-
555 -
828 -
30401 -
19431
52253 plików
490,34 GB
![Foldery Foldery](http://x4.static-chomikuj.pl/res/152bece31a.png)
![Ostatnio pobierane pliki Ostatnio pobierane pliki](http://x4.static-chomikuj.pl/res/152bece31a.png)
widziane przez artystę. Ten pogląd wsparty jest drugim, także szeroko rozpowszechnionym,
że piękne jest to, co kto lubi, co się komu podoba. Oba te poglądy wyrastają
z podstaw sięgających starożytnej, idealistycznej estetyki greckiej. Jej wyrazicielem
był Platon, który utworzył świat idei bytujących niezależnie od nas. W tym świecie
sztuka znalazła swoje miejsce jako wyrazicielka idei. Zadaniem artysty było ideę
piękna przywołać i okazać.
Grecy mieli i inne teorie estetyczne, bliższe świata i życia. Narodziły się one w ich
warsztatach artystycznych wcześnie, w VI, a może w VII wieku przed naszą erą:
natura stworzyła rzeczy piękne i brzydkie, a zadaniem artysty oraz celem sztuki – tak
głosili greccy filozofowie – jest owo piękno natury odtwarzać, a nawet poprawiać.
I oto dochodzimy do punktu wyjścia naszych trudności estetycznych, tzn. do
zagadnienia, czym jest ów ideał piękna, jak go ocenić i zdefiniować? Na to ani
filozofia grecka, ani żadna inna nie odpowiedziała. [. . .]
Sztuka jest przekazywaniem [. . .]. Przekazywaniem świadomym lub nieświadomym
stanu naszych uczuć.
A jeżeli jest przekazywaniem, czy można ją odczytywać? Odpowiedź wypada
twierdząco, co z kolei nasuwa dalsze wnioski. Jeżeli sztukę da się odczytywać jak
pismo, to w takim razie ma alfabet. A jeżeli tak, to wystarczy go poznać, by stać się
znawcą sztuki, a nawet artystą.
Porównanie sztuki z alfabetem w zasadzie jest trafne, ale już nie są trafne dalsze
wnioski. Może lepsze byłoby porównanie sztuki z pismem chińskim ideograficznym*,
oddającym nie dźwięki, lecz pojęcia.Wpiśmie chińskim istnieje, jak wiadomo,
ponad pięćdziesiąt tysięcy znaków, a znajomość ich jest już sama dla siebie wiedzą.
Otóż sztuka – tak ją dzisiaj rozumiemy i cenimy – ta wszechświatowa, powszechna,
ponadczasowa, jest przekazem nie o tysiącach znaków, ale o ich nieskończonej liczbie.
I tu leży zasadnicza różnica między pismem chińskim i hieroglifami a sztuką:
nie znamy wszystkich znaczeń i przekazów artystycznych ani ich nie rozumiemy.
Stoimy przed nieskończoną ilością możliwości jak przed zapisem nut i nadać im
możemy najróżniejszy dźwięk, ton, rytm. Jedni są wirtuozami gry, inni skromnymi
słuchaczami. [. . .]
Odczytuje sztukę najlepiej ten, który najwięcej o niej wie, który zna najwięcej
znaków. Ale nie wyłącznie. Czasem świadomość artysty lub podświadomość widza
trafia na nowe znaczenie.
Fragment wstępu do książki Karola Estreichera Historia sztuki w zarysie
1. X. Barral i Altet - Wczesne średniowiecze. Od późnego okresu antycznego do roku tysięcznego | Architektura ۩ Malarstwo ۩ Rzeźba | Książki |
Kurs malowania i rysowania | M.Omilanowska - Zagadki z historii sztuki | Pojęcia z historii sztuki |
Sztuka współczesna | Tablice schematy | TECHNIKI MALARSKIE |
Wielcy Malarze |
- sortuj według:
-
17 -
0 -
0 -
0
17 plików
562,7 MB
![Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (88) Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (88)](http://x4.static-chomikuj.pl/res/cba406437d.png)