Štefana Janega Spomienky cirkevného sudcu.pdf
-
arabstina-slovicka -
bajki -
Berlitz -
Curso Idiomas Globo Italiano -
czasopisma szkolne, polonijne -
Dějiny udatného českého národa -
Deutsch im Beruf -
dialektologia -
dokumenty -
Duden -
Eastern Armenian -
filmy -
fonetyka i fonologia -
frazeologia -
gramatyka historyczna -
gramatyka kontrastywna -
Irish -
j. polski dla Słowaków, Czechów -
język albański -
język chorwacki -
język indonezyjski -
język irański -
język perski -
język romski -
język słoweński -
Langenscheidt -
Learningexpress -
Legendy polskie -
leksykologia -
Longman -
MacMillan -
morfologia -
muzyka -
New Headway -
Oxford -
Pass Cambridge -
Penguin English -
praktyczne -
Rivers of Babilon -
Rumcajs -
składnia -
Slovakia- dokument -
Slovencina ucebnica -
teledyski -
teorie przekładu -
Timesaver -
Victor Junior -
WAS ist WAS -
Wirtschaftsdeutsch -
Zasady pisowni i wymowy
Tytuł: __ WIZJA Z ŻYCIA HILDEGARDY Z BINGEN __
Produkcja: Francja, Niemcy Gatunek: Dramat, Biograficzny
Opowieść o jednej z najważniejszych kobiet epoki średniowiecza – Hildegardzie z Bingen (1098 -1179). Wizjonerce, mistyczce, poetce, kompozytorce, uzdrowicielce i teolożce, która utrzymywała kontakt z najbardziej wpływowymi ludźmi swojego czasu. Hildegarda z Bingen (Barbara Sukowa) pierwszej religijnej wizji doświadczyła już we wczesnym dzieciństwie. Jako ośmiolatka trafiła do konwentu benedyktynek w Disibodenbergu, gdzie pod opieką przeoryszy Judyty zdobyła wykształcenie i złożyła śluby zakonne. Głośno było o jej hojności i potrzebie pomagania innym. Miała liczne talenty. Potrafiła leczyć ziołami, pisała poezje i traktaty religijne, komponowała. Mimo że urodziła się w czasach, kiedy od kobiet wymagano, by były ciche i posłuszne, nie bała się mówić o swoich wizjach. Otwarcie potępiała umartwianie ciała – tak powszechnie praktykowane w tamtej epoce. Była zdania, że wiara rodzi się z dobroci i życzliwości, a nie z bólu i strachu. Umiała zjednać sobie ludzi. W niektórych kręgach jej poglądy nie były jednak popularne. Przeciwnicy Hildegardy twierdzili, że jej wizje nie są dziełem Boga, ale szatana. Za reżyserię i scenariusz filmu odpowiada jedna z najbardziej znanych przedstawicielek niemieckiego kina - Margarethe von Trotta. Tło muzyczne tworzą utwory Hildegardy z Bingen.