Riget 2 e4.txt
-
★ 2008 Rzeka ocalenia -
1953│Kraina marzeń (O Dreamland) -
1985│Betty Blue (37°2 le matin) -
1985│Bez dachu i praw (Sans toit ni loi) -
1995│Nienawiść (La Haine) -
1997│Dom (A Casa) -
1998│Śledząc (Following) -
1999 - Autechre - EP7 -
2000│Wolność (Freedom) -
2001│Ziemia niczyja (Ničija zemlja) -
2003│Rare Exports Inc -
2004│9 Songs -
2006│Grbavica -
2006│Męska historia (The History Boys) -
2007│Nasza klasa (Klass) -
2008│Melancholia -
2009│Cela 211 (Celda 211) -
2009│Galerianki -
2010│The Trip -
2011│4.13 do Katowic -
2011│Kot Rabina (Le Chat du rabbin) -
2012│Après mai -
2012│Holy Motors -
2012│Rodzina Orheimów (Kompani Orheim) -
2013│Tarr Béla, I Used to Be a Filmmaker -
2014│Między nami dobrze jest -
2017│Thelma -
AGNES VARDA -
Albert Nobbs (NAPISY), 2011, reż. R. Garcia -
ANDREA ARNOLD -
CHAPLIN -
Czarna Wenus [Venus noire] -
Detektyw (True Detective) -
Dusza i ciało -
FELLINI -
Fisher King -
KIESLOWSKI -
Kieślowski -
PEDRO ALMODOVAR -
Pod elektrycznymi chmurami -
POLAŃSKI -
Polskie -
Reżyseria -
Riget - Krolestwo -
ROBERT ALTMAN -
Szczęście ty moje -
The Squid and the Whale [2005] -
Twin Peaks Season 1 -
Twin Peaks Season 2 -
Wojna domowa
Kultowy film jednego z najgłośniejszych europejskich twórców ostatnich lat, Larsa von Triera ("Tańcząc w ciemnościach", Przełamując fale", "Europa", "Element zbrodni") mający rzesze zagorzałych wielbicieli na całym świecie. Nawiązujące do tak odmiennych seriali, jak "Miasteczko Twin Peaks", "Z archiwum X" i "Ostry dyżur", dzieło Duńczyka stanowi fascynującą mieszankę horroru i melodramatu, pełną elementów surrealizmu i czarnego humoru. Tytułowe "Królestwo" to nazwa szpitala naprawdę istniejącego w Kopenhadze(w nim zresztą kręcono zdjęcia), zbudowanego na dawnych mokradłach. Szpital jest ponurym, wielopiętrowym, betonowym gmachem, które przeraża swoim ogromem i skrajną dehumanizacją otoczenia. Jak w każdym szpitalu, personel średniego szczebla kłóci się z lekarzami (Ernst Hugo Jaregard, Holger Juul Hansen), studenci bawią się zwłokami na zajęciach anatomii, pielęgniarze piją na zapleczu, a każdy z pracowników i pacjentów ma swoje problemy, dziwactwa, uprzedzenia, sekrety. Reżyser - niczym w prawdziwej operze mydlanej - śledzi ich wyolbrzymione i zupełnie nieprawdopodobne perypetie. Na dodatek w życie bohaterów czasem ingerują duchy... Dwie serie "Królestwa" (w drugiej reżyser splata i komplikuje wątki szpitalnej opowieści, wprowadzając coraz bardziej niesamowite i nieprawdopodobne sytuacje) łączą w sobie cechy konwencjonalnych scen z życia lekarzy i pacjentów z horrorem o ambicjach filozoficznych i moralizatorskich. Lars von Trier przyznaje, że "Królestwo" powstało jako konsekwencja młodzieńczych fascynacji kinem klasy B i tanimi opowieściami o duchach. Wspomina również, że jednym z ważniejszych wzorców był dla niego popularny serial z lat 60. "Belfegor, upiór Luwru". Sposób realizacji filmu zbliża go do kręconego na gorąco i pospiesznie zmontowanego dokumentu: stąd zastosowanie głównie naturalnego światła, zdjęcia kręcone kamerą z ręki i pozbawiony czystych kolorów obraz. Wszystko to od pierwszych chwil tworzy specyficzną, niesamowitą atmosferę, która "gęstnieje" w miarę rozwoju wydarzeń. Być może właśnie dlatego świat Królestwa intryguje i zadziwia. Dowcipnie i zwięźle ujął to Lars von Trier: "Królestwo to serial familijny - przestraszy całą rodzinę".