producent: LFS
kategoria: wyścigi / samochodowe
symulatory
Data Premiery:
Świat: 18 lipca 2003
Polska: obecnie brak planów wydania
tryb gry: single / multiplayer
tryb multiplayer: LAN / Internet
wymagania wiekowe: brak ograniczeń
Live for Speed to wyścigi samochodowe, które bez wątpienia należy zaliczyć do gier typu „real driving simulator”. Co ciekawe, za powstanie tego tytułu nie odpowiada żadna znana grupa developerska, lecz trzech fanów motoryzacji: Scawen Roberts, Eric Bailey oraz Victor van Vlaardingen.
Głównym założeniem LfS jest przede wszystkim realistyczny model fizyczny. Autorzy skupili się na maksymalnie zbliżonym do rzeczywistości zachowaniu się samochodu podczas wyścigu i w związku z tym uwzględnili niespotykaną wręcz ilość czynników fizycznych wpływających na tenże samochód. Przed każdym wyścigiem gracz może ustawić siłę hamowania przednich i tylnich hamulców, dowolnie zestopniować skrzynię biegów, dobrać odpowiednie zawieszenie i wpłynąć na jeszcze szereg innych rzeczy, a następnie sprawdzić swoje umiejętności podczas wyścigu.
Co prawda realizm to pierwszorzędna cecha rzeczonego tytułu, nie można jednak mówić o tym, iż zapomniano o czymś tak istotnym w dzisiejszych czasach, jak oprawa audiowizualna. Gra posiada całkiem niezły trójwymiarowy silnik graficzny, modele samochodów prezentują się bardzo przyzwoicie, (widzimy jak pracuje zawieszenie czy jak światło odbija się od maski czy szyb samochodu), a wyścigi toczą się na torach umiejscowionych zarówno w miastach jak i na otwartych przestrzeniach (szczegółowo przedstawione budynki, sygnalizacja, zieleń, znaki drogowe, widzowie, itd.).
Do rąk gracza oddano sporą liczbę samochodów różnych klas, począwszy od GT, a skończywszy na maszynach rajdowych. Można rywalizować zarówno z przeciwnikami sterowanymi przez komputerowe A.I. lub też z żywymi graczami za pośrednictwem sieci lokalnej i Internetu. Live for Speed pozwala na sterowanie pojazdem zarówno klawiaturą, kierownicą oraz myszką.
Uaktualnienie
Live for Speed jest ciągle rozwijana i na przestrzeni lat doczekała się sporej aktualizacji w postaci wersji S2. Lista nowości obejmuje przede wszystkim jeszcze wyższy poziom realizmu aniżeli miało to miejsce w pierwotnej edycji. Wprowadzono do rozgrywki kilka różnych typów opon, które w miarę jazdy podlegają zużyciu. Co więcej, autorzy uwzględnili nawet fakt oddziaływania na nie pojedynczych ziaren piasku czy innych obiektów pokrywających trasę. Poprawiono również sytuacje, w których opona traci przyczepność z nawierzchnią. Kolejna ważna nowość to wprowadzanie zużycia paliwa. Z elementem tym wiąże się oczywiście konieczność regularnego zjeżdżania do boksu, szczególnie w przypadku rozgrywania dłuższych wyścigów. Gracze mają do wyboru kilka standardowych typów wyścigów, istnieje również możliwość rozgrywania wieloosobowych pojedynków (do około dwudziestu osób)