13 Immenso Fthà... O terra, addio.mp3
-
03) CD 011 - Handel - Muzyka dla króla -
Andre Rieu -
André Rieu koncerty -
Andrea Bocelli -
Andrea Bocelli koncerty -
Anna German koncerty -
Anna German(1) -
Auguste Renoir -
Bajkowy ogród -
balet -
Brodzińska Grażyna -
Brzechwa Jan(1) -
Claude Monet(1) -
Czajkowski-Arcydzieła -
Czesław Miłosz -
Demis Roussos -
DRUPI -
Dziadek do orzechów -
Filharmonia Dowcipu -
Gałczyński Konstanty Ildefons -
Grupa MoCarta -
Handel Frideric -
Jan Lechoń -
Julio Iglesias(1) -
Koncert noworoczny - Wiedeń 2012 -
Krzysztof Daukszewicz(1) -
KWIATY W MALARSTWIE -
Leonard.Cohen -
Leopold Staff -
Małgorzata Walewska -
Montserra Caballe -
muzyka relaksacyjna -
PIĘKNE OGRODY -
Piotr Szczepanik -
pory roku -
Przeboje muzyki powaznej -
rachmaninov- koncert No.3 d-moll - mp3 -
Rembrandt van Rijn -
Rod Stewart -
Salvadore Dali -
Sarah Brightman -
ŚLICZNE WIDOKI -
Tango -
Teresa Żylis - Gara -
Vanessa Mae -
Vincent van Gogh -
W uzdrawiającej tonacji -
Walc(1) -
Wisława Szymborska -
Zima
Paul Draneth Bey, założyciel pierwszej kolei w Egipcie i dyrektor Opery Kairskiej już w 1869 r. zwrócił się do Verdiego z prośbą o napisanie hymnu na otwarcie dopiero co wybudowanego budynku opery. Verdi odmówił. (Na otwarcie opery, 6 listopada 1869 r. wystawiono Rigoletto). Mimo to, nie zrażony odmową mistrza, Bey i wicekról Egiptu przesłali do Camille Du Locle gotowy scenariusz opracowany przez Augusta Mariette z prośbą o przekazanie go Verdiemu. Verdi w końcu zainteresował się Aidą. Dodatkowym bodźcem była oferta honorarium – 150 tys. franków w złocie (co było kwotą bajecznie wysoką), wolna ręka w doborze wykonawców wszystkich ról i świetne warunki dla wszystkich współpracowników Verdiego.
Pierwsze poprawki w scenariuszu wniósł Verdi wraz z Du Locle latem 1870. Jednocześnie nawiązał kontakt z Ghislanzonim i jemu powierzył opracowanie libretto. Zgodnie z umową, Verdi zobowiązał się ukończyć partyturę w grudniu 1870 r. Możliwe, że początkowo Verdi myślał o wielkim spektaklu. Jednak po zapoznaniu się z warunkami teatru w Kairze, dzieło zostało dostosowane do możliwości opery (Opera Kairska była niewielkim budynkiem, na widowni mieściło się tylko 850 widzów; dla porównania La Scala w Mediolanie mieści 3600 osób).
Pracę nad dziełem skomplikowała sytuacja polityczna. W lipcu wybuchła Wojna francusko-pruska, która opóźniła premierę. Dekoracje przygotowywane w Paryżu nie zostały przywiezione do Kairu z powodu oblężenia stolicy Francji przez armię pruską w 1870. W końcu, zamiast w styczniu 1871, prapremiera w Kairze odbyła się po wojnie, 24 grudnia 1871. Orkiestrą dyrygował Giovanni Bottesini a dekoracje przygotował Auguste Mariette. Pierwsi wykonawcy tytułowych ról: Aida – Antonietta Pozzoni, Radames – Pietro Mangini, Amneris – Eleonora Grossi, Amonastro – Francesco Steller, Ramfis – Paolo Medini.
Opera została entuzjastycznie przyjęta przez ówczesną publiczność.
Podobnie zakończyła się włoska premiera w mediolańskiej La Scali 8 lutego 1872 pod batutą Franco Faccio. Kolejną premierą, w Parmie (1872) dyrygował osobiście Verdi.
Od chwili mediolańskiej premiery Aida rozpoczęła pochód przez wszystkie ważniejsze sceny świata, stając się jedną z najbardziej popularnych oper.
Premiera polska miała miejsce w Teatrze Wielkim w Warszawie 23 listopada 1875 (w oryginalnej wersji językowej). Z polskim tekstem Aida została wystawiona po raz pierwszy w Warszawie 9 czerwca 1877 r.