenderską nie musisz ani mieszkać w Holandii, ani być tam zameldowany. Jeżeli mieszkasz poza Holandią, złóż wniosek o emeryturę AOW 6 miesięcy przed osiągnięciem wieku emerytalnego AOW. Zrobisz to w polskim ZUS-ie, który prześle wniosek do SVB. Decyzję SVB dotyczącą Twojej emerytury otrzymasz za pośrednictwem ZUS-u. Emerytura w Holandii a podatek w Polsce Holandia zawarła z Polską konwencję o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że albo holenderski SVB odprowadza z emerytury AOW podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenia społeczne albo podatek jest odprowadzany w Polsce, zgodnie z obowiązującymi tam zasadami. Podatnik ma prawo odliczyć od polskiego podatku, kwotę podatku zapłaconego w Holandii. Czy można uzyskać emeryturę w Holandii po 5 latach pracy? Jeśli pracowałeś w Holandii przez 5 lat, uzyskałeś prawo do 10% emerytury podstawowej AOW. W tym artykule znajdziesz więcej informacji na temat emerytury w Holandii. ... https://www.monito.com/pl/wiki/emerytura-w-holandii
wspom_nienie - Emerytura w Holandii  wiek wysokość emerytura państwowa i minimalna Holandii2.png
Ile wynosi emerytura w Holandii? Długość pracy w Hola ...
Ile wynosi emerytura w Holandii? Długość pracy w Holandii ma bezpośredni wpływ na wysokość świadczenia emerytalnego. Od 1 lipca 2021 roku wysokość emerytury państwowej w Holandii wynosi (brutto): - 1301,43€ dla osoby samotnej - 889,70€ dla osoby w związku małżeńskim lub mieszkającej z kimś Wysokość emerytury podstawowej AOW Wysokość emerytury podstawowej, czyli AOW nie jest stała. Jej wysokość jest ściśle związana z wysokością wynagrodzenia minimalnego i sytuacją materialną danej osoby. Wysokość podstawowej emerytury w Holandii zależy od naszego czasu zamieszkania i pracy w tym kraju. Obliczając emeryturę podstawową (AOW) bierze się pod uwagę 50 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Za każdy rok pracy naliczane są 2% całości świadczenia. Czyli na przykład za 10 lat pracy uzyskuje się 20% pełnego świadczenia, zaś za 20 lat pracy — 40%. Pełna emerytura podstawowa należy się więc dopiero po przepracowaniu aż 50 lat. Istnieje również możliwość dodatkowego dopłacenia do świadczenia emerytalnego, żeby otrzymać 100%. Trzeba to jednak zrobić w czasie pierwszych 10 lat pracy w Holandii. Wysokość będzie zależeć od naszego wieku, daty rozpoczęcia pracy w Holandii i wielu innych czynników. Jeśli nam na tym zależy, więcej informacji znajdziemy na stronie SVB. Do emerytury są wypłacane w Holandii pewne dodatki: urlopowy lub mieszkaniowy. Ich wysokość zależy od indywidualnej sytuacji. ... Po ilu latach pracy w Holandii należy się emerytura? Przy obliczaniu emerytury podstawowej (AOW) w Holandii bierze się pod uwagę 50 ostatnich lat pracy. Za każdy rok pracy nalicza się 2% wartości pełnego świadczenia emerytalnego. Aby uzyskać pełną emeryturę, trzeba przepracować w Holandii aż 50 lat! Emerytura z Holandii po 5 latach pracy Po 5 latach pracy w Holandii będzie nam się należało 10% wartości świadczenia emerytalnego. Istnieje możliwość „dokupienia" lat pracy. Co zrobić, jeśli nie przysługuje Ci pełna emerytura AOW? Jeśli nie kwalifikujesz się do pełnej holenderskiej emerytury państwowej AOW, możesz ubiegać się o dodatek zwany AIO. To dodatek, który podnosi Twój dochód do poziomu minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w Holandii. Jak go uzyskać? Musisz osiągnąć wiek emerytalny, mieszkać w Holandii, nie mieć żadnego innego dochodu (lub minimalny) i nie móc uzyskać pełnej emerytury państwowej AOW. Więcej na temat AIO znajdziesz tu. https://www.svb.nl/en/aio-supplement/what-is-an-aio-supplement ... https://www.monito.com/pl/wiki/emerytura-w-holandii
więcej plików z tego folderu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności